Told & Skat begrænser boligejernes kreditt~
Fra : C.Overgaard

Dato : 13-10-05 10:47

Jeg har gennem tiden fået udført en del arbejde af forskellige håndværkere.
Det har jeg altid fået regning på.

For det meste af tiden har har jeg dog først fået dem 3-4 måneder efter at
arbejdet er udført.

Årsagen er at håndværkeren får reservedelene det skrevet i de lokale
byggemarked mod at få en samlet regning sidst på måneden. Derefter ligges
der noget på og regningen kan sendes til mig. Da der lige så ofte er tale om
små firmaer, som kun har deltids bogholder og måske kun på grund af den lave
omsætning betaler moms en gang i kvartallet, så går der noget tid.

Nu vil Told og Skat så kræve at der mandag morgen skal udskrives en regning
på arbejde udført f.eks. i en weekend.

Derved afskæres jeg fra at bruge små firmaer, som ikke er i stand til at
have fuldstidspersonale og kredittiden bliver skåret kraftig ned. Måske skal
jeg ligefrem betale to fakturaer. En på arbejdslønnen og en nogle måneder
efter på reservedelene, hvilket medfører dobbelt gebyr til banken, når
regningerne skal betales.

Er vi ikke ved at gå i lige lovlige små sko? Hvad blev der af skattestoppet,
når det hele går op i tabte renter og gebyrer på grund af at regningerne
skal jages igennem systemet?

Det er jo ikke til at få en håndværker i forvejen. Det er lige før at jeg
vil føje det radikale forslag om at få flere østarbejdere til landet.

Godt nok bliver det så ikke lavet så godt, men diverse regeringer har
decideret forfulgt boligejerne ved at beskære rentefradraget med den dybere
mening at boligmassen skal forfalde.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : hanzen

Dato : 13-10-05 10:59

"C.Overgaard" <newsmail@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
> Nu vil Told og Skat så kræve at der mandag morgen skal udskrives en
> regning på arbejde udført f.eks. i en weekend.

Næh, de vil bare gøre håndværksmesteren opmærksom på at de vil holde øje
med momsindbetaling vedrørende arbejde udført på XX adresse søndag den YY.
--
hilzen
hanzen

Fra : Kurt Harald Nedergaa~

Dato : 13-10-05 11:29

"hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med momsindbetaling vedrørende arbejde udført på XX adresse søndag den YY.
Enhver virksomhed stor som lille, kan udskrive regningen i samme øjeblik
arbejdet er udført..

Kurt

Fra : morten sorensen

Dato : 13-10-05 11:42

Kurt Harald Nedergaard wrote:

> Enhver virksomhed stor som lille, kan udskrive regningen i samme øjeblik
> arbejdet er udført..

Nej - ikke hvis man har underleverandører.

--

morten sorensen

Fra : Kurt Harald Nedergaa~

Dato : 13-10-05 12:12

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Nej - ikke hvis man har underleverandører.

Også i det tilfælde du har underleverandører.

Kurt

Fra : C.Overgaard

Dato : 13-10-05 12:18

"Kurt Harald Nedergaard" <kurtnedergaard@privat.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:434e40f3$0$9167$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Også i det tilfælde du har underleverandører.

Jeg har en del handel med underleverandører, som også har underleverandører.
Hvis jeg ved at de får samhandelsrabat af deres underleverandør, sætter jeg
ofte som krav at jeg vil have noget af den rabat.

Da samhandelsrabaten afhænger af en periodes omsætning og vi ikke ved
indgangen af året ved, hvilken omsætning, der bliver, kender vi heller ikke
vores leverandørs faktura før at de får faktura fra deres leverandør.

Jeg har faktisk privat en internetudbyder (Nettonet) hvor jeg slet ikke kan
få en faktura før at jeg har indbetalt. Årsagen er Azeros kollaps. Azero
sendte en masse regninger ud, som kunderne ikke betalte. Derved kom de til
at hænge på den udgående moms, som fik selskabet til at kollapse.

Dette kollaps har fået en større andel af internetbranchen til at forlange
indbetaling før fakturaudskrivning. Hvis kunderne så ikke betaler, så
udskrives fakturaen ikke og der bliver ikke momsproblemer.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : morten sorensen

Dato : 13-10-05 12:43

Kurt Harald Nedergaard wrote:
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Også i det tilfælde du har underleverandører.

Nej - fordi jeg skal måske afvente hvad de skal have i penge og de skal
måske afvente hvad andre skal have, osv.

--

morten sorensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-10-05 14:37

On Thu, 13 Oct 2005 12:41:53 +0200, morten sorensen wrote:

> Nej - ikke hvis man har underleverandører.

Hvis underleverandøren også skriver regningen i det øjeblik arbejdet er
udført (eller varen leveret) kan man vel godt.

--
MVH
osv...

Fra : morten sorensen

Dato : 13-10-05 14:41

Frank E. N. Stein wrote:

> Hvis underleverandøren også skriver regningen i det øjeblik arbejdet er
> udført (eller varen leveret) kan man vel godt.

Nej - for du kan fortsætte kæden af underleverandører.

Ikke alle firmaer har den samme arbejdsgang. Jeg ordner fakturaer med
det samme - både dem der går ind og ud - fordi det passer mig bedst.

Andre firmaer har en deltids-bogholder; jeg kan ikke se hvad det gavner
landet at presse en bestemt arbejdsgang ned over alle mindre firmaer, da
det især er i disse firmaer man må arbejde med det man har - man kan jo
ikek bare ansætte en til.

--

morten sorensen

Fra : Peter Bang

Dato : 13-10-05 15:23

> [...]
>hvad det gavner
>landet at presse en bestemt
>arbejdsgang ned over alle mindre firmaer, da

Men det jo heller ikke nødvendigt. Told&Skat ønsker blot at se
dokumentation for, at pågældende håndværker har udført arbejde der
der. Enhver bare nogenlunde organiseret forretning fører vel en
log af en slags. X udfører Y-arbejde hos Z på søndag .... Det har
intet med regningen at gøre.

Fra : morten sorensen

Dato : 13-10-05 15:49

Peter Bang (slet 2795C) wrote:

> [...]
> der. Enhver bare nogenlunde organiseret forretning fører vel en
> log af en slags. X udfører Y-arbejde hos Z på søndag .... Det har

Som jeg forstod indlægget, handlede det om at man ville have noget nær
øjeblikkelig fakrurering af arbejde.

Det mener jeg er et urealistisk og direkte dumt krav, da det lægger
byrder på de erhvervsdrivende der har mindst råderum mht ansatte,
arbejdsgange osv.

--

morten sorensen

Fra : Peter Bang

Dato : 13-10-05 16:38

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> skrev:

> [...]

Sådan forstår jeg absolut ikke forslaget fra T&S. Det ville ikke
blot være urimeligt, men også umuligt. I mange tilfælde er der jo
tale om arbejde, der udføres over flere dage. Arbejdet kan også
være en del af en større enterprise. Der kan være aftalt en
fastprismodel, hvor materialerne er eneste variabel. Arbejdet kan
være en gratis udbedring af sjusk ... Etc, Etc.

Så naturligvis er der ikke tale om øjeblikkelig fakturering. Det
kan kun dreje sig om log, eller ordrebekræftelser osv. T&S er jo
blot interesseret i, at det arbejde der udføres indgår i
virksomhedens driftsregnskaber, og at det ikke er rent måneskin.

Fra : morten sorensen

Dato : 13-10-05 16:53

Peter Bang (slet 2RZIJ) wrote:

> [...]
> blot interesseret i, at det arbejde der udføres indgår i
> virksomhedens driftsregnskaber, og at det ikke er rent måneskin.

Naturligvis skal ting dokumenteres; jeg forstod det blot som jeg
skitserede - og det kan jeg se vi begge mener er uhensigtsmæssigt (eller
umuligt). Jeg tror således at vi er mere eller mindre enige.

--

morten sorensen

Fra : Peter Bang

Dato : 13-10-05 20:11

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> skrev:

> [...]

Tror jeg også. Og personligt kan det iøvrigt ikke genere mig, at
T&S benytter lidt idérigdom for at kradse pengene ind. Som
lønmodtager har det altid irriteret mig, at en simpel moms-
og/eller selskabsregistrering i mange brancher er ensbetydende med
diverse kreative krumspring for at undgå at bidrage til festen.

Fra : morten sorensen

Dato : 13-10-05 20:48

Peter Bang (slet 0ZWSL) wrote:

> [...]
> og/eller selskabsregistrering i mange brancher er ensbetydende med
> diverse kreative krumspring for at undgå at bidrage til festen.

Til gengæld er T&Ss forvaltning af reglerne for personligt ejede firmaer
til tider decideret åndssvag og firkantet.

Et eksempel er deres skelnen mellem videreuddannelse og efteruddannelse
som de nogle steder tolker således at man kun kan fratrække udgifter til
kurser der bygger på den uddannelse man har - uafhængigt af hvad firmaet
laver.

Til tider betragtes man som en svindler når man er selvstændig. Lidt
trættende.

--

morten sorensen

Fra : Peter Bang

Dato : 14-10-05 12:54

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> skrev:

>Til gengæld er T&Ss forvaltning af
>reglerne for personligt ejede firmaer
>til tider decideret åndssvag og firkantet.

Absolut. Det er lidt af en jungle at navigere rundt i. Både for de
små erhvervsdrivende, der ikke har en stab af djøf'er klar i
kulissen. Men sikkert også for T&S selv.

>Et eksempel er deres skelnen mellem
> [...]

Er ikke bekendt med praksis, men det lyder absurd.

>Til tider betragtes man som en
>svindler når man er selvstændig. Lidt
>trættende.

Helt sikkert. Desværre bliver mange lovlydige borgere indirekte
ofre for sjufternes krumspring. Hele banden bliver skåret over en
kam. En udvikling, der efterhånden er blevet en nationalsport her
i landet. Ren leverpostej.

Fra : Peter Bang

Dato : 13-10-05 11:31

> [...]
>til mig. Da der lige så ofte er tale om
>små firmaer, som kun har deltids
>bogholder og måske kun på grund af den lave

Nix. T&S ønsker blot at se dokumentation for, hvem der har udført
hvad og i hvor lang tid på en pågældende dag. Et regnskab man må
formode enhver håndværker og/eller mester ligger inde med. Han
skal jo bruge det, når han sender den endelige faktura.

>Derved afskæres jeg fra at bruge små
> [...]

Håndværkerens regnskabsorden har uendelig lidt med din kredit at
gøre.

>Er vi ikke ved at gå i lige lovlige
> [...]

Skattestop? ... du blander tingene sammen. Skattestop betyder
ikke, at håndværkere ikke skal svare skat og moms.

>Det er jo ikke til at få en håndværker
>i forvejen. Det er lige før at jeg
>vil føje det radikale forslag om at få
>flere østarbejdere til landet.

Oh well. De skal også svare skat og moms.

>Godt nok bliver det så ikke lavet så
>godt, men diverse regeringer har
>decideret forfulgt boligejerne ved at
>beskære rentefradraget med den dybere
>mening at boligmassen skal forfalde.

Rentefradraget? :)

Fra : C.Overgaard

Dato : 13-10-05 11:55

"Peter Bang (slet CXAPE)" <peterbang@CXAPEprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> formode enhver håndværker og/eller mester ligger inde med. Han
> skal jo bruge det, når han sender den endelige faktura.

Det er jo nemt nok at have en lap papir liggende med en eller anden notat
om X timer hos den og den. Hvis jeg kender T&S ret, så kræver de nok mere
end det.

> Håndværkerens regnskabsorden har uendelig lidt med din kredit at
> gøre.

Det har temmelig meget med min kredit at gøre. Tvinges håndværkeren til at
fremsende regning for timerne med det samme, så er betalingsfristen som ofte
indstillet efter regningens dato. Typisk 8-14 dage. Jeg skal derved betale
regningen måneder før at jeg plejer at betale den.

> Skattestop? ... du blander tingene sammen. Skattestop betyder
> ikke, at håndværkere ikke skal svare skat og moms.

Håndværkeren kan svare al den moms og skat, han har lyst til. Det er mig som
taber renteindtægt af den periode, jeg får mindre kredit i.

> Oh well. De skal også svare skat og moms.

Det vil de naturligvis også gøre, men deres timeløn er lavere, så det bliver
også en lavere skat.

> Rentefradraget? :)

Hvis det er gået din næse forbi, så har en af de skammeligste beslutninger
fra centralregimet været at reducere rentefradraget for os boligejere alt
imens at de kaster massive summer ud til lejerne i boligtilskud.

Det tangerer simpelt tyveri og det er lidt før at bare det at jeg skriver om
det gør mig så sur at jeg må tænde for TV-avisen i aften for at se om der er
nogle som det er gået ud over ude i verdenen, så jeg kan få det godt igen.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Peter Bang

Dato : 13-10-05 15:17

C.Overgaard <newsmail@carstenovergaard.dk> skrev:

> [...]

Der kræves da blot dokumentation for hvorfor gulpladebilerne
holder rundt omkring på villavejene i weekenden.

> [...]
>indstillet efter regningens dato.
>Typisk 8-14 dage. Jeg skal derved betale
>regningen måneder før at jeg plejer at betale den.

Det er der jo ikke tale om. Regninger kan jo først fremsendes når
arbejdet er færdigudført og materialeforbruget er opgjort.

>Håndværkeren kan svare al den moms og
>skat, han har lyst til. Det er mig som
>taber renteindtægt af den periode, jeg
>får mindre kredit i.

Du blander igen tingene sammen. Håndværkermesterens dokumentation
og regnskab har intet med din faktureringsdato at gøre. Mester kan
give dig kredit frem til dommedag, hvis han lyster. Men hans
regnskaber skal naturligvis indeholde diverse udeståender. Ellers
kan han jo ikke svare lovpligtig skat og moms.

>Det vil de naturligvis også gøre, men
> [...]
Ja, det kan jo blive småt for enhver ...

Fra : morten sorensen

Dato : 13-10-05 11:46

C.Overgaard wrote:

> Nu vil Told og Skat så kræve at der mandag morgen skal udskrives en regning
> på arbejde udført f.eks. i en weekend.

Det er et dumt krav - men desværre sker det at T&S kommer med forslag
der klart rammer de mindste virksomheder - hvilket er sært i DK.

Ingen sko er for små. Der er ting jeg selv betaler, men mit firma kunne
betale - hvis det ikke var fordi dokumentationskravet til fx transport
er for rigide.

Når det så er sagt, er der mange mindre erhvervsdrivende der kunne
trænge til at få styr på deres interne procedurer, da det en del steder
fuldkommen sejler.

--

morten sorensen

Fra : Ulrich Valera

Dato : 13-10-05 16:29

"C.Overgaard" <newsmail@carstenovergaard.dk> wrote in message
> Jeg har gennem tiden fået udført en del arbejde af forskellige
> håndværkere.

> Nu vil Told og Skat så kræve at der mandag morgen skal udskrives en
> regning på arbejde udført f.eks. i en weekend.

Det lyder mærkeligt!

Nu er Told & Skat jo mange ting - Er du sikker på, at den pågældende
medarbejder var kompetent?

Iht. Told & Skats vejledning om fakturering står der, at fakturering
skal ske som normalt for den pågældende branche -
- Og det er ikke morgenen efter!

I Danmark er virksomhedschefer desværre en flok "Ja, Ja, skal nok"
sigere, der ikke kan sætte nogen på plads!
Derfor hører vi om sådanne mærkelige sager.

Gamle skibsreder Mærsk lader sig ikke tyrannisere af bureaukrater.
Vær sikker på, at hans fakturaer kommer, når han bestemmer, at de skal
komme- og ikke før!

Forhåbentlig kan vort elendige skolevæsen med tiden påvirke drenge til
at være mandfolk og pigerne til at passe hjemmene i stedet for at blive
møgbitches som i dag.
Det er hårdt tiltrængt!

Ulrich Valera
Kontorchef