Terrorsigtede blev pludseligt religiøse
Fra : gb

Dato : 28-10-05 17:20

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=648182/
28. oktober 2005 kl. 07:07
Af: Lars Henrik Aagaard, ***@berlingske.dk

Flere af forældrene til de terrorsigtede fire unge mænd, der i aftes
blev varetægtsfængslet ved retten i Brøndby, havde gennem den seneste
tid undret sig over deres sønners stigende religiøse engagement.

Var de udpeget som selvmordsbombere? Som kommende martyrer? Det er
spørgsmål, som alle nu stiller sig, efter at politiet i går anholdt fire
unge mænd af mellemøstlig herkomst og sigtede dem efter den såkaldte
terrorparagraf. På ikke oplyste lokaliteter på Balkan har lokale
politimyndigheder nemlig anholdt en række mennesker og sigtet dem for
terror og fundet en lang række sprængstoffer, som efter al sandsynlighed
ikke bare var beregnet til en nært forestående og alvorlig
terrorhandling 'et sted i Europa'.

Våbnenes karakter indikerer også, at de skulle bruges til en dramatisk
selvmordsbombeaktion. De ransagninger, som politi på Balkan har
foretaget, bragte yderligere de nu fire varetægtsfængslede dansk
bosiddene mænds navne frem i lyset. Der er en klar forbindelse mellem
Balkan-anholdelserne og de fire unge mænd i Danmark af mellemøstlig
herkomst, oplyser dansk politi.

Flere af forældrene til de terrorsigtede har over for politiet oplyst,
at de havde undret sig over, at deres sønner gennem den seneste tid var
blevet ualmindelig stærkt engageret i deres muslimske tro. De sad ofte i
bøn, gik ofte i moske, og denne relativt pludselige voldsomme
religiøsitet havde bekymret flere af forældrene.

På mændenes bopæl beslaglagde politiet da også foruden computere og
lignende adskillige religiøse pamfletter og religiøst
agitationsmateriale. Men politiet har ikke kunnet knytte dem til f.eks.
Hizb-ut Tahrir eller en anden særlig fundamentalistisk religiøs
bevægelse.
'Men det er det religiøse, der knytter dem sammen', siger politimester
Jørn Bro.

Mændene har forskellige beskæftigelser - arbejdsløse, studerende - og
kun én af dem bor ikke hjemme hos sine forældre. To af anholdelserne
blev foretaget i Brøndby, én på Frederiksberg og én i København. På
mændenes bopæle beslaglagde politiet en lang række såkaldte teledata -
computere, DVDer, mobiltelefoner - samt en række religiøse effekter.
Desuden fandt man omkring 200.000 kroner i dansk og fremmed valuta. Ved
aktionen blev i alt 25 personer anholdt - først og fremmest familie og
venner til de fire nu fængslede. Grundlovsforhøret blev indledt ved
retten i Brøndby kl. 17 for dobbelt lukkede døre og strakte sig helt
frem til kl. 23 i aftes, hvorefter Glostrup Politi hasteindkaldte til et
pressemøde. Politiet kunne i aftes ikke oplyse, om alle de fire mænd er
født i Danmark. Kun én af dem er dansk statsborger.

GB

Fra : Allan Riise

Dato : 28-10-05 17:22

gb wrote:
> [...]
> hasteindkaldte til et pressemøde. Politiet kunne i aftes ikke oplyse,
> om alle de fire mænd er født i Danmark. Kun én af dem er dansk

Tak fordi at du fik det gjort klart, at det er et fåtal der er/bliver
religiøst fanget på en sådan måde, at det kan føre til bekymring!

--
Allan Riise

Fra : Knud Larsen

Dato : 28-10-05 23:06

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> Tak fordi at du fik det gjort klart, at det er et fåtal der er/bliver
> religiøst fanget på en sådan måde, at det kan føre til bekymring!

Til gengæld ved vi nu, at "det hele" er danskernes skyld (som om vi ikke
vidste det allerede), fx de to 16 årige, har følt sig uden for samfundet i
nu over 25 år, og den ene har været uden arbejde i 17 år, - og det skaber en
forståelig bitterhed, som vil give lyst til at sprænge nogle tilfældige
mennesker i luften. Så vidt jeg forstod på "eksperterne" i aften.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-10-05 23:35

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> [...]
>mennesker i luften.

>Så vidt jeg forstod på "eksperterne" i aften.

Der er vel ingen der mener det undskylder handlinger som terrorbombning.

Men det er forbandet klogt at sætte sig ind i den irrationelle logik der
foregår i disse potentielle terroristers hjerner.

Jeg mener, politi og efterretningsvæsen skulle jo meget gerne spotte dem
inden de kommer for langt i planlægningen.

<mlr>

Fra : Per Rønne

Dato : 29-10-05 05:09

gb <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Mændene har forskellige beskæftigelser - arbejdsløse, studerende

Ingen af de fire drenge var »studerende«, men tre af dem gik stadig i
skole. Én af dem var vist lige droppet ud af 9. klasse, og arbejdsløs.
Der er vel heller ikke mange mestre der vil antage en læredreng der er
droppet ud af 9., og som render rundt i kjole for at markere sit
islamiske tilhørsforhold.

Men det er altså teenagere på 16, 16, 19 og 20 vi taler om.

Men også teenagedrenge kan foretage forfærdelige handlinger, og var et
par af selvmordsbomberne i London ikke selv 18 og 20 år gamle?
--
Per Erik Rønne

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-05 08:38

> [...]

Lyv ikke. De havde altså INGEN BESKÆFTIGELSE
De var på nas, snyltere, invasionister, unyttige.
Overmennesker for helligkrig-sagen. Affald for danskerne.

> [...]
> et
> par af selvmordsbomberne i London ikke selv 18 og 20 år gamle?

De der hærværker for tusinder af kroner mod mit hus ugentlig er
muslimbørn på ca 14 år.
Når politiet en sjælden gang reagerer på mine opringninger, taler de
venligt til dem, og oplyser til mig at de ikke bad om navn eller
forældres navn, for det var jo "drengestreger".
En brosten der trængte gennem flere lag (termo)glas og kunne have
dræbt min kone eller mig, kalder jeg ikke drengestreger.

Da min datter som 13 årig stjal lidt kosmetik i et supermarked (i
Hjørring) besøgte betjente hendes hjem og havde hende i langt
opdragende forhør. Men på Nørrebro skal betjente skabe falsk billede
af etnbisk harmoni ved at underrapportere

Politiken fastslår 29 okt at Danmark er ideelt sted for
terrorbevægelserne at rekrutere unge ildsjæle. Muslimer kommer hertil
og håber på arbejde, men alt udføres af robotter, så de bliver bitre,
og gør os til syndebukke