Hvad kan PHP?
Fra : Sabrina og Thomas

Dato : 09-06-01 16:39

Davs

Jeg skal have lavet en databasebaseret side, så jeg stiller lige et par
spørgsmål til jer nørder :)

To spørgsmål:
1) Kan man indsætte tekst fra en formular i en database gennem PHP?
2) Kan man uploade billedfiler til serveren gennem PHP?

Hyggehejsa
/Thomas

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 09-06-01 16:41

On Sat, 9 Jun 2001 17:38:42 +0200, "Sabrina og Thomas"
<sabrina_og_thomas@mail.dk> wrote:

>To spørgsmål:
>1) Kan man indsætte tekst fra en formular i en database gennem PHP?

ja

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Sabrina og Thomas

Dato : 09-06-01 16:43

Davs

> ja

> ja

Ikke for at være krævende... men hvordan?

/Thomas

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 09-06-01 16:47

On Sat, 9 Jun 2001 17:43:00 +0200, "Sabrina og Thomas"

http://www.webcafe.dk/php/
http://dk.php.net/

Fra : Sabrina og Thomas

Dato : 09-06-01 16:53

> http://www.webcafe.dk/php/
> http://dk.php.net/

Takker, jeg snupper et kig.

/Thomas

Fra : Sabrina og Thomas

Dato : 09-06-01 16:52

> Ikke for at være krævende... men hvordan?

Jeg må vist hellere lige specificere den her...

I gammeldags CGI-scripts bliver form-inputtet sendt med i en query-string,
som man kan hente sine informationer ud af på serveren. Sker der noget
tilsvarende i forbindelse med PHP, dvs. har man direkte adgang til den
forrige sides form-input gennem en query-string?

Hvordan uploades billeder mere præcist? Hvordan kan man gennem PHP gemme et
billede på disken?

/Thomas

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 09-06-01 16:55

On Sat, 9 Jun 2001 17:51:43 +0200, "Sabrina og Thomas"

> [...]
>forrige sides form-input gennem en query-string?
>
>Hvordan uploades billeder mere præcist? Hvordan kan man gennem PHP gemme et

du har allerede læst de links du har fået?

Fra : Itznogood

Dato : 09-06-01 20:36

php gemmer ikke forminput fra side til side.... men du kan lave en cookie
hvor du gemmer en variabel... det skal gøres i sidens header... denne
varibel er så tilgængelig på alle sub sider....

Hvad mener du med at uploade billeder ?? er det noget der skal gøres
automatisk via php ?

Hilsen Niels

Fra : Nils Lastein

Dato : 10-06-01 12:08

"Itznogood" <nogen@microsoft.com> wrote in message
> php gemmer ikke forminput fra side til side.... men du kan lave en cookie
> hvor du gemmer en variabel... det skal gøres i sidens header... denne
> varibel er så tilgængelig på alle sub sider....

Tja... så må man vel hellere lige nævne php's track-vars, som netop gør
denne trættende manøvre med cookies unødvendig.
http://php.net/manual/en/configuration.php#ini.track-vars

Nils

--
-- usenet etikette
http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

Fra : Jonas Delfs

Dato : 10-06-01 12:16

"Nils Lastein" <nila@dsr.kvl.dk> skrev i en meddelelse

> Tja... så må man vel hellere lige nævne php's track-vars, som netop gør
> denne trættende manøvre med cookies unødvendig.
> http://php.net/manual/en/configuration.php#ini.track-vars

Huh? -track_vars har da intet med det at gøre !?

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk

"Rigtige mænd scorer på ICQ" - Christian Jørgensen

Fra : Jakob Færch

Dato : 10-06-01 12:50

In article <3b227ae2$0$199$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>,
> [...]

> hvor du gemmer en variabel... det skal gøres i sidens header... denne
> varibel er så tilgængelig på alle sub sider....

I php 4 er det lidt nemmere end som så - du kan nemlig bruge sessions.
Så sætter php en enkelt cookie med et sessionsid for dig og gemmer de
variable du ønsker på serveren. Det er væsentligt mere sikkert at gemme
et "ugætteligt" sessionsid end at gemme variables værdi i cookies (dvs.
hos klienten).

Du kan læse om session på bl.a.
http://php.net/manual/en/ref.session.php
http://www.phpbuilder.com/columns/mattias20000105.php3

/Jakob

Fra : Jonas Delfs

Dato : 10-06-01 12:54

"Jakob Færch" <tq1en8p001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

> I php 4 er det lidt nemmere end som så - du kan nemlig bruge sessions.
> Så sætter php en enkelt cookie med et sessionsid for dig og gemmer de
> variable du ønsker på serveren.

Kommer jo an på serverens opsætning... men som standard ja.

Fra : Jakob Færch

Dato : 10-06-01 14:48

In article <9fvn10$akp$1@sunsite.dk>, "Jonas Delfs" <nospam@delfs.dk>
wrote:

> Kommer jo an på serverens opsætning... men som standard ja.

Jeg ved, at man kan indstille, på hvilken måde php skal gemme
sessionsdata på serveren.

Er det mere end det, der kan variere fra opsætning til opsætning? Kan
man fx risikere at sessionsdata gemmes hos klienten?

/Jakob

Fra : Jonas Delfs

Dato : 10-06-01 14:52

> Jeg ved, at man kan indstille, på hvilken måde php skal gemme
> sessionsdata på serveren.

Ja, men også hvorvidt PHP skal gemme sessionid i en kage
(session.use_cookies)

> Er det mere end det, der kan variere fra opsætning til opsætning? Kan
> man fx risikere at sessionsdata gemmes hos klienten?

Nej, dog ikke.
Kig i php.ini (nederst) under "Session handling" og se hvad der kan
konfigureres..

Fra : Thïngmand

Dato : 11-06-01 07:53

Lav en søgning i php debatforum på www.webcafe.dk så finder du svaret

Fra : Jonas Delfs

Dato : 09-06-01 16:57

> Ikke for at være krævende... men hvordan?

Upload: http://www.php.net/manual/en/features.file-upload.php
Database: Hvilken database snakker vi om?