Fattigdom i Danmark
Fra : NoTrabajo

Dato : 14-10-05 15:12

Vi bliver flere og flere fattige i det rige Danmark:

http://www.kristeligt-dagblad.dk/livogsjael/artikel:aid=268234

Se også Kristeligt Dagblads leder:

http://www.kristeligt-dagblad.dk/leder

Ovenstående link vil nok kun henvise til den rette artikel i dag, den
14.10.2005, så jeg bringer lige teksten i sin helhed:

Lagt på nettet den 14. oktober 2005 kl. 00:01

Fattigdom

De usynlige fattige skal frem i lyset og hjælpes

"I Danmark lever vi på en vældig kollektiv livsløgn. Danskerne vil
ikke tro, at der er fattige her i landet. Vi luller os ind i
forestillinger om, at vi lever i et samfund, hvor få har for meget og
færre for lidt, og at de sociale problemer klares via skatten."

Citatet ovenfor stammer fra socialrådgiver Hanne Reintoft, der er
en af kilderne i artikelserien "Det fattige Danmark", som Kristeligt
Dagblad indleder i dag. I de næste tre uger vil avisen bringe en række
artikler, som sætter fokus på den moderne fattigdom i det danske
samfund.

Danmark har aldrig nogensinde været rigere end det er i dag, og
størstedelen af befolkningen er deltagere i den enorme forbrugsfest, som
finder sted landet over. Men en lille, og dog voksende gruppe af
medborgere på mindst 100.000 mennesker er hægtet helt af festen, og den
økonomiske kløft vokser mellem dem og landets øvrige velbjærgede
borgere.

DER ER TALE OM en ny slags fattige. De er for så vidt usynlige i
dagligdagens samfund. De har almindeligt tøj på kroppen og brokker sig
sjældent offentligt. Alligevel har et stigende antal familier, oftest
enlige mødre, sværere og sværere ved at følge med.

Der er ikke råd til en tur i svømmehallen eller biografen. Ferier
droppes, og dyre recepter bliver ikke indløst på apoteket. Frelsens Hær
rapporterer sågar, at de sidst på måneden bliver ringet op af stadig
flere familier, som ikke har råd til mad måneden ud. De bliver henvist
til organisationens spisekøkkener, for der er ikke andre muligheder.

De nye fattige er heller ikke længere en del af en kollektiv
identitet, hvor de historisk set ville have tilhørt underklassen. For
klassesamfundet er som bekendt veget for velfærdssamfundet, og fattigdom
opfattes nu som et individuelt problem. Denne individualisering af
fattigdommen gør det flovt for mange at befinde sig i kategorien, for
hvis problemet er individuelt, ligger det lige for, at man selv er skyld
i det. Denne mekanisme fører til isolation og marginalisering, der kan
have vidtrækkende konsekvenser, ikke mindst for børnene i disse
familier.

Følelsen af egen skyld i fattigdom bliver forstærket i mødet med
den modsatte ende af samfundet, hvor flere og flere danskere uhæmmet
skilter med deres rigdom. De rige mener lige så fejlagtigt som de
fattige, at de selv er skyld i deres velstand. Glemt er begreber som
ydmyghed og taknemmelighed over, at lykken har stået én bi.

Den borgerlige regerings slogans om "noget for noget" og "det skal
kunne betale sig at arbejde" har desværre styrket denne voksende
forståelse af den enkelte som ansvarlig for egen lykke. I udgangspunktet
gjorde regeringen måske ret i at prøve at styrke den enkeltes
ansvarsfølelse i et velfærdssamfund som det danske, hvor en generel
afhængighedskultur var i udvikling.

Men med en voksende gruppe af marginaliserede og fattige
mennesker, der er sejlet agterud af det øvrige samfund, må regeringen
tænke om igen. Fattigdom bør ikke vokse i et Danmark, der aldrig har
været rigere.

holm

--
NoTrabajo

Fra : Christian

Dato : 14-10-05 16:05

> [...]
> mennesker, der er sejlet agterud af det øvrige samfund, må regeringen
> tænke om igen. Fattigdom bør ikke vokse i et Danmark, der aldrig har

det 'fattige' har aldrig været rigere,-så der er jo intet problem, så længe
man har et forbrug så er man ikke fattig..

Fra : Allan Riise

Dato : 14-10-05 16:08

Christian wrote:

> det 'fattige' har aldrig været rigere,-så der er jo intet problem, så
> længe man har et forbrug så er man ikke fattig..

Det er noget sludder du lukker ud.

Du mener måske ikke at man bliver fattigere nå man rammer
kontanthjælpsloftet?

Du mener måske ikke at en indv. havde flere penge førend starthjælpen blev
introduceret, bare for at nævne 2 ting ?

--
Allan Riise

Fra : Christian

Dato : 14-10-05 17:36

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> [...]
>
> Du mener måske ikke at en indv. havde flere penge førend starthjælpen blev
> introduceret, bare for at nævne 2 ting ?

fordi en indtægt (kontanthjælp) går ned, bliver man jo ikke fattig, folk der
er på kontant hjælp har aldrig været rigere og aldig haft så stort et
forbrug, fatisk har de jo en større timeløn end folk der arbejder....

Fra : Allan Riise

Dato : 14-10-05 17:49

Christian wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> fordi en indtægt (kontanthjælp) går ned, bliver man jo ikke fattig,

Jo, faktisk se nedenunder.
Derudover så skrev du heller ikke fattig, men fattigere, og det er da
evident at når man fjerner ca. 3.500.- i ydelse efter 6mdr. på kontanthjælp,
så bliver man 3.500.- fattigere end man var måneden før, ligesom at indv.
var godt 2000.- rigere før starthjælpen blev indført.

> folk der er på kontant hjælp har aldrig været rigere og aldig haft så
> stort et forbrug, fatisk har de jo en større timeløn end folk der
> arbejder....

Nej nej og atter nej.

Efter 6 mdr. på kontanthjælp, er det maksimale beløb man kan få udbetalt,
7.600 ca. og samtidigt betales der 542.- tilbage til staten, efter skat.
Så bliver som minimum boligsikringen fjernet og op til 700.- kr. fra en evt.
friplads, da der ikke længere ydes tilskud op til en grænse på knap 3400.-
og en boligsikring kan maks. være ca. 2.700.-

Det som du tager fejl af, hvilket er politikernes skyld, med overlæg, det er
at der i debatten bliver brugt termen "overførselsindkomst", og de eneste
der kommer op i nærheden af en lavtløns arbejder, ja i visse tilfælde lidt
over, er de der er på dagpengesats, den højeste.

Du kan google på mit navn og kontanthjælp, og du vil finde beregninger der
viser hvad det egentlig er der sker.

Når man har travlt med at nogen mødre har ret meget, så skyldes det jo at de
også får børnepenge, enten fra faderen eller fra staten, og så selvf.
familieydelsen, men begge dele er *ikke* at beregne som en indkomst.

--
Allan Riise

Fra : Allan Riise

Dato : 14-10-05 18:04

Christian wrote:
> [...]
> folk der er på kontant hjælp har aldrig været rigere og aldig haft så
> stort et forbrug, fatisk har de jo en større timeløn end folk der

Hmm..

§ 25. Kontanthjælpen udgør et månedligt beløb på

1) 10.245 kr. for personer, der er fyldt 25 år, og som har forsørgelsespligt
over for børn,

2) 7.711 kr. for andre personer, der er fyldt 25 år,

3) 4.969 kr. for personer under 25 år, der ikke bor hos en eller begge
forældre, og

4) 2.195 kr. for personer under 25 år, som bor hos en eller begge forældre.

Stk. 2. En person under 25 år får 10.245 kr., når den pågældende forsørger
eget barn i hjemmet.

Stk. 3. En kvinde under 25 år får 7.711 kr., når hun er gravid og har
passeret 12. svangerskabsuge.

Stk. 4. En person under 25 år, der har en dokumenteret bidragspligt over for
et barn, og som modtager hjælp efter stk. 1, nr. 3 eller 4, får et månedligt
tillæg, der svarer til det fastsatte bidrag, dog højst normalbidraget. Er
bidraget forskudsvis udlagt på tidspunktet for udbetaling af hjælp, benyttes
tillægget til afdrag på bidragsgælden. Hjælpen inkl. tillæg kan højst udgøre
10.245 kr.

Stk. 5. Ægtepar, hvor en eller begge modtager kontanthjælp efter stk. 1, nr.
1 eller 2, stk. 2 eller stk. 3, får den månedlige hjælp nedsat med 500 kr.
for hver person, når en af ægtefællerne har modtaget kontanthjælp i 6
sammenhængende kalendermåneder. I det omfang nedsættelsen ikke kan ske hos
den ene ægtefælle, sker nedsættelsen hos den anden. Ægtepar, hvor den ene
ægtefælle modtager kontanthjælp og den anden starthjælp eller
introduktionsydelse, jf. § 26, stk. 2, og integrationslovens § 27, stk. 1,
2. pkt., omfattes ikke af nedsættelsen.

Stk. 6. Ægtepar, der er omfattet af stk. 5, modtager igen hjælp efter stk.
1, nr. 1 eller 2, stk. 2 eller stk. 3, når de ikke har modtaget kontanthjælp
i 6 sammenhængende kalendermåneder.

Stk. 7. Personer, der modtager hjælp efter stk. 1, nr. 1 eller 2, stk. 2
eller stk. 3, og som er gift med en person, der modtager hjælp efter §§ 27,
27 a og 29, folkepension eller førtidspension efter lov om social pension,
får alene kontanthjælpen nedsat med 500 kr. efter stk. 5.

Stk. 8. 6-måneders-perioden i stk. 5 beregnes fra første hele kalendermåned,
hvorfra personen er berettiget til at modtage kontanthjælp. Perioden
afbrydes, hvis begge ægtefæller i en hel kalendermåned ikke har modtaget
kontanthjælp. 6-måneders-perioden i stk. 6 beregnes fra første hele
kalendermåned, hvorfra personens ret til kontanthjælp ophører. Perioden
afbrydes, hvis begge ægtefæller i en hel kalendermåned har modtaget
kontanthjælp.

Disse tal er så ikke helt rigtige, da de er fra 2003, så der er sket en
stigning på 150.- men samtidigt betales der 542.- tilbage i forhold til stk.
5.

--

Allan Riise

Fra : Allan Riise

Dato : 14-10-05 18:06

Christian wrote:
> [...]
> folk der er på kontant hjælp har aldrig været rigere og aldig haft så
> stort et forbrug, fatisk har de jo en større timeløn end folk der

Jeg glemte lige denne her..

§ 25 b. For personer, der i 6 sammenhængende måneder har modtaget hjælp til
forsørgelse efter § 25, kan den samlede hjælp, jf. stk. 2, højst udgøre et
månedligt beløb på

1) 10.859 kr. for gifte og samlevende, der er forsørgere,

2) 8.172 kr. for gifte og samlevende, der ikke er forsørgere,

3) 13.546 kr. for enlige forsørgere og

4) 10.859 kr. for enlige, der ikke er forsørgere.

6-måneders-perioden beregnes efter § 25, stk. 8-10.

Stk. 2. I beregningen af den samlede hjælp efter stk. 1 indgår

1) kontanthjælp med det beløb, der ville have været udbetalt, hvis personen
ikke havde været omfattet af § 25, stk. 5 og 7-10, og §§ 38 a, 39 og 41 om
nedsættelse og ophør af hjælpen, samt starthjælp og introduktionsydelse,

2) støtte efter § 34 samt

3) boligstøtte efter kapitel 1-9 i lov om individuel boligstøtte, bortset
fra boligstøtte, der ydes til personer, der er omfattet af § 23, stk. 2-4, i
lov om individuel boligstøtte.

Boligstøtten efter lov om individuel boligstøtte indgår med en
forholdsmæssig andel af den samlede støtte, herunder tilskud og lån, i
forhold til antallet af husstandsmedlemmer, der er fyldt 18 år. Det samlede
beløb efter nr. 1-3 nedsættes med tillæg efter § 26, stk. 5, og med det
beløb, der efter § 31 ses bort fra ved beregningen af kontanthjælp.

Stk. 3. Den øvre grænse for den samlede hjælp omfatter ikke ægtepar og
samlevende, der modtager hjælp efter § 26, stk. 2 og 3, og
integrationslovens § 27, stk. 2, 2. pkt.

--

Allan Riise

Fra : Christian

Dato : 16-10-05 08:58

> [...]
> samlevende, der modtager hjælp efter § 26, stk. 2 og 3, og
> integrationslovens § 27, stk. 2, 2. pkt.

det er da ret godt betalt!!,(mere end flere af mine kolleager i udlandet,
der arbejder enddag mere end mig),-jeg kan godt forstå at vi har så mange på
kontanthjælp!.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-10-05 09:21

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en
meddelelse

> det er da ret godt betalt!!,(mere end flere af mine
> kolleager i udlandet, der arbejder enddag mere end
> mig),-jeg kan godt forstå at vi har så mange på
> kontanthjælp!.

Jaemn, så gå du på kontanthjælp og se hvor "godt" de har
det.

--
ahw

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 16-10-05 15:17

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote in message

> Jaemn, så gå du på kontanthjælp og se hvor "godt" de har det.

Jeg håber sandelig ikke Christian er samfundsnasser.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 16-10-05 16:41

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg håber sandelig ikke Christian er samfundsnasser.
>
> Thorkild

Hvor er du egentlig gennemført ulækker i din tankegang.
Jeg har været bisidder ved flere sager om førtidspension - folk der har
været på kontanthjælp i årevis uden at have nogen erhvervsevne tilbage - den
ene var alkoholiker, han havde været det i 25 år, havde nu mistet en del af
synet og havde gangbesvær. En helt igennem sørgelig skæbne, men han havde i
de fleste af de sidste 30 år drevet eget firma og betalt millioner i skat.
Nu er han efter Thorkild mening, som han uden blusel udslynger fra sit eget
økonomisk velfunderede elfenbenstårn, en samfundsnasser!
En af de andre havde fået slået flere ledskiver i ryggen ud af plads, var
gennem en operation, men døjede med svære smerter hver dag - genoptræning,
revalidering, arbejdsprøvning i ét stort smertehelvede. Efter 6 år tager man
sig så sammen og indleder en pensionssag - sikke en samfundsnasser . . .

Du er en klovn Thorkild - dit menneskesyn er forkvaklet.

JS

Fra : Egon Stich

Dato : 16-10-05 17:25

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> skrev i en meddelelse

> [...]
> sig så sammen og indleder en pensionssag - sikke en samfundsnasser . . .
>
> Du er en klovn Thorkild - dit menneskesyn er forkvaklet.

Den behandling af mennesker, du her beskriver, er jo resultatet af borgerlig
politik.
Og det Thorkild og liberale kumpaner nu forsøger, er at berede jordbunden
for det sidste "nådestød".
Noget der desværre muliggøres af de flestes uvidenhed om forholdene.
Takket være målbevidst indsats fra DJØFere, og målbevidst manglende samme
fra journalister.
Og så er der nogle, der ikke forstår, at akademikerleden breder sig?

MVH
Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 17-10-05 00:38

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message

> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en
> meddelelse news:435260d8$0$1744$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hvor er du egentlig gennemført ulækker i din tankegang.

Vor herre bevares, endnu en af disse røde fjolser der står på en piedestal
og opfører sig som søjlehelgen, vel vidende de har den rette mening.

> [...]
> Nu er han efter Thorkild mening, som han uden blusel udslynger fra sit
> eget økonomisk velfunderede elfenbenstårn, en samfundsnasser!

Hvor er det lige du ser det ?

Jeg vil da mene det er ydmygende han skal fremstilles for en politisk tumpe
som dig hvis sagen kunne være afgjort professionelt.

> [...]
> man sig så sammen og indleder en pensionssag - sikke en samfundsnasser . .

Aner det ikke, men hvis du mener det er fremmende for alkoholikkeres fremtid
at miste tilknytningen til arbejdsmarkedet, så kan jeg berette om en der
døde i en alder af 60 år, netop fodi manden ikke blev sendt tilbage til
arbejdsmarkedet.

Hvad angår ovenstående tror jeg mange har skavanker når de kommer op i
alderen, hvad der får dig til at mene det er lykken at trække dem ud af
arbejdsmarkedet, ved jeg ikke. Naturligvis skal de have førtidspension hvis
de er uarbejdsdygtige, men af mene det er lykken at sende folk på passiv
forsørgelse er da noget af det dummeste jeg har hørt.

Det værste er næsten du selv er overbevist om du gør noget godt, du har
ingen faglig kompetence på området og alligevel skal staklerne sendes for en
tumpe som dig.

> Du er en klovn Thorkild - dit menneskesyn er forkvaklet.

Ja, så kom den der om menneskesyn, det måtte jo ske.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 17-10-05 23:42

> [...]
>>
> Det værste er næsten du selv er overbevist om du gør noget godt, du har
> ingen faglig kompetence på området og alligevel skal staklerne sendes for

Sendes for en tumpe?

Du fattede ikke en bønne - jeg var med som bisidder, på opfordring af et
menneske jeg kender, ikke sagsbehandler, du kender vel forskellen?

> Ja, så kom den der om menneskesyn, det måtte jo ske.

Og på rette sted.

Fra : Christian

Dato : 16-10-05 16:47

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message

> Jeg håber sandelig ikke Christian er samfundsnasser.

UHA...jeg er måske akademiker og samfundsnasser...så er jeg blacklistet
forever!!, jeg har med mit dårlige dansk vanæret & besudlet det at være
akademiker...en akademiker kan jo ikke synke så dybt, eller rettere
akademikere er jo 'übermensch', og mener ikke noget dårligt om andre...

det er fandme svært at være akademiker...

Fra : XXX

Dato : 16-10-05 23:07

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> wrote in

> det er da ret godt betalt!!,(mere end flere af mine kolleager i
> udlandet, der arbejder enddag mere end mig),-jeg kan godt forstå at vi
> har så mange på kontanthjælp!.

Husleje, priserne på mad osv er vel så også en del billigere i de lande?

Fra : Egon Stich

Dato : 15-10-05 18:49

> [...]
> er på kontant hjælp har aldrig været rigere og aldig haft så stort et
> forbrug, fatisk har de jo en større timeløn end folk der arbejder....

Det er jo faktisk en løgn, du her serverer.
Altså:
Du er enten en løgner, eller komplet uvidende om samfundsforhold.

Egon

Fra : Christian

Dato : 16-10-05 08:53

> der
>>

> Det er jo faktisk en løgn, du her serverer.
> Altså:
> Du er enten en løgner, eller komplet uvidende om samfundsforhold.
>
> Egon

en kontanthjælpsmodtager arbejder jo ikke et minut,-så den økonomiske
betaling for at udføre intet, er jo meget godt betalt pr arbejds time.

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-10-05 22:30

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Det er noget sludder du lukker ud.
>
> Du mener måske ikke at man bliver fattigere nå man rammer
> kontanthjælpsloftet?

Manden (eller knægten vil jeg tro) ved intet om socialpolitik men baldrer ud
med sin uvidenhed alligevel. Men det er vi jo efterhånden ved at være vant
til fra højrefløjserne: Ingen socialpolitisk viden men masser af lyst til
diskussion om netop til trods for den manglende viden på området. Det er
blandt andet dét som gør det så vanskeligt at diskutere socialpolitik med
højreorienterede.

--
Kim Larsen

Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

Direkte e-mail: kl2607x@yahoo.dk (fjern x´et)

Fra : Henri Gath

Dato : 14-10-05 16:11

> det 'fattige' har aldrig været rigere,-så der er jo intet problem, så
> længe man har et forbrug så er man ikke fattig..

Du er da en dum dreng at høre på? Væk med sig!

Fra : Ingolf

Dato : 14-10-05 16:42

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> wrote in message

> det 'fattige' har aldrig været rigere,-så der er jo intet problem, så
> længe man har et forbrug så er man ikke fattig..

Sagde stodderen som havde arvet!

Fra : Christian

Dato : 14-10-05 17:38

> Sagde stodderen som havde arvet!
det eneste jeg har arvet er et kæmpe sovepude samfund der præmiere de
dummeste med statsløn for ikke at lave noget som helst, og slå de kloge i
hovedet med en topskat på 60%....sådanne er demokrati jo når der er et
flertal af dumme...

Fra : Erling Hansen

Dato : 14-10-05 18:05

> [...]
> dummeste med statsløn for ikke at lave noget som helst, og slå de kloge i
> hovedet med en topskat på 60%....sådanne er demokrati jo når der er et

Hej Christian. Der er en bagatelagtig forskel på dig og Fjog Rasmussen:
Du bruger de grove ord, som en statsminister af gode grunde ikke kan
anvende, men indholdet er ens: Løgn og latin, ukorrekte statistikker og
løsagtige udsagn om hvor godt det går for os alle i denne herlige
velfærdsstat. Føj.
Erling

Fra : Christian

Dato : 14-10-05 19:49

"Erling Hansen" <email@domain.com> wrote in message

> [...]
> anvende, men indholdet er ens: Løgn og latin, ukorrekte statistikker og
> løsagtige udsagn om hvor godt det går for os alle i denne herlige

Fogh...han er da city-soc.dem, kun lidt bedre end de lalleglade-Mette
Frederiksen typer.

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-10-05 22:36

> "Erling Hansen" <email@domain.com> wrote in message

> Fogh...han er da city-soc.dem, kun lidt bedre end de lalleglade-Mette
> Frederiksen typer.

Nu er jeg med: Du er jo ikke meget andet end provokatorisk idiot uden videre
politisk indsigt. Allan Riise har sat på plads én gang i dag, spørgsmålet er
blot hvor meget ringvrag i den politiske debat du ønsker at være før du
trækker dig forslået, men med æren nogenlunde i behold, ud af diskussionen
for at koncentrere dig om at tildrage dig noget reel politisk viden. Indtil
da er du vist ikke rigtig værd at spilde tid på.

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-10-05 22:24

> det 'fattige' har aldrig været rigere,-så der er jo intet problem, så
> længe man har et forbrug så er man ikke fattig..

Du snakker som du har forstand til hvilket ikke er imponerende. Et forbrug
vil en hvilken som helst kontanthjælpsmodtager have så længe vedkommende
overhovedet køber noget som helst hvilket vil sige ALT inklusive de mest
nødvendige fornødenheder som for eksempel mad og nødvendige fornødenheder er
det eneste som de fleste kontanthjælpsmodtagere har råd til.

Mens boligejerne har holdt forbrugsfest ikke mindst dem som laver nedsparing
i friværdien i deres bolig, så har lejerne mærket solide stigninger i deres
husleje. Dette har ramt kontanthjælpsmodtagerne hårdt og disse har stort set
ikke mulighed for at finde andre alternativer end de skyhøje huslejer i
almennyttigt boligbyggeri. Dette er regeringens skyld og den forrige
regerings skyld.

Det beløb som efterfølgende står til rådighed for disse
kontanthjælpsmodtagere er at betragte som almisser det er mere end svært at
eksistere for. Og som om det ikke er slemt nok skal kontanthjælpsmodtagerne
desuden slæbes igennem meningsløs udnyttelse i form af tvangsaktivering.
Afgrunden mellem rig og fattig er blevet meget dybere end den nogensinde har
været før. Derfor er lighedsdebatten i Danmark noget studentikos.

Fra : Ingolf

Dato : 14-10-05 17:01

Du er lieså kristelig som du er uvidende!! TÆNIJ DIG OM!

Fra : Jesper

Dato : 14-10-05 17:26

NoTrabajo <trabajono@hotmail.com> wrote:

> Vi bliver flere og flere fattige i det rige Danmark:

Hvem er "De Fattige" i Danmark i dag?
Iflg. statistikkerne er det /ikke/ den enlige mor. Derimod er det:

1) Selvstændige erhvervsdrivende.
Det at drive forrentning er at løbe en risiko, inklusive det at gå
fallit. Derfor er der uproportionalt mange fattige i denne gruppe.

2) Studerende på SU
Alligevel har Danmark verdens mest generøse SU system. De studerene
tager mange af dem lån i studetiden, så de ikke kommer til at suge alt
for meget på lappen i den perode. Efter studiet kommer de jo til at
tjene rigtigt godt!

3) Hjemmeboende unge.
Og så er det jo godt de har far og mor.

Fra : Allan Riise

Dato : 14-10-05 17:31

Jesper wrote:

> [...]
> Det at drive forrentning er at løbe en risiko, inklusive det at gå
> fallit. Derfor er der uproportionalt mange fattige i denne gruppe.

Men med chance for at få en stor profit.
Det er en chance man selv vælger at tage, og ikke som kontanthjælp.

> 2) Studerende på SU

Det er en del af ens uddannelse for at tjene endnu flere penge, det er en
kortslutning af debatten at medtage noget sådant.

En person på S.U. kan låne så godt som det vedkommende vil, og da det, som
regel, er unge mennesker, så får de for det meste også hjælp fra far og mor,
gerne med bolig, tøjvask o.s.v.

> [...]
> tager mange af dem lån i studetiden, så de ikke kommer til at suge alt
> for meget på lappen i den perode. Efter studiet kommer de jo til at

Hvorfor medtager du så dem?
Det er et valg, det er *ikke* at valg at være på kontanthjælp (medmindre man
hedder N.T.)

> 3) Hjemmeboende unge.
> Og så er det jo godt de har far og mor.

Nemlig de kan bare flytte når de er ov18 år og derover, så kan de stadig få
mere end på starthjælp + de kan få boligsikring etc.

--
Allan Riise

Fra : Christian

Dato : 14-10-05 17:40

> Men med chance for at få en stor profit.
> Det er en chance man selv vælger at tage, og ikke som kontanthjælp.

folk på kontant hjælp har da taget endnu flere dumme beslutninger eller
mangel på samme....og derfor af egen drift endt der...ligesom den
selvstændige kan komme til...

Fra : Henri Gath

Dato : 14-10-05 17:48

> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> folk på kontant hjælp har da taget endnu flere dumme beslutninger eller
> mangel på samme....og derfor af egen drift endt der...ligesom den
> selvstændige kan komme til...

Se at blive tør bag ørerne, knægt, før du mænger dig med voksne mennesker

Fra : Allan Riise

Dato : 14-10-05 17:53

Christian wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> folk på kontant hjælp har da taget endnu flere dumme beslutninger
> eller mangel på samme....og derfor af egen drift endt der...ligesom
> den selvstændige kan komme til...

Du skriver efter evne kan jeg se

Du ved godt, at bliver du syg, lettere handicappet eller lign. så risikerer
du at være længe på kontanthjælp?

Du ved godt at der er nogen der ikke kan få et job, fordi de mangler
kvalifikationer, som regel er det de der mangler en håndværker udd. og det
er jo ikke deres skyld at mestrene ikke vil være med til at tage nok ind i
praktik!

Du ved også godt, at de du taler om er et sted mellem 90.000 og 130.000 og
af dem er der en stor del der venter på en revalidering eller en pension?

--
Allan Riise

Fra : Christian

Dato : 14-10-05 19:43

> Du skriver efter evne kan jeg se
>
> Du ved godt, at bliver du syg, lettere handicappet eller lign. så
> risikerer du at være længe på kontanthjælp?

Jeg mener ikke folk som er syge,handicappet eller lign, de burde være i en
pensionsordning.

mht. kvalifikationer, så skal man ikke have mange kvalifikationer til at slå
græs i min have, eller klippe hæk, jeg ville suppere lidt op så de
selvvalgte kommunale daglejere fik lidt oveni..., og der vil være masser af
arbejde, problemet er at vi har 'vedtaget' at der er en minimums pris på
arbejdskraft, og derved skal betale en overpris for noget som i princippet
er meget mindre værd,- og hvorfor så ikke bare gøre det helt klart for folk
at har man ingen kvalifikationer så er fremtidsudsigterne bare efter ens
eget valg.

Fra : Allan Riise

Dato : 14-10-05 19:49

Christian wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> Jeg mener ikke folk som er syge,handicappet eller lign, de burde være
> i en pensionsordning.

Og hvad med at forholde dig til virkeligheden?

> mht. kvalifikationer, så skal man ikke have mange kvalifikationer til
> at slå græs i min have, eller klippe hæk, jeg ville suppere lidt op
> så de selvvalgte kommunale daglejere fik lidt oveni...

Det kommer jo også an på hvor man bor henne, da man som udg. punkt ikke kan
have bil og være på kontanthjælp, så skal du have alle værktøjer og give
adgang til evt. elektricitet eller have benzin stående.
Derudover, så er det ikke alle der *kan* klippe en hæk ( kom og kig i min
boligforening ), derudover så kan Danmark heller ikke leve af at vi "klipper
hinanden"

> [...]
> bare gøre det helt klart for folk at har man ingen kvalifikationer så
> er fremtidsudsigterne bare efter ens eget valg.

Åhh, hold dog op med at pive, du skal være glad for at du har en
indtægt/formue som giver dig mulighederne til at kunne ansætte en, og så i
stedet tænke på at Du kan være med til at sikre en person at vedkommende kan
opretholde en nogenlunde anstændig tilværelse, som uanset hvad, er en 10'nde
del af din egen.

--
Allan Riise

Fra : Egon Stich

Dato : 15-10-05 18:52

> [...]
folk
> at har man ingen kvalifikationer så er fremtidsudsigterne bare efter ens

Du er et glimrende argument for, at der bør bestås en prøve i ganske
almindelig viden om samfundsforhold, før man får udleveret en stemmeseddel.
Du ville aldrig kvalificere dig.

Egon

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-10-05 22:40

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> Du er et glimrende argument for, at der bør bestås en prøve i ganske
> almindelig viden om samfundsforhold, før man får udleveret en
> stemmeseddel.
> Du ville aldrig kvalificere dig.

Nej nej, Egon, og atter nej. Selv fjolser som Christian skal have stemmeret.
Vi skal ikke ud i sådan noget udemokratisk noget som det du foreslår. Lad
Per Rønne om at have de der elitære mærkværdige holdninger.

Fra : Christian

Dato : 16-10-05 09:18

> Du er et glimrende argument for, at der bør bestås en prøve i ganske
> almindelig viden om samfundsforhold, før man får udleveret en
> stemmeseddel.
> Du ville aldrig kvalificere dig.

misson acomplished! se der finder vi netop frem til det jeg vil frem til
hvor lidt man skal provokere får andre mener 'pengen skal passe' i deres
egen verden...der var jo et forslag fremme om at fratage folk på
kontanthjælp stemmeretten...hvad med det?.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-10-05 09:31

> [...]
> mener 'pengen skal passe' i deres egen verden...der var jo
> et forslag fremme om at fratage folk på kontanthjælp

1. 2Mission accomplished." Måske du skulle lade være med at
bruge udenlandske ord, du ikke kender eller kan stave til?
2. "der finder vi netop frem til det jeg vil frem til" -
og -- hvor lidt man skal provokere får--- (mææææh)

Måske skulle du lade være med at bruge danske ord, du ikke
kan stave til og lade være med at skrive et sprog, du
alligevel ikke mestrer?

Ja, måske du skulle tage skridtet fuldt ud og lade være med
at skrive overhovedet? Jeg mener, hellere lukke munden og
lade folk tro at du er dum fremfor at åbne den og fjerne
enhver tvivl!

Det er ikke just din stavning, der falder mig for brystet
eller din ubehjælpsomme brug af vort modersmål, men dine
eklatante mangel på viden om samfundsforhold og de
betingelser folk på samfundets bund lever under, der gør
udslaget.

Din medfølelse er helt uudviklet, hvilket tyder på en
mangelfuld udvikling af frontallappen, noget man ser hos
teenagere, hvis mangel på empati i en lang række tilfælde er
rystende. Men de fleste kommer sig dog efterhånden som den
cerebrale udvikling når sit højdepunkt - og ja, jeg skrev:
"de fleste" - nogle opnår aldrig det stade.

--
ahw

Fra : Christian

Dato : 16-10-05 10:05

> [...]
> udenlandske ord, du ikke kender eller kan stave til?
> 2. "der finder vi netop frem til det jeg vil frem til" - og -- hvor lidt

HO HO...det er faktisk lidt sjovt,-mine typos er lidt sjove..se nu er vi
inde på at jeg er dårlig til at stave,dum og min medfølelse er helt
uudviklet,-men hvad nu,-faktisk lever jeg måske på samfundet bund, og du
burde måske have sympati for mig?.. , jeg har jo brug for hjælp,-din
hjælp ikke?.

Fra : Kim Larsen

Dato : 16-10-05 15:21

> [...]
> uudviklet,-men hvad nu,-faktisk lever jeg måske på samfundet bund, og du
> burde måske have sympati for mig?.. , jeg har jo brug for hjælp,-din

Ja du har helt klar brug for Arnes hjælp i et hvert henseende. Jeg er dog
ikke helt sikker på at Arne kan hjælpe dig. Arne er en faglig dygtig mand
men han kan nok ikke udføre de mirakler som skal til for at hjælpe dig.
Dertil føler jeg mig helt overbevist om at det vil kræve et team af endog
meget kvalificerede fagfolk som måske vil kunne yde dig den nødvendige
mængde hjælp og måske om nogen år vil vi se et positivt resultat med dig.

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 16-10-05 11:39

....der var jo et forslag fremme om at fratage folk på
> kontanthjælp stemmeretten...hvad med det?.

Det har man jo forsøgt før (fra 1849 til 1915). Jeg var lige ved at spørge,
hvad du har mod SF, siden du vil fjerne deres stemmegrundlag, men så kom jeg
i tanke om, at det ville være usagligt. ;)

/K

Fra : John Schmitt

Dato : 16-10-05 16:43

"Hornbech - Nuuk" <Hornbech1@greennet.gl> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørge, hvad du har mod SF, siden du vil fjerne deres stemmegrundlag, men
> så kom jeg i tanke om, at det ville være usagligt. ;)

SF er et akademikerparti - forslaget ville gå mest ud over DF.

JS

Fra : Christian

Dato : 16-10-05 16:50

"Hornbech - Nuuk" <Hornbech1@greennet.gl> wrote in message
> [...]
> spørge, hvad du har mod SF, siden du vil fjerne deres stemmegrundlag, men
> så kom jeg i tanke om, at det ville være usagligt. ;)

hovsa jeg mente ikke at man skal tage stemmeretten fra nogle,-det var mere
teorien om at jeg skulle have taget min stemmeret...Jeg så ville høre om det
generelt var ok at de 'kloge' tog stemmeretten fra de 'dumme'?.

Fra : Egon Stich

Dato : 16-10-05 11:09

> [...]
> egen verden...der var jo et forslag fremme om at fratage folk på
> kontanthjælp stemmeretten...hvad med det?.

Der er vel forskel på, at ville fratage stemmeretten på grund af fattigdom,
og på at fratage den på grund af til dumhed grænsende uvidenhed?

MVH
Egon.

Fra : Christian

Dato : 16-10-05 12:34

> Der er vel forskel på, at ville fratage stemmeretten på grund af
> fattigdom,
> og på at fratage den på grund af til dumhed grænsende uvidenhed?

Det lyder interessant, fortæl mere om det?.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-10-05 12:45

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en
meddelelse

> Det lyder interessant, fortæl mere om det?.

Dette er nemmere; se dig selv i spejlet.

Begrundelse: du bad om at få et svar på noget andet, du fik
det og var utilfreds med at få den hjælp der var påkrævet.
Derpå henviste du til en slags uvederhæftig gabestok på
nettet om undertegnede person ´som om det gjorde dine indlæg
mere begavede. Det gjorde det ikke, desværre.

--
ahw

Fra : Christian

Dato : 17-10-05 07:38

> Der er vel forskel på, at ville fratage stemmeretten på grund af
> fattigdom,
> og på at fratage den på grund af til dumhed grænsende uvidenhed?

de to ting hænger vel sammen?.

Fra : Henri Gath

Dato : 14-10-05 17:35

> [...]
> tager mange af dem lån i studetiden, så de ikke kommer til at suge alt
> for meget på lappen i den perode. Efter studiet kommer de jo til at

Skam dig!

Fra : Trunte

Dato : 14-10-05 23:57

> Hvem er "De Fattige" i Danmark i dag?
> Iflg. statistikkerne er det /ikke/ den enlige mor. Derimod er det:

Hvilke statistikker?? De samme som siger at man bliver syg af at spise æbler
fordi 75% af de der ligger på hospitalet har spist æbler indenfor det sidste
døgn. Erasmus?
Trunte

Fra : Tveskaeg

Dato : 14-10-05 19:49

On Fri, 14 Oct 2005 16:12:16 +0200, "NoTrabajo"
> [...]

>Lagt på nettet den 14. oktober 2005 kl. 00:01
>
>Fattigdom
>
>De usynlige fattige skal frem i lyset og hjælpes

Vi har heldigvis en regering der arbejder for større lighed i vores
samfund!

Fra : Allan Riise

Dato : 14-10-05 19:54

Tveskaeg wrote:

> Vi har heldigvis en regering der arbejder for større lighed i vores
> samfund!

Host host...

Har du set det nye tiltag der vil tage halvdelen af indtægterne fra over
94.000 mennesker, for at kunne få 10.000 af dem i arbejde?

--
Allan Riise

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-10-05 22:42

"Tveskaeg" <nobody@noone.com> skrev i en meddelelse

> Vi har heldigvis en regering der arbejder for større lighed i vores
> samfund!

Bah ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha
ha ha ha ha ha ha ha hi hi hi ho ho ho........ ))))))

Det var dagens vittighed ))))))