solformørkelsen mandag formiddag
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-10-05 17:02

Er der nogen der ved, hvorhenne den partielle ringformede
solformørkelse i morgen formiddag bliver "total"?

--
'rluf :·)

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 02-10-05 17:26

Herluf Holdt, 3140 skrev:
> Er der nogen der ved, hvorhenne den partielle ringformede
> solformørkelse i morgen formiddag bliver "total"?

Så vidt jeg har fulgt med bliver solforkølelsen netop kun patriel
ringformet (med dine ord) idet Månen er for langt væk fra Jorden til
at kunne dække fuldstændigt.

Malthe Sunesen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-10-05 17:36

Malthe Sunesen skrev:

> Så vidt jeg har fulgt med bliver solforkølelsen netop kun patriel
> ringformet (med dine ord) idet Månen er for langt væk fra Jorden
> til at kunne dække fuldstændigt.

Ja, men det jeg fisker efter, er hvorhenne man kan se denne
solformørkelse med månen *lige midt på solen*. Jeg kan ikke
regne ud om det er nord eller syd for Danmark. Indtil videre har
jeg ikke set dette nævnt på Tycho Brahe Planetariets hjemmeside:

http://www.tycho.dk/

--
'rluf :·)

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 02-10-05 20:25

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> regne ud om det er nord eller syd for Danmark. Indtil videre har
> jeg ikke set dette nævnt på Tycho Brahe Planetariets hjemmeside:

http://www.tycho.dk/article/view/3252/1/32/ står der at formørkelsen
vil opleves som ringformet i Portugal, Spanien, de nordvestlige dele af
Afrika og det Indiske Ocean.

--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : N. Foldager

Dato : 02-10-05 21:00

Kurt Kjær Jensen:

> På http://www.tycho.dk/article/view/3252/1/32/ står der at formørkelsen
> vil opleves som ringformet i Portugal, Spanien, de nordvestlige dele af
> Afrika og det Indiske Ocean.

De nordlige og østlige dele af Afrika.

Eller mere eksakt her:

http://sunearth.gsfc.nasa.gov/eclipse/SEmono/ASE2005/ASE2005.html

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 02-10-05 17:31

Malthe Sunesen skrev:

> Så vidt jeg har fulgt med bliver solforkølelsen netop kun patriel
> ringformet (med dine ord) idet Månen er for langt væk fra Jorden til
> at kunne dække fuldstændigt.

Konklusion: Skriv aldrig et indlæg mens man har næseblod, og tryk
aldrig for hurtigt på "Send". Selv forstår jeg ikke, hvorfor jeg
skrev "forkølelse" i stedet for "formørkelse", men måske var det
netop min næseblod? Og jo, jeg havde tiltænkt at skrive "partiel".

Malthe Sunesen

Fra : N. Foldager

Dato : 02-10-05 17:56

Herluf Holdt:

> Er der nogen der ved, hvorhenne den partielle ringformede
> solformørkelse i morgen formiddag bliver "total"?

Det gør den ingen steder. Månen er for langt væk til at den, set fra
Jorden, kan dække solskiven helt.

Men den vil ses som en ringformet, partiel formørkelse i et bælte fra
Spanien ind over Nord- og Øst-afrika og nord om Madagascar.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-10-05 18:18

N. Foldager skrev:
> [...]

> Men den vil ses som en ringformet, partiel formørkelse i et
> bælte fra Spanien ind over Nord- og Øst-afrika og nord om

Tak.
Jeg satte netop "total" i citationstegn, fordi jeg godt vidste
at solformørkelsen var ringformet. Jeg ved ikke om "total" så
skulle have heddet noget andet - "central" eller "centrisk"
for eksempel.

--
'rluf :·)

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 02-10-05 18:01

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
> regne ud om det er nord eller syd for Danmark. Indtil videre har
> jeg ikke set dette nævnt på Tycho Brahe Planetariets hjemmeside:

Svjh står der på planetariets hjemmeside, at solformørkelsen (nu
også stavet rigtigt) også kan ses i Portugal og Afrika. Dermed bør
det bedste sted være et sted mellem os (Danmark) og Afrika.

Malthe Sunesen

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 02-10-05 20:11

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

>Er der nogen der ved, hvorhenne den partielle ringformede
>solformørkelse i morgen formiddag bliver "total"?

http://www.tycho.dk/article/view/3252/1/32/

Resultatet er en ringformet formørkelse, der kan opleves fra bl.a. Portugal,
Spanien, de nordvestlige dele af Afrika og det Indiske Ocean.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Carsten Kristiansen

Dato : 02-10-05 20:21

i Spanien