Definition af sindsyge
Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-05 17:42

Lad os få definition på bordet. Mange pådutter meddebatører en
psykiatrisk afvigelse og det spilder resourcer.

Sindsyge kan defineres som det som psykiatere behandler, dvs noget
folk har søgt hjælp om eller pga vold har retsvæsenet kanaliseret
afvigeren til psykiatri i stedet for fængsel (tvangsindlæggelse incl)

Tvangstanker er forestilllinger der er bevislig i strid med faktuel
videnskabelig viden - eller hvis man insisterer på at noget er fact
der kun er holdning

Hvad flertallet mener påvirker aldrig videnskab incl disse
psykiatriske definitioner.

Men psykiatriske patienter er ofte tabere, der er udstødt og derfor
søger opmærksomhed hos behandlere - men hvis nogen er sådan og ligner
Sct Hans patienterne er han stadig kun sindsyg hvis
1.vold
2.selv søgt hjælp
eller 3. målelig fysisk-kemisk hjernedefekt som ved Føllings Syge
eller mongolisme(hvor dag åndsvaghed er bedre ord)
og tvangstanker er jo dumt at mundhugges om

Lad os få definition på bordet

Fx sindsyge er det som psykiatere behandler, dvs noget folk har søgt
[...]

eller 3. målelig hjernedefekt som ved Føllings Syge eller
mongolisme(hvor dag åndsvaghed er bedre ord)

Eksempel: Det er tvangstanke hvis nogen udfra folks irritation ved
larmende rengøring, slutter at "så vil han sgu nok stemme for straf
mod disse afvigere".

Nietzsche var ikke sindsyg, fordi han tillod placering af ham på
nervesanatorium, hvor han havde det lige så godt som hjemme, og fandt
patienterne interessante.
At omfavne hest eller synge højt offentligt er kun sindsyge hvis det
er vedvarende og meget generende og personen ikke kan tales fra at
genere medborgere.

Fra : TBC

Dato : 30-10-05 02:29

> Tvangstanker er forestilllinger der er bevislig i strid med faktuel
> videnskabelig viden - eller hvis man insisterer på at noget er fact der
> kun er holdning

Her finder jeg du er tættest på en korrekt definition. I klassisk forstand
har "sindssyge" være relativt synonymt med psykose.

Så har man en oplevelse eller opfattelse af noget som strider imod fakta vil
jeg definere det som sindsyge.

Eksempler på sindsyge tankegange, som kunne anskueliggøres at stride imod
faktiske forhold.

Eksempel-1: Jeg har levet i 7000 år og er ikke født af mine forældre men kom
ud af en flaske Red Bull. De folk jeg ikke kan lide kan jeg fange ind i min
fingerring, hvor inde i der er en lille alf som giver dem tæsk, indtil de
har lært at behandle mig ordentligt.

Eksempel-2: Mærsk Mc-Kinney Møller er min personlige rådgiver, og ham der
ordner mit gebis. (hvorfor jeg så iøvrigt lige har sendt det til ham med
posten, selv om jeg i virkeligheden aldrig har mødt ham)

Eksempel-3: Alle muslimer er kriminelle voldssvin og/eller helligkrigere og
terrorister >:->

> Eksempel: Det er tvangstanke hvis nogen udfra folks irritation ved
> larmende rengøring, slutter at "så vil han sgu nok stemme for straf mod
> disse afvigere".

_I sig selv_ ikke nok til at være reelt sindsygt imho, man kunne måske
personligt *syntes* det var sindsygt, men ikke godtgøre at det med sikkerhed
er det. For der kunne være en reel mulighed for det, og det er ikke direkte
usandsyneligt eller direkte umuligt at "han rent faktisk ville kunne finde
på stemme for straf mod disse afvigere". Og måske ville han det også. Jeg
vil snarere kalde det et paranoidt temperement på vejen i retning af
sindssyge uden at det virkeligt er det. Det kunne dog være et af mange _små_
symptomer, som var en del af billedet ved et sindsygt syndrom. (eksempel vis
paranoid skizofreni) Men i sig selv, som enkeltstående indstilling, mener
jeg ikke at det alene er direkte sindssygt.

> At omfavne hest eller synge højt offentligt er kun sindsyge hvis det er
> vedvarende og meget generende og personen ikke kan tales fra at genere
> medborgere.

Nej, men det vil helt sikkert være generende
Skulle ting og usædvanlig adfærd alene som ovenstående kunne tælle som
sindsyge, ville fulde mennesker jo særdeles ofte kunne være at betegne som
sindsyge. Og det mener jeg ikke der er i egentlig forstand.

TBC