Protesterer mod tørklædetvang
Fra : Trans

Dato : 17-10-05 18:32

Tørklædesager drejer sig gerne om lønmodtagere, der gerne vil bære
tørklæde under arbejdet, men som ikke må for deres arbejdsgiver.

I Holland er der imidlertid nu opstået en sag om det modsatte: retten
til at slippe for at bære tørklæde under arbejdet.

Samira Haddad har klaget til Ligestillingskommissionen over, at hun er
blevet afvist som ansøger til en stilling som underviser i arabisk ved
Islamic College i Amsterdam, fordi hun nægter at gå med tørklæde.

Hun hævder, at institutionen derved forskelsbehandler islamiske og
ikke-islamiske ansatte.

Læs nærmere i artiklen:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4349584.stm
DUTCH TO HEAR MUSLIM RIGHTS CASE

Bent

Fra : Martin

Dato : 17-10-05 18:50

Trans skrev:

> [...]
> Islamic College i Amsterdam, fordi hun nægter at gå med tørklæde.
>
> Hun hævder, at institutionen derved forskelsbehandler islamiske og

Jeg kan ikke se problemet. Uanset om en arbejdsgiver nægter en ansat
friheden til at smykke sig på den ene eller den anden måde er det et
angreb på den personlige frihed. Derudover mener jeg at det til enhver
tid er arbejdsgiverens ret (og pligt) i en multikulturel virksomhed at
opstille regler og evt anvisninger for præsentabel adfærd.

Min chef ville nok ikke synes det var særlig fedt hvis jeg af
religiøse årsager af og til stillede op i darth vader kostume, selvom
det var under henvisning til at det gav mig indre ro og at jeg var
nærmere min gud.
Så hun vidste det før hun fik jobbet (hvad hun jo så ikke fik), hvad
er problemet?

Mvh
Martin
-------------

Fra : Trans

Dato : 17-10-05 20:47

Martin wrote:

> Derudover mener jeg at det til enhver
> tid er arbejdsgiverens ret (og pligt) i en multikulturel virksomhed at
> opstille regler og evt anvisninger for præsentabel adfærd.

Arbejdsgivere har ret (inden for visse grænser), men ikke pligt til at
opstille regler for de ansattes påklædning. Hvis en dame f.eks. er
ansat til at danse topløs, har han ret til at bestemme, at hun skal
være uden top under arbejdets udførelse, da det er af afgørende
betydning for arbejdets rigtige udførelse.

Hvis damen derimod er ansat til at undervise i arabisk, har han næppe
ret til at bestemme, at hun skal være iført gevanter, der får folk
til fejlagtigt at tro, at hun er muslim, idet sådanne gevanter ikke er
af afgørende betydning for arbejdets rigtige udførelse, om end de
kan hjælpe med til at skabe den rigtige atmosfære i
undervisningstiden.

> Så hun vidste det før hun fik jobbet (hvad hun jo så ikke fik), hvad
> er problemet?

At hun ikke fik jobbet.

Bent

Fra : Martin

Dato : 17-10-05 21:08

Trans skrev:

> [...]
> være uden top under arbejdets udførelse, da det er af afgørende
> betydning for arbejdets rigtige udførelse.

Det imo er deres moralske (forfærdeligt ord) pligt for en sund
arbejdsatmosfære at tilkendegive hvad der er acceptabelt og ej.

> [...]
> af afgørende betydning for arbejdets rigtige udførelse, om end de
> kan hjælpe med til at skabe den rigtige atmosfære i

Nevertheless har vi det multikul.. inde på livet og kan ikke fastholde
en monokultur der foreskriver vores "firkantede" opfattelse. Det giver
problemer, tryk avler modtryk! Jeg er samtidig tilhænger af den
dobbeltmoralske holdning der påbyder fremmede at tænke: Love it or
leave it! Ja, jeg har det svært med mine prioriteter.

> At hun ikke fik jobbet.

Det er ikke problemet. Hvis DS eller COOP siger nej til tørklæder,
så kan enhver anden org sige udelukkende ja til samme. Vil du anfægte
retten til det, samtidig med retten til at nægte en bhurka i kassen i
Netto eller Fakta?

Mvh
Martin