Dagens ryger
Fra : Allan Knaap

Dato : 25-10-05 09:01

Dette indlæg burde måske have været blevet postet i dk.snak.vittigheder for
jeg sad og fik mig et billigt grin. Gad vide hvordan de vil få den politik
til at fungere ?.

Et antiryge politikorps med betroet ansatte der skal indberette mistænkelig
opførsel på arbejdspladsen ?.

Obligatorisk udåndnings kontrol ved indgangen til arbejdspladsen ?

http://politiken.dk/visartikel.iasp?pageid=404312

Allan Knaap

Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-05 09:28

Allan Knaap <nauclerus@msn.com> wrote:

> [...]
> opførsel på arbejdspladsen ?.
>
> Obligatorisk udåndnings kontrol ved indgangen til arbejdspladsen ?

Botset fra dine absurde kommentarer, virker artiklen da ganske
fornuftig. Folk bør ikke ryge i arbejdstiden, men bør når de har det
behov flekse ud, og gå udenfor i regn og storm.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 25-10-05 10:36

Per Rønne wrote:

> Botset fra dine absurde kommentarer, virker artiklen da ganske
> fornuftig. Folk bør ikke ryge i arbejdstiden, men bør når de har det
> behov flekse ud, og gå udenfor i regn og storm.

Hvorfor? Hvis det er fordi, det ikke er produktivt at ryge, så bør samme
princip også ramme folk, der henter en kop kaffe. Hvis det er for at
undgå passiv rygning, så holder argumentet sagen ikke (den med at
rygerne selv skal betale for deres rygepauser), da der ikke behøves at
trække i folks løn for at få dem til at gå udenfor. Snarere bliver de
vel så mere indenfor og gør det i kroge og hjørner, hvor de kan slippe
afsted med det uden at blive opdaget.

Princippet om selvbetaling er kun i orden, hvis det bruges på alle
aktiviteter, der ikke er produktive. Telefonsamtaler med børnehaven,
ægtefællen, veninden osv. Snak om hobbies med arbejdskolleger. Snak om
vejret - osv.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-05 11:01

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Hvorfor? Hvis det er fordi, det ikke er produktivt at ryge, så bør samme
> princip også ramme folk, der henter en kop kaffe.

Folk kan være produktive samtidig med at de drikker en kop kaffe {noget
jeg dog aldrig ville gøre; så heller en kop chokolade eller en cola}. De
kan ikke være produktive samtidig med at de udendørs ryger en cigaret -
for passiv rygning er naturligvis uacceptabelt.
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 25-10-05 11:38

Per Rønne wrote:

> [...]
> kan ikke være produktive samtidig med at de udendørs ryger en cigaret -
> for passiv rygning er naturligvis uacceptabelt.

Det kan de nu sagtens - hvis de står og taler med andre kollegaer. Nogle
gange kan rygepauserne ligefrem være gavnlige, da folk der kan tale
uformelt om arbejdet inden de går tilbage til hver sin osteklokke.

Når det så er sagt, er jeg i IT-branchen, hvor man i snart en del år
skal være heldig og 'taknemmelig' for at der i det hele taget er et rygerum.

Produktionsnedgang som argument mod rygning er tvivlsomt - og åbner op
for en temmeligt endeløs diskussion omkring hvornår man er produktiv.
Man bør fokusere på gene-argumentet, da det er ganske reelt. Og rygerum
er ikke godt nok, for det er rygere der skal sørge for at røgen ikke
kommer ud af rummet - og det gør de oftest ikke; døre står åbne; der
ryges *ved* og ikke *i* rummet osv....

--

morten sorensen

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 25-10-05 13:12

Per Rønne wrote:

> Folk kan være produktive samtidig med at de drikker en kop kaffe

Ikke mens de henter den.

Fra : GB

Dato : 25-10-05 15:07

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i meddelelsen

> Ikke mens de henter den.

Selv om du tilsyneladende er så begrænset, at du ikke kan finde ud af at
gå ned af en trappe, samtidig med at du tygger tyggegummi, KUNNE det jo
tænkes, at andre ikke nødvendigvis slår hjernen fra, bare fordi de
henter en kop kaffe eller ryger en cerut.

--
He, who Controls the Spice, Controls the Universe.
The Sleeper Must Awaken!

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 26-10-05 00:39

GB wrote:
> [...]
> det jo tænkes, at andre ikke nødvendigvis slår hjernen fra, bare
> fordi de henter en kop kaffe eller ryger en cerut.

Du har misfortået.

Fra : Jesper

Dato : 25-10-05 15:11

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Ikke mens de henter den.

Man fylder termokanden i pauserne!
http://dvd.tradewho.com/

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 26-10-05 00:41

Jesper wrote:

> Man fylder termokanden i pauserne!

Jep - man undlader i det hele taget andet end at arbejde koncentreret
udenfor pauserne.

Fra : Allan Knaap

Dato : 25-10-05 12:25

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Botset fra dine absurde kommentarer, virker artiklen da ganske
> fornuftig. Folk bør ikke ryge i arbejdstiden, men bør når de har det
> behov flekse ud, og gå udenfor i regn og storm.

Det jeg forsøgte med indlægget var at blotlægge hvor totalt umuligt det med
et firmas's nuværende struktur er at føre et sådant tiltag ud i livet. Jeg
vil i hvert i fald meget gerne se hvordan det i praksis vil være muligt for
Århus Kommune. Nu står der at Randers Kommune allerede har denne regel. Hvis
der er nogen ger der har kendskab til de praktiske forhold i Randers Kommune
må de da meget gerne give lyd fra sig.

Jeg har blot en mistanke om at der er blevet nedsat et udvalg, som så er
kommet på denne idé med at man skal flekse ud når man skal ud og ryge, uden
på nogen måde at kunne garantere at den blev holdt. Men pænt ser det
naturligvis ud.....på papiret.

Allan Knaap

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 25-10-05 13:54

"Hvis du ikke kan lide indlægget, så er webmasterens skyld"
"Allan Knaap" <nauclerus@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
uden
> på nogen måde at kunne garantere at den blev holdt. Men pænt ser det

Det bliver ganske givet ikke håndhævet undtagen i de tilfælde, hvor at der
er en medarbejder, man i forvejen er utilfreds med, hvorefter at denne nye
regel bliver brugt som undskyldning for en personalesag.

I en kommune nær mig havde man en medarbejder hos gartnerne, som ikke ville
være i samme fagforening som de øvrige gartnere. Derfor blev han kaldt ind
til møde med den lokale chef og sikkerhedsrepræsentanten, som forelagde ham
et valg - arbejde og fagforening eller bortvisning. Han valgte det sidste og
fik en kuvert med hjem. Da han kom hjem og åbnede kuverten, var den tom og
han blev ringet op på telefonen. Her fik han at vide at han var bortvist
fordi at han havde forladt arbejdspladsen uden gyldig grund. Kommunen vandt
i retten, da medarbejderen ikke kunne påvise at fyringsgrunden var forkert
fagforeningstilhørsforhold. Så nemt kan det gøres og rygereglen er et godt
instrument til endnu en grund.

Carsten Overgaard

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-10-05 15:15

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forkert fagforeningstilhørsforhold. Så nemt kan det gøres og
> rygereglen er et godt instrument til endnu en grund.

Løgnehistorie.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 26-10-05 06:58

> "Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse

> Løgnehistorie.

Det var nu i min egen kommune, sagen har været oppe flere gange i
lokalmedierne, men den druknede fordi at det samtidig kom frem at venner af
byrådet fik stillet kontantshjælpsmodtagere til rådighed i deres virksomhed
under dække af aktivering, hvilket totalt ændrede markedssituationen for
træflis. Hvis du søger gamle numre af den lokale ugeavis, kan de se sagen
omtalt.

Carsten Overgaard

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 25-10-05 13:21

> [...]
> fornuftig. Folk bør ikke ryge i arbejdstiden, men bør når de har det
> behov flekse ud, og gå udenfor i regn og storm.

Jeg vil supplere med at det på min forrige arbejdsplads var forbudt at gå
efter kaffe. Der kom en kaffevogn forbi en gang om formiddagen og en gang om
eftermiddagen, hvor man kunne få to kopper kaffe pr. levering.

Derved blev spildtid p.gr. af kaffehentning incl. sladder minimeret.

Desuden kunne budgettet også reduceres idet at jeg her har hane ind og
drikker ca. 13-15 kopper kaffe i løbet af en dag. (Vores mærkevarecola blev
udskiftet til et discount mærke, så forbruget er idag næsten nul.)

Hos Vejdirektoratet, hvor jeg havde min gang som konsulent først i 90'erne
havde man direkte et forbud mod at invitere konsulenter på besøg på
tidspunkter, hvor det var forventelig med kaffe idet at budgettet for
konsulenternes kaffeforbrug havde været stigende.

Vi har lavet tidsstudier på placeringer af printere, fordi at personalets
gang til printerne ofte forsinkes af at de møder en kollega og så tabes der
kostbar arbejdstid.

Nu har vi min nuværende arbejdsplads placeret vores rygere meget
hensigtsmæssigt således at de kan udøve deres afhængighed i deres eget
kontor uden tab af kostbar produktionstid. Derfor er problemet hos os yderst
minimalt.

Carsten Overgaard

Fra : Jesper

Dato : 25-10-05 15:11

Carsten Overgaard <info@carstenovergaard.dk> wrote:

> [...]
> kontor uden tab af kostbar produktionstid. Derfor er problemet hos os yderst

Lige bortset fra det med ryger- og ikkerygerrum er som et svømmebassin,
hvor man erklærer den ene halvdel for tis-frit område, mens man må tisse
i den anden halvdel af bassinet. For nu at gentage dét metafor
direktøren for den danske afdeling af Computer Associates brugte i et TV
interview, da hans virksomhed som en af de første i Danmark blev gjort
totalt røgfri.
http://dvd.tradewho.com/

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 26-10-05 11:58

> [...]
> direktøren for den danske afdeling af Computer Associates brugte i et TV
> interview, da hans virksomhed som en af de første i Danmark blev gjort

Nu er der også tale om en amerikansk virksomhed og de er kendte for at have
sygelige holdninger, som forpester medarbejdernes dagligdag. Jeg mener at
det f.eks. var Cisco som tilbage i 1997 fyrede en medarbejder for at have
formidlet en blondinevittighed.

Døren er opfundet, hvilket måtte have gået deres næse forbi og klart - de
skal fra tid til andet serviceres og det kan have sundhedsskadelige
virkninger for det personale, som skal udføre dette arbejde, men det er hvad
de får deres penge for. Vi er i min IT-afdeling til for at tjene og det
ville kun være skamfuldt at rende af sin plads for en helbredsmæssig risiko.

Carsten Overgaard