Syrien
Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-05 10:57

I dagens Jerusalem Post kan man på:

http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1129113923649&pagename=JPost%
2FJPArticle%2FShowFull

bl.a. se følgende passus:

==
Last week, Kenaan, the powerful Syrian interior minister died in what
the Syrian administration said was suicide. Some Western analysts
suggested that Kenaan was killed because he was responsible for Hariri's
death. But the Beirut-based analyst told The Post that Kenaan was a
supporter of Hariri and was likely killed because he could implicate the
guilty parties.
==

Ja, det må jo siges at være en noget anderledes fortolkning, end man
hidtil har kunnet se i dansk presse. Her var Kenaan ansvarlig for mordet
på Hariri, og havde begået selvmord {eller var blevet myrdet} for at
redde Baath-styrets ansigt udadtil.

Nu bliver han pludselig til hovedmanden bag modstanden til
Assad-dynastiet, hvor præsidentposten som bekendt går i arv fra far til
søn.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 19-10-05 14:00

Per Rønne wrote:
> [...]
>
> Nu bliver han pludselig til hovedmanden bag modstanden til
> Assad-dynastiet, hvor præsidentposten som bekendt går i arv fra far

Jeg kan ikke se, hvor han bliver udnævnt til en modstander af
"Assad-dynastiet". Medmindre du går ud fra, at det var præsidenten (og
øjenlægen) Assad, der stod bag likvideringen af "Kenaan" (hans navn var
Kanaan og ikke Kenaan, som JPost får det til).

Hvis Kanaan kendte de virkeligt skyldige, havde han rimeligvis sørget
for, at oplysningerne blev lækket godt og grundigt i tilfælde af hans
utimelige død. Hvem der end stod for likvideringen af Hariri, så tror
jeg ikke Kanaan havde beviser af betydning.

Det sidste Kanaan sagde i sit sidste interview kort før sin død var:
"Dette bliver nok sidste gang, vi taler sammen". Så han så det nok
komme - enten sit selvmord eller sin likvidering. Og han efterlod sig
ikke noget, der viser, hvem der stod for likvideringen af Hariri.

Fra : jodem

Dato : 19-10-05 14:28

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> komme - enten sit selvmord eller sin likvidering. Og han efterlod sig
> ikke noget, der viser, hvem der stod for likvideringen af Hariri.

Eller også er det lykkedes at hugge hans "livsforsikring".

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 19-10-05 19:31

jodem wrote:

> Eller også er det lykkedes at hugge hans "livsforsikring".

Kanaan's erfaring taget i betragtning tror jeg ikke rigtig på den
mulighed.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-10-05 18:59

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> [...]
> øjenlægen) Assad, der stod bag likvideringen af "Kenaan" (hans navn var
> Kanaan og ikke Kenaan, som JPost får det til).

Det er hvad jeg læser ud af Jerusalem Posts artikel. Og om man vil
oversætte et arabisk navn til Kenaan eller Kanaan kan der vel være
uenighed om; araberne bruger jo ikke det latinske alfabet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 19-10-05 19:29

Per Rønne wrote:

> Det er hvad jeg læser ud af Jerusalem Posts artikel.

Ok, jeg kan så ikke, hvordan du gør det.

> Og om man vil
> oversætte et arabisk navn til Kenaan eller Kanaan kan der vel være
> uenighed om; araberne bruger jo ikke det latinske alfabet.

Jo, f.eks. når de skriver deres eget navn med det latinske alfabet.