Iran fastholder at Israel skal udslettes
Fra : Martin K

Dato : 28-10-05 12:08

Den iranske udenrigsminister forsvarer præsident Ahmadinejads udtalelser om,
at 'Israel skal fjernes fra landkortet'.

»Præsidentens udtalelser er den erklærede og udtrykkelige iranske politik«,
siger udenrigsministeren til iransk tv.

Så fik vi det slået fast med syvtommersøm. Lad os ikke håbe, de får magt som
de har agt - med andre ord får atomvåben.

--
Martin K

Progressiv og tolerant

Fra : Martin K

Dato : 28-10-05 12:09

Link: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=404940

Fra : Per Rønne

Dato : 28-10-05 12:59

Martin K <n@da.spam> wrote:

> [...]
>
> Så fik vi det slået fast med syvtommersøm. Lad os ikke håbe, de får magt som
> de har agt - med andre ord får atomvåben.

De bliver nu alligevel næppe ekskluderet af FN - desværre.
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 28-10-05 12:59

Per Rønne wrote:

> De bliver nu alligevel næppe ekskluderet af FN - desværre.

Hvad ville fordelen være ved at de blev ekskluderet?

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 28-10-05 14:16

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Hvad ville fordelen være ved at de blev ekskluderet?

Det ville kraftigt markere hvad et så eklatant brud på alle
internationale regler ville betyde. Erindrer du noget andet tilfælde,
hvor et FN-medlem direkte erklærer at det vil udradere et andet FN-land,
altså slette landet af landkortet, og udrydde dets befolkning?
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 28-10-05 14:48

Per Rønne wrote:

> Det ville kraftigt markere hvad et så eklatant brud på alle
> internationale regler ville betyde.

Jeg tror nu de er ligeglade. det er befolkningen sikkert ikke - men
styret er.

> Erindrer du noget andet tilfælde,
> hvor et FN-medlem direkte erklærer at det vil udradere et andet FN-land,
> altså slette landet af landkortet, og udrydde dets befolkning?

Næ - ikke umiddelbart. Mne det har heller ikke noget at gøre med om det
er et klogt træk.

--

morten sorensen

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 28-10-05 19:00

Per Rønne wrote:

> [...]
> hvor et FN-medlem direkte erklærer at det vil udradere et andet
> FN-land, altså slette landet af landkortet, og udrydde dets

Sagde han noget om, at udrydde Israels befolkning? Eller er historien
bare ikke god nok, som den er?

Fra : Knud Larsen

Dato : 29-10-05 10:14

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Sagde han noget om, at udrydde Israels befolkning? Eller er historien
> bare ikke god nok, som den er?

Han vil selvfølgelig pænt bede dem om at forlade landet. Hvis man ser
hvordan iransk TV fremstiller jøder som blodsugende uhyrer, så er der vist
ikke megen tvivl om, hvad de forestiller sig, - og mon ikke disse
genstridige jøder vil være frække nok til at stritte imod at blive
"udraderet", også som nation?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 29-10-05 19:20

Fra : Knud Larsen

Dato : 30-10-05 12:48

> Sagde han noget om, at udrydde Israels befolkning?

Nej, kun hvis de ikke pænt forlader landet frivilligt.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 31-10-05 13:08

Knud Larsen wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Nej, kun hvis de ikke pænt forlader landet frivilligt.

Sagde han det?

Fra : Ole Kreiberg

Dato : 28-10-05 18:56

On Fri, 28 Oct 2005 15:16:19 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>hvor et FN-medlem direkte erklærer at det vil udradere et andet FN-land,
>altså slette landet af landkortet, og udrydde dets befolkning?

Israel blev oprettet af et flertal af vestlige stater - henover
hovederne på araberne og især landets oprindelige befolkning. Det er
forståeligt, at de ikke accepterer denne skændelsgerning og anvender
lidt bombastisk retorik i ny og næ.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-10-05 04:41

Ole Kreiberg <kreiberg15@yahoo.dk> wrote:

> Israel blev oprettet af et flertal af vestlige stater - henover
> hovederne på araberne og især landets oprindelige befolkning.

Jøderne er mere »oprindelige« i området end araberne, og deres stat blev
altså genoprettet i første halvdel af forrige århundrede. Men det
spiller tilsyneladende ingen rolle for jødehadere.
--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 29-10-05 09:07

On Sat, 29 Oct 2005 05:40:59 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Jøderne er mere »oprindelige« i området end araberne, og deres stat blev
>altså genoprettet i første halvdel af forrige århundrede. Men det
>spiller tilsyneladende ingen rolle for jødehadere.

Jøder og arabere er den samme ting. de har fælles stamtræ.

Regards Croc®

Fra : Knud Larsen

Dato : 29-10-05 09:27

Fra : Knud Larsen

Dato : 29-10-05 09:33

"Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message

> Jøder og arabere er den samme ting. de har fælles stamtræ.

Ja, de hævder jo at stamme fra Abraham, gør det folk til "samme ting"?

Jøderne har jo som bekendt været hadet af de arabiske muslimer siden islams
fødsel, og var de første, som blev angrebet, og endog masseslagtet allerede
i Medina, iflg den eneste historiske kilde vi har til Profetens liv og
levned.
Muslimerne erobrede som bekendt Jerusalem, og udskiftede de jødiske
helligdomme med muslimske, - jeg tror ikke de anså sig selv for "samme ting"
dengang?

Iøvrigt har vi vel alle fælles stamtræ, så vi må også være samme ting.

Fra : Croc®

Dato : 29-10-05 12:26

On Sat, 29 Oct 2005 10:32:32 +0200, "Knud Larsen"
<larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> [...]
>dengang?
>
>Iøvrigt har vi vel alle fælles stamtræ, så vi må også være samme ting.

Hvis vi går langt nok tilbage ja, men jøder og arabere skal jo kun
6000 år tilbage, så de er nærmest fætre.

Fra : Knud Larsen

Dato : 29-10-05 17:53

> Hvis vi går langt nok tilbage ja, men jøder og arabere skal jo kun
> 6000 år tilbage, så de er nærmest fætre.

Det er da også grumme lang tid, - hvem er vi mon selv "samme ting" som?
Kirgiserne eller samojederne?

Iøvrigt er de gamle historier om Abraham jo myter, som kun baserer sig på
Det Gamle Testamente.

6000 år, det er jo omkring verdens skabelse, da var det jo at Adam
grundlagde Kaabaen i Mekka, stedet hvor Abraham ville til at slagte sin søn
for Guds skyld, en tre-tusinde år senere.

Fra : Croc®

Dato : 29-10-05 19:28

On Sat, 29 Oct 2005 18:52:32 +0200, "Knud Larsen"

> [...]
>grundlagde Kaabaen i Mekka, stedet hvor Abraham ville til at slagte sin søn
>for Guds skyld, en tre-tusinde år senere.

Det var måske verdens skabelse for de religiøse, men for os andre
fandt den sted et par år før.

Regards Croc®

Fra : Knud Larsen

Dato : 30-10-05 12:45

> Det var måske verdens skabelse for de religiøse, men for os andre
> fandt den sted et par år før.

Hvis du tror på den med Abraham/Ibrahim som forfader til arabere og jøder,
så må du vel også tro på at universet blev skabt for 6000 år siden?

Fra : Croc®

Dato : 30-10-05 22:43

On Sun, 30 Oct 2005 12:45:14 +0100, "Knud Larsen"

>Hvis du tror på den med Abraham/Ibrahim som forfader til arabere og jøder,
>så må du vel også tro på at universet blev skabt for 6000 år siden?

Læs nu lidt tilbage. Det var dig der introducerede Abraham i
fortællingen og ikke mig, jeg skrev alene om at de to folk er udrundet
af samme lænder i nyere tid.

Det religiøse vrøvl er jeg ligeglad med.

Regards Croc®

Fra : Per Rønne

Dato : 29-10-05 09:43

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> Jøder og arabere er den samme ting. de har fælles stamtræ.

Så fugle og pattedyr er også den samme ting, da vi har fælles stamtræ?
--
Per Erik Rønne

Fra : Jim

Dato : 29-10-05 10:03

> Så fugle og pattedyr er også den samme ting, da vi har fælles stamtræ?

Den kan jeg godt gå med til.
Jeg mener helt sikkert, at der er venstrefløjsere her i dette forum, som har
fået pip.

J.

Fra : Croc®

Dato : 29-10-05 12:28

On Sat, 29 Oct 2005 10:42:59 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Så fugle og pattedyr er også den samme ting, da vi har fælles stamtræ?

De har ikke fælles stamtræ, jeg kender hverken jøder eller arabere der
har nedkommet med fugleunger.

Jeg ved godt du elsker at distansere mellem arabere og jøder, men det
er samme folk fra samme grundstamme i nyere tid.

Regards Croc®

Fra : Per Rønne

Dato : 29-10-05 19:59

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg ved godt du elsker at distansere mellem arabere og jøder, men det
> er samme folk fra samme grundstamme i nyere tid.

Næh, jeg diskriminerer, skelner, mellem arabere og jøder, lige som vi
vel alle diskriminerer mellem tyskere og franskmænd.

--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 29-10-05 22:38

On Sat, 29 Oct 2005 20:59:20 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Næh, jeg diskriminerer, skelner, mellem arabere og jøder, lige som vi
>vel alle diskriminerer mellem tyskere og franskmænd.

Ikke når talen går på familietræ, så er både tyskere og franskmænd fra
den samme europide stamme.

Regards Croc®

Fra : T.Liljeberg

Dato : 30-10-05 18:02

On Sat, 29 Oct 2005 23:38:02 +0200, in dk.politik Croc® <sbm@pc.dk>
wrote:

>Ikke når talen går på familietræ, så er både tyskere og franskmænd fra
>den samme europide stamme.

Men de er vel ikke "den samme ting".

Fra : Croc®

Dato : 30-10-05 22:45

On Sun, 30 Oct 2005 09:02:02 -0800, T.Liljeberg <tl_dp@adelphia.net>
wrote:

>Men de er vel ikke "den samme ting".

Nej ting er et dårligt udtryk at bruge om mennesker, men to fætre der
bor henholdsvis i Frankrig og Tyskland er stadig af samme afstamning,
i dette tilfælde europide.

Regards Croc®

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-05 05:09

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> Nej ting er et dårligt udtryk at bruge om mennesker, men to fætre der
> bor henholdsvis i Frankrig og Tyskland er stadig af samme afstamning,
> i dette tilfælde europide.

Medmindre de deres bedstefar oprindeligt kom fra Vietnam eller Niger ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 31-10-05 13:41

On Mon, 31 Oct 2005 05:08:52 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Medmindre de deres bedstefar oprindeligt kom fra Vietnam eller Niger ...

Jo og de genetisk er rundet af en blå skimmelost, sådan udvander man
en debat.

Regards Croc®

Fra : Ole Kreiberg

Dato : 29-10-05 11:00

wrote:

>Jøderne er mere »oprindelige« i området end araberne, og deres stat blev
>altså genoprettet i første halvdel af forrige århundrede. Men det
>spiller tilsyneladende ingen rolle for jødehadere.

Araberne har boet de sidste mere end tusinde år i området. Jøderne har
stort set været fraværende endnu længere.

Fra : GB

Dato : 29-10-05 15:21

Ole Kreiberg <kreiberg15@yahoo.dk> wrote in

> Araberne har boet de sidste mere end tusinde år i området. Jøderne har
> stort set været fraværende endnu længere.

Der har boet jøder i området de sidste 2005 år, så det passer jo ikke hvad
du skriver - hvis man ser bort fra din "stort set"-helgardering.

GB

Fra : Ole Kreiberg

Dato : 29-10-05 17:30

On 29 Oct 2005 14:20:59 GMT, GB <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Ole Kreiberg <kreiberg15@yahoo.dk> wrote in

>Der har boet jøder i området de sidste 2005 år, så det passer jo ikke hvad
>du skriver - hvis man ser bort fra din "stort set"-helgardering.

Og i de sidste næsten totusinde år har de kun udgjort en mindretal. Et
mindretal kan da ikke bare uden videre gøre krav på et landområde for
at skabe deres egen stat der.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-10-05 19:59

Ole Kreiberg <kreiberg15@yahoo.dk> wrote:

> Og i de sidste næsten totusinde år har de kun udgjort en mindretal. Et
> mindretal kan da ikke bare uden videre gøre krav på et landområde for
> at skabe deres egen stat der.

Et argument der /kunne/ have været validt i første halvdel af forrige
århundrede. Hvorfor mon det til stadighed drages frem mod netop den
/jødiske/ stat, og ikke mod andre stater, selv om Israel som stat
betragtet er ældre end flertallet af dagens stater.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ole Kreiberg

Dato : 30-10-05 10:09

On Sat, 29 Oct 2005 20:59:21 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>/jødiske/ stat, og ikke mod andre stater, selv om Israel som stat
>betragtet er ældre end flertallet af dagens stater.

Israel blev skabt på grundlag af etnisk udrensning af alle flere
hundredetusinde af Palæstinas oprindelige arabiske befolkning. Dette
skete i forbindelse med den berygtede Deir Yassin massakre, der fik
flere hundretusinde arabere til at flygte i panik, så jøderne blev i
flertal. Der er mange lig i lasten i Israel/Palæstina konflikten, og
før de er ryddet af vejen bliver der næppe nogen stabil fred.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-05 10:42

> [...]

> flertal. Der er mange lig i lasten i Israel/Palæstina konflikten, og
> før de er ryddet af vejen bliver der næppe nogen stabil fred.

Et forståeligt synspunkt fra Auschwitz-benægter ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Ole Kreiberg

Dato : 30-10-05 12:43

On Sun, 30 Oct 2005 10:41:59 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Et forståeligt synspunkt fra Auschwitz-benægter ...

For det første har jeg eller andre ikke benægtet, at der i Polen under
anden verdenskrig var en tysk fangelejr ved byen Auschwitz. Der er kun
gaskamrene striden står om. Og for det andet har jeg svært ved indse,
hvad denne fangelejr skulle have med Mellemøstkonflikten at gøre.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 31-10-05 17:08

Ole Kreiberg wrote:

> [...]
> gaskamrene striden står om. Og for det andet har jeg svært ved indse,
> hvad denne fangelejr skulle have med Mellemøstkonflikten at gøre.

Rønne skal jo yde et eller andet som - vist nok ikke særlig godt
betalt - agent for Israel.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-05 17:37

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Rønne skal jo yde et eller andet som - vist nok ikke særlig godt
> betalt - agent for Israel.

Begynder du nu også at ville benægte at nazisterne under 2. verdenskrig
myrdede over seks millioner jøder? Så er du minsandten røget langt ud
Per Erik Rønne

Fra : Per Hagemann

Dato : 31-10-05 20:48

> Begynder du nu også at ville benægte at nazisterne under 2. verdenskrig
> myrdede over seks millioner jøder? Så er du minsandten røget langt ud

Hr Svendsen undersøgte vist dette emne for et par år siden uden
forkundskaber og fordomme. Og det er netop den sandhedssøgende fremgangsmåde
som er eksemplarisk.

--
Sura 39:3 "Vi har visselig åbenbaret dig bogen med sandheden. Tilbed derfor
Allah, idet du er Ham alene i lydighed."

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 31-10-05 21:51

Per Rønne wrote:

> Begynder du nu også at ville benægte at nazisterne under 2.
> verdenskrig myrdede over seks millioner jøder? Så er du minsandten
> røget langt ud ...

Det er dog underligt, som du vil have blandet Auswitz ind i det her i
stedet for at svare på, hvad der bliver skrevet. Gir' det ekstra?
Bonuspoint?

Fra : Egon Stich

Dato : 30-10-05 15:35

> Ole Kreiberg <kreiberg15@yahoo.dk> wrote:
>
>.

> Et forståeligt synspunkt fra Auschwitz-benægter ...
> --
> Per Erik Rønne

Man behøver nu ikke at være Auschwitz-benægter, for at finde synspunktet
rigtigt.
Staten Israel opfører sig ikke særlig pænt.
Netop med Auschwitz erfaringerne in mente, burde de være klogere.

MVH
egon

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-05 16:36

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> [...]

> rigtigt.
> Staten Israel opfører sig ikke særlig pænt.
> Netop med Auschwitz erfaringerne in mente, burde de være klogere.

De /er/ jo klogere. Den eneste måde at forhindre såvel et nyt Massada
som et nyt Auschwitz på er at beholde et stærkt Israel, der også kan
tage imod forfulgte jøder fra hele verden.

Europæerne, der trofast økonomisk har støttet terroren ved at give penge
til terrororganisationernes »sociale« arbejde, stoler israelerne da slet
ikke på.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 28-10-05 19:22

Per Rønne wrote:

> Det ville kraftigt markere hvad et så eklatant brud på alle
> internationale regler ville betyde.

Det har vi ellers masser af eksempler på allerede. Og svaret er - det
kommer an på, hvem "du" er.

Ang. en eksklusion af FN, så ville det ingen betydning have. Schweiz har
først for nylig efter en tæt folkeafstemning meldt sig ind i FN og havde
det som bekendt aldeles glimrende i alle årene udenfor FN.

> Erindrer du noget andet tilfælde,
> hvor et FN-medlem direkte erklærer at det vil udradere et andet
> FN-land,

Ork ja. Krustjev truede med det, der var meget værre. AFS er også kendt
for en farverig retorik med ondskabs imperier og akser og det har ikke
skortet med trusler om brug af atomvåben - både som første-bruger og
preemptivt.

Der har gennem tiderne været de mest fantastiske trusler fra stater mod
andre stater. Der er slet ikke noget nyt eller uset ved det. Israel har
også gentagne gange truet Iran med militære angreb på Irans
atominstallationer. En trussel der, hvis den bringes til udførelse,
svarer til at smide atombomber i hovedet på Iran.

Det er bla. i det lys, at man skal se Irans retorik overfor Israel. Har
du fordømt og været forskrækket over Israels trusler om at bombe Irans
atominstallationer?

> altså slette landet af landkortet, og udrydde dets
> befolkning?

Ja, det gjorde Sovjet direkte ved Krustjev. Iran har vist aldrig gjort
det.

Fra : gb

Dato : 28-10-05 17:38

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote in

> Hvad ville fordelen være ved at de blev ekskluderet?

Nej, sæt dem i spidsen for FN's Sikkerhedsråd, og indstil Ahmedinejad til
Nobel's Fredspris (jeg vil vædde med, at han i givet fald får den af
svenskerne!). Så vil alt være ved det gamle.

GB

Fra : Per Rønne

Dato : 29-10-05 04:41

> [...]

> Nobel's Fredspris (jeg vil vædde med, at han i givet fald får den af
> svenskerne!). Så vil alt være ved det gamle.

Er du helt sikker på at det svenske storting ville give Ahmedinejad
fredsprisen? .
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 29-10-05 08:22

gb wrote:
> [...]
> Nobel's Fredspris (jeg vil vædde med, at han i givet fald får den af
> svenskerne!). Så vil alt være ved det gamle.

Lad dog være med at karikere. Jeg spørger blot hvad eksklusion skal gavne.

Kna du se en konkret fordel andet end en kortvarig 'warm and fuzzy
feeling' over at have været hård?

Smider man dem ud bliver det jo helt i det skjulte.

--

morten sorensen

Fra : GB

Dato : 29-10-05 15:19

> Lad dog være med at karikere.

Det skal du da ikke bestemme, Sørensen.

GB

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 28-10-05 13:17

spam@RQNNE.dk (Per Rønne) on fredag 28. oktober 2005 at 13:59 +0100 wrote:
>De bliver nu alligevel næppe ekskluderet af FN - desværre.

Ja, det er virkeligt desværre. Men det viser jo bare at FN ikke har megen
handlekraft når det gælder konflikten(konflikterne i mellemøsten. Og det
gælder uanset om det rædselsfulde præstestyre i Iran skejer ud eller om
Israelerne optræder som herrefolk, eller om jordanere eller palæstinesere
terroriserer området.

I irans tilfælde blokerer resten af den arabiske verden - når det er
Israel blokerer dele af den vestlige verden, og på den måde fastholdes
konflikterne. Tilsyneladende i det uendelige.

Egentlig en underlig oplevelse - der har simpelthen vært krig og ballade i
det område lige så lang tid som jeg kan huske (født i '59), mens man andre
steder i verden har været i stand til at standse krige og i et eler andet
omfang lever videre i fordragelighed.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Per Rønne

Dato : 28-10-05 14:16

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> steder i verden har været i stand til at standse krige og i et eler andet

Der synes generelt at være problemer, hvor Dar al-Islam grænser op til
Dar al-Harb. Tænk blot på Indien og Kaukasus.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kim Larsen

Dato : 28-10-05 16:59

"Martin K" <n@da.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> som
> de har agt - med andre ord får atomvåben.

Jeg synes at FN skal sparke Iran ud med fuld musik. Jeg kan ikke se at de er
værdige til at være medlem af FN. De vestlige lande kan nok ikke umiddelbart
få Iran til at trække sine udmeldinger tilbage men til gengæld kan de
afbryde enhver forbindelse med Iran herunder diplomatiske forbindelser.
Herefter kan de vestlige lande gøre livet surt for Iran ved at sanktionere
landet meget hårdt. Ved trusler eller gennemførsler af dette skal Iran nok
komme på bedre tanker på et tidspunkt.

--
Kim Larsen

Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

Direkte e-mail: kl2607x@yahoo.dk (fjern x´et)

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-10-05 18:14

"Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:c7078$43624aca$3e3d8cd9$28794@news.arrownet.dk...

> [...]
> herunder diplomatiske forbindelser. Herefter kan de vestlige lande gøre livet surt for Iran ved at sanktionere landet meget hårdt.

Ja hvad med at lukke for Irans olie export også tage en benzin pris på 15kr. /literen
i stiv arm.

Iran ligger på en 4 plads i olie exporterings top10 ,
http://www.infoplease.com/ipa/A0922041.html

Jan Rasmussen

Fra : Kim Larsen

Dato : 28-10-05 18:26

"Jan Rasmussen" <7@7.7> skrev i en meddelelse
> "Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Ja hvad med at lukke for Irans olie export også tage en benzin pris på
> 15kr. /literen
> i stiv arm.

Nej for pokker, i så fald må vi hellere bøje af for principperne - al magt
til olien. Lige med ét fik du USA´s eventuelle trusler om at gå ind i Iran
til at lyde dejligt hule.

Fra : Jim

Dato : 28-10-05 18:30

> [...]
> 15kr. /literen
> i stiv arm.
>
> Iran ligger på en 4 plads i olie exporterings top10 ,

Ja, men det betyder ikke noget, for Iran vil trygle os om at aftage deres
olie.
Og så vil vi lave en handelsaftale, som det foregik med Irak, altså en food
for oil deal.
Det ville være løsningen på det problem, og selvfølgelig vil OPEC indgå som
partner i aftalen.
S.A. og andre medlemmer af OPEC kunne måske presse Iran til at opføre sig
ordentligt.
Man kan da også læse, at Iran trækker lidt i land nu.
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2005/10/28/095540.htm?rss=true
Men sådan går det, når der kommer diplomater til og overtager
kommunikationen med omverdenen.
Jeg er dog ikke i tvivl om, at meningen med udtalelserne vedholdes trods
nedtoning.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 31-10-05 18:49

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpalp.com> skrev i en meddelelse news:43626023$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Ja, men det betyder ikke noget, for Iran vil trygle os om at aftage deres olie.
> Og så vil vi lave en handelsaftale, som det foregik med Irak, altså en food for oil deal.

Iran har ikke tabt nogen krig og behøver ikke noget Oil for food program eller 'vesten'

"In March 2004, China's state-owned oil trading company, Zhuhai Zhenrong Corporation,
signed a 25-year deal to import 110 million tons of liquefied natural gas (LNG) from Iran.
This was followed by a much larger deal between another of China's state-owned oil companies,
Sinopec, and Iran, signed in October 2004. This deal, worth about $100 billion, allows China to
import a further 250 million tons of LNG from Iran's Yadavaran oilfield over a 25-year period.
In addition to LNG, the Yadavaran deal provides China with 150,000 barrels per day of crude
oil over the same period. "

http://www.atimes.com/atimes/China/GF04Ad07.html
T h e t i e s t h a t b i n d C h i n a, R u s s i a a n d I r a n
By Jephraim P Gundzik

The military implementation of the George W Bush administration's unilateralist foreign policy is creating monumental changes in the
world's geostrategic alliances. The most significant of these changes is the formation of a new triangle comprised of China, Iran
and Russia.

Growing ties between Moscow and Beijing in the past 18 months is an important geopolitical event that has gone practically
unnoticed. China's premier, Wen Jiabao, visited Russia in September 2004. In October 2004, President Vladimir Putin visited China.
During the October meeting, both China and Russia declared that Sino-Russian relations had reached "unparalleled heights". In
addition to settling long-standing border issues, Moscow and Beijing agreed to hold joint military exercises in 2005. This marks the
first large-scale military exercises between Russia and China since 1958.

The joint military exercises complement a rapidly growing arms trade between Moscow and Beijing. China is Russia's largest buyer of
military equipment. In 2004, China was reported to have signed deals worth more than $2 billion for Russian arms. These included
naval ships and submarines, missile systems and aircraft. According to the head of Russia's armed forces, Anatoliy Kvashnin, "our
defense industrial complex is working for this country [China], supplying the latest models of arms and military equipment, which
the Russian army does not have". Russia's relations with China are not limited to military trade. In the past five years,
non-military trade between Russia and China has increased at an average annual rate of nearly 20%. Moscow and Beijing have targeted
non-military trade to reach $60 billion by 2010, from $20 billion in 2004. One of the key components of commercial trade is Russian
energy exports to China.

In early 2005, Moscow agreed to more than double electricity exports to China, to 800 million kilowatt hours (kWh), by 2006.
Officials at Russia's electricity monopoly, Unified Energy Systems, are also courting Chinese investment in the development and
renovation of Russia's electricity system. In October 2004, the China National Petroleum Corporation (CNPC) and Russia's Gazprom
signed a series of agreements intended to study how Russia can best supply natural gas to China. At the same time, Russia signed
specific agreements with China on oil exports.

Russia's oil shipments to China are slated to reach 10 million tons in 2005, increasing to 15 million tons in 2006. All of these
shipments will be made by rail. However, this agreement was overshadowed by talks concerning the construction of an oil pipeline
from Siberia to northern China. Russia has been pondering an oil pipeline to China for nearly 10 years. In 2002, plans for this
pipeline received a boost when Moscow pledged to invest $2 billion in an oil pipeline running from the Siberian city of Angarsk to
Daqing in northeastern China.

At the end of 2004, Russian officials announced that rather than running into China, the new mega pipeline would terminate in
Russia's Pacific port of Nakhodka. Japan lobbied Moscow hard for this configuration, offering to finance the entire construction
project, the cost of which is estimated to exceed $10 billion. In addition to a readily available financing source, the Nakhodka
pipeline will remain entirely in Russian territory, allowing Moscow complete control over the oil flow.

Many analysts viewed Moscow's decision as a blow to relations with China. Though the pipeline does not terminate in China, it does
pass within 40 miles of Russia's border with China. A spur from this pipeline to China would be inexpensive, while further
diversifying the market for annual oil flows expected to reach 80 million tons. In other words, why should either Moscow or Beijing
finance an eastern oil pipeline when Tokyo is bending over backwards to provide such financing?

More indicative of Russia's deepening energy relations with China are the circumstances surrounding the renationalization of Russian
oil major Yukos. Yukos was the only Russian company exporting oil to China. Russia's government effectively renationalized Yukos in
late 2004 when it seized the company's primary production unit, Yuganskneftegaz, and auctioned it off to the highest bidder.
Yuganskneftegaz, located in Siberia, is Russia's second-largest oil producer.

Through somewhat twisted means, Russia's state-owned oil company, Rosneft, acquired Yuganskneftegaz for $9.3 billion. In December
2004, Russia's Industry and Energy Minister Viktor Khristenko offered the CNPC a 20% stake in Yuganskneftegaz. In February 2005,
Russian Finance Minister Alexei Kudrin revealed that Chinese banks provided $6 billion in financing for Rosneft's acquisition of
Yuganskneftegaz. This financing was secured by long-term oil delivery contracts between Rosneft and the CNPC.

It is unclear whether the CNPC owns a portion of Yuganskneftegaz. However, in March, Russian authorities approved a merger between
state-owned gas company Gazprom and Rosneft. This merger excludes Yuganskneftegaz, which will remain a separate state-owned company.
It is possible that Yuganskneftegaz was left a stand-alone unit to facilitate China's investment in the company.

China's involvement in the renationalization of Yukos represents the most significant foreign participation in Russia's highly
guarded oil sector. The CNPC is also involved in several joint ventures with Russia's state-owned gas company, Gazprom. These
include ventures to develop energy reserves in Iran, the home of China's largest energy-related investments.

Beijing and Moscow warm to Tehran.
[...]

This huge deal also enlists substantial Chinese investment in Iranian energy exploration, drilling and production as well as in
petrochemical and natural gas infrastructure. Total Chinese investment targeted toward Iran's energy sector could exceed a further
$100 billion over 25 years. At the end of 2004, China became Iran's top oil export market. Apart from the oil and natural gas
delivery contracts, the massive investment being undertaken by China's state-owned oil companies in Iran's energy sector contravenes
the US Iran-Libya Sanctions Act. This law penalizes foreign companies for investing more than $20 million in either Libya or Iran.

Side-stepping US laws is nothing new for China. Beijing, as well as Moscow, has supplied Tehran with advanced missiles and missile
technology since the mid-1980s. In addition to anti-ship missiles like the Silkworm, China has sold Iran surface-to-surface cruise
missiles and, along with Russia, assisted in the development of Iran's long-range ballistic missiles. This assistance included the
development of Iran's Shihab-3 and Shihab-4 missiles, with a range of about 2,000 kilometers. Iran is also reportedly developing
missiles with ranges approaching 3,000 kilometers.

In late 2004, former secretary of state Colin Powell asserted that Iran was working to adapt its long-range ballistic missiles to
carry nuclear warheads. China was also believed to be producing several new types of guided anti-ship missiles for Iran in 2004.
China's and Russia's sales of missiles and missile technology as well as missile development assistance contravenes the
US-Irannon-proliferation act of 2000. This act specifically states that sanctions will be "imposed on countries whose companies
provide assistance to Iran in its efforts to acquire weapons of mass destruction and missile delivery systems".

In the past several years a number of Chinese and Russian companies have faced US sanctions for selling missiles and missile
technology to Iran. Rather than slowing or stopping such sales, the pace of missile acquisition and development in Iran has
accelerated. Like relations between China and Russia and China and Iran, Russia's relations with Iran have also advanced
considerably in the past 18 months. In addition to increased investment in Iran by Russia and burgeoning arms trade between the two
countries, Russia has been heavily involved in Iran's nascent nuclear energy industry.

After much wrangling and repeated US intervention, Russia and Iran finally signed, in February, a deal clearing the way for the
shipment of Russian nuclear fuel to Iran's nuclear power plant at Bushehr. Washington's primary concern about Bushehr is the
intended use of the plant's spent nuclear fuel. This fuel can be discarded, reprocessed, or used in the manufacture of weapons-grade
plutonium. In an effort to assure Washington that the last of these three possibilities will not come to pass, Moscow has promised
that all the spent fuel from Bushehr will be returned to Russia.

Nonetheless, Washington continues to believe that Bushehr's start-up will advance Tehran's supposed nuclear weapons program. Though
evidence of an Iranian weapons program is sparse, the US remains convinced that Iran is working to develop nuclear weapons with
Russian assistance.

The new geostrategic alliance
Along with energy trade, investment and economic development, the China-Iran-Russia alliance has cultivated compatible foreign
policies. China, Iran and Russia have identical foreign policy positions regarding Taiwan and Chechnya. China and Iran fully support
the Putin government's war against the Chechen separatists (Iran's self-described status as an "Islamic republic" notwithstanding).
Russia and Iran support Beijing's one-China policy. The recent promulgation of China's anti-secession law, aimed at making Beijing's
intolerance of Taiwanese independence explicit, was heartily commended in both Moscow and Tehran.

The most compelling aspect of this alliance is revealed in China's and Russia's support for Iran's much-maligned nuclear energy
program. The Putin government has consistently maintained that Russia would not support UN Security Council resolutions that condemn
Iran's nuclear energy program or apply economic sanctions against Iran. In February, Putin said he was convinced Iran was not
seeking to develop nuclear weapons and announced plans to visit the country, in support of Tehran, just prior to his summit with
President Bush.

Beijing has echoed Moscow's opposition to UN action against Iran. After concluding the historic gas and oil deal between China and
Iran in October 2004, China's Foreign Minister Li Zhaoxing announced that China would not support UN Security Council action against
Iran's nuclear energy program. Opposition in Moscow and Beijing to UN action against Iran is significant because both countries hold
UN Security Council veto power.

The endorsement of Tehran's nuclear energy program by Moscow and Beijing reveals the primary impetus behind the China-Iran-Russia
axis - to counter US unilateralism and global hegemonic intentions. For Beijing and Moscow, this means minimizing US influence in
Asia, Central Asia and the Middle East. For the regime in Tehran, keeping the US at bay is a matter of survival.

The joint statement issued at the conclusion of Putin's state visit to China in October 2004 was a clear indication of Beijing's and
Moscow's abhorrence of the Bush administration's unilateral foreign policy. The statement noted that China and Russia "hold that it
is urgently needed to [resolve] international disputes under the chairing of the UN and resolve crisis [sic] on the basis of
universally recognized principles of international law. Any coercive action should only be taken with the approval of the UN
Security Council and enforced under its supervision..."

Two weeks after this statement was released, and just prior to the US presidential election, Beijing's position against US
unilateralism was again made explicit by China's former foreign minister Qian Qichen - arguably China's most distinguished diplomat.

In an opinion piece published in the state-controlled China Daily, Qian ripped Washington's unilateralism: "The United States has
tightened its control of the Middle East, Central Asia, Southeast Asia and Northeast Asia." He noted that this control "testifies
that Washington's anti-terror campaign has already gone beyond the scope of self defense". Qian went further, stating that: "The US
case in Iraq has caused the Muslim world and Arab countries to believe that the superpower already regards them as targets [for] its
ambitious democratic reform program."

To China and Russia, Washington's "democratic reform program" is a thinly disguised method for the US to militarily dispose of
unfriendly regimes in order to ensure the country's primacy as the world's sole superpower. The China-Iran-Russia alliance can be
considered as Beijing's and Moscow's counterpunch to Washington's global ambitions. From this perspective, Iran is integral to
thwarting the Bush administration's foreign policy goals. This is precisely why Beijing and Moscow have strengthened their economic
and diplomatic ties with Tehran. It is also why Beijing and Moscow are providing Tehran with increasingly sophisticated weapons.

Jephraim P Gundzik is president of Condor Advisers, Inc. Condor Advisers provides emerging markets investment risk analysis to
individuals and institutions globally. Please visit us for further information.

Jan Rasmussen

Fra : gb

Dato : 28-10-05 19:08

"Jan Rasmussen" <7@7.7> wrote in

> ...(snip)...tage en benzin pris på 15kr. /literen ...(snip)...

Stiller du op til næste FT-valg?

GB

Fra : Ole Kreiberg

Dato : 28-10-05 19:04

On Fri, 28 Oct 2005 17:59:03 +0200, "Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>landet meget hårdt. Ved trusler eller gennemførsler af dette skal Iran nok

Hvorfor skal de vestlige lande overhovedet bekymre sig om den lille
røverstat Israel? Det har været en vanvittig ide fra begyndelsen at
oprette en jødisk stat på arabisk territorium. Ved at nedlægge staten
Israel kan man gøre bod på fortidens synder. Man behøver ikke at
fordrive den jødiske befolkning. Man kan sagtens have en jødisk og
arabisk befolkning ligesom man kan have kristen og muslimsk befolkning
i Libanon. Det er den jødiske stat, der skal forsvinde, og ikke
jøderne.

Fra : Kim Larsen

Dato : 29-10-05 17:10

"Ole Kreiberg" <kreiberg15@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> arabisk befolkning ligesom man kan have kristen og muslimsk befolkning
> i Libanon. Det er den jødiske stat, der skal forsvinde, og ikke

Jeg sidder lige nu og prøver at finde på ord men jeg er så paf at det
kniber. I stedet vil jeg spørge dig: Tror du virkelig selv, inderst inde, på
det lort du lukker ud ?

Fra : Ole Kreiberg

Dato : 30-10-05 10:11

On Sat, 29 Oct 2005 18:10:03 +0200, "Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>kniber. I stedet vil jeg spørge dig: Tror du virkelig selv, inderst inde, på

Prøv med lidt saglig kritik i stedet for blot at beskrive det som
lort.

Fra : Martin K

Dato : 30-10-05 18:16

"Ole Kreiberg" <kreiberg15@yahoo.dk> wrote in message

> Man kan sagtens have en jødisk og
> arabisk befolkning ligesom man kan have kristen og muslimsk befolkning
> i Libanon.

Ja, jøder og muslimer kan sagtens leve side om side i fredelig harmoni, men
det er bare ikke realistisk.

--
Martin K

Progressiv og tolerant