Overdragelse af Telia Express abonnement
Fra : Ped

Dato : 21-10-05 21:31

Hej,

Jeg gav en niece en mobil med tilhørende Telia Express abonnement i
konfirmationsgave, med abonnementet betalt i et halvt år. Spørgsmålet er
nu, om abonnementet kan overdrages til hende (15 år), eller om det skal
overdrages til en voksen i hendes husstand. Jeg kan ikke på Telia's
overdragelsesblanket eller på "det med småt" se, om der er en
aldersgrænse på 18. Har alle Danmarks teenagere en voksen bag deres
abonnement, eller?

M.v.h.

Jens L. Pedersen

PS: Har prøvet at kontakte Telia's kundeservice, men de besvarer ikke
mails eller fax, og deres telefon melder altid optaget...

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-10-05 22:19

Ped skrev den 21-10-2005 22:30:
> [...]
> nu, om abonnementet kan overdrages til hende (15 år), eller om det skal
> overdrages til en voksen i hendes husstand.

Du kan ikke overdrage til en umyndig person, da umyndige ikke kan indgå
aftaler med økonomiske forpligtelser (på jævnt dansk: gæld/kredit).

Du kan overdrage til en anden voksen person i hendes husstand, såfremt
denne person bliver kreditgodkendt.

Naturligvis forbliver den nye kontraktansvarlige på det Xpress-niveau
som man er kommet til.

Som alternativ kan du også få fremsendt regningen til hendes adresse,
men hvor du stadig vil være den kontraktansvarlig (dvs. hvis hun ikke
betaler girokortet, så vil du modtage rykkerne).

Man kan ikke - så vidt jeg er orienteret - lave en nummerflytning over
til noget taletid.

> Jeg kan ikke på Telia's
> overdragelsesblanket eller på "det med småt" se, om der er en
> aldersgrænse på 18.

Det kræver lige, at man ved hvad man har skrevet under på.

Fx "§" 2 i betingelserne
----
Denne aftale indgås mellem kunden og Telia.
Parterne er berettiget og forpligtet efter aftalen.
Det er således kunden, der hæfter for
betaling af de ydelser, der leveres iht. aftalen.
Det gælder også, hvis kunden overlader
abonnementet til en eventuel bruger.

----

og

----

19. Ansvar

Kunden
Kunden er ansvarlig efter dansk rets almindelige regler.

Telia

Telia er ansvarlig efter dansk rets almindelige regler.
----

samholdt med myndighedslovens paragraffer om, at umyndige ikke kan indgå
aftaler hvor man hæfter for noget økonomisk, så alene der kan man ikke
overdrage til umyndige personer.

> Har alle Danmarks teenagere en voksen bag deres
> abonnement, eller?

Jeg ved ikke med alle, men mange har. Tilgengæld er der også en
forbrugskontrol på, så regningen aldrig løber løbsk.
Forbrugskontrol koster 50 kroner i oprettelse og 10 kroner pr. måned.

Forbrugskontrol er dog ingen garanti for, at regningen ikke løber løbsk
(fx vil der være 24 timers "reaktionstid" mellem hver /kontrol/ af
forbruget).

Gad egentlig vide om Sonofon har fundet ud af, at opdatere hurtigere for
de kunder der har forbrugskontrol

Du kan - så vidt jeg er orienteret - få sat spærring på forskellige
tjenester uden omkostninger fx 90x-numre; udlandstrafik (tale/SMS),
indholdstakserede sms.

> PS: Har prøvet at kontakte Telia's kundeservice, men de besvarer ikke
> mails eller fax, og deres telefon melder altid optaget...

Det er da også meget hurtigere med nyhedsgrupperne

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : BorreBoy

Dato : 22-10-05 05:30

"Ped" <pedmail@danskbredbaandmail.dk> skrev i en meddelelse
> PS: Har prøvet at kontakte Telia's kundeservice, men de besvarer ikke
> mails eller fax, og deres telefon melder altid optaget...

Så skulle du måske anbefale hende at finde en anden operatør... Unotel,
Telmore, CBB.