Isolering i ligning...
Fra : peet_dk

Dato : 29-09-05 21:34

TOTALT grundlæggende.. men hvis man har: ((x*y)/z)=((a*b)/c) Og man så skal
isolere eks. a bliver det til a=(x*y*c)/(z*b). Den er jeg med på (man regner
"over kors") Men hvis så man skal isolere eks. c bliver det til:
c=(a*b*z)/(x*y) Hvor f.. regner man ikke over kors der? dvs.
c=(x*y)/(z*a*b)...

Fra : Poul C

Dato : 29-09-05 22:22

Hej peet

> hvis man har: ((x*y)/z)=((a*b)/c) Og man så skal isolere eks. a bliver det
> til a=(x*y*c)/(z*b). (man regner "over kors")

Ja, man ganger over kors og så gør man noget mere:

x*y/z=a*b/c <=> nu ganger vi over kors
x*y*c = a*b*z <=> nu dividerer vi med b*z
x*y*c/(b*z) = a

>Men hvis så man skal isolere eks. c bliver det til: c=(a*b*z)/(x*y) Hvor
>f.. regner man ikke over kors der? dvs. c=(x*y)/(z*a*b)...

x*y/z=a*b/c <=> vi starter da med at gange over kors igen!
x*y*c = a*b*z <=> nu skal c "stå alene" så vi vælger at dividere med
x*y
c = a*b*z/(x*y)

BEMÆRK: Dette "at gange over kors" kan ikke løse hele problemet på een
gang!!
Selv foretrækker jeg aldrig at bruge denne metode, men i stedet bruge
metoderne

gange med samme led på hver side af lighedstegnet
dividere med samme led på hver side af lighedstegnet

eller den lidt hurtigere:

flytte et gange-led over på modsatte side og ændre det til divider
(og modsat med et divider-led)

Altså som i simpel ligningsløsning!

Mvh Poul C

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-09-05 22:49

Scripsit "peet_dk" <peetdk@rrk.kollegienet.dk>

> [...]
> "over kors") Men hvis så man skal isolere eks. c bliver det til:
> c=(a*b*z)/(x*y) Hvor f.. regner man ikke over kors der? dvs.

Det ser ud til at du har dannet dig en forkert indre model af hvad
"over kors" vil sige. Hvis man opfatter det på den rigtige måde, får
man også det rigtige svar, men det er mig ikke klart hvad din forkerte
måde at opfatte det er.

Skriv først ligningen op med ordentlige brøkstreger

x * y a * b
----- = -----
z c

Reglen er at man kan flytte en faktor "på skrå" over ligningen, dvs
fra nordøst til sydvest og omvendt, eller fra sydøst til nordvest
eller omvendt. Vil man isolere en faktor, søger man at få placeret den
*over* en brøkstreg, og derefter samler man alle de andre faktorer på
den anden side af lighedstegnet. For at isolere c starter vi altså med
at flytte c fra sydøst til nordvest:

c * x * y a * b
--------- = -----
z 1

Nu er c nord for brøkstregerne, og vi skal bare have alle de andre
faktorer over på østsiden. Først flytter vi x og y fra nordvest til
sydøst:

c a * b
--- = -----
z x * y

og bagefter flytter vi z fra sydvest til nordøst:

c a * b * z
--- = ---------
1 x * y

At dele med 1 er det samme som slet ikke at dele, så vi har
c = abz/xy

I den løsning du gerne vil have,

c x * y
1 a * b * z

er c pludselig endt i en anden diagonal end x og y, men de var i samme
diagonal til at begynde med, så det kan man aldrig nå til bare ved at
flytte faktorer over kors.

--
Henning Makholm "The Board views the endemic use of PowerPoint
briefing slides instead of technical papers as an