procenter
Fra : Niels-Henrik Olsen

Dato : 02-10-05 10:32

Hej
jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe men
er der nogen som kan fortælle mig hvordan man regner procenter baglæns???
Hvis jeg køber en vare til eks.2300,00 og har fået 40% rabat og skal sælge
den videre til fuld pris hvordan regner jeg så ud hvor meget varen har
kostet????
Niller

Fra : Jonas Kofod

Dato : 02-10-05 10:44

"Niels-Henrik Olsen" <nillerolsen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis jeg køber en vare til eks.2300,00 og har fået 40% rabat og skal sælge
> den videre til fuld pris hvordan regner jeg så ud hvor meget varen har

Hvis du har fået 40 % rabat og du har givet 2300,00 - så er de 2300,00 lig
med 60 % af den oprindelige pris, vi skal altså dividere med 60 og gange med
100. Mere generelt bliver det:

Rabatpris/ (100 %- rabatprocent) * 100 % = oprindelig pris
2300 / (100 % - 40 %) * 100 % = 3833,33

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 02-10-05 10:46

Med 40% rabat har du betalt 60% af den fulde pris. Den er dermed 2300 / 60%
= 3833,33

hilsen
Uffe

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 02-10-05 11:57

Niels-Henrik Olsen wrote:
> [...]
> Hvis jeg køber en vare til eks.2300,00 og har fået 40% rabat og skal sælge
> den videre til fuld pris hvordan regner jeg så ud hvor meget varen har

Man lægger r = 10% = 0.10 til ved at gange med 1.10.
Eksempelvis er 200*1.10 = 220.

Hvis vi bruger

B = Begyndelsespris
S = Slutpris
r = vækstraten

så er

S = B * (1+r).

For at regne tilbage fra slutprisen S til begyndelsesprosem B,
skal man have B til at stå alene:

B = -------
(1+r)

I dit tilfælde, hvor du har fået 40% i rabat er vækstraten
r = -40% = -0.40.

Indsæt nu tallene.

Fidusen ved at bruge S = B * (1+r) er at du kan løse
alle dine opgaver på samme måde.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : N. Foldager

Dato : 02-10-05 17:46

Niels-Henrik Olsen:

> [...]
> Hvis jeg køber en vare til eks.2300,00 og har fået 40% rabat og skal sælge
> den videre til fuld pris hvordan regner jeg så ud hvor meget varen har

"Pro cent" betyder "per hundrede" eller hundrede-dele.

Du skulle betale 60% = 60/100 = 0,60.

Derfor regner du den ene vej med:

Din pris = normalprisen gange 0,60.

og regner tilbage igen:

Normalprisen = din pris divideret med 0,60.

Venlig hilsen

Niels Foldager