negere og muslimer er mindre intelligente?
Fra : Jakob

Dato : 18-10-05 11:42

Men det er altså pudsigt at der er en gigantisk høj arbejdsløshed
blandt musilmer i danmark. Andre folkeslag glider perfekt ind i
samfundet uden problemer, eks. jøder og asiater.

Andengenerationsindvandrere dumper i hobetal til intelligenstests, og
det er altså ikke så underligt længere at de står udenfor
arbejdsmarkedet. Det er et folkeslag som ikke har de samme
kvalifikationer som vesten og asien.

Det er også derfor at det primært er de sorte som bor i slum i USA. De
har ikke de samme intellektuelle egenskaber.

Selvfølgelig er der heldigvis undtagelser, men vi bliver snart nødt
til at indse at der altså generelt set er forskel på folkeslag, og at
der er folkeslag som ikke har de samme evner som andre.

Fra : Michael Weber

Dato : 18-10-05 12:30

"Jakob" <erj@it.dk> skrev i en meddelelse

> Men det er altså pudsigt at der er en gigantisk høj arbejdsløshed
> blandt musilmer i danmark. Andre folkeslag glider perfekt ind i
> samfundet uden problemer, eks. jøder og asiater.

Er man integreret i samfundet fordi man har arbejde?
Lever f.eks. asiaterne ikke i et parallel-samfund ?

> [...]
> det er altså ikke så underligt længere at de står udenfor
> arbejdsmarkedet. Det er et folkeslag som ikke har de samme

Hvilke intelligenstest er det andengenerationsindvandrere dumper?
Og fra hvornår er man i Danmark begyndt at intelligensteste
specifikke grupperinger ?

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : GB

Dato : 18-10-05 13:03

"Michael Weber" <michael@FJERNmichaelweber.dk> skrev i meddelelsen

> Hvilke intelligenstest er det andengenerationsindvandrere dumper?

Eksamener i folkeskolen?

> Og fra hvornår er man i Danmark begyndt at intelligensteste
> specifikke grupperinger ?

Eksamener i folkeskolen?

GB

Fra : Michael Weber

Dato : 18-10-05 17:21

"GB" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> "Michael Weber" <michael@FJERNmichaelweber.dk> skrev i meddelelsen

> Eksamener i folkeskolen?

> Eksamener i folkeskolen?
>

> --
> Med venlig hilsen
> GB

Er eksaminer intelligenstest ?
Hvad er den videnskabelige definition på intelligens siden man kan måle det
?

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-10-05 18:50

"Michael Weber" <michael@FJERNmichaelweber.dk> skrev i en
meddelelse

> Er eksaminer intelligenstest ?
> Hvad er den videnskabelige definition på intelligens siden
> man kan måle det
> ?

og for at gøre det endnu mere pinligt for GB - der er ikke
eksaminer i folkeskolen og de prøver der er har intet med
intelligenstests at gøre.

--
ahw

Fra : GB

Dato : 18-10-05 21:06

> Er eksaminer intelligenstest ?

Nej, det er derimod et mål for, om eksaminanden vil være i stand til at
komme ud på arbejdsmarkedet. Hvis man kun kan udtrykke sig på "fuck
dig'sk", er man tabt på gulvet, og ender som en belastning for samfundet.

Det er jo ikke dadeltyggere, kamelvaskere, vandpiberygere og eunuksælgere,
vi har brug for her i landet.

GB

Fra : Poul Nielsen

Dato : 18-10-05 23:29

> Det er jo ikke dadeltyggere, kamelvaskere, vandpiberygere og eunuksælgere,
> [...]

Det lyder som om du har set for mange film med Marx Brothers og det hedder
dadelplukkere og ikke dadeltyggere.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-05 13:00

Michael Weber <michael@FJERNmichaelweber.dk> wrote:

> "Jakob" <erj@it.dk> skrev i en meddelelse

> Er man integreret i samfundet fordi man har arbejde?

Næh. Men det ville hjælpe på det hvis folk også blev tropsassistent hos
KFUM-Spejderne, og medlem af det lokale kirkekor og menighedsråd.

> Lever f.eks. asiaterne ikke i et parallel-samfund ?

generation problemløst ind i samfundet. Kriminaliteten blandt dem er
mindre end blandt etniske danskere, og de har ingen problemer med at
gifte sig med en etnisk dansk dreng eller pige, ej heller hvis det skal
ske i den lokale folkekirke.

> Hvilke intelligenstest er det andengenerationsindvandrere dumper?

Til sessionen, så det er i sagens natur kun drengene der bliver testet.
De betegnes som »funtionelt åndssvage«, og kan ikke bruges af forsvaret.
Tager man i øvrigt udgangspunkt i hvad professor Helmuth Nyborg har
givet udtryk for i en artikel i Weekendavisen, så kan helt op mod 20% af
den målbare, fænotypiske intelligens være miljømæssigt betinget. Det er
jo forskellen mellem en IQ på 125 of 100 ...

> Og fra hvornår er man i Danmark begyndt at intelligensteste
> specifikke grupperinger ?

Jeg tror at man skal tilbage til den socialdemokratiske socialminister K
K Steinckes socialreform af 1933. Som bl.a. betød tvangssterilisaton {i
visse tilfælde: tvangskastration} af særligt dårligt begavede børn.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-10-05 14:59

intelligenstests, og

> Til sessionen, så det er i sagens natur kun drengene der
> bliver testet.

sessionstest har ikke ret meget med intellligenstest at
gøre. Det er en ophobning af spørgsmål, som kun dem, der har
gennemgået en skole med vægt på logisk-matematisk tænkning,
vil kunne gennemføre korrekt.

> De betegnes som »funtionelt åndssvage«, og kan ikke bruges
> af forsvaret.

Hvor har du det udtryk fra? jeg har aldrig set begrebet
funktionelt åndssvage - det er vist opfundet af dig selv.

> [...]
> den målbare, fænotypiske intelligens være miljømæssigt
> betinget. Det er
> jo forskellen mellem en IQ på 125 of 100 ...

Helmuth Nyborg er en nar - og hans provokationer har kun til
formål at skaffe flere kunder til hans virksomhed for
intelligenstests- ingen seriøs forsker vil købe hans
mærkværdige ideer.

> [...]
> K Steinckes socialreform af 1933. Som bl.a. betød
> tvangssterilisaton {i
> visse tilfælde: tvangskastration} af særligt dårligt

Og det gjorde man alene på baggrund af intelligenstests
eller via fænotypiske iagttagelser. Således blev også
ordblinde opfattet som "åndssvage" eller dårligt begavde og
de kunne også risikere tvangskastration.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-05 15:42

Arne H. Wilstrup <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:

> sessionstest har ikke ret meget med intellligenstest at
> gøre. Det er en ophobning af spørgsmål, som kun dem, der har
> gennemgået en skole med vægt på logisk-matematisk tænkning,
> vil kunne gennemføre korrekt.

Jeg har ikke selv gennemgået testen, da jeg blev kasseret inden
sessionen {nærsynethed}. Den omtales dog normalt som en intelligenstest.

> Hvor har du det udtryk fra? jeg har aldrig set begrebet
> funktionelt åndssvage - det er vist opfundet af dig selv.

Jeg tror at jeg har set det i avisen. Men vi holder jo næppe samme avis.

> Helmuth Nyborg er en nar - og hans provokationer har kun til
> formål at skaffe flere kunder til hans virksomhed for
> intelligenstests- ingen seriøs forsker vil købe hans
> mærkværdige ideer.

Han er ikke desto mindre professor i faget, omend han nærmer sig de 70
år med rekordskridt. Om et år, to måneder og et par uger er han
pensionist:

http://mit.psy.au.dk/ompi/omvip3.php?na=helmuth

I øvrigt skrev han også i den pågældende artikel noget der stred mod
hvad han ellers skrev. Han fattede tilsyneladende ikke at 20% kulturel
eller miljømæssig påvirkning af den målbare intelligens i sig selv er så
meget, at det fuldtændigt kunne forklare resultaterne af sessionen for
indvandrerdrengene.

> Og det gjorde man alene på baggrund af intelligenstests
> eller via fænotypiske iagttagelser. Således blev også
> ordblinde opfattet som "åndssvage" eller dårligt begavde og
> de kunne også risikere tvangskastration.

Det var op i 50erne endnu værre. Man opfattede i lægekredse også
»umoralske« piger som åndssvage, så man intelligenstestede nymfomane
piger, som var anbragt på Sprogø, indtil man fik en tilstrækkelig lav
score til at man kunne /kastrere/ dem. I øvrigt ulovligt også efter
daværende lovgivning.

I dag aborteres åndssvage fostre i stedet rutinemæssigt. Åndssvage piger
forholder forældrene gerne sex indtil det har været muligt at
/sterilisere/ dom som 26-årige.

--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-10-05 18:47

> [...]
inden
> sessionen {nærsynethed}. Den omtales dog normalt som en

Endnu en måde at udvande begrebet på. Jeg har såmænd set et
blad reklamere for at man lavede en intelligenstest
bestående af 112 spørgsmål. Ingen test er bedre end den
psykolog, der stiller den.

> Jeg tror at jeg har set det i avisen. Men vi holder jo
> næppe samme avis.

tror du ikke?

> [...]
> nærmer sig de 70
> år med rekordskridt. Om et år, to måneder og et par uger

han er mag.art i udviklingspsykologi.

> I dag aborteres åndssvage fostre i stedet rutinemæssigt.

Igen, hvor har du det fra? Det er jo ikke sandt. Forældrene
bestemmer selv om de vil have et psykisk handicappet barn.
Nogle vælger det faktisk.

Åndssvage piger
> forholder forældrene gerne sex indtil det har været muligt
> at
> /sterilisere/ dom som 26-årige.

hvor har du det fra? Mangel på dokumentation er ikke et gode
her.

Men lad mig dog slutte med hvad andre mener om Helmut
Nyborg. Fx i http://www.skeptica.dk/2003/iq_debat.htm
Professor Helmut Nyborg har i en række opsigtsvækkende
medieinterviews beklaget sig over befolkningens faldende
intelligens. Ikke, fordi professoren vil de mindre begavede
noget ondt - det kunne aldrig falde ham ind - men ene og
alene, fordi han synes, at det er noget så synd for dem, at
deres lave IQ gør dem fattige, sender dem i spjældet og i
det hele taget skaffer dem så mange problemer på halsen.
Vi har altså at gøre med en hædersmand, der ønsker at gøre
en indsats for at hjælpe samfundets svage, og sådanne
intentioner bør man selvfølgelig tage sin hat af for og
støtte, så godt man nu kan.
Det kan dog undre, at der trods alt findes så mange andre
mulige løsninger på de IQ-svages problemer, som den gode
professor slet ikke har taget med i sine overvejelser, før
han begyndte at spekulere i racehygiejniske baner. Ja, selve
udgangspunktet for disse synes ikke engang at være særligt
velovervejet:
Intelligenskvotienten stiger nemlig, den falder slet ikke -
stik imod hr. Nyborgs dystre toner om, at der ikke findes
nogen "kendte midler til at ændre begavelse":
"Verden over vokser intelligensen med tre point for hvert
tiår".

Hvis man skal fæste lid til prof. Nyborg, er IQ ellers en
klippefast, arvelig og uforanderlig størrelse, med mindre et
eller andet medfører, at fødselsraten forskydes den ene
eller den anden vej mellem de kloge og de dumme:
"Du har den intelligens, du har, og den kan vi ikke gøre
noget ved."
Men hvordan kan det så gå til, at befolkningen i flere
europæiske lande siden krigens tid har opnået stadig højere
resultater i disse intelligenstests? Er alle de mange
stakkels fattige og underbegavede (kommer ca. ud på ét for
Helmuth Nyborg!) - ja, man må vel næsten kalde dem
undermennesker i Nyborgs univers - er de holdt op med at få
afkom? Eller har alle de kloge og rige fået uforholdsmæssigt
mange børn?
Ikke ifølge Nyborg, som mener, at det forholder sig lige
omvendt!

Så ærligt talt, er disse IQ tests mon så videnskabelige og
præcise, som prof. Nyborg giver udtryk for? Måler de rent
faktisk en biologisk baseret uforanderlig intelligens, som
ingen nok så pædagogisk og inspirerende skolegang eller
anden uddannelse kan rokke ved?
Ikke, hvis den faktiske stigning i IQ på 30% pr. århundrede
står til troende. Ifølge den må der snarere være tale om, at
bedre opvækstvilkår, ernæring, uddannelse etc. kan "gøre
noget ved" evnen til at løse opgaverne i IQ-tests.

Men man kan jo også vælge at tro på Nyborg! I så fald bør
belgierne, jf. grafen ovenfor, vel præmieres for at sætte
flere børn i verden, hvorimod den englænderne bør
tvangssteriliseres eller i det mindste pålægges andre
tvangspræventive foranstaltninger ... Det må være noget,
som kan tage op i EU-regi! Det kunne måske også være
forklaringen på briternes kendte EU-skeptiske holdning, som
vel skyldes det mindreværdskompleks, som de må føle i
forhold til centraleuropæernes overlegenhed på
intelligensområdet!"

--

ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-05 19:18

Arne H. Wilstrup <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:

> Igen, hvor har du det fra? Det er jo ikke sandt. Forældrene
> bestemmer selv om de vil have et psykisk handicappet barn.
> Nogle vælger det faktisk.

Men langt de fleste aborteres altså.

> hvor har du det fra? Mangel på dokumentation er ikke et gode
> her.

Jeg har i tidens løb set flere tv-udsendelser og læst adskillige
avisartikler om emnet. Det burde være alment kendt at eugenik i dag
bruges mere end det nogensinde tidligere er brugt, blot ikke som
statsligt diktat men som informerede forældres beslutninger, når de ser
hvilke mangler deres fostre har.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-10-05 19:39

> [...]
> bruges mere end det nogensinde tidligere er brugt, blot
> ikke som
> statsligt diktat men som informerede forældres

Det er så sandelig også noget andet end at sige at det
nærmest sker pr. automatik.

--
ahw

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-10-05 20:38

On Tue, 18 Oct 2005 20:18:00 +0200, Per Rønne wrote:

> blot ikke som
> statsligt diktat men som informerede forældres beslutninger, når de ser
> hvilke mangler deres fostre har.

Og i alt for mange tilfælde misinformermerede forældre, hvis fostre ikke
har nogen mangler.

--
MVH
osv...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-10-05 18:57

On Tue, 18 Oct 2005 15:58:32 +0200, Arne H. Wilstrup wrote:

> sessionstest har ikke ret meget med intellligenstest at
> gøre. Det er en ophobning af spørgsmål, som kun dem, der har
> gennemgået en skole med vægt på logisk-matematisk tænkning,
> vil kunne gennemføre korrekt.

Det er vel den samme skole lagt de fleste af dem der kommer på session
har fulgt.

--
MVH
osv...

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 18-10-05 21:21

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote in message

> [...]
> ophobning af spørgsmål, som kun dem, der har gennemgået en skole med vægt
> på logisk-matematisk tænkning, vil kunne gennemføre korrekt.

Det har du sådan set ret i. Men problemet er, at mange indvandrere eller
efterkommere af indvandrere ikke har samme forudsætninger for at løse
sådanne opgaver. Dette kan skyldes flere faktorer, bl.a. at de 1) har
dårligere danskkundskaber 2) hovedsageligt færdes i indvandrermiljøer der
ikke i samme grad stimulerer den tankegang som skal til for at løse sådanne
intelligenstests. Jeg mener derfor, at indvandrerforældrene bærer en stor
del af ansvaret for deres børns manglende evne til at begå sig i de danske
samfund, idet de fastholder de unge i "hjemlandets" kultur og normer fremfor
at opfordre dem til at åbne sig mod deres "nye hjemlands" (læs: Danmarks)
kultur og normer.

> Hvor har du det udtryk fra? jeg har aldrig set begrebet funktionelt
> åndssvage - det er vist opfundet af dig selv.

Det er ikke grebet ud af den blå luft, men har været nævnt flere gange,
bl.a. i TV Avisen. Udtrykket er faktisk udmærket, idet det præcist beskriver
problemet: mange indvandrere ejer simpelthen ikke de redskaber, det være sig
sproglige såvel som intellektuelle, til at begå sig i det danske samfund.
Dette betyder ikke nødvendigvis, at indvandreres intelligens er lavere, den
er blot "understimuleret", idet mange kommer fra kulturer, som ikke
opmuntrer til selvstændig reflekteren.

> Helmuth Nyborg er en nar - og hans provokationer har kun til formål at
> skaffe flere kunder til hans virksomhed for intelligenstests- ingen seriøs
> forsker vil købe hans mærkværdige ideer.

Nu synes jeg du strammer den. Intelligenstests er et udmærket redskab til at
grovsortere en større gruppe mennesker mht. egnethed til at gøre
militærtjeneste.

Det er heller ikke den vej vi skal gå. Indvandrerbørn ikke er født mindre
intelligente, men er derimod ofre for det miljø, hvori de vokser op. Vejen
frem er derfor at få deres forældre til at indse, at de må vende sig mere
mod dansk kultur og tankegang, i stedet for at fastholde dem i hjemlandets
kultur, sprog og traditioner. Sker det, hvilket jeg mener er ønskeligt
uanset hvilken poltisk observans man har, vil forskellene mellem etnisk
danske og indvandrerbørn blive mindre.
---
Mvh
Anders

Fra : GB

Dato : 18-10-05 22:51

"Anders Albrechtsen" <someone@unknown.dk> skrev i meddelelsen

> Det er heller ikke den vej vi skal gå. Indvandrerbørn ikke er født
> mindre intelligente, men er derimod ofre for det miljø, hvori de
> vokser op.

Det har du 100% ret i - ellers ville vi ikke have folk som Naser Khader og
mine iranske venner.

> Vejen frem er derfor at få deres forældre til at indse, at
> de må vende sig mere mod dansk kultur og tankegang, ...(snip)...

Sisyfos...

GB

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 19-10-05 00:47

"GB" <nonono@nospam.invalid> wrote in message
> "Anders Albrechtsen" <someone@unknown.dk> skrev i meddelelsen

> Sisyfos...

Måske, men det er for mig at se den eneste vej frem, selvom endemålet er
svært at få øje på. Min holdning er de indvandrere som vil tilpasse sig det
danske samfund (ikke nødvendigvis assimilieres) skal vi byde velkommen. De,
og dermed mener jeg både flygtninge og indvandrere, som insisterer på at
leve i parallelsamfund med egen normer og regler skal vi ikke byde
velkommen. De skal derimod tilbydes husly i andre lande som bedre lever op
til disse normer og regler.
---
Mvh
Anders

Fra : GB

Dato : 19-10-05 19:07

> [...]
> vi ikke byde velkommen. De skal derimod tilbydes husly i andre lande
> som bedre lever op til disse normer og regler.

Er du radikal, SF'er eller EL'er?

GB

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 20-10-05 12:18

"GB" <nonono@nospam.invalid> wrote in message
> "Anders Albrechtsen" <someone@unknown.dk> skrev i meddelelsen

> Er du radikal, SF'er eller EL'er?

Hvorfor? Synes du mit indlæg er for venstreorienteret?

Fra : GB

Dato : 20-10-05 16:50

"Anders Albrechtsen" <someone@unknown.dk> skrev i meddelelsen news:43577ccc
$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Hvorfor? Synes du mit indlæg er for venstreorienteret?

Svarer du altid på et spørgsmål med et andet spørgsmål?

GB

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 20-10-05 21:22

> "Anders Albrechtsen" <someone@unknown.dk> skrev i meddelelsen
> $0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Svarer du altid på et spørgsmål med et andet spørgsmål?

Nej, kun når jeg ikke forstår meningen med spørgsmålet. Min politiske
observans er fuldkommen irrelevant i denne sammhæng.
---
Mvh
Anders

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-10-05 09:29

"Anders Albrechtsen" <someone@unknown.dk> skrev i en
meddelelse
> efterkommere af indvandrere ikke har samme forudsætninger
> for at løse sådanne opgaver. Dette kan skyldes flere
> faktorer, bl.a. at de 1) har dårligere danskkundskaber

Det kan være en af årsagerne, ja.

> [...]
> og normer fremfor at opfordre dem til at åbne sig mod
> deres "nye hjemlands" (læs: Danmarks) kultur og normer.

Her er jeg ikke enig - forudsætningen for at indvandrere kan
tage positivt mod dansk kultur er at der vises respekt for
deres egen. Det er ikke altid tilfældet, og når det danske
samfund i mange tilfælde udelukker indvandrere fra
arbejdsmarkedet alene fordi de har en anden hudfarve, en
anden religion eller en anden påklædning eller bærer et
"fremmedartet navn", så kan man næppe tale så ensidigt om
hvad forældrenes ansvar er.

Og i øvrigt er kultur identitetsbærende - hvem vil dog
frarøve folks/børns identitet og ret til samme? Når vi kan
konstatere at indvandrere i høj grad stigmatiseres alene
fordi de er indvandrere, og vi derpå også forsøger at
frarøve deres identitet, så må det jo gå galt. Hvad vil man
sætte i stedet? Forestil dig at man frarøver et barns
identitet så det følger de danske normer , de danske
sædvaner, den danske kultur og dermed har afskrevet sin
egen manifesteret i forældrenes, der så ikke kan genkende
barnet : sprog, kultur, normer m.v. er væk - så vil man
optimalt mene at nu har vi da i det mindste en "dansker",
men ak, nej. Det pågældende barn vokser op, kommer ud for at
søge job og´oplever at vedkommende alligevel ikke får det
job han/hun søger begrundet i det fremmedartede navn, den
fremmedartede hudfarve - hvad er der så tilbage udover at gå
i bander for i det mindste at få et tilhørsforhold, en
identitet.

som en tyrkisk pige sagde en gang: jeg har nu gennem flere
år gået i "dansk tøj" (cowboybukser, t-shirt/bluser), taler
dansk, spiser dansk mad, har en dansk kæreste, men alligevel
bliver jeg afvist på arbejdsmarkedet. Så nu er jeg begyndt
at gå i mine forældres valg af tøj for en tyrkisk pige. Det
nytter jo alligevel ikke noget.

Jeg synes vi skal lade være med at tale om "skyld" her, hvis
det danske samfund ikke er villig til at give de fremmede en
chance -og foreløbig ser det ikke godt ud.

> [...]
> indvandreres intelligens er lavere, den er blot
> "understimuleret", idet mange kommer fra kulturer, som
> ikke opmuntrer til selvstændig reflekteren.

Jeg vil fastholde at udtrykket er dårligt - og bestemt ikke
særlig flatterende for nogen. At kálde folk funktionelle
åndssvage og dermed indføre et forlængst afskaffet begreb,
viser igen "herrefolkets" mentalitet over for de fremmede.
Hvem, der har fundet på det udtryk ved jeg ikke, men det er
bestemt ikke fremmende for integrationen, og er i øvrigt
vældig upræcist.
I stedet for at komme med den slags pejorativer, så ville
det måske være på sin plads at omtale vore medborgere med en
større respekt og lade være med at sætte folk i bås på den
måde. Men hvis det er et udtryk der benyttes i militæret, så
må jeg tilstå at jeg får endnu mere afsky for det væsen end
jeg har haft tidligere.

> Nu synes jeg du strammer den. Intelligenstests er et
> udmærket redskab til at grovsortere en større gruppe
> mennesker mht. egnethed til at gøre militærtjeneste.

Nej, det er det bestemt ikke- intelligenstests er absolut
ikke noget, man kan bruge i den forbindelse. Intelligenstest
udsiger noget om hvor god personen er til at lade sig teste,
den siger intet om folks intelligens overhovedet. Det er
stærkt omdiskuteret om man overhovedet kan måle folks
intelligens med den slags test.

Metoden er opfundet blandt andre af Binet i 1907 i Frankrig,
hvor den franske stat ville sikre sig at man kun betalte
penge til børn, der var kloge nok i skolen, så de kunne
videreuddanne sig. Man var ikke interesset i at andre
"dumme" børn blev en økonomisk belastning for systemet. Det
er det samme som HN bruger i sin argumentation. De dumme
skal naturligvis behandles godt, men man skal ikke ofre
penge på at de får en særlig uddannelse for det vil være
spildt ulejlighed.

Det interessante er jo netop at IQ-tests ikke viser hvad
individerne kan overhovedet, men viser kun evnen til at løse
opgaver. Man tester ikke for kreativitet, man tester ikke
for originalitet - i det hele taget kan man slet ikke teste
intellligens, da man stadig ikke ved hvad intelligens er.
Man har mange bud, men heller ikke HN kan definere
intelligens.

Man forsøger at konstruere en såkaldt kulturfri
intelligenstest, hvor man som paramter benytter individer,
der sådan set slet ikke eksisterer, fordi man ikke kan finde
kulturfrie af slagsen.

> [...]
> hvilket jeg mener er ønskeligt uanset hvilken poltisk
> observans man har, vil forskellene mellem etnisk danske og

Tværtimod viser alle professionelle undersøgelser og
forskning at indvandrerbørn netop bliver bedre til at
beherske det fremmede sprog, hvis de får mulighed for at
lære deres hjemlands sprog ordentligt. Og jf. i øvrigt hvad
jeg skrev om kultur-ændring og identitet ovenover.

--
ahw

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-10-05 13:16

Jakob wrote:
> Men det er altså pudsigt at der er en gigantisk høj arbejdsløshed
> blandt musilmer i danmark.

Overhovedet ikke:

1) Mange muslimer er simpelthen ikke kvalificerede på det danske
arbejdsmarked. Det drejer sig her især om de unge mænd, som ikke engang
er i stand til at tage en håndværksfaglig uddannelse, mens søstrene,
som ofte bliver holdt hjemme i deres fritid, klarer sig bedre i
uddannelsessystemet, fordi de stort set kun har lektier og familieliv at
gå op i.

2) Når mange indvandrere - i modsætning til flertallet af danskere -
ikke føler loyalitet imod dèt velfærdssamfund, der forsørger dem,
hvorfor skulle de dog så tage et skattepligtigt arbejde, når det kynisk
set bedre kan betale sig for dem at nasse på samfundet og samtidig lave
sorte penge?

> Andre folkeslag glider perfekt ind i
> samfundet uden problemer, eks. jøder og asiater.

Det skyldes måske en vis kulturbetinget arbejdsmoral: Der er forskel på
at komme fra en kultur, hvor alle i vid udstrækning gør sit for at klare
sig selv og en tilbagestående kultur, hvor eet familiemedlem gennem
forskellige grader af korruption forsørger resten.

> Andengenerationsindvandrere dumper i hobetal til intelligenstests, og
> det er altså ikke så underligt længere at de står udenfor
> arbejdsmarkedet.

Her skal man læggge mærke til at der er tale om forsvarets
intelligenstest ved session og at unge mandlige indvandrere sjældent
gider at skulle yde noget som helst, herunder aftjene militær værnepligt.

Så foruden at de sjældent behersker det danske sprog godt nok til at
forstå de ofte ret sprogligt anlagte intelligenstest, så kan det være at
de simpelhen bevidst svarer forkert.

Derudover må jeg så indrømme, at der i visse tilfælde er tale om en
decideret kulturforskel, når det kommer til den berygtede "araberlogik",
som man så ofte ser i medierne: Indvandrere fra muslimsk kultur synes
ofte at føre argumentation ud fra en særlig "logik", der for os at se
ofte virker totalt hjerneforstyrret. Tag nu bare deres generelt
paranoide opfattelse af alt fra 9-11 til Pakistan-jordskælvet, som alt
sammen tjener den samme paranoide tvangstanke om at de skulle være
"ofre" for diverse storslåede konspirationer...

> Det er et folkeslag som ikke har de samme
> kvalifikationer som vesten og asien.
>
> Det er også derfor at det primært er de sorte som bor i slum i USA. De
> har ikke de samme intellektuelle egenskaber.

Der er desværre til en vis grad tale om negativt selvforstærkende social
dynamik, når det kommer til de sorte i USA. Hvis du er afhængig af penge
for at få en god uddannelse, så er det ret logisk at de fattige ikke får
samme grad af uddannelse. Og at deres børn så heller ikke levnes mange
chancer.

Noget lignende er ved at ske i Danmark, hvor de færreste fornuftige
forældre efterhånden er villige til at ofre deres børns liv, helbred og
fremtid ved i den politiske korrektheds navn at sætte dem i klasser med
mange fremmede, og i stedet finder en privatskole eller skoler med flest
danske børn.

> Selvfølgelig er der heldigvis undtagelser, men vi bliver snart nødt
> til at indse at der altså generelt set er forskel på folkeslag, og at
> der er folkeslag som ikke har de samme evner som andre.

Jeg er selv temmelig træt af al denne påfaldende Syndefaldsagtige "hvid
mands byrde"-masochisme blandt de politisk-korrekte, når det kommer til
visse kulturer, der ligefrem ihærdigt synes at gøre deres bedste for at
holde sig selv nede i "offer"-mentalitet: Så er det for så vidt
ligegyldigt om det er en selvtituleret "nigga" i South Side LA der
lystigt bitcher derudad om 400 års slaveri altimens hans største
kulturforbillede er storkriminelle gangstarappere eller perkeren på
Nørrebro der har travlt med at bebrejde Pia Kjærsgaard at han selv er
dybt kriminel og derudover ikke selv magter at mande sig op og tage
ansvar for en skid i sin sølle tilværelse...

Lige dér er det jo netop bemærkelsesværdigt at se hvordan f.eks. jøder
og asiater ikke kommer rendende i tide og utide med bortforklaringer og
krav om at skulle ynkes, men derimod synes umiddelbart indstillet på at
tage ansvar for sig selv uden at forvente skattebetalt økonomisk støtte
i hoved og røv.

Det er for mig at se noget råddent, samfundsundergravende pylreri, når
diverse venstreorienterede, selvindbildt "gode" mennesker prøver at
tørre unge indvandreres eget SELVFØLGELIGE _personlige_ ansvar for
civiliseret lovlydighed og økonomisk selvforsørgelse af på "Sarmfånød",
herunder ikke mindst "de ååååhnde borgerlige"!: Dèt er ikke at hjælpe
unge til ansvarlighed og styr på deres egen tilværelse, men derimod det
stik modsatte, nemlig dårlige bortforklaringer der tjener en kynisk
underkuende og nedgørende anvarsberøvelse!

Anders Peter Johnsen

Fra : Martin

Dato : 18-10-05 14:08

Jakob skrev:

> [...]
> til at indse at der altså generelt set er forskel på folkeslag, og at
> der er folkeslag som ikke har de samme evner som andre.

Vi er et produkt af arv og miljø.
Stalin henrettede hele intelligentsiaen i 30´erne og dermed blev der
derefter procentuelt født færre latent intelligente mennesker.

Vi ser samme udvikling i autoritært styrede lande hvor censur og
forfølgelse af anderledes tænkende er normalt.

Hjernen er den største muskel vi har, og bliver den igennem
generationer ikke stimuleret så.....................!

Men de er jo gode til både kiosker og pizza

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-10-05 15:09

"Martin" <Nexus1@lab.org> skrev i en meddelelse

[...]

Det hænger ikke sammen. Hvordan kunne det forhold at man
henrettede folk med høj intelligens medføre at der så derpå
blev født færre intelligente mennesker?

[...]

Hjernen er ikke en muskel! At man sammenligner den med en
muskel skyldes at man kan træne hjernen som en sådan, men
selve hjernen er en klump på ca. 1,5 kg af en grå masse, der
holder os i live. En masse bestående af en masse
nerveceller.

Men de er jo gode til både kiosker og pizza

hvem? Hjernen?

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-05 15:42

Arne H. Wilstrup <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:

> "Martin" <Nexus1@lab.org> skrev i en meddelelse

[Muslimer]

> hvem? Hjernen?

Hvor er det da at man kan købe menneskehjerne-pizza'er?

--
Per Erik Rønne

Fra : Vidal

Dato : 18-10-05 14:20

Anders Peter Johnsen wrote:

> [...]
> sammen tjener den samme paranoide tvangstanke om at de skulle være
> "ofre" for diverse storslåede konspirationer...

Er det ikke den samme form for logik, som Bush betjener
sig af?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : GB

Dato : 18-10-05 14:35

"Vidal" <viidal@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Er det ikke den samme form for logik, som Bush betjener
> sig af?

"Bush"? Hvad vil du med det indlæg?

GB

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-10-05 14:55

Vidal wrote:

> Er det ikke den samme form for logik, som Bush betjener
> sig af?

Mener Bush da at andre lande har brugt atomvåben for at fremkalde
jordskælv i USA?

Anders Peter Johnsen

Fra : Vidal

Dato : 18-10-05 15:49

Anders Peter Johnsen wrote:

> Mener Bush da at andre lande har brugt atomvåben for at fremkalde
> jordskælv i USA?

Det er specielt Bushs fortolkninger omkring 11/9, jeg tænker på.

Jeg går ud fra, du selv kender hans argumentation for at føre krigen
mod Irak. Den kan da vist godt betegnes som paranoid. Jeg tænker dels
på Bin Laden forbindelsen og massedestruktionsvåbnene, begge dele grebet
ud af den blå luft.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-10-05 16:39

Vidal wrote:

> Det er specielt Bushs fortolkninger omkring 11/9, jeg tænker på.

Du tænker måske på "ondskabens akse"-retorikken?

Nej, indrømmet, der er næppe ligefrem det store kodyle partnerskab
mellem f.eks. Nordkorea og Talebanmilitsen, andet end at de nok snarere
gensidigt ville betakke sig for samarbejde og foretrække at hade USA af
hver deres forskellige årsager.

Egentlig er det jo snarere amerikanernes og især CIAs egen gammelkendte
"min fjendes fjende er min ven"-strategi, Bush således tillægger USA's
fjender.

Om han virkelig ER så naiv, eller om han derimod har været taktisk smart
nok til helt bevidst at spille på chokket over 11/9 i hin berygtede tale
er så et godt spørgsmål.

> [...]
> mod Irak. Den kan da vist godt betegnes som paranoid. Jeg tænker dels
> på Bin Laden forbindelsen og massedestruktionsvåbnene, begge dele grebet

Det var for mig at se ikke ganske utænkeligt at Saddam Hussein skulle
kunne have haft visse interesser (f.eks. hævn over Desert Storm og
destabilisering af det øvrige Mellemøsten for at undvige amerikanernes
fulde opmærksomhed?) der kunne have interesseret ham i at hjælpe
muslimske fundamentalister til de masseødelæggelsesvåben, som han ivrigt
bluffede hele verden til at tro at han faktisk havde. Hvilket altså
kostede ham magten.

Men igen er det netop ironisk at Bush således anklager andre for gammel
CIA-strategi.

Det jeg dog her taler om, er altså at påfaldende mange arabere - også
herhjemme - ivrigt dyrker groteske vrangforestillinger om f.eks. et
Mossad-ledet 11/9 for "uretmæssigt at give araberne skylden", at jøderne
skulle "stå bag AIDS" som en slags "biologisk krigsførsel" imod dem og
at jordskælvet i Pakistan ligeledes skulle være udløst af vestlige
atomvåben.

Een ting er at USA's præsident næppe er den skarpeste kniv i skuffen,
men de fleste af hans undersåtter er dog efterhånden blevet kritiske
over for hans nykonservative verdensopfattelse - hvilket altså er mere
end hvad man desværre kan sige om den gennemsnitlige arabers populære
hang til vrangforestillinger om et decideret "amerikansk-zionistisk
verdenskomplot imod de artige og fredelige muslimer".

I vesten er Bush og hans opfattelse undtagelsen. I mellemøsten er udtalt
paranoia derimod hovedreglen.

Anders Peter Johnsen

Fra : Vidal

Dato : 18-10-05 19:57

Anders Peter Johnsen wrote:

> I vesten er Bush og hans opfattelse undtagelsen. I mellemøsten er udtalt
> paranoia derimod hovedreglen.

Det er så ironisk, at Bush's opfattelse er absolut bestemmende
i verden, mens den generelle mellemøstlige paranoia stort set
ikke betyder nogetsom helst.

--
venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-10-05 03:58

Vidal wrote:

> Det er så ironisk, at Bush's opfattelse er absolut bestemmende
> i verden, mens den generelle mellemøstlige paranoia stort set
> ikke betyder nogetsom helst.

Tjah, taget i betragtning af styreformerne (Bush som altså immervæk har
et demokratisk system og dermed en folkeopinion at "spille bold opad" i
forhold til konsekvent uidmodsagt sludder fra diverse mellemøstlige
eneherskere hældt direkte i hovedet på autoritetstro undersåtter) er jeg
nu ikke så bekymret at det gør noget.

Det er yderst begrænset hvor meget Bush reelt vil kunne inddrage Vesten
i flere "neokonservative krigseventyr", da hans "9/11-manko" vistnok må
menes rigeligt opbrugt på Irak.

Og det er virkelig noget lort at man så sent som her til aften kan se
den ellers ret Bush-hadske Danmarks Radio (på DR2) dokumentere udbredt
korruption i FN helt op til Generalsekretærniveau såvel som hos påstået
"ædle" modstandere af Irakkrigen, hvis man endelig skal kigge på de knap
så praktiske alternativer til Danmarks stillingtagen.

Så vidt Bush...

Jeg afventer i internationalt øjemed i ro og mag den næste amerikanske
præsident (Fru Clinton?) og satser i mellemtiden nationalt på danske
politikere, som virkelig vil tage vor egen nationale sikkerhed seriøst i
forhold til eventuelle "intifadaer", der synes bekymrende nær med de
helligkrigerisk fjendtlige eksil-muhammedanergalninge, vi ud fra en
utilgiveligt naiv selvdestruktiv pseudo-kristen godvillighed selv har
inviteret herop og som p.t. udgør den langt største og mest påtrængende
akutte umiddelbare fare for enhver hjemmefødt danskers almindelige
borgercivile sikkerhed, rangerende fra "almindelig" perkergadevold til
decideret fundamentalistmuslimsk terror.

Vi har tydeligvis givet tidsubestemte opholdstilladelser og endda
uforpligtende(!!!) statsborgerskaber til alt, alt for mange mennesker,
der bare ikke hører hverken kulturelt, ideologisk eller religiøst hjemme
i Danmark, men i underudviklede U-landes hedenske stammekulturer og en
tilbagestående religiøsitet, hvorfra de til stadighed forsynes logistisk
og åndeligt med familiesammenførsler fra fjerne "fjendelande" og
fjernsynsinduceret fascistoid fundamentalisme.

Og det utvivlsomt værste er at vi under et åg af selvpåtvungen,
misforstået pseudo-"humanisme" er på nippet til at ville finde os i hvad
som helst som denne aggressivt truende minoritet lige måtte anse for
"religiøst" eller "kulturelt" forgodtbefindende at udsætte os for.

(Så vi da tilsyneladende i det mindste dør som "retfærdiggjorte
martyrer", sådan som den sindssyge sækulære pseudo-"syndefaldsmyte" om
vor "specielle vestlige ondskab" ivrigt tilsiger os? Skal vi ligefrem
være masochistisk taknemmelige over at måtte lide ondt i troen på at dèt
principielt skulle "overvinde" vor egen immanente ondskab?)

Der er altså en uafvendelig kulturkonflikt, når man fra kristen side er
umiddelbart oprigtigt indstillet på at "vende den anden kind til" og til
sin rædsel er så uheldig at møde folk, der ganske åbenlyst erklærer at
de anser det som deres "hellige pligt" ligefrem at nedslagte een for fode.

Imidlertid er det mig altså ikke på nogen måde kristeligt bemidlet at
mene at min næste skal vende SIN kind til: Tværtimod opfatter jeg det -
ud fra en Luthersk samfundsfortolkning - direkte som min såvel
kristeligt-religiøse som udmærkede civil-sækulære _borgerpligt_ at gribe
ind og forsvare en uskyldig angreben imod en overgrebsmand.

Men det er sgu' ligegodt letkøbt at spille "hildet humanist", når man
ser hvilke umenneskelige ugerninger, folk derved indirekte er klar til
at acceptere at "andre andenrangsmennesker" bliver udsat for.

Det er for mig at se et hovedspørgsmål, der kan rettes til alskens
erklærede "hellige humanister": Hvor mange medmennesker vil DU
stiltiende være med til at ofre for at "bevise" DIN egen tvivlsomme
(pseudo-)"retfærdighed"?

Lige på dèt punkt er moderne, oversympatiserende "humanisme" for mig at
se forsvindende tæt på uhildet, kynisk "hensigten helliger
midlet"-fascisme, hvor alle mulige andre uskyldige søges ofret for eens
egen mærkelige, påståede "ideologiske retfærdiggørelse".

Det bider sig selv i halen.

For det er vel egentlig blot et spørgsmål om anlagt synsvinkel...Også i
alt dèt, jeg selv skriver her.

Så vidt denne morgens bajerinspirerede Bragesnak...

Anders Peter Johnsen

Fra : Peter Bang

Dato : 18-10-05 14:33

Jakob <erj@it.dk> skrev:

>Men det er altså pudsigt at der er
>en gigantisk høj arbejdsløshed
>blandt musilmer i danmark. Andre
>folkeslag glider perfekt ind i
>samfundet uden problemer, eks.
>jøder og asiater.

Sikke en omgang vrøvl. Du sammenligner på kryds og tværs af religion,
nationalitet og race. Eksempelvis er antallet af
muslimske asiater, kristne afrikanere og socialt marginaliserede
danskere betydeligt. Før du uddrager flere berigende
konklusioner, vil det nok være en idé at stramme lidt op på din
præmise. Alt andet er diskvalificerende.

>Andengenerationsindvandrere dumper
> [...]

Hvis du her henviser til nydanskernes gennemsnitligt lavere score i
forsvarets rekruteringstests i forhold til deres danske
jævnaldrende, så mangler disse tests de justeringer, der er nødvendige
for eksempelvis at korrigere for sproglige og visse
kulturelle forudsætninger, hvis man ønsker at sammenligne resultaterne
med traditionelle danskeres score. Man dumper i
øvrigt ikke en sådan test. Samtidigt er det en tilsnigelse af de mere
absurde, hvis man benytter mandlige nydanskeres
testresultater ved Forsvarets session til, at argumentere for at
muslimer har lavere intelligens eller er dårligere
kvalificerede til at fungere i denne verden, end danskere.

I øvrigt sammenkæder du intelligens med kvalifikation. Der er sjældent
direkte sammenhæng. Intelligens er evne til at
omdanne kompliceret input til rationelt output. Kvalifikation opstår
ud af indlæring og erfaring med at omsætte
teoretisk viden til praktisk kompetence.

>Det er også derfor at det primært
>er de sorte som bor i slum i USA. De
>har ikke de samme intellektuelle egenskaber.

:) Intellektuelle egenskaber?? ...

Udspringer din konklusion fra en kvalificeret demografisk analyse,
eller bygger den på forvrøvlede gætterier fra en sen
nattetime? Og har du i den forbindelse taget højde for eksempelvis
økonomiske forhold, social arv, etc.??

>Selvfølgelig er der heldigvis
> [...]

Øh bøh ... joh deeet ...

Hvis du selv er hvid ærkedansker, så har du muligvis visse fortrin,
når du skal vælge blandt livets mange muligheder.
Hvilket dog i sig selv ikke burde være kvalificerende. Eksempelvis
fremstår dine ovennævnte påstande himmelråbende
ubegavede.

Fra : Martin

Dato : 18-10-05 16:02

Arne H. Wilstrup skrev:

> [...]
>
> Det hænger ikke sammen. Hvordan kunne det forhold at man
> henrettede folk med høj intelligens medføre at der så derpå

Den diskussion gider jeg ikke ud i med dig.

> [...]
> selve hjernen er en klump på ca. 1,5 kg af en grå masse, der
> holder os i live. En masse bestående af en masse

Nu ved jeg hvorfor dit alias i lang tid var karlsmart

> Men de er jo gode til både kiosker og pizza
>
> hvem? Hjernen?

yeps.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-10-05 18:49

Arne H. Wilstrup skrev:

> [...]
> derpå
> blev født færre intelligente mennesker?

Den diskussion gider jeg ikke ud i med dig.

Det forstår jeg da godt - du kan jo ikke forklare dig fordi
din viden på området er for lille.

> [...]
> holder os i live. En masse bestående af en masse
> nerveceller.

Nu ved jeg hvorfor dit alias i lang tid var karlsmart

Næ, jeg har blot afsløret dig som et vrøvlehovede - at du
ikke kan tåle at blive rettet i det vås, du skriver, er jo
helt evident her.

hvorfor vil du ikke erkende at du har skrevet noget sludder
som du ikke kan sno dig ud af?

> Men de er jo gode til både kiosker og pizza
>
> hvem? Hjernen?

yeps.

tsk! tsk!

--
ahw

Fra : Michael Weber

Dato : 18-10-05 23:49

> [...]
> det er altså ikke så underligt længere at de står udenfor
> arbejdsmarkedet. Det er et folkeslag som ikke har de samme

Jeg kan forstå at med "intelligenstest" menes der
eksamensresultater...tilsyneladende.
Hvornår er man begyndt at registrere elevers religiøse tilhørsforhold i
skolerne ?
Det kræver din påstand vel ?!
Kom rask min ven...svar. :)

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : NoPasaran

Dato : 19-10-05 00:29

> Hvornår er man begyndt at registrere elevers religiøse tilhørsforhold i
> skolerne ?

Det gør man ikke. Man kalder bare muhamedanere for "tosprogede", hvilket
betyder, at de ikke kan tale dansk udover "jajknæpperdinmor"-niveauet.

Så undersøg, hvor mange % "tosprogede" der er på folkeskolerne, og gør så
som EL's skoleborgmester i København, Bregentved, og send dine børn i
privatskole.

Og fis så hjem på "Faklen", "Minoritetspertiet", eller hvad det nu er for
en sten, du er krøbet frem under.

--
NoPasaran

Fra : Michael Weber

Dato : 19-10-05 00:36

"NoPasaran" <nopasaran@veryhotmail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> privatskole.
>
> Og fis så hjem på "Faklen", "Minoritetspertiet", eller hvad det nu er for

*ROFL*
Du er nu en sprød sag ;)

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Martin

Dato : 19-10-05 07:35

Arne H. Wilstrup skrev:

> "Martin" <Nexus1@lab.org> skrev i en meddelelse
>

> hvorfor vil du ikke erkende at du har skrevet noget sludder
> som du ikke kan sno dig ud af?

Jeg kan underbygge mine påstande med udsagn fra anerkendte forskere,
dog har jeg ikke empirisk data til rådighed der fastslår at IQ´en i
dit sovjet var eks 110 før 1930 og ca 105 i 1940. Men jeg ved at du
ved at jeg har ret. Jeg ved også at du vanen tro vil opstille
hypoteser der beskylder mig for brug af utroværdige kilder,
partsindlæg osv, for slutteligt at rette mine slåfejl.
Jeg har bare lige ikke energien/tiden til det i disse dage, men du skal
vide at jeg normalt synes det er ganske fornøjeligt.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-10-05 09:33

Arne H. Wilstrup skrev:

> [...]
men du skal
vide at jeg normalt synes det er ganske fornøjeligt.

Du kan ikke underbygge nogen af dine påstande -og dine
postulater om anerkendte forskere uden at du vil ud med hvem
du tænker på, giver jeg ikke fem potter pis for.

Du ved ikke en fis om hvad jeg tror om dine påstande, men
jeg skal gerne forsyne dig med et ord, der sådan set sgier
det hele:

vrøvl.

Du har ikke ret i en eneste af dine påstande og jeg henviser
slet ikke til at du bruger "utroværdige kilder" for du
henviser slet ikke til nogn kilder -kun løse postulater som
ikke kan undersøges nærmere, fordi de naturligvis kun
eksisterer i dit hovede.

--
ahw