N2 på flaske
Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 27-09-05 15:08

Der står "compressed gas" på flasken.
Jeg troede det var væske "liquefied gas" ved 200 bar.

Hvis jeg åbner for hanen på flasken og "sprøjter" gassen ud på
et emne, bliver det så koldt ?

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-05 15:30

Jan & Lisbeth skrev:

> Der står "compressed gas" på flasken.
> Jeg troede det var væske "liquefied gas" ved 200 bar.

Det kommer an på hvilken gas der er tale om.

> Hvis jeg åbner for hanen på flasken og "sprøjter" gassen ud på
> et emne, bliver det så koldt ?

Ja. Hvis du pifter en cykel, er den udtrømmende luft kold. Der
sker det modsatte af hvad der sker når man presser luften sammen.
Der bliver den nemlig varm.

Det er i princippet ligemeget om der er væske i flasken eller ej.

--
Bertel

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 27-09-05 16:21

> Det kommer an på hvilken gas der er tale om.

Se under emne

> [...]
> Der bliver den nemlig varm.
>
> Det er i princippet ligemeget om der er væske i flasken eller ej.

Jeg troede det var fordampningsvarmen der afkølede,
derfor tænkte jeg, hvis der ikke er væske, er der ingen fordampning.
Hvad er det ellers og hvordan kan man regne kølekapaciteten ud ?

Jan

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 27-09-05 16:39

"Jan & Lisbeth" <Jan.Nielsentagmigvaek@kfumscout.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det ellers og hvordan kan man regne kølekapaciteten ud ?
>
> Jan

Skal man over og regne på "Isenthalpic flash" ?

Jan

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-09-05 20:35

Jan & Lisbeth wrote:
> "Jan & Lisbeth" <Jan.Nielsentagmigvaek@kfumscout.dk> skrev i en
meddelelse

Hvad er det for en kølekapacitet?

> Skal man over og regne på "Isenthalpic flash" ?

Isenthalpisk betyder: konstant entropi. Ved ikke hvad det er for noget
"flash"/beregning du hentyder til?

Idealgasligningen siger at pV=nRT => p1/T1 = p2/T2 for den samme gas,
indesluttet i det samme volumen.

Så når trykket ændres, ændres temperaturen også lineært/proportionalt.
Det sker dog ikke i tilfældet med en beholder hvor der bliver fjernet
masse fra... Jeg har ikke helt gennemskuet hvad der sker, men: Under
kompression støder molekylerne oftere ind i hinanden og derfor stiger
temperaturen. Den modsatte formulering siger da at når molekylerne ikke
støder så ofte ind i hinanden så falder temperaturen, altså når gas
lukkes ud...

For at besvare dit spørgsmål: Hvis du sprøjter noget gas ud der er
koldere end emnet selv, så bliver det selvfølgeligt afkølet idet der
sker en energiudveksling når molekylerne rører hinanden. Nu er N2 vist
ret koldt flydende (mener det er -174 grader) og jeg mener da stadigt at
det ret koldt når det er komprimeret gas. Dog kunne det være rart at se
et pT-diagram (hedder de ikke det?) men min søgning på google gav ikke
rigtigt noget.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 27-09-05 20:46

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Isenthalpisk betyder: konstant entropi. Ved ikke hvad det er for noget
> "flash"/beregning du hentyder til?

Ved at kigge lidt rundt på nette får jeg det til, det der sker når gas under
tryk
passerer en ventil/blænde.
Ved dette abrupte "formoder "flash"" trykfald sker der et temperaturfald.

Når man ved hvor kold gassen bliver og kender dens varmefylde,
kan man velregne ud hvormange J man kan fjerne fra sit emne..........

Jan

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-09-05 22:21

Jan & Lisbeth wrote:
> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

Nå, nej. Det betyder selvfølgeligt konstant enthalpi kommer jeg lige i
tanke om

> [...]
>
> Når man ved hvor kold gassen bliver og kender dens varmefylde,
> kan man velregne ud hvormange J man kan fjerne fra sit emne..........

Det kan man givet sagtens, hvis jeg har forstået det korrekt, selvom jeg
tror du udtrykker det lidt forkert.

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 28-09-05 17:08

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> Isenthalpisk betyder: konstant entropi.

Det er nu konstant enthalpi og det virker fornuftigt at bruge det som
antagelse.

Men det er kun i selve dysen der er konstant enthalpi, hvilket vil
sige at det antages at der ikke udveksles energi med omgivelserne i
form af varme eller arbejde.

Det vil dog følge idealgasligningen som du skriver.

I beholderen kan der sikkert regnes med konstant entropi under
udstrømningen og for en del af forløbet kan det regnes som idealgas.
Trykket i den vil falde sammen med temperaturen.
Forløbet vil afhænge af ventilens karakteristik.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Staff/be/be.html

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-05 16:47

Jan & Lisbeth skrev:

> Se under emne

Smart! (host, rømme ...)

> Jeg troede det var fordampningsvarmen der afkølede,
> derfor tænkte jeg, hvis der ikke er væske, er der ingen fordampning.
> Hvad er det ellers og hvordan kan man regne kølekapaciteten ud ?

Jeg aner ikke hvordan man laver en beregning. Det er molekylernes
gennemsnitlige hastighed der falder fordi de fordeles over et
større område.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-09-05 18:34

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev >
> Det er i princippet ligemeget om der er væske i flasken eller ej.

Ikke når den er vendt på hovedet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-05 18:41

Preben Riis Sørensen skrev:

> Ikke når den er vendt på hovedet.

Nu dækkede jeg mig jo elegant ind bag "i princippet", men jeg
tænkte faktisk på køleeffekten. Den er voldsommere hvis det er
væske der strømmer ud, men det bliver koldt i begge tilfælde.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-09-05 18:45

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev
> Nu dækkede jeg mig jo elegant ind bag "i princippet"

Det er hverken elegant eller dækket ind.....

>, men jeg
> tænkte faktisk på køleeffekten.

Det var den det drejede sig om ja.

> Den er voldsommere hvis det er
> væske der strømmer ud, men det bliver koldt i begge tilfælde.

Ja, men mange gange koldere når der kommer flydende kvælstof ud.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 27-09-05 18:58

> Ja, men mange gange koldere når der kommer flydende kvælstof ud.

Men nu er den kritiske temperatur for kvælstof jo ret lav,
så i en normal trykbeholder med kvælstof vil den ikke være flydende.

Jan

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-09-05 20:14

"Jan & Lisbeth" <Jan.Nielsentagmigvaek@kfumscout.dk> skrev > >

> Men nu er den kritiske temperatur for kvælstof jo ret lav,
> så i en normal trykbeholder med kvælstof vil den ikke være flydende.

Det troede jeg den var. Forklar lige det med den kritiske temperatur, der er
vist noget jeg skal have opfrisket.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 27-09-05 20:26

> Det troede jeg den var. Forklar lige det med den kritiske temperatur, der
er
> vist noget jeg skal have opfrisket.
> --

Nu er jeg jo ikke just en ekspert, men som jeg forstår det, hvis du er over
den kritiske temperatur
kan du sætte alt det tryk på du vil, du får ikke gassen flydende.
Den befinder sig i en "superkritisk" fase.

Jan

Fra : H3

Dato : 27-09-05 22:05

Jan & Lisbeth wrote:

> [...]
> Jeg troede det var væske "liquefied gas" ved 200 bar.
>
> Hvis jeg åbner for hanen på flasken og "sprøjter" gassen ud på

N2 kan betragtes som en væske der har et kogepunkt på ca. -196 grader ved 1
atm tryk. Så længe N2 er i flasken, er den flydende under (relativt lavt)
tryk ved omgivelsernes temperatur. Når ventilen åbnes, vil der strømme
flydende N2 ud (hvis flasken holdes med bunden i vejret. Straks flydende N2
kommer ud i 1 atm. tryk, vil den begynde at koge (gå på gasform) . Energien
til at fordampe væsken kommer fra omgivelserne, og derved falder temp.
drastisk indtil al væsken er fordampet.

N2 bruges f.eks. i isolerede men ikke tætte beholdere ved normalt (1 atm.)
tryk til at fryse og opbevare vævsprøver, cellekulturer oma. i
laboratorier. Den lille men konstante fordampning der sker fra beholderen
er nok til holde N2'en på væskeform og temperaturen i beholderen (lige)
under kogepunktet (-196 grader).

/H3

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 28-09-05 07:48

"H3" <not@home.lan> wrote in message
> [...]
Energien
> til at fordampe væsken kommer fra omgivelserne, og derved falder temp.

Den er ikke på væskeform idet flasken er langt over den kritiske temperatur.
Gassen er på en superkritisk fase.

Jan

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 28-09-05 17:04