Gennembrydning af objekt
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 28-09-05 23:05

Jeg overvejer fysikken bag gennembrydningen af et objekt, og er kommet frem
til en ret simpel måde at beregne om objektet brydes eller ej, men jeg er
gevaldigt i tvivl om hvorvidt det er en alvorlig oversimplificering.

Hvis jeg har et brædt oplagt så den hviler på noget solidt på de sidste pr.
cm. ude i enderne, som man ser det opstillet ved "karate-shows", så kan man
anbringe en trykmåler på midten af oversiden og langsomt trykke til brædtet
knækker. Hvis vi antager at det knækker ved et tryk på 400N og at det
umiddelbart før knækket er trykket 5cm ned på midten, kan man så sige at ...

....en hård kompakt genstand på 1kg falder ned på brædtet fra en højde som
gør at den rammer med 10m/s. Hvis brædtet er istand til at stoppe objektets
nedadgående hastighed på distancen 5cm, så knækker brædtet ikke, og hvis det
ikke kan bremse genstanden så meget, så knækker det?

Hvis vi antager at brædtet ned nedbøjningen på 5cm konstant leverer trykket
på 400N, og at modtrykket ikke er en funktion af bøjningen (det er vel
urealistisk?), så vil genstanden kunne standses hvis 400N på 5cm kan
accelerere 1kg 10m/s. Den krævede strækning er s=½*400m/s^2*t^2 og
t=10m/s/400m/s^2=0.025s, så s=200*0.025=12.5cm
Det er ikke nok, og brædtet knækker og genstanden falder videre.

Er det korrekt udregnet og hvis det er, hvor grov er min forenkling da?

Et andet eksempel er at brædtet hænger frit i luften, så den lange side er
lodret. Brædtet vejer 1kg. En genstand kommer nu ind fra siden og rammer
brædtet. For at det vil knække, så skal genstanden have så høj fart at den
trykker med 400N på brædtet, hvilket vil sige at brædtet accelereres med
400m/s^2. Denne acceleration skal ske over en distance på mindst 5cm. Hvis
vi antager at genstanden denne gang ikke kan bremses, eller at dens masser
er uendeligt meget større end brædtets, hvor hurtigt skal genskanden da
bevæge sig? Kan jeg sige at farten må være sqrt(2*400m/s^2*0.05m)=6.3m/s?
Jeg kan ikke helt gennemskue denne her, for det forudsætter jo at brædtets
ender ikke bevæger sig, eller gør det?

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-09-05 22:36

Scripsit "Jakob Nielsen" <a@b.c>

> [...]
> nedadgående hastighed på distancen 5cm, så knækker brædtet ikke, og hvis det
> ikke kan bremse genstanden så meget, så knækker det?

Bemærk at der ofte er forskel på materialestyrker ved kort- og
langvarige påvirkninger. Hvis man er ude efter sikkerhed (og ikke
bekymrer sig om at den virkelige bjælke måske holder til noget som
modellen siger den burde knække af) kan man roligt tilnærme den
momentane brudstyrke med den man måler over flere sekunder.

> [...]
> på 400N, og at modtrykket ikke er en funktion af bøjningen (det er vel
> urealistisk?), så vil genstanden kunne standses hvis 400N på 5cm kan

For en ideel masseløs bjælke vil kraften afhænge lineært af
nedtrykningen. Så din forsimplede beregning vil give en dobbelt så høj
standseevne som en mere nøjagtig udregning.

> Den krævede strækning er s=½*400m/s^2*t^2 og
> t=10m/s/400m/s^2=0.025s, så s=200*0.025=12.5cm

Det ser ikke umiddelbart forkert ud, men det er nok mere overskueligt
at sammenligne energi end tider. Hvis bare kraften som funktion af
nedbøjningen er den samme altid, vil det kræve et vist arbejde at bøje
bjælken så meget at den begynder at knække, og det er det samme uanset
hvor hurtig eller langsom bøjningen er.

Hvis den faldende genstand har mindre kinetisk energi end dette
arbejde, holder bjælpen.

Uligheden er altså

½ * 0,05 m * 400 N >?< ½ * 1 kg * (10 m/s)²

hvor den venstre ½ kommer fra at kraften stiger fra 0 til 400 N i
løbet af de 5 cm.

> [...]
> trykker med 400N på brædtet, hvilket vil sige at brædtet accelereres med
(...)
> Jeg kan ikke helt gennemskue denne her, for det forudsætter jo at brædtets
> ender ikke bevæger sig, eller gør det?

Ja, din forrige model var baseret på at kraften fra kollisionen midt
på brættet blev udlignet med to modsatrettede kræfter helt ude i
enderne. I den model var brættet selv masseløst. Hvis det er brættets
inerti der skal opsuge kollisionsimpulsen, bliver sagen mere
kompliceret. Der kommer mindst kubiske afhængigheder med i billedet,
så du skal næppe forvente at din simple udregning er tættere på
sandheden end en faktor på mellem 5 og 20, sådan cirka.

--
Henning Makholm "Jeg kunne ikke undgå at bemærke at han gik på hænder."