sudoku, igen
Fra : Per Andreasen

Dato : 29-09-05 17:05

Ved nogen i gruppen, om man kan komme ud for sudoku ér, hvor man ikke kan
komme videre, uden at gætte en af to muligheder. Skal man ikke altid på en
eller anden måde kunne udlede sig til det næste tal?

mvh Per Andreasen

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 29-09-05 17:19

Per Andreasen wrote:
> Ved nogen i gruppen, om man kan komme ud for sudoku ér, hvor man ikke kan
> komme videre, uden at gætte en af to muligheder. Skal man ikke altid på en
> eller anden måde kunne udlede sig til det næste tal?

Hvis der kun er én løsning kan man også tænke sig frem til den, det er
kun et spørgsmål om hvor mange niveauer man skal tænke frem. (Det svarer
til at du gætter på en af to mulige og prøver det af på papir og på et
tidspunkt støder ind i en konflikt, den konflikt vil man også kunne
tænke sig frem til.)

/Andreas

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 29-09-05 17:18

"Per" == Per Andreasen <per.andreasen@vip.cybercity.dk> writes:

> [...]
> ikke kan komme videre, uden at gætte en af to muligheder. Skal man
> ikke altid på en eller anden måde kunne udlede sig til det næste

Definitionsmæssigt er det kun en sudoku, hvis man er i stand til at
udlede den korrekte løsning ved rent logiske midler. Så det korte svar
er nej.

Det lidt længere svar er at der sikkert findes sudokuer der er
defekte, så indimellem falder man da over en der er helt umulig at
deducere sig frem til. Du kan prøve at taste den ind i
<http://www.sudokusolver.co.uk/step.html>, hvor du kan få et rimeligt
fingerpeg om hvorvidt den kan løses logisk, og om der er mere end en
løsning.

Hvis der er mere end en løsning, er den helt klart defekt, og hvis
der kun er en løsning, er det nok mere sandsynligt at din deduktive
værktøjskasse mangler en metode eller to.

Jeg er i stand til at klare de fleste med de metoder jeg har
beskrevet på <http://wiki.wegge.dk/Sudoku>, men en gang imellem er jeg
nødt til at opfinde nogle ad-hoc metoder, jeg aldrig har været i stand
til at forklare på en meningsfuld måde, så lad være med at se det som
en endlösung. Du må til gengæld gerne tilføje til siden, hvis du har
nogle metoder jeg ikke har beskrevet.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-09-05 22:51

Scripsit Anders Wegge Jakobsen <wegge@wegge.dk>

> Definitionsmæssigt er det kun en sudoku, hvis man er i stand til at
> udlede den korrekte løsning ved rent logiske midler. Så det korte svar
> er nej.

Men hvad er "rent logiske" midler mere præcist? Hvis man forsøger at
formalisere dette krav uden at binde sig til et bestemt fast repetoire
af ræsonnementsteknikker, ender man med at det eneste der kræves er at
der er en entydig løsning på opgaven.

--
Henning Makholm "Ambiguous cases are defined as those for which the
compiler being used finds a legitimate interpretation

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 30-09-05 02:13

"Henning" == Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> [...]

> repetoire af ræsonnementsteknikker, ender man med at det eneste der
> kræves er at der er en entydig løsning på opgaven.

Det kan du have ret i.