Hvad hvis det amerikanske samfund ikke hav~
Fra : Jim

Dato : 24-10-05 00:07

http://www.snabbstart.com/film/amish-paradise.aspx

Mon det ville have set sådan ud over alt?

J.

Fra : hanzen

Dato : 24-10-05 07:39

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpalp.com> skrev i en meddelelse
> http://www.snabbstart.com/film/amish-paradise.aspx
>
> Mon det ville have set sådan ud over alt?
>
> J.

Muhamedanien på amerikansk?
--
hilzen
hanzen

Fra : Tveskaeg

Dato : 24-10-05 13:03

On Mon, 24 Oct 2005 08:39:01 +0200, "hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk>
wrote:

>Muhamedanien på amerikansk?

Næppe Amish folket er fredelige mennesker der går ind for at vende den
anden kind til når de krænkes.

Jeg beundrer dem for deres spartanske og nøjsomme livsstil,
fladskærmstv, charterrejser og hvidevarer i børstet stål
rager dem en skid og alligevel er de lykkelige.

Jeg tror at de fleste kritiserer dem ud fra misundelsens standpunkt.

Fra : Martin

Dato : 24-10-05 14:08

Tveskaeg skrev:

> [...]
> rager dem en skid og alligevel er de lykkelige.
>
> Jeg tror at de fleste kritiserer dem ud fra misundelsens standpunkt.

Det må da også være helt fantastisk at tage en homogen
befolkningsgruppe og melde den ud af samfundet, ikke behøve bidrage
med nytænkning af nogen art, men dog stadig lukrere på resten af
samfundet. Ak ja, dovenskaben længe leve vi gider ikke råbe hurra.

Fra : Tveskaeg

Dato : 24-10-05 14:12

On 24 Oct 2005 06:07:38 -0700, "Martin" <Nexus1@lab.org> wrote:

> [...]
>med nytænkning af nogen art, men dog stadig lukrere på resten af
>samfundet. Ak ja, dovenskaben længe leve vi gider ikke råbe hurra.

De har som sådan ikke meldt sig ud af samfundet, de lever bare som de
altid har gjort og har måske erkendt de ikke har brug for en mobil
telefon eller en mp3 afspiller.

Fra : Martin

Dato : 24-10-05 14:16

Tveskaeg skrev:

> De har som sådan ikke meldt sig ud af samfundet, de lever bare som de
> altid har gjort og har måske erkendt de ikke har brug for en mobil
> telefon eller en mp3 afspiller.

Og benytter sig af forskningens resultater nå de opsøger læge og
apotek, børster tænder, bliver opereret, bliver vaccineret, køber
såsæd og 1000 andre ting.
Jeg kan max anerkende det som et kulturelt kuriosum der sandsynligvis
en dag ender på UNESCO´s liste over bevaringsværdigt stuff.

Fra : Jim

Dato : 24-10-05 14:26

"Martin" <Nexus1@lab.org> skrev i en meddelelse

Tveskaeg skrev:

> [...]

Og benytter sig af forskningens resultater nå de opsøger læge og
apotek, børster tænder, bliver opereret, bliver vaccineret, køber
***
De ting betaler man jo for i US.
US har jo ikke det velfærdssamfund, vi har herhjemme.
Men når vi endelig skal drage en parallel til din fremstilling af
amish-folket, så kommer jeg til at tænke på Frøstrup og Christiania.

Men derudover kunne jeg ikke selv drømme om at slå mig ned i år 1851.
Jeg har da prøvet at leve sådan, altså uden rindende vand, nutidigt toilet
og el i flere somre, men det var da rart at komme tilbage til teknologierne.
Ok, vi havde da radio på batterier, og varmen kom fra kakkelovnen, som var
tændt op med selvsanket træ, koks og briketter.

J.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-05 15:20

Jim <Jim@donteventhinkaboutitpalp.com> wrote:

> "Martin" <Nexus1@lab.org> skrev i en meddelelse

[Amish]

> De ting betaler man jo for i US.

Og i øvrigt betaler de vel skat som alle andre. De har dog lidt
problemer med skolegangen, idet de trækker børnene ud af skolen før
undervisningspligtens ophør. Faktisk ved afslutningen af 8. klasse
{13-års alderen}.

Svjh har det medført at unge der er trådt ud af amish, har vundet
retssager mod staten, så de gratis får den skolegang som de er gået glip
af, altså folkeskolens 9.-12. klasse.

Sekten kommer fra Tyskland, og gudstjenestesprog er da også stadig
normalt - højtysk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-10-05 15:33

> Svjh har det medført at unge der er trådt ud af amish, har vundet
> retssager mod staten, så de gratis får den skolegang som de er gået
> glip af, altså folkeskolens 9.-12. klasse.

Jeg så en dokumentar om Amish-unge: Rigtig mange bryder ud og ender i noget
værre snavs. Der er åbenbart alment accepteret i Amish-kredse, at de unge
skejer ud et år eller to (de har endda et tysk ord for det, som jeg ikke
lige husker). Problemet er, at de ofte skejer _så_ meget ud, at fælden
klapper.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-05 15:59

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
> skejer ud et år eller to (de har endda et tysk ord for det, som jeg ikke
> lige husker). Problemet er, at de ofte skejer _så_ meget ud, at fælden

OK. Jeg så at de først blev døbt i 17-20 års alderen, så det må være i
disse meget unge år at de skejer ud. Men kan de ikke efter et eventuelt
fængselsophold komme tilbage igen - selv om et sådant ophold for dem
naturligvis har medført højst uønskede seksuelle erfaringer {de bliver
jo gang-raped}?
--
Per Erik Rønne

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-10-05 16:12

> Men kan de ikke efter et
> eventuelt fængselsophold komme tilbage igen - selv om et sådant
> ophold for dem naturligvis har medført højst uønskede seksuelle
> erfaringer {de bliver jo gang-raped}?

Jo, men problemet var, at mange endte som stofmisbrugere, røg i spjældet
eller ligefrem tog livet af sig selv.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-05 18:30

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Jo, men problemet var, at mange endte som stofmisbrugere, røg i spjældet
> eller ligefrem tog livet af sig selv.

Ja, en sådan kuvøse-opvækst er vel heller ikke den bedste forudsætning
for at kunne klare sig i det almindelige samfund. Vi ser da også at
vokser børn op langt fra trafikken, så er risikoen for at komme til
skade for den større end hvis du vokser op på Nørrebrogade.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 24-10-05 18:39

"Per Rønne" wrote:

> [...]
> vokser børn op langt fra trafikken, så er risikoen for at komme til
> skade for den større end hvis du vokser op på Nørrebrogade.

Med det forbehold at de ikke flytter.

Du glemmer jo at der hvor flest børn bliver kørt ned, er i byerne, eller de
nære byområder.

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-05 18:51

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> Med det forbehold at de ikke flytter.
>
> Du glemmer jo at der hvor flest børn bliver kørt ned, er i byerne, eller de
> nære byområder.

Efter hvad jeg har set er der langt større risiko for at et barn bliver
kørt ned på landet end i byen. Landevejene er ganske simpelt farligere
end Nørrebrogade. Fordi børnene de første steder ikke lærer at passe på.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 24-10-05 19:16

"Per Rønne" wrote:

> [...]
> bliver kørt ned på landet end i byen. Landevejene er ganske simpelt
> farligere end Nørrebrogade. Fordi børnene de første steder ikke lærer

Det er da rigtigt nok, men da der er mange flere biler og børn i byerne, så
sker de fleste ulykker mellem biler og børn også i byerne.

Elementært ..

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-05 19:42

> Det er da rigtigt nok, men da der er mange flere biler og børn i byerne, så
> sker de fleste ulykker mellem biler og børn også i byerne.

Per barn sker der flest ulykker på landevejene ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin

Dato : 24-10-05 14:32

Jim skrev:

> [...]
>
> Og benytter sig af forskningens resultater nå de opsøger læge og
> apotek, børster tænder, bliver opereret, bliver vaccineret, køber

Det er ligegyldigt om man betaler det over skatten eller direkte ved
kassen. Disse grupperinger har meldt sig ud. De bidrager ikke med nyt
tankegods, men benytter sig af andres. Man kalder dem parasitter.

> Men når vi endelig skal drage en parallel til din fremstilling af
> amish-folket, så kommer jeg til at tænke på Frøstrup og Christiania.

Den tanke kan du bare feje bort igen. Borgerne på Christiania deltager
kraftigt i samfundsdebatten, samt har i stort omfang civile erhverv de
tjener penge på og betaler skat af.

Fra : #2066

Dato : 24-10-05 14:42

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpalp.com> wrote in message
> http://www.snabbstart.com/film/amish-paradise.aspx
>
> Mon det ville have set sådan ud over alt?
>
> J.

Jovist har det amerikanske samfund udviklet sig: "Amerika er det eneste land
der er gaaet fra barbari til dekadence uden at have passeret civilisation."
(Oscar Wilde, min oversaettelse).