Termodynamik, om gasser & resonans.
Fra : Egebo

Dato : 26-09-05 22:09

Hej.

Interessere mig meget for 2 takts forbrændning motore, men kunne godt bruge
lidt hjælp fra folk med god viden om termodynamik.
Det er specielt området omkring ekspansionsudstødninget der interessere mig
meget.

Hvis nogen mener de har god viden om termodynamik, og selv interessere sig
for motore, må de meget gerne sende en mail til mig, eller blot tilføje mig
til msn.

Mvh. Kasper Egebo

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-09-05 01:37

Egebo wrote:
> [...]
> for motore, må de meget gerne sende en mail til mig, eller blot tilføje mig

Hvad med bare at skrive dit spørgsmål i stedet for? Jeg tvivler på at
nogen gider at skrive private mails til dig eller tilføje dig på msn,
selvom de har udmærket forstand på det du spørger om. F.eks. fik jeg
selv et 11-tal i sommers i et termodynamisk grundkursus men jeg ved
f.eks. heller ikke hvilket niveau du er interesseret i.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Egebo

Dato : 27-09-05 16:38

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> [...]

> et 11-tal i sommers i et termodynamisk grundkursus men jeg ved f.eks.
> heller ikke hvilket niveau du er interesseret i.

Jo, det kan jeg sagtens.
Kunne jo godt være der sad en som tilfældigvis også interesserede sig for
motore.

Men kan så starte med et af de spørgsmål jeg har.

Man har en cylinder på en 2 takts maskine.
Man kender antal cc i cylinder og antal cc i topstykke.
Man ved hvor stort et arbejde der bliver udført på stemplet.
Er der så nogen mulighed for at udregnet trykket/temperaturen i cylinderen
lige inden der bliver åbnet for udstødningskanalen?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-09-05 19:01

Egebo wrote:
> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
-snip-

> [...]
> Er der så nogen mulighed for at udregnet trykket/temperaturen i cylinderen
> lige inden der bliver åbnet for udstødningskanalen?

Hvis man er dygtig til det og har erfaring med det, kan man sikkert. Men
jeg tror ikke det er uden problemer og som jeg oftest har prøvet det,
regner man med idealgasser, hvilket der jo heller ikke er tale om her...

Men man kan sikkert programmere noget i Matlab eller lignende hvis man
har godt styr på det men det er jo et helt projekt i sig selv vil jeg
tro (at bestemme tryk/temperatur-cyklusen som funktion af tiden)...

Fra : Egebo

Dato : 27-09-05 20:36

> [...]

> godt styr på det men det er jo et helt projekt i sig selv vil jeg tro (at
> bestemme tryk/temperatur-cyklusen som funktion af tiden)...

Jeg har arbejdet med 2 takts motore i 4 år ca, så har efterhånden en del
erfaring inden for området. Udstødningsgassen regnes somen idealgas hvor det
gælder, at det adiabatiske index (Cp/Cv) ~ 1,33 Og den molekylære vægt (M) ~
0,02896 kg/mol.

Hjælper det noget?

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 28-09-05 16:58

"Egebo" <kasper_egebo@FJERNhotmail.com> writes:

> Er der så nogen mulighed for at udregnet trykket/temperaturen i cylinderen
> lige inden der bliver åbnet for udstødningskanalen?

Hvis du kender du kompressionsforholdet også kan det sikkert klares
inden for rimelig nøjagtighed.

Måske http://www.engr.colostate.edu/~allan/thermo/page4/page4.html kan
hjælpe?

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Staff/be/be.html

Fra : Egebo

Dato : 29-09-05 05:08

"Brian Elmegaard" <brian@rkspeed-rugby.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du kender du kompressionsforholdet også kan det sikkert klares
> [...]

Kompressionsforholdet er også kendt.

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 29-09-05 07:48

"Egebo" <kasper_egebo@FJERNhotmail.com> writes:

> Kompressionsforholdet er også kendt.

Så er det bare at sætte ind i ligningerne på:
http://www.engr.colostate.edu/~allan/thermo/page5/page5.html

Fra : Egebo

Dato : 30-09-05 06:06

Den er ment til 4 takts motore, men vil gerne give den et forsøg alligevel.
Men forstår ikke lige de ligninger på siden du linker til. Der står ikke
nogen steder hvad de mange bogstaver med numre dækker over.