Lettere OT: Om filmen "Flightplan"...
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 17-10-05 01:36

En lidt spøjs "konspirationstanke" strejfede mig, da jeg for nylig så
traileren til denne nye film med bla. Jodie Foster: Er det mon
tilfældigt at man henlægger handlingen i en amerikansk thriller om et
barn, der sporløst forsvinder, ombord på et fly, der sjovt nok synes at
ligne et europæisk Airbus A-380 (med de to etager) til forveksling?

Gad mon vide om fætrene fra Boeing har postet penge i denne
Hollywood-film i håbet om at de via en ellers ret iøjenfaldende
"subliminal psykologi" kan skræmme folk fra netop ærkerival-firmaets
nyeste flagskib, der lige har snuppet "største passagerfly"-titlen fra
Boeing 747?

Anders Peter Johnsen

Fra : Croc®

Dato : 17-10-05 01:51

On Mon, 17 Oct 2005 02:36:17 +0200, Anders Peter Johnsen
<anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> [...]
>"subliminal psykologi" kan skræmme folk fra netop ærkerival-firmaets
>nyeste flagskib, der lige har snuppet "største passagerfly"-titlen fra

Når du så har set filmen vil du finde ud af at flytypen intet har med
handlingen at gøre overhovedet, men at det bare er en tredierangs
spændingsfilm om den lille heltinde der går så grueligt meget igennem
før hun i sidste ende frelser både sin datter og flyet.

Den er åh så forudsigelig.

Regards Croc®

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 17-10-05 02:26

Croc® wrote:

> [...]
> spændingsfilm om den lille heltinde der går så grueligt meget igennem
> før hun i sidste ende frelser både sin datter og flyet.

Sikkert, men den omtale jeg har set af den slår netop på at flyet
angiveligt skulle være så tilpas stort at et barn faktisk kan blive væk
på det (eller kidnappet): Ikke lige noget, der måske ligefrem i
overdreven grad tiltaler i forvejen fly-nervøse småbørnsmødre eller
familieorienterede flyselskabsdirektører, hvis du forstår, hvor jeg vil
hen...

(At der så angiveligt også dermed i al ubemærkethed vil kunne befinde
sig en hel busfuld terroristiske talebanere i cargo-holden, gør det
næppe heller meget bedre i disse post 9/11-tider, vel?)

Desuden har jeg set noget af syvminutterstraileren, hvor der bliver talt
autentisk tysk (hvilket som de fleste vel ved faktisk er ret sjældent
i et Hollywood, hvor det tætteste man - af hensyn til det amerikanske
publikum - normalt kommer på den slags er tillempede
tegneserieaccenter), hvilket også for mig at se sagtens kunne være
billigt spil på amerikaneres mulige "eurofobi"...

Anders Peter Johnsen

Fra : Croc®

Dato : 17-10-05 04:15

On Mon, 17 Oct 2005 03:25:52 +0200, Anders Peter Johnsen
> [...]

>tegneserieaccenter), hvilket også for mig at se sagtens kunne være
>billigt spil på amerikaneres mulige "eurofobi"...

Gad vide hvad grunden til det tyske mon kan være? Andelen af
amerikanere der kan forstå tysk er vist forsvindende lille, og de
flygter jo skrigende bort fra alle foreign films with subtitles.

Regards Croc®

Fra : Peter Kirk

Dato : 17-10-05 13:35

"Croc®" <sbm@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spændingsfilm om den lille heltinde der går så grueligt meget igennem
> før hun i sidste ende frelser både sin datter og flyet.

Arrgggghhhhhhh !!!!
Nu har du lige ødelagt filmen for mig! Jeg havde håbet på at det hele gik
fulstændigt galt....

Fra : Croc®

Dato : 17-10-05 13:56

On Mon, 17 Oct 2005 14:34:39 +0200, "Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com>
wrote:

>"Croc®" <sbm@pc.dk> skrev i en meddelelse

>Arrgggghhhhhhh !!!!
>Nu har du lige ødelagt filmen for mig! Jeg havde håbet på at det hele gik
>fulstændigt galt....

For det første går du ikke glip af noget, og for det andet er den
skåret over den samme amerikanske læst over den stakkels helt der går
grueligt meget ondt igennem, men som altid sejrer til sidst. De har
som sædvanlig ikke den samme realitetssans som hovedparten af film fra
den europæiske filmindustri.

Regards Croc®

Fra : Martin K

Dato : 17-10-05 15:30

"Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message
> [...]

> grueligt meget ondt igennem, men som altid sejrer til sidst. De har
> som sædvanlig ikke den samme realitetssans som hovedparten af film fra

Jeg synes netop, at det at amerikanske film tit er totalt overdrevne og
urealistiske er det, der gør dem underholdende frem for røvsyge europæiske
socialrealisme-film. Jeg har set Flightplan, og synes den er ok. 3½ ud af 5
stjerner får den her fra.

--
Martin K

Progressiv

Fra : Croc®

Dato : 17-10-05 17:50

On Mon, 17 Oct 2005 16:30:12 +0200, "Martin K" <n@da.spam> wrote:

> [...]
>socialrealisme-film. Jeg har set Flightplan, og synes den er ok. 3½ ud af 5

Forskellen er at de socialrealistiske film har en bedre evne til at
brænde sig fast i nethinden, mens de amerikanske mainstream film har
man glemt inden man er ude af biografen.

Regards Croc®

Fra : T.Liljeberg

Dato : 18-10-05 03:36

On Mon, 17 Oct 2005 18:49:34 +0200, in dk.politik Croc® <sbm@pc.dk>
wrote:

>Forskellen er at de socialrealistiske film har en bedre evne til at
>brænde sig fast i nethinden, mens de amerikanske mainstream film har
>man glemt inden man er ude af biografen.

Heldigvis formår amerikanske filmmagere at lave både de lette pop-corn
film uden nogen ernæringsmæssig værdi men med herlig
underohldningsværdi, OG de mere udfordrende og meningsfulde film.
Måske er problemet, ganske som med TV, at det typisk ikke er det
bedste material, de europæiske indkøbere henter på den anden side af
Atlanten.

Fra : Croc®

Dato : 18-10-05 16:53

On Mon, 17 Oct 2005 19:36:28 -0700, T.Liljeberg <tl_dp@adelphia.net>
wrote:

> [...]
>Måske er problemet, ganske som med TV, at det typisk ikke er det
>bedste material, de europæiske indkøbere henter på den anden side af

Helt enig og derfor skrev jeg også mainstream, som for det meste er
hjernetomt sludder.

Amerikanske film som "Grapes of Wrath" eller "Of Mice and Men" glemmer
man aldrig, men med John Steinbeck som forfatter er forklaringen nem.

Regards Croc®

Fra : Martin K

Dato : 17-10-05 08:30

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message

> [...]
> barn, der sporløst forsvinder, ombord på et fly, der sjovt nok synes at
> ligne et europæisk Airbus A-380 (med de to etager) til forveksling?

Der er masser af antieuropæisme i amerikanske film og andre medier, men hvis
vi sammenligner med mængden af antiamerikanisme i europæiske medier tror jeg
alligevel, vi fører klart.

--
Martin K

Progressiv