Iraks forfatning godkendt
Fra : Martin K

Dato : 25-10-05 13:51

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3071180

De irakiske vælgere har med overvælden­de flertal vedtaget udkastet til en
ny forfatning for Irak. 78% stemte ja, og 21% nej ved folkeafstemningen 15.
oktober. Tillykke til Irak.

--
Martin K

Progressiv og tolerant

Fra : morten sorensen

Dato : 25-10-05 14:12

Martin K wrote:
> [...]
> ny forfatning for Irak. 78% stemte ja, og 21% nej ved folkeafstemningen 15.

Ja - sådan kan det udtrykkes.

Artiklen skriver dog også:

"Resultaterne fra alle Iraks 18 valg­kredse viser, at forfatningen er
vedta­get - et mindretal kunne forkaste for­fatningen, hvis mindst to
tredjedele af stemmerne i tre provinser sagde nej, men det skete ikke:
To provinser sagde nej med den krævede stemmevægt.

I den afgørende provins, Nineveh, sagde 55 pct. af vælgerne nej til
forfatningen og 45 pct ja...."

Nu er der i det mindste noget at bygge på. Afstemningen bekræftede dog
osse den massive modstand i sunni-områderne. Spørgsmålet er om de ikke
alligevel føler sig kørt over.

Endvidere håber jeg ikke der er fusket med stemmeoptælling, da
opdagelsen af det ville være et kolossalt tilbageslag for tiltroen til
demokratiet og vesten i regionen.

--

morten sorensen

Fra : Jesper

Dato : 25-10-05 15:04

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> [...]
>
> Nu er der i det mindste noget at bygge på. Afstemningen bekræftede dog
> osse den massive modstand i sunni-områderne. Spørgsmålet er om de ikke

Den var ikke en mere massiv modstand end at der ikke var over 2/3 der
stemte nej i tre provinser, kun i to. I den sidste stod det ret lige.
http://dvd.tradewho.com/

Fra : morten sorensen

Dato : 25-10-05 20:22

Jesper wrote:

> Den var ikke en mere massiv modstand end at der ikke var over 2/3 der
> stemte nej i tre provinser, kun i to. I den sidste stod det ret lige.

Som sagt: "Afstemningen bekræftede dog osse den massive modstand i
sunni-områderne."

Man kan så mene at det ikke er så vigtigt.

--

morten sorensen

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 25-10-05 15:40

"Martin K" skrev

> [...]
> ny forfatning for Irak. 78% stemte ja, og 21% nej ved folkeafstemningen

Interrupt from ...
4672 news:bkr7f.71735$Fe7.245519@news000.worldonline.dk

Tusindvis af menneskeliv er reddet ... Halleluja ...

Jesus ... vi beder dig om, at freden må sænke sig over Irak; at selv
al-Qaeda må respektere menneskeliv. Herre! Gør det ved Din Ånd.

With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 5000 Danish Kr. (around 800 US $), jump ...
4193 news:3gpee.1412$Fe7.30938@news000.worldonline.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-05 15:52

Martin K <n@da.spam> wrote:

> [...]
> ny forfatning for Irak. 78% stemte ja, og 21% nej ved folkeafstemningen 15.

Ditto.

Og så ser jeg at to provinser af de 18 har stemt nej i overvældende
grad, mens en tredie {Ninive, efter den gamle assyriske hovedstad} har
stemt nej med 55% mod og 45% nej, men altså ikke nok til de krævede 2/3
flertal mod til at provinsen kunne blokere vedtagelsen. Den fjerde
provins i sunni-trekanten stemte så overraskende ja.

Så nu venter vi på at få overstået parlamentsvalget i vistnok december.
Så kan man se om sunni-araberne kan få gennemført enkelte ændringer i
forfatningen, og få dem vedtaget ved en ny folkeafstemning.

Og så ville jeg meget gerne have at vide i hvilket omfang de nye,
væbnede styrker er parate til at overtage kontrollen med landet. I nord
er de i hvert fald, og de kurdiske væbnede styrker fortsætter
naturligvis autonomt, og med kurdisk som kommandosprog. Men jo hurtigere
også styrkerne i midt og syd er klare, des hurtigere kan vi trække vore
drenge {og piger} hjem.

Jo hurtigere des bedre.
--
Per Erik Rønne