Spidskandidat til regionsråd slået ned
Fra : Jens Bruun

Dato : 18-10-05 14:24

Ifølge http://www.berlingske.dk/grid/indland/artikel:aid=643486 har to
invandrerdrenge slået fremskridtspartiets spidskandidat i Nakskov ned.
Forklaringen fra de to unge, modige præmiemuslimer er angiveligt, at
Fremskridstpartiet er et racistparti.

Jer, der har så travlt med at stemple andre som racister, bør skamme jer. I
er med til at skabe konfrontationerne, der bliver værre og værre.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Martin

Dato : 18-10-05 14:27

Jens Bruun skrev:

> [...]
>
> Jer, der har så travlt med at stemple andre som racister, bør skamme jer. I
> er med til at skabe konfrontationerne, der bliver værre og værre.

Av den sved, av av. ))

Fra : Tim

Dato : 18-10-05 16:14

"Martin" <Nexus1@lab.org> wrote in message

Jens Bruun skrev:

> [...]
>
> Jer, der har så travlt med at stemple andre som racister, bør skamme jer.
> er med til at skabe konfrontationerne, der bliver værre og værre.

Av den sved, av av. ))

-----

Det håber jeg da.

Tim

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-05 14:39

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Ifølge http://www.berlingske.dk/grid/indland/artikel:aid=643486 har to
> invandrerdrenge slået fremskridtspartiets spidskandidat i Nakskov ned.

Hun var spidskandidat til Region Sjælland, og blev slået ned i Nakskov.

Man må naturligvis tage afstand fra sådanne handlinger. I øvrigt undrer
det mig at Fremskridtspartiet overhovedet stiller op til kommunevalget;
de får jo næppe valgt så meget som én.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kurt Harald Nedergaa~

Dato : 18-10-05 14:56

> [...]
>
> Man må naturligvis tage afstand fra sådanne handlinger. I øvrigt undrer
> det mig at Fremskridtspartiet overhovedet stiller op til kommunevalget;

Du har aldrig hørt om demokrati.................

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-05 15:42

Kurt Harald Nedergaard <kurtnedergaard@privat.tele.dk> wrote:

> Du har aldrig hørt om demokrati.................

Hvorfor dog stille op når sandsynligheden for at opnå valg ligger nær 0?
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank

Dato : 18-10-05 15:00

> [...]
>
> Man må naturligvis tage afstand fra sådanne handlinger. I øvrigt undrer
> det mig at Fremskridtspartiet overhovedet stiller op til kommunevalget;

I dette tilfælde var hun kandidat til Regionrådet, så hun stillede op til
regionsvalget og ikke til kommunevalget

Og at Fremskridtspartiet stiller op er vel kun glædeligt, det viser at vores
demokrati virker. Desto mere bekymrende er overfaldet der ikke kan ses som
andet end et overfald på demokratiet.

Man kan kun håbe at overfaldsmændene bliver fanget og idømt hårde straffe.

Men der bliver interessant at se hvordan reaktionerne på overfaldet bliver.
Man kan kun håbe på total afstandtagen, uden den sædvanlige 'men på den
anden side.....', jeg tror det dog ikke.

--
Frank

Husk at krigen i Irak er ført på samme folkeretslige grundlag som krigen om
Kosovo
I hate windsurfers, In a totally irrational way

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-05 15:42

Frank <far@nosmap.dk> wrote:

> Hej

> I dette tilfælde var hun kandidat til Regionrådet, så hun stillede op til
> regionsvalget og ikke til kommunevalget

Ved »kommunevalg« har man altid forstået valg til såvel primær- som
amtskommuner. Regionerne er amtskommunernes afløsere.

> Men der bliver interessant at se hvordan reaktionerne på overfaldet bliver.
> Man kan kun håbe på total afstandtagen, uden den sædvanlige 'men på den
> anden side.....', jeg tror det dog ikke.

Det tror jeg til gengæld at du har ret i.
--
Per Erik Rønne

Fra : Egon Stich

Dato : 19-10-05 10:27

"Frank" <far@nosmap.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Man kan kun håbe på total afstandtagen, uden den sædvanlige 'men på den
> anden side.....', jeg tror det dog ikke.

Ifølge radioavisen, lader det til at den overfaldne "racist", har taget
kontakt til overfaldsmandens, knægtens, familie, og nu optræder som dennes
bisidder og vejleder.
For at undgå, at samme skal fortsætte sin karriere som kriminel.

Alt er åbenbart ikke Sort - Hvidt.

MVH
Egon

Fra : John Schmitt

Dato : 19-10-05 13:45

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bisidder og vejleder.
> For at undgå, at samme skal fortsætte sin karriere som kriminel.

Hvilket bare viser at der er kloge folk i alle lejre - tingene er ikke
sort-hvide.
Højeste score til kvinden.

JS

Fra : Bo Warming

Dato : 19-10-05 14:59

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message

> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket bare viser at der er kloge folk i alle lejre - tingene er
> ikke sort-hvide.
> Højeste score til kvinden.

Hvis ikke den kvæstede har slået sig selv, er dette sort hvidt

Vold er altid sort hvidt. Der er aldrig undskyldning for at forlade
verbal dialog og søge legemsbeskadigelse. (jer ser bort fra
selvforsvar - men EB er nok ikke smart nok til at opfinde at drengen
var trængt op i et hjørne af Fremskridts-damen)

Fra : John Schmitt

Dato : 19-10-05 21:20

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> skrev i en meddelelse

> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket bare viser at der er kloge folk i alle lejre - tingene er ikke
> [...]

Dette trækkes hermed tilbage - sikke en løgnehistorie.

JS

Fra : Per Hagemann

Dato : 19-10-05 22:44

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> skrev i en meddelelse

> Dette trækkes hermed tilbage - sikke en løgnehistorie.

Intet tyder på løgn, hvis man læser lidt mere end overskrifter.

En mere præcis redegørelse vil måske komme her
http://fremskridtspartiets-ungdom.dk/

--
Danmarks herskere har i en vanlig realitetsblottet overmodighed og for egen
behagelighedsfremme valgt at forsimple fremmeddebatten, så katastrofetruende

Fra : Bo Warming

Dato : 19-10-05 23:37

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> wrote in message

> "John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> skrev i en meddelelse

> Intet tyder på løgn, hvis man læser lidt mere end overskrifter.
>
> En mere præcis redegørelse vil måske komme her
> http://fremskridtspartiets-ungdom.dk/

Journalisterne er fæle til at fordreje ubekvemme nyheder.
Hagemann har ret i, det er endnu tomt postulat at FRP-kandidaten
skulle have vidnet noget ukorrekt.

Hvordan gik det med pædagogerne der tillod analvoldtægt af et barn,
der var i deres varetægt på et toilet?
Den fes ud i halvkvædet vise om at faderens vidneudsagn var
inkonsistent. Men ikke klarhed om han på noget punkt løj.

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-10-05 08:39

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Intet tyder på løgn, hvis man læser lidt mere end overskrifter.

Alt tyder på løgn, hvis man så interviewet med "offeret" i DR1 i går aftes.

> En mere præcis redegørelse vil måske komme her
> http://fremskridtspartiets-ungdom.dk/

Hvorfor kun måske?

Fra : Per Hagemann

Dato : 20-10-05 10:04

> "Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Alt tyder på løgn, hvis man så interviewet med "offeret" i DR1 i går
> aftes.

Hvis du mener Dagens Danmark, så virker det på mig sandsynligt at hun som
forklaret kender overfaldsmanden. Hvorfor ellers komme med detaljer om at
tyrken havde været kriminel fra 14-årsalder?

> Hvorfor kun måske?

De lover ifølge teksten at komme med nyt, men unge er ikke altid så
ansvarsfulde og ordholdende som ældre.

Det står enhver frit for at skrive debatindlæg på den nævnte side, som først
åbnede i forgårs. Så vil der nok komme et svar.

--
Som hærfører udbredte Muhamed ideologien. Ved sin død var han statsleder for
det meste af den arabiske halvø.

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-10-05 10:30

> Hvis du mener Dagens Danmark, så virker det på mig sandsynligt at hun
> som forklaret kender overfaldsmanden. Hvorfor ellers komme med
> detaljer om at tyrken havde været kriminel fra 14-årsalder?

På mig virker det sandsynligt, at hun er godt ude at svømme. Hun er vist
ikke den skarpeste kniv i skuffen, og jeg kan efterfølgende forstå, hun er
et menneske med store, personlige problemer.

Jeg undrer mig lidt over din og Bo Warmings iver efter at tage hende i
forsvar. Selvom hun er medlem af partiet, virker det ikke just
tillidsvækkende, når I forsvarer en historie, alle andre for længst har
gennemskuet som fup og fidus. I er med til at fastholde hende i en suppedas,
hun garanteret gerne havde været foruden.

Fra : Per Hagemann

Dato : 20-10-05 12:52

> På mig virker det sandsynligt, at hun er godt ude at svømme. Hun er vist
> ikke den skarpeste kniv i skuffen, og jeg kan efterfølgende forstå, hun er
> et menneske med store, personlige problemer.

Hun er sandsynligvis ikke intellektuel, men intet tyder på at hendes
begavelse fejler noget.
Hun har vel ikke større problemer end andre som har fået tvangsfjernet et
barn, hvilket enhver med børn kan komme ud for i Dagens Danmark, hvis de
kommer i forvaltningens søgelys.

> [...]
> gennemskuet som fup og fidus. I er med til at fastholde hende i en
> suppedas, hun garanteret gerne havde været foruden.

Jeg har sat mig bedre ind i sagen end dem der påstår løgn. Da hun næppe
forstår muhamedanerproblemet, er jeg ikke hendes støtte, men derfor kan man
jo godt plædere for sandheden i en sag man kender til.

I øjeblikket vil jeg sige 99% sandsynlighed for at hun har talt sandt. 1%
for at det er en løgnehistorie.

--
Da statens pengemidler er begrænsede, betyder det, at når udlændingelobbyen
tager grådigt for sig af statskassens indhold, levnes der så meget mindre

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-10-05 13:26

> Hun er sandsynligvis ikke intellektuel, men intet tyder på at hendes
> begavelse fejler noget.

Jeg er ikke enig.

> Hun har vel ikke større problemer end andre som har fået
> tvangsfjernet et barn, hvilket enhver med børn kan komme ud for i
> Dagens Danmark, hvis de kommer i forvaltningens søgelys.

To ting:

1) Det er de færreste, der får tvangsfjernet et barn.
2) Det er de færreste, der kommer i forvaltningens søgelys.

Forsøger du at lægge et tågeslør ud? Hvis ikke, forstår jeg ikke dit forsøg
på at bagatellisere en situation, der for de fleste er en menneskelig
tragedie. I de fleste almindelige familiers øjne ("almindelige familier" som
i familier, der ikke har fået deres børn tvangsfjernet og som ikke er i
forvaltningens søgelys) fremstår hun som er person med store, personlige
problemer. Vil du anfægte det?

Du er tilsyneladende godt underrettet. Hvorfor har hun fået et barn
tvangsfjernet? Hvorfor er hun i forvaltningens søgelys?

> Jeg har sat mig bedre ind i sagen end dem der påstår løgn. Da hun
> næppe forstår muhamedanerproblemet, er jeg ikke hendes støtte, men
> derfor kan man jo godt plædere for sandheden i en sag man kender til.

Du plæderer vist for noget helt andet i denne sag. På mig virker du ikke
lige som en person, der spiller med helt åbne kort.

> I øjeblikket vil jeg sige 99% sandsynlighed for at hun har talt
> sandt. 1% for at det er en løgnehistorie.

For min skyld ingen alarm. Jeg tager ikke dit udsagn for gode varer, men det
kan jo være, andre tror, du rent faktisk mener det.

Fra : Bo Warming

Dato : 20-10-05 13:43

> [...]
> tvangsfjernet og som ikke er i forvaltningens søgelys) fremstår hun
> som er person med store, personlige problemer. Vil du anfægte det?

Du eksemplificerer grotesk hvad jeg er oppe imod

BW er ikke som folk flest
BW er anklaget for aggressiv chikanøs blotteri
Han er sgu nok skyldig

Man er uskyldig indtil skyld er bevist - mur og nagelfast

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-10-05 14:36

> Man er uskyldig indtil skyld er bevist - mur og nagelfast

Hun har er forklaringsproblem. Hun skal bevise sit påståede overfald. Det
har hun ikke formået. Hun har derimod formået at rode sig ud i nogle
søforklaringer, der svækker hendes påstande voldsomt meget.

En forklaring på hendes adfærd kan sandsynligvis findes i hendes nuværende
situation. Hvorfor har du et problem med det? Er det bedre, hun blot bliver
stemplet som simpel løgnhals?

Fra : Bo Warming

Dato : 20-10-05 15:13

> [...]
> nuværende situation. Hvorfor har du et problem med det? Er det
> bedre, hun blot bliver stemplet som simpel løgnhals?

Vær ikke så autoritetstro at fordi politiet kalder noget
søforklaringer, så tror du at der er selvmodsigesler eller andet
kritisabelt.
At man ikke kan bevise, nedsætter sandsynlighed og gør at der ikke kan
dømmes. Men vi aner ikke hvad driver hende og din dømmesyge finder jeg
vildledt.

Man er løgnhals hvis det bevises at noget hun har sagt, ikke er sket.
Politiet har INTET BEVIST.

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-10-05 15:37

> Vær ikke så autoritetstro at fordi politiet kalder noget
> søforklaringer, så tror du at der er selvmodsigesler eller andet
> kritisabelt.

Jeg forholder mig alene til det indtryk, jeg fik af hende i interviewet.

> At man ikke kan bevise, nedsætter sandsynlighed og gør at der ikke kan
> dømmes. Men vi aner ikke hvad driver hende

Netop.

> og din dømmesyge finder jeg
> vildledt.

Dømmesyge?

> Man er løgnhals hvis det bevises at noget hun har sagt, ikke er sket.

Hun har påstået sig slået ned. Der er ikke efterladt nogen form for fysiske
tegn herpå. Den angivelige gerningsmand vil hun ikke fortælle, hvem er.
Ingen vidner. Hun er bevisligt i en situation, der kan få mange mennesker
til at opføre sig irrationelt. Tilsyneladende havde hun behov for en
undskyldning for ikke at have udført et bestemt stykke arbejde. Hendes løgn
er efterfølgende løbet løbsk.

> Politiet har INTET BEVIST.

Politiet kan sgu' da ikke bevise, hun _ikke_ er blevet slået ned.
Bevisbyrden påhviler hende. Hun fremførte påstanden.

Fra : jodem

Dato : 20-10-05 16:03

> [...]
>
> Politiet kan sgu' da ikke bevise, hun _ikke_ er blevet slået ned.
> Bevisbyrden påhviler hende. Hun fremførte påstanden.

Normalt bliver man vel psykisk ustabil og rundt på gulvet, og det er hun jo
tydeligvis. Er det ikke bevis nok?

Fra : Bo Warming

Dato : 20-10-05 16:24

"jodem" <jodem@nypost.dk> wrote in message

> Normalt bliver man vel psykisk ustabil og rundt på gulvet, og det er
> hun jo tydeligvis. Er det ikke bevis nok?

DEt er vå¨s at tale om BEVISER - vi ved alt for lidt. Alle muligheder
står åbne

Fra : Bo Warming

Dato : 20-10-05 16:22

> [...]
>
> Politiet kan sgu' da ikke bevise, hun _ikke_ er blevet slået ned.
> Bevisbyrden påhviler hende. Hun fremførte påstanden.

Din ubehagelige og uberettigede dømmesyge er om at hun lyver når hun
intet kan bevise.
Ja , hun står svagt. Men du har ikke belæg for at påst¨å løgn eller
selvmodsigelse

JEg er ikke meget medynk, men denne dame er nok uskyldig offer for
extremt traumatiserende ondskab, først tvangsfjernelse, der n æsten
aldrig er berettiget, dernæst en muslimvoldsmand, som systemet holder
med - gætter jeg

Hun har ikke din og min dømmekraft. So what.

Medierne lyver - tænk blot på voldtægt af børnehavedreng på toilet,
hvor pædagogrygte skulle genoprettes, så man påstod fejl i
anmeldelsen. Men ALDRIG ER POLITIET PRÆCIS OM FEJL I ANMELDELSE
Politiet er sammensvoret med medier og kan slippe fra halvkvædet
vise - føj.

Fra : Per Hagemann

Dato : 20-10-05 16:55

> Ja , hun står svagt.

Hvorfor står hun svagt?

Hvis dagens Ekstra Blad eller andre har skrevet noget, som underbygger at
hendes historie er usandsynlig, så bring det lige her.

--
I konfrontationen mellem jura og vælgerfølelser, sejrer de sidste altid hos
de genvalgscentrerede politikere. Derfor særlove, de facto flygtningebegreb,

Fra : Per Hagemann

Dato : 20-10-05 16:37

> Hun har er forklaringsproblem. Hun skal bevise sit påståede overfald. Det
> har hun ikke formået. Hun har derimod formået at rode sig ud i nogle
> søforklaringer, der svækker hendes påstande voldsomt meget.

Hvilke søforklaringer?

> En forklaring på hendes adfærd kan sandsynligvis findes i hendes nuværende
> situation. Hvorfor har du et problem med det? Er det bedre, hun blot
> bliver stemplet som simpel løgnhals?

Der er nogle medier som har påstået løgn, fordi de har valgt at forsimple og
selv konkludere. Politiet har ikke påstået løgn, kun at hendes skader ikke
svarede til dem som havde været nævnt i medierne. Men det var medierne selv
som havde overdrevet hendes skader.

--
Et virkeligt godt råd er derfor, at vi alle bruger størstedelen af vor
samfundsdebattid på indgående og fordomsfrit at beskæftige os med det, vore

Fra : Per Hagemann

Dato : 20-10-05 16:51

> [...]
>
> Du er tilsyneladende godt underrettet. Hvorfor har hun fået et barn
> tvangsfjernet? Hvorfor er hun i forvaltningens søgelys?

Jeg kender hende ikke. Den eneste grund til jeg ved at hun har fået
tvangsfjernet et barn, er fordi det er en sag Fremskridtspartiets
landsformand Jørn Herkild øjensynligt bruger meget tid på. I hvert fald har
han videresendt masser af meddelelser om den tvangsfjernelsessag, som jeg
anser for politisk ligegyldig. Her et tilfældigt af de omkring 100
meddelelser, som Jørn Herkild har videresendt i den sag:

citat start

Hej Carina

Tak for din orientering. Jeg forstår fuldt ud dine overvejelser i den
sammenhæng. Opfatter det selv lidt på samme måde, som du kan se af mine
henvendelser til indenrigsministeren.

Jeg er tillige vidende om, at flere eksperter ved Aalborg Universitet netop
beskæftiger dem med problematikken. Eksempelvis Steen Bønsing
(sb@socsci.aau.dk).

De notorisk talrige formelle, reelle og meget alvorlige faktuelle fejl i
netop denne sag er set med mine øjne bemærkelsesværdige.

Netop nu foretager Anne-Lise et velbegrundet advokat-skifte, idet Meta
Fuglsang har påtaget sig opgaven. I første omgang i relation til alt for
sent indkaldt B- og U-møde.

I den anledning er jeg i morgen over middag i Vordingborg til et
forberedende møde sammen med Meta og Anne-Lise.

Med venlig hilsen
jørn

Fra : Egon Stich

Dato : 20-10-05 12:16

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:43575d95$0$150> Hvis du mener Dagens Danmark, så virker det på mig
sandsynligt at hun som
> forklaret kender overfaldsmanden. Hvorfor ellers komme med detaljer om at
> tyrken havde været kriminel fra 14-årsalder?

Nu påstår de sociale myndigheder, at de ikke kender noget som helst til den
påståede voldsmand.
At han ikke findes i deres system.
Kilde: regional radioavis.

MVH
Egon

Fra : Per Hagemann

Dato : 18-10-05 15:31

I øvrigt undrer
> det mig at Fremskridtspartiet overhovedet stiller op til kommunevalget;
> de får jo næppe valgt så meget som én.

Så bliver de i hvert fald meget skuffede i Morsø Kommune. Den kommune
fortsætter uændret efter reformen, og i øjeblikket har Z 3 medlemmer af
kommunalbestyrelsen.

Den nye Tønder Kommune kommer til at indeholde både Løgumkloster og Nr.
Rangstrup, hvor der i øjeblikket sidder fremskridtsfolk. Med det udvidede
mandattal er det også sandsynligt at der vælges en der.

Den overfaldne kandidat Annelise Jønch Pedersen havde ikke udsigt til at
blive valgt, men det bliver hun måske efter overfaldet. De sidste stillere
skal dog lige samles på hospitalet eller andetsteds.

--
Det er forrykt at anvende den p.t. gældende danske samfundsalen som
målestokken for, hvordan lande skal indrette sig i helt andre regioner på

Fra : Peter Bang

Dato : 18-10-05 15:10

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev:
> [...]
>andre som racister, bør skamme jer. I
>er med til at skabe
>konfrontationerne, der bliver værre og værre.

Øh, er det ikke mere passende, hvis det er de to afsporede
voldsmænd, der bør skamme sig?

Eller er det noget med, at man ikke må mene noget og udtale sig
om noget, af frygt for at blive påført skam fra et eller
tågehorn, der mener at kunne analysere sig frem til de egentlig
skyldige??

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-05 15:42

Peter Bang <peterbang@CIJT2privat.dk> wrote:

> [...]
> om noget, af frygt for at blive påført skam fra et eller
> tågehorn, der mener at kunne analysere sig frem til de egentlig

Der er faktisk en del der har givet udtryk for at en Pia Kjærsgaard og
Rikke Hvilshøj selv har været ude om de overfald, de har været udsat
for.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Bang

Dato : 18-10-05 16:09

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) skrev:
>Peter Bang

>Der er faktisk en del der har
>givet udtryk for at en Pia
>Kjærsgaard og
>Rikke Hvilshøj selv har været ude
>om de overfald, de har været udsat
>for.

Sikkert. I mange år var der også mennesker, der mente at jorden var
flad. Det gør vel ikke nødvendigvis disse personer
skyldige i, at den faktisk er rund?

Fra : Tim

Dato : 18-10-05 16:17

"Peter Bang (slet 1BAHK)" <peterbang@1BAHKprivat.dk> wrote in message

> Sikkert. I mange år var der også mennesker, der mente at jorden var
> flad. Det gør vel ikke nødvendigvis disse personer
> skyldige i, at den faktisk er rund?

At forsvare påstanden om at jorden er flad vel ikke helt så voldelig, som
det er at forsvare når voldsmænd slår en politiker ned?

Tim

Fra : Peter Bang

Dato : 18-10-05 16:29

Tim <thpetersen@hotmail.com> skrev:
>"Peter Bang (slet 1BAHK)"
> [...]

Så skulle du måske prøve at tage et historisk tilbageblik på de
metoder, der blev taget i brug mod de personer, der mente
at den faktisk var rund.

Derudover har jeg svært ved at se det fornuftige i, at forsvare det
moralske i voldelige handlinger. Efter min mening er
det væsentligt mere opbyggeligt at undersøge og forklare handlingerne
i stedet. Hvilket vel også er den eneste måde at
forebygge på.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-05 17:23

Peter Bang <peterbang@WNIWGprivat.dk> wrote:

> Så skulle du måske prøve at tage et historisk tilbageblik på de metoder,
> der blev taget i brug mod de personer, der mente at den faktisk var rund.

Du lider måske også af den vrangforestilling, at middelalderen troede at
Jorden var flad? Man skal faktisk frem til 1828 før den myte dukker
frem:

http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_earth
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Bang

Dato : 18-10-05 18:32

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) skrev:

>Du lider måske også af den
>vrangforestilling, at middelalderen troede at
> [...]

Øh ... har jeg nævnt middelalderen?!

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår din reference ...

Fra : Henri Gath

Dato : 18-10-05 18:38

"Peter Bang (slet 5EWR3)" <peterbang@5EWR3privat.dk> skrev i en meddelelse

> Øh ... har jeg nævnt middelalderen?!
>
> Jeg er ikke sikker på at jeg forstår din reference ...

det er vist ikke så meget, du forstår....

Fra : Peter Bang

Dato : 18-10-05 18:42

Henri Gath <gath@mail.dk> skrev:

>"Peter Bang (slet 5EWR3)"
><peterbang@5EWR3privat.dk> skrev i en meddelelse
>t.news.tele.dk...

>det er vist ikke så meget, du forstår....

Helt sikkert. Og gå så ind i seng igen ...

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-05 19:04

Peter Bang <peterbang@5EWR3privat.dk> wrote:

> Øh ... har jeg nævnt middelalderen?!

Næh, men du taler om de metoder der skulle være blevet taget i
anvendelse mod dem, der mente at Jorden var rund.

> Jeg er ikke sikker på at jeg forstår din reference ...

Som viser at forestillingen om at middelalderen troede på en flad jord
er en 1900-tals konstruktion.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Bang

Dato : 18-10-05 19:41

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) skrev:

>Næh, men du taler om de metoder der
>skulle være blevet taget i
>anvendelse mod dem, der mente at
>Jorden var rund.

jojo ... siden mennesket fandt ud af, at solen stod op et sted på
horisonten og gik ned et andet sted på horisonten må man
formode at jordens størelse og form har vakt forundring og
nysgerrighed. Forskere taler om vidt forskellige teorier længe
før år 0, og diverse kulturelle, religiøse, politiske og
videnskabelige strømninger har haft divergerende forestillinger om
arkitekturen op i gennem historien. Hvorvidt Maren-i-kæret har nydt
godt af de forskellige teorier er nok mere tvivlsomt.
Det er formodentlig først med kristendommens massive indtog, at
videndeling for alvor blev folkeeje. Men ja ... I
middelalderen var den gængse forestilling på de bonede gulve vel nok,
at jorden var rund.

>Som viser at forestillingen om at
>middelalderen troede på en flad jord
>er en 1900-tals konstruktion.

Ja!? øhh ... var du i tvivl?

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-10-05 21:17

"Peter Bang (slet CBXB2)" <peterbang@CBXB2privat.dk> wrote in message

> [...]
> videndeling for alvor blev folkeeje. Men ja ... I
> middelalderen var den gængse forestilling på de bonede gulve vel nok,

Hvornår kommer du beretningen om

Vi venter stadig spændt og øhh øhhh. ... tør du som sædvanlig ikke indrømme,
at du huskede fejl?

Fra : Peter Bang

Dato : 18-10-05 21:54

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> skrev:

>"Peter Bang (slet CBXB2)"
><peterbang@CBXB2privat.dk> wrote in message
>news.tele.dk...

>Hvornår kommer du beretningen om

?! ... du er ikke vidende om, hvordan verdslige og gejstlige
overhoveder gennem tiderne har behandlet personer, der har
ytret sig alternativt om jordens udformning, dens placering i
solsystemet, dens oprindelse, etc. etc? ... Der ligger tonsvis
af materiale og venter på dig. Det er bare at gå i gang.

>Vi venter stadig spændt og øhh øhhh.
>... tør du som sædvanlig ikke indrømme,
>at du huskede fejl?

:) ... du er stadig encellet, Knud

Hvor er du mener jeg husker fejl, Knud? Prøv at gå tilbage i
tråden og se hvad der foregår ... Per bragte spørgsmålet om
middelalderen på bane. Jeg har intet nævnt om middelalder og
nittenhundredetallets myter... snak lidt med Per ...

Er du stadig overbevist om, at HuT og KFUM er en
trosretninger, Knud??

Fra : T.Liljeberg

Dato : 19-10-05 03:51

On 18 Oct 2005 20:54:00 GMT, in dk.politik Peter Bang
<peterbang@42H43privat.dk> (slet 42H43) wrote:

> [...]
>solsystemet, dens oprindelse, etc. etc? ... Der ligger tonsvis
>af materiale og venter på dig. Det er bare at gå i gang.

Så burde det være nemt for dig at finde et par eksempler.

Fra : Peter Bang

Dato : 19-10-05 11:08

T . Liljeberg <tl_dp@adelphia.net> skrev:

>Så burde det være nemt for dig at finde et par eksempler.

Ork ja.

Kig eksempelvis nærmere på beretningerne om samtidens opfattelse af
Archimedes' og Aristoteles' teorier. Galeleis infight
med den katolske kirke er også interessant.

Fra : Henry Vest

Dato : 20-10-05 14:09

slet 7WTTN wrote:

> Galeleis infight
> med den katolske kirke er også interessant.

Den handlede da ikke om hvorvidt Jorden var flad eller rund, men om hvorvidt
Jorden bevægede sig rundt om Solen eller omvendt.

--
Henry Vest

Fra : Egon Stich

Dato : 19-10-05 10:44

"Peter Bang (slet CBXB2)" <peterbang@CBXB2privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> arkitekturen op i gennem historien. Hvorvidt Maren-i-kæret har nydt
> godt af de forskellige teorier er nok mere tvivlsomt.

Det var netop de praktiske dele af befolkningerne, der vidste at jorden var
rund.
Søfolkene.
De arabiske "skriftkloge" vidste det også.
Fra søfolkene.
Det var først i "nyrere" tid, at "forskere" forfuskede, benægtede, denne
almenviden.
Men kun i ganske kort tid.

Vi har også et nyere, ganske morsomt, exempel.
Gnomon.
Rest fundet på grønland.
Stor panik.
De "kloge" i vildrede. Sikkert "kultisk genstand".
En praktiker, ikke akademiker, påstår, genstanden var et navigationsredskab.
Og rekonstruerede den. Den virkede.
Sikke de grinede, akademikerne. En "sømand" er ikke klogere, end dem.
Men han fik ret. Efter lang tid.
Det morsomme er, at Gnomon´en har været kendt i mere end 1000 år..!!
Men da man ikke kunne finde "kilder", man så de forkerte steder, dømte man
"kultisk genstand".

MVH
Egon

Fra : Vidal

Dato : 18-10-05 20:09

Per Rønne wrote:

> Du lider måske også af den vrangforestilling, at middelalderen troede at
> Jorden var flad? Man skal faktisk frem til 1828 før den myte dukker
> frem:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_earth

Det var åbenbart også en almindelig folkelig opfattelse først i
1700 tallet. Jævnfør Erasmus Montanus.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Per Rønne

Dato : 19-10-05 04:19

Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> Det var åbenbart også en almindelig folkelig opfattelse først i
> 1700 tallet. Jævnfør Erasmus Montanus.

Muligvis blandt bønder. Muligvis blot opfattelsen af bønder blandt
københavnske professorer og studenter, som skulle score billige pointer
hos Københavns teaterpublikum.

Man skal nok være forsigtig med at tage professor, baron Holbergs
komedier som sandhedsvidner om opfattelsen blandt Sjællands bønder.
--
Per Erik Rønne

Fra : Trans

Dato : 18-10-05 18:44

Per Rønne wrote:

> I øvrigt undrer
> det mig at Fremskridtspartiet overhovedet stiller op til kommunevalget;
> de får jo næppe valgt så meget som én.

Det gør de måske nu.

Bent

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-05 19:14

Trans <kongaead@my-deja.com> wrote:

> Det gør de måske nu.

Næppe til regionsrådet. Måske til et par obskure kommunalbestyrelser.

--
Per Erik Rønne

Fra : Morfar fra Viborg

Dato : 18-10-05 19:17

> [...]
> invandrerdrenge slået fremskridtspartiets spidskandidat i Nakskov ned.
> Forklaringen fra de to unge, modige præmiemuslimer er angiveligt, at

Der skal på det kraftigste tages afstand til den slags handlinger.
De mennesker de har gjort det burde havde tvungen undervisning i
demokrati.

--
Hej fra Børge Højlund Jensen.
Min hjemmeside

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 19-10-05 14:18

> [...]
>
> Jer, der har så travlt med at stemple andre som racister, bør skamme jer.
> er med til at skabe konfrontationerne, der bliver værre og værre.

Visse oplysninger tyder på, at overfaldet hverken er racistisk eller
politisk motiveret. Den dreng, der overfaldt Anne-Lise Jønck, er del af en
tvangsfjernelsessag, som hun har taget del i. Nu vælger hun så at være
bisidder for drengen, der har voldsomme sociale problemer.

http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=395778/

Fra : Bo Warming

Dato : 19-10-05 14:57

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> være
> bisidder for drengen, der har voldsomme sociale problemer.

Denne sag, der hindrer et parti i at opstille til demokratiets valg,
er klart politisk.

Udenomssnak i BT ændrer ikke på, at dette er imamernes sædvanlige
linie - muslimer vil aldrig forstå, at demokrati er om at gå efter
bolden og ikke efter manden. Udvis alle. Der er ingen racisme i denne
oplagte konsekvens af det delvis politiske overfald