Republikansk gruppeformand David Greier?
Fra : Per Rønne

Dato : 23-10-05 07:18

I dagens Berlingske Tidende kan man på:

http://www.berlingske.dk/grid/udland/artikel:aid=645616

se en artikel af Poul Høi, hvoraf det fremgår at den designede
gruppeformand for republikanerne i Kongressen i Washington, David
Dreier, alligevel ikke kan vælges. Han er nemlig bøsse. Jeg kan ikke se
om der med »gruppeformand« menes formand for gruppen af repræsentanter
og senatorer, gruppen af representanter eller gruppen af senatorer, men
lad mig citere fra artiklen:

==
Den homoseksuelle weblogger og kommentator, Mike Rogers, var blevet træt
af, hvad han kaldte »fremtrædende republikaneres dobbeltmoral«. De var
på den ene side selv homoseksuelle og på den anden side enten deltog de
i partiets anti-homoseksuelle felttog eller undlod at protestere mod
den. Rogers begyndte - som amerikanerne kalder det - at oute
republikanere med seksuelt dobbeltbogholderi, og han gjorde det på sin
weblog, Blogactive.

I september skrev han så, at kongresmedlem David Dreier var homoseksuel
- at Dreier boede sammen med sin stabschef, og at de havde dannet par i
årevis, og at det var velkendt i Washington.

Kort efter fulgte ugeavisen LA Weekly og webloggen The Raw Story op med
nye afsløringer og detaljer, bl.a. oplyste Dreiers demokratiske
modkandidat, at hun udmærket var klar over, at Dreier var homoseksuel,
men at hun havde besluttet ikke at gøre det til et emne i valgkampen.
»Men det er en offentlig hemmelighed,« sagde hun til Raw Story.

På Republikanernes konvent sidste år konfronterede en reporter fra et
alternativt medie David Dreier, og følgende ordveksling udspandt sig:
Reporter: »Der har været mange rygter om, at De er homoseksuel. Folk
føler, at det er dobbeltmoralsk, at De ikke har udtalt dem om kampagnen
mod ægteskab mellem homoseksuelle?«

Dreier: »Jeg har udtalt mig meget, meget klart imod et forfatningsforbud
mod ægteskab, og det er hovedspørgsmålet.«

Reporter: »Hvad med rygterne om Deres egen seksuelle orientering?«

Dreier: »Jeg har ingen kommentarer. Der er mange mennesker derude, som
forsøger at skade enkeltindivider, og jeg mener, at det er helt forkert.
Og jeg vil slet ikke gå ind i det.«

Reporter: »Så siger De, at De er heteroseksuel?«

Dreier: »Nej, jeg vil slet ikke tale om det. Det er ikke, hvad jeg er
her for. Jeg er her for at tale om de meget vigtige emner, som
præsidenten er fokuseret på.«

De store amerikanske medier valgte alle at lade historien ligge; den
faldt ned i en gråzone mellem politik og privatliv, og ifølge LA Weekly
så lokalaviserne i Dreiers distrikt også bevidst væk fra den;
lokalaviserne er ejet af Media News Group, hvis chef er storbidrager til
det republikanske parti, og en tidligere redaktør på aviserne, Mark
Cromer, har oplyst, at aviserne nok buldrer mod homoseksualitet i deres
ledere, men at de samtidig fører en »spørg-ikke/fortæl-ikke« politik
over for Dreier.

Det demokratiske kongresmedlem Barney Frank er forarget over mediernes
tavshed.

»Jeg forstår den ikke. Det kan ikke være mediernes opgave at tilsløre en
debat,« har han sagt.

Nyhedsbureauet AP skrev i sidste uge en artikel om outing-kampagnen, og
Mike Rogers kaldte i artiklen mediernes tavshed for »misforstået«.
»Medierne fokuserer på homoseksualiteten, men problemet er ikke de
pågældende politikeres homoseksualitet. Problemet er deres hykleri.«

Nyhedsbureauet skrev også om et fremtrædende republikansk kongresmedlem,
som angiveligt var homoseksuelt, og som stemte imod de homoseksuelles
interesser, men AP nævnte ikke David Dreier ved navn, og livet gik
videre.

Afsløringen i de alternative medier var imidlertid blevet noteret så
langt fra deres udgangspunkt, som man kunne forestille sig - i den
højrereligiøse bevægelse - og det skulle komme til at koste Dreier dyrt.

Efter partiledelsen i sidste måned havde foreslået ham som
gruppeformand, begyndte således en massiv modkampagne. De højrereligiøse
skulle inden gruppemødet den følgende dag have afværget katastrofen.

I løbet af ganske få timer fik Dennis Hastert over 400 opringninger fra
højrereligiøse græsrødder, og ifølge det politiske dagblad The Hill blev
»samtlige republikanske kontorer i kongresbygningen overvældet af
telefonopringninger fra konservative aktivister,« og medlemmer af en
magtfuld højrereligiøs politisk kaffeklub, »The House Values Action
Team«, sendte e-mails ud til tilhængere og advarede mod Dreier.

Officielt ville de ikke vide af ham, fordi han gik ind for at bruge
fostre i stamcelleforskning, men det var en kode for påstanden om hans
homoseksualitet, vurderer kongresmedlem Barney Frank.

»Der er andre fremtrædende republikanere, som går ind for
stamcelleforskning, bl.a. partiets leder i Senatet, Bill Frist, og det
har ikke skadet ham,« siger Frank.

Ved gruppemødet den følgende dag stod en lille gruppe aktivister uden
for bygningen og råbte slagord mod homoseksuelle og bad.
==
--
Per Erik Rønne