Engangssituationer i politik
Fra : contra@tdcspace.dk

Dato : 29-10-05 16:46

For få dage siden viste DR2 en film om det tyrkiske folkedrab på
armenerne i 1915.

Det fremgik, at den tyrkiske indenrigsminister m.fl. var fuldt ud
bevidste om, at det, at stormagterne havde nok at gøre med at banke
hinanden flade, betød, at den tyrkiske regering befandt sig i en
situation mht. at løse "det armenske problem", der formentlig
aldrig ville komme igen.

Så man skred til værket og myrdede et sted mellem 800.000 og 1,4
millioner mennesker (se ref.) ud af et folk med et totalt befolkningtal
på under 3 millioner.

Selv Hitler var imponeret, bekendte han senere.

En anden engangssituation opstod som påpeget af Serge Klarsfeld, efter
at tyskerne var nået så langt østpå som Moskva og Stalingrad i
1942. Det stod tyskerne klart, at de nu havde en enestående mulighed,
der muligvis ikke kom igen nogensinde, for at udskifte de besværlige
og ineffektive Einsatzkommandos med et virkelig storstilet, industrielt
folkedrab på jøder og sigøjnere.

Og så kommer vi til Iran. Hvis den iranske atomslagstyrke nogensinde
skal elimineres, hvornår skulle det så være ? Det er ikke alt for
svært at gætte sig til følgende betingelser:

1. Det skal helst være før Iran har en eller flere brugbare
atombomber.

2. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, skal man have totalt check m.v.
på de formentlig få nukleare våben, Iran måtte have klar. (Kunne
muligvis klares gennem meget dygtigt efterretningsarbejde).

3. Det skal være i en situation, der er specielt gunstig for at kunne
realisere et overraskelsesangreb, f.eks. store mængder fly og
helikoptere, der af andre grunde befinder sig i kort afstand fra Irans
grænser, nemlig i Afghanistan og Irak.

Konklusionen er: Hvis et sådant angreb overhovedet nogensinde skulle
kunne lade sig gøre, så skulle det have været nu. Og det angreb,
tror jeg så, Irans præsident Ahmedinejad er blevet grundigt
underrettet af sit efterretningsvæsen om, var på trapperne. Han har
så haft travlt med at forklare israelerne i de sidste tre dage, at han
ikke rigtig kunne li' det.

Og det var jo d u m t det, som svenskerne ville have sagt. Vistnok.

Steen Hjortsø

Reference:

Schaller, Dominik J.: "La question arménienne n'existe plus".
Der Völkermord an den Armeniern während des Ersten Weltkriegs und
seine Darstellung in der Historiographie. I: Wojak, I. & Meinl, S.:
Völkermord und Kriegsverbrechen in der ersten Hälfte des 20.
Jahrhunderts.
Frankfurt: Campus Verlag, 2004.

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-05 17:50

<contra@tdcspace.dk> wrote in message
[...]

BW: Totalt sludder
Hitler har muligvis sagt vedr at nogen kunne misforstå kz-epidemierne
som folkedrab, at tyrkernes armenerdrab er glemt, så sådant er
ligegyldig. Han kendte ikke efterkrigstidens lyvende og syge medier.
Hvad Hitler har sagt, er der meget lidt sikker viden om. Alle der var
nær ham opdigtede overdrivelser for at behage de allierede, og Speer
slap således for dødsstraf, selvom han var den der var mest skyldig i
kz-dødsfaldene.

[...]

BW: Einsatzgrusomhederne var krigsmæssig berettigede jvf Haag
Landkrigkonvention. DEt handlede om at partisaner saboterede
forsynlingslinier og modterror hjalp.

[...]

BW: USA har værn, så missiler med avåben aldrig kan blive fremført og
gøre skade. Så det er pjat at gå op i at rige ulande spilder resourcer
på avåben - det er statussymbol, kun.

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-10-05 21:01

> BW: USA har værn, så missiler med avåben aldrig kan blive fremført og
> gøre skade. Så det er pjat at gå op i at rige ulande spilder resourcer
> på avåben - det er statussymbol, kun.

Jeg tvivler på, den Israelske befolkning deler din ubekymrethed.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 10/28/05)