Regeringen: nationaliser lufthavnen
Fra : Rune

Dato : 25-10-05 13:26

Macquarie Airports, et australske selskab der i forvejen ejer 14,7% af
Københavns Lufthavne har tilbudt at købe det resterende for kr. 2000 per
aktie eller hvad der svare til 31% over markedsværdi og kr. 15,7 milliarder
for hele selskabet. Tilbudet er betinget af de får aktiemajoritet. Alle er
enige i at tilbuddet er ekstraordinært godt. Thor Pedersen (V - Danmarks
uliberale parti) nægter imidlertid kategorisk at afhænde statens andel af
aktierne, da han mener det er en "vital del af den danske infrastruktur".
Dansk Folkepartis, Kristian Thulesen Dahl, kan ikke se noget til hinder for
en (yderligere) privatisering af lufthavnen. "Regeringen er gået for at være
en regering, der mener, at mange ting lige så godt kunne være private, men
her siger man meget hurtigt nej tak. Jeg har svært ved at se, hvorfor staten
skal eje over en tredjedel af lufthavnen." siger han.

Når selv DF er mere liberalistisk end en selv er det en ganske godt tegn på
man ligger langt over mellem SF og Enhedslisten. Selv S privatiserede jo
mere end den nuværende uliberale regering. Hvorfor i al verden vedkender de
sig dog ikke deres ideologiske standpunkt og nationalisere lufthavnen.

....bah

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 25-10-05 13:42

Rune wrote:
> [...]
> private, men her siger man meget hurtigt nej tak. Jeg har svært ved
> at se, hvorfor staten skal eje over en tredjedel af lufthavnen."

Jaja - fortiden i Fremskridtspartiet benægter sig ikke. Sørgeligt
sørgeligt - han er ellers et lyst hovede. DF bør snarest melde ud,
hvorvidt de vil afhænde samfundets fælleseje til private profitmagere
efter en Farum-model, ellers kommer Thulesen Dahl's ord til at stå uden
seriøs opbakning eller afstandtagen fra Partiet. Den slags useriøsitet
vil DF miste stemmer på.

Fra : Rune

Dato : 25-10-05 14:05

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> efter en Farum-model, ellers kommer Thulesen Dahl's ord til at stå uden
> seriøs opbakning eller afstandtagen fra Partiet. Den slags useriøsitet

Ak. En til af de overvintrede marxister. Er der andre ting foruden
lufthavnen du kunne tænke dig nationaliseret? Hvad med at nationalisere hele
infrastrukturern inkl. privatbiler og cykler?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 26-10-05 00:38

Rune wrote:

> Ak. En til af de overvintrede marxister. Er der andre ting foruden
> lufthavnen du kunne tænke dig nationaliseret? Hvad med at
> nationalisere hele infrastrukturern inkl. privatbiler og cykler?

Du vil privatisere vejnettet?

Fra : Svend Poulsen

Dato : 26-10-05 04:56

> Du vil privatisere vejnettet?

Ja, det vil han nok også gerne have.

At ultraliberalisterne ikke/vil/kan se at der også er en bagside ved
privatesering, benægtes og lukkes øjene for, så bruger en eks. fra
liberatisternes land og kommer lige med den igen.
I libiratisternes land USA var de helt vilde med at få privatiseret el
nettet, men hvad sket der. Staten måtte nationaliser el nettet læs, købe det
tilbage, da elnettet ikke blev vedligeholdt og borgerne blev trætte af at
have strømafbrydelser jævnligt.

Fra : #2066

Dato : 26-10-05 05:17

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Du vil privatisere vejnettet?

Er er nogle eksempler paa at noget er blevet billigere af at blive
privatiseret? Her i mit hjoerne af Canada er elproduktion, eldistribution,
naturgasdistribution og saagar ogsaa en motorvej blevet privatiseret. I alle
tilfaelde medfoerte det prisstigninger for forbrugerne.

Fra : Rune

Dato : 26-10-05 11:05

"#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> naturgasdistribution og saagar ogsaa en motorvej blevet privatiseret. I
> alle tilfaelde medfoerte det prisstigninger for forbrugerne.

En yderligere privatisering af vejnettet kunne da være en udmærket ide. Vi
har allerede flere privatiserede vejstrækninger i Europa i dag. Og i Danmark
ved f.eks. Storebæltsbroen og Øresundsbroen. Men du foretrak måske den gode
gamle færge?

Telesektoren er et åbenlyst eksempel på et område der blev væsentligt
forbedret ved privatisering og liberalisering. Man skal bare tænke tilbage
til de væmmelige gamle dage under telemonopolet, KTAS og alle de
statsstyrede. Privatisering af telesektoren gav os ikke bare væsentligt
bedre og billigere og flere teleprodukter, det var også hele baggrunden for
den opblomstring af europæiske selskaber omkring teleprodukter. Nokia,
Erikson, etc. Men du foretrak måske en drejskivetelefon fra KTAS?

En anden kunne netop være liberaliseringen af flytrafikken i Europa. Hvor
man før skulle erklære sig heldig for at flyve fra Ålborg til København for
under kr. 1000, kan man nu flyve med Ryan Air til langbortistand for kr. 99.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 26-10-05 13:43

Rune wrote:

> [...]
> hele baggrunden for den opblomstring af europæiske selskaber omkring
> teleprodukter. Nokia, Erikson, etc. Men du foretrak måske en

Du behøver ikke kikke længere end til Sverige for at hvor forkert din
påstand er. Der er langt billigere og langt bedre forhold for svenske
telekunder end der er for danske telekunder. Og i Sverige hersker det
statsejede Telia. Og alt sammen på trods af en geografi, der tilsiger,
at danske telekunder skulle have bedre forhold end de tilsvarende
svenske. Danmark er vist også et af allerdyreste lande i EU at være
telekunde i.

Fra : Egon Stich

Dato : 26-10-05 20:15

"Rune" <test@test.test> skrev i en meddelelse

> [...]
> den opblomstring af europæiske selskaber omkring teleprodukter. Nokia,
> Erikson, etc. Men du foretrak måske en drejskivetelefon fra KTAS?

Du er da vist ikke gammel nok, til at huske "de gamle dage"?
Og heller ikke klog nok til at fatte, at de "forbedringer" du priser, er
teknologiske fremskridt.
Og derfor ikke ved, at vi betaler dyrt for privatiseringen.
Kik på Sverige.
Og kom så igen.

MVH
Egon

Fra : Rune

Dato : 27-10-05 08:51

> [...]
> teknologiske fremskridt.
> Og derfor ikke ved, at vi betaler dyrt for privatiseringen.

Du er en gammel knark. Du må kunne huske hvordan man i 80'erne over en
længere periode prøvede at forbyde modemer. duh. Hvis man skulle følge
reglerne kunne man kun tilslutte KTAS godkendte telefoner til telenetværket.
Og så kunne man ellers leje nogle telefoner fra KTAS der lignede noget
designet i DDR. duh. Jeg var i starten af 90'erne en overgang involveret med
DataCentralen. De skulle have et internt telefonanlæg. Uheldigvis for dem lå
deres bygninger over kommunegrænsen, og eftersom KTAS havde monopol på at
føre telefonsamtaler over kommunegrænser betød det at dette skulle gå gennem
KTAS linier. Når man ringede fra receptionen til udviklingsafdelingen
kostede det almindelig telefontakst. duh.

Der er masser af sådanne historier fra monopolets tids. At drømme sig
tilbage er en slags revisionisme al la de østtyskere der ser tilbage til DDR
med nostalgiske tanker.

Fra : Svend Poulsen

Dato : 31-10-05 06:00

> [...]
>
> Der er masser af sådanne historier fra monopolets tids. At drømme sig
> tilbage er en slags revisionisme al la de østtyskere der ser tilbage til

Doh hvor meget er det lige at TDC bliver styret politisk på grund af den
position de har på markedet, som privat selskab, ellers havde vi nok mærket
endnu mere privatiseringen.
TDC hænger stadig i deres gamle mentalitet fra monopolet, bortset fra en
salgsafdeling der bare skal prakke kunden noget på, selv om kunden ikke kan
bruge det, ellers er det bare en fyreseddel de får.

Er lige lidt spændt på hvor langt TDC går den dag de får lov til at gøre som
de vil.

Svend

Hil liberalismen.