At beskytte sin forskning
Fra : Morten Guldager

Dato : 26-09-05 20:21

Hejsa,

Hvis nu jeg var forsker og skrev en artikkel om hvordan
sort maling hurtigere skades i sollys end hvid maling.

Og så en eller anden tåbelig amerikaner tog min forskning
til indtægt for at hvid er bedre end sort, hvorfor det
derfor må være ok at racediskriminere.

Hvordan beskytter man sig imod et sådant misbrug?

/Morten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-09-05 21:30

Morten Guldager skrev:

> Og så en eller anden tåbelig amerikaner tog min forskning
> til indtægt for at hvid er bedre end sort, hvorfor det
> derfor må være ok at racediskriminere.

> Hvordan beskytter man sig imod et sådant misbrug?

Det gør man ikke.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 26-09-05 21:35

Hej Morten

> Hvordan beskytter man sig imod et sådant misbrug?

Du misbruger dette forum ved at stille et sådant spørgsmål,
hvad forventer du af svar ?

Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-09-05 21:57

> Du misbruger dette forum ved at stille et sådant spørgsmål,
> hvad forventer du af svar ?

Svar i samme kategori som dem, der kom i tråden "Statisk over hvor % i
gruppen med Bo Warming i kill-filteret"?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-09-05 01:35

Jens Bruun wrote:
> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Svar i samme kategori som dem, der kom i tråden "Statisk over hvor % i
> gruppen med Bo Warming i kill-filteret"?

Rolig nu, lille Jense-basse-dreng. Hvis du overhovedet havde forstand på
hvad der foregik af forskning, f.eks. på et universitet så ville du også
kunne tænke dig frem til at forskning i eksempelvis maling og det at
race-diskriminere overhovedet ikke har noget med hinanden at gøre, det
kan aldrig blive nogen undskyldning for diskrimination og at spørgsmålet
derfor er absurd at stille fordi der er ingen sammenhæng i spørgsmålet.

Imidlertid fremgår det ikke om spørgeren blot er meget uvidende.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Morten Guldager

Dato : 27-09-05 05:24

2005-09-27 Martin Jørgensen wrote

> [...]
> kan aldrig blive nogen undskyldning for diskrimination og at spørgsmålet
> derfor er absurd at stille fordi der er ingen sammenhæng i spørgsmålet.

Enig, og eksemplet var også drevet så langt ud jeg kunne.

Min poiente er at det af og til sker at en forsker kommer frem til et
resultat, hvorefter en anden forsker (eller politikker) bruger resultatet
skik modsat i sin egen sags tjeneste.
Der er ikke tale om at man glemmer at oplyse hvem der lavede den initielle
forskning, men nærmere om at man misfortolker den og frehæver den som
"endnu en der er enig", selv om det bestemt ikke er tilfældet.

> Imidlertid fremgår det ikke om spørgeren blot er meget uvidende.

Jeg fisker efter om der er nogle praktiske tricks man kan benytte sig af
for at undgå disse misbrugs situationer. Og ja, jeg er ganske uvidende
om emnet.

/Morten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-05 07:09

Morten Guldager skrev:

> Og ja, jeg er ganske uvidende om emnet.

Pisa er ganske vist ikke forskning, men det er et eksempel på et
rundspørge der er blevet skamredet langt ud over hvad det kan
bære. Dem der har lavet det, er forbavsede over hvad tallene
bliver brugt til.

--
Bertel

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 27-09-05 07:20

Morten Guldager <Morten.Guldager@gmail.com> writes:

> Jeg fisker efter om der er nogle praktiske tricks man kan benytte sig af
> for at undgå disse misbrugs situationer.

Skrive præcist?

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Staff/be/be.html

Fra : Max

Dato : 27-09-05 07:38

Hej Morten

> Enig, og eksemplet var også drevet så langt ud jeg kunne.

Prøv at bemærke hvad der rent faktisk sker rundt omkring i
verden, og du har svaret på dit spørgsmål. Når nogen f.eks.
kan stille sig frem i fuld offentlighed og påstå at Holocaust
ikke har fundet sted, og slippe fra det i ytringsfrihedens navn,
hvordan tror du så at man kan beskytte noget som helst mod
at blive misbrugt. Hvis du vil undgå misbrug, så smid pennen
væk og brænd papiret.

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-05 09:53

Max skrev:

> Hvis du vil undgå misbrug, så smid pennen
> væk og brænd papiret.

Det hjælper ikke. Så bliver han taget til indtægt som medlem af
det tavse flertal.

--
Bertel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-09-05 22:47

"Morten Guldager" <Morten.Guldager@gmail.com> wrote in message

> Hvordan beskytter man sig imod et sådant misbrug?

Skriv artiklen på dansk, så er der ikke så mange amerikanere, der kan læse
den.

hilsen
Uffe

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 30-09-05 09:09

> [...]

> Jeg fisker efter om der er nogle praktiske tricks man kan benytte sig af
> for at undgå disse misbrugs situationer. Og ja, jeg er ganske uvidende

Skriv i et unødvendigt snørklet akademisk sprog som kun forstås af
andre forskere, for på den måde at undgå misbrug. Det er den teknik
de fleste danske forskere bruger.

Det første trick enhver kommende akademiker lærer er at undgå al brug
af første, og helst også anden, person. Samtidig skal man bruge
passivt sprog hvor det er muligt:

--> Blandingen overførtes til et reagensglas.

--> Jeg overførte blandingen til et reagensglas.

Selvom om der står de samme ord i første sætning, vil læseren efter
nogle få af den slags sætninger falde i søvn, og aldrig nå at opdage
at du senere konkluderer at hvid maling er mere intelligent og har
bedre lederegenskaber, medens at sort maling bedst egner sig til
simpelt manuelt arbejde under kyndig vejledning, og i øvrigt har en
større penis.

Brug af sætninger der aldrig syntes at stoppe er en anden mulighed.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 30-09-05 09:28

Brian Elmegaard <brian@rkspeed-rugby.dk> writes:

> Skrive præcist?

Præcist hvordan?

Hvis forskningen viser at faktor X er 80 med en usikkerhed på 40, vil
forskeren skrive 80±40. Det er en præcis beskrivelse af resultatet af
forskningen. Men en journalist (eller anden lægmand) vil ikke syntes
at "mellem 40 og 120" er en særlig præcis beskrivelse. I stedet vil
de fristes til at gå ud fra at forskeren har sagt X = 80.

Det sker konstant. Tag bare meningsmålingerne, hvor journalister
bruger masser af plads og energi på at analysere udsving der ligger
indenfor den statistiske usikkerhed.

Og det gælder ikke kun med tal. Videnskabsfolk bruger konstant
sproglige formuleringer der tager højde for den usikkerhed der er
indbygget i de resultater de kommer frem til. De formuleringer er de
første der ryger når resultaterne skal formidles af journalister eller
politikere. Hvorefter de drager konklusioner der ikke belæg for i den
oprindelige forskning.

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 30-09-05 12:12

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> writes:

> at "mellem 40 og 120" er en særlig præcis beskrivelse. I stedet vil
> de fristes til at gå ud fra at forskeren har sagt X = 80.

Ja, du har ret.

> Det sker konstant.

Ja, og jeg undrer mig over hvordan det sker. Hvordan opsnuser
journalister alle de mere eller mindre forskningsresultater eller
specialer og får lyst til at viderebringe dem? Det seneste jeg undrede
mig over var Kulturnyt på P1 som bragte et længere interview med
forfatteren til et speciale om brug af klicheer blandt
kulturjournalister. Hvordan opstår kontakten omkring dette?

> Tag bare meningsmålingerne, hvor journalister
> bruger masser af plads og energi på at analysere udsving der ligger
> indenfor den statistiske usikkerhed.

Enig igen, men bliver de informeret om det af statistikerne som
bringer dem målingerne?

> Og det gælder ikke kun med tal. Videnskabsfolk bruger konstant
> sproglige formuleringer der tager højde for den usikkerhed der er
> indbygget i de resultater de kommer frem til.

Nærmere ofte end konstant.

> første der ryger når resultaterne skal formidles af journalister eller
> politikere. Hvorefter de drager konklusioner der ikke belæg for i den
> oprindelige forskning.

Hvad er kuren mod dette?

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 30-09-05 13:31

Brian Elmegaard <brian@rkspeed-rugby.dk> writes:

> Enig igen, men bliver de informeret om det af statistikerne som
> bringer dem målingerne?

Politiken bragte en overgang oplysninger om usikkerhed sammen med
meningsmålingerne. Det holdt de op med. Min hypotese er at det er
fordi usikkerheden gjorde det svært for dem at bringe nogle
"mini-analyser" sammen med resultaterne.

Der er ingen signifikante ændringer i forhold til sidste uge *er* nu
engang kedeligere at læse, end spekulationer om at Villy Søvndals nye
neongrønne slips har betydet en 0.3 porcentpoint fremgang til
enhedslisten.

> Hvad er kuren mod dette?

Som alle andre har sagt, der er ingen kur.