Blasfemi er vel lovligt eller ?
Fra : Jan Pedersen

Dato : 21-10-05 00:51

JP´s lidet flatterende skildring af profeten Muhammed er vel hvad vi vil
kalde blasfemi ? Men er det overhovedet ulovligt ? Må man ikke ikke spotte
alverdens religiøse figurer - der er jo ikke tale om æreskrænkelse da
personerne ikke er nulevende...samtidig kan man stille spørgsmålstegn ved om
nogle af de figurer der beskrives i de forskellige religioner nogensinde har
eksisteret....

Min holdning er at alle verdens religioner og trosretninger skal kunne holde
til at omverdenen gør grin med personkredsen i deres religioner. Vi må ikke
forfølge folk med en religiøs overbevisning men vi må vel nedgøre allah,
buddha, gud, jesus, maria, HaraKrisna og alle de andre religiøse figurer alt
det vi vil eller er der en lov der forbyder dette ? På samme måd som vi må
nedgøre Pigen med Svovlstikkerne, soldaten fra Fyrtøjet og andre
eventyrsfigurer....analogien er god da religion generelt har en
sandhedsværdi i videnskabelig betragtning der svarer til eventyrs
sandhedsværdi......

Personlig er jeg en slags kristen...men jeg kunne aldrig føle mig trådt over
tæerne hvis nogen spottede min gud eller andre figurer fra min religion. Det
er jo min religion....altså et forhold mellem mig og min gud...i den sag er
alle andre mennesker og deres holdninger ligegyldige...kun hvad jeg siger og
mener har konsekvenser for mig og mit forhold til min gud...sådan burde alle
på jorden have det...religion er en dybt personligt ting som vi ikke bør
belemre andre mennesker med.....

Fra : Bo Warming

Dato : 21-10-05 02:32

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> burde alle
> på jorden have det...religion er en dybt personligt ting som vi ikke

Det er fremragende at de to præster i DF er gået i spidsen for at
afskaffe al censur mod blasfemi.

Hofchef Sølvhøj sagde i 1959 at det er utænkelig i al fremtid at nogen
majestætsfornærmelse vil føre til sagsanlæg fra de kongelige. Derfor
lad os ophæve loven. Og lov imod nudisme.
Der skal være et offer for at vi gider forpeste vor lovjungle med
flere unødvendigheder

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-10-05 03:24

Jan Pedersen wrote:
> [...]
>
> Min holdning er at alle verdens religioner og trosretninger skal kunne holde
> til at omverdenen gør grin med personkredsen i deres religioner.

Jesus havde angiveligt åbenlys selvironi nok til at udbryde om sig selv:

"Og Menneskesønnen kom, han både spiser og drikker, og folk siger: Se
den frådser og dranker, ven med toldere og syndere!"

(Dèt er faktisk sakset ganske direkte fra Matthæusevangeliet, kapitel
11, vers 19)

> [...]
> buddha, gud, jesus, maria, HaraKrisna og alle de andre religiøse figurer alt
> det vi vil eller er der en lov der forbyder dette ?

Der FINDES faktisk en (om end ret inaktiv?) blasfemiparagraf:

Straffelovens(!) §140:
"§ 140. Den, der offentlig driver spot med eller forhåner noget her i
landet lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller
gudsdyrkelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder."

Det er åbenbart først på grund af muslimerne og DERES egen nærtagenhed,
at den virkelig skal til at bringes i anvendelse imod ikke-muslimske
danskere, der bare synes at Jesus har nogle ganske meget federe
principper end Muhammed?

> [...]
> eventyrsfigurer....analogien er god da religion generelt har en
> sandhedsværdi i videnskabelig betragtning der svarer til eventyrs

Sikkert, men det FORNÆRMER(???) jo åbenbart visse folk at man bruger sin
udmærkede ytringsfrihed...

> [...]
> på jorden have det...religion er en dybt personligt ting som vi ikke bør

EXACTLY!

Jo, det er os faktisk som sådan pålagt at missionere, men det gøres
trods alt også bedre og mere gennemtrængende på en mere subtil måde end
f.eks. "dør-til-dør"-mission...

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 21-10-05 07:21

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in
message news:43585118$0$9157$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
>
> Jo, det er os faktisk som sådan pålagt at missionere, men det gøres
> trods alt også bedre og mere gennemtrængende på en mere subtil måde

Den ny optagethed af blasfemiske petitesser er virkelig skræmmende.
Fx når det er som tortur, at USA-krigere brænder talabaner-lig uden
at vende deres hoved mod Mekka.(TV2 d.d.)

Fogh ville vist gerne afskaffe vor blasfemi§, der blot ved at være
der, er en uhyggelig grim AKTIV sag. Men han tør ikke - selvom der er
flertal på tinge for det

Fra : Egon Stich

Dato : 21-10-05 14:38

meddelelse news:43585118$0$9157$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> landet lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller
> gudsdyrkelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder."

Driver spot med...
Forhåner....

Driver man "spot" med nogen, fordi man tegner vedkommende?
Næppe.
Forhåner?
Næppe.

Ikke i danmark, i hvert fald.
Efter vores, her i landet anerkendte, måde at opfatte ting på.

Muhammedanerne må skik følge, eller land fly.
Ligesom de kræver, hvis vi besøger vi deres lande.

MVH
Egon

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-10-05 16:32

Egon Stich wrote:
> [...]
>

> Driver spot med...
> Forhåner....
>
> Driver man "spot" med nogen, fordi man tegner vedkommende?

Det er næppe ligefrem alle tegningerne, der er lige flatterende.

Især ikke den sidste - med den militante Muhammed med
forbryder-dækstreg for øjnene, der griber til sit sværd, flankeret af to
formummede og meget skræmte kvinder i burka - som derfor også er min
absolutte favorit.

> Forhåner?
> Næppe.

Ifølge muslimer gælder Billedforbuddet - der i andre religioner snarere
gælder selve Guddommen - også "profeten" Muhammed, hvorfor det
tydeligvis betragtes som "blasfemisk" ifølge muslimsk troslærdom
overhovedet at afbilde ham.

Og ja, jeg synes selv at det er skingrende latterligt, men faktisk kan
de ganske udmærket påkalde sig denne dybt åndssvage paragraf, når den
altså nu eksisterer og stadig officielt gælder.

> Ikke i danmark, i hvert fald.

Det er jo altså gældende dansk straffelov, der siger sådan. Desværre!

> Efter vores, her i landet anerkendte, måde at opfatte ting på.

Igen: Straffelovens §140 er altså stadig principielt gældende.

> Muhammedanerne må skik følge, eller land fly.
> Ligesom de kræver, hvis vi besøger vi deres lande.

Enig, men vi har altså blot her med endnu en "censur"-agtig lov at gøre,
der - uden måske at være tænkt sådan - desværre kun alt for let kan
vendes imod selv.

Anders Peter Johnsen