De radikale slås igen om muslimske værdier
Fra : GB

Dato : 11-10-05 11:56

www.politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=401887

Radikal politiker med muslimsk baggrund skaber igen uro om de partiets
politik. Nu er det tegninger af profeten Muhammed, der splitter partiet.

Endnu en gang skaber en radikal politiker med muslimsk baggrund uro om
partiets politik. Denne gang står striden om, hvorvidt profeten Muhammed
må portrætteres.

Jyllands-Posten har nemlig bragt 12 tegninger af profeten, og det fik den
radikale byrådskandidat i Århus Rabih Azad-Ahmad, til at opfordre
politikere på tværs af partierne til at fordømme avisen.

Rabih Azad-Ahmads opfordring skaber imidlertid splid i de radikale
rækker. Den radikale landsformand Søren Bald fordømmer opfordringen.

Uenighed i partiet
»Vi lever mig bekendt i 2005 og ikke 750. Derfor må alle her i landet
finde sig i at kunne blive forhånet eller modsagt. Vi hylder et frisind
og en ytringsfrihed, som er ganske udstrakt, og derfor ville jeg under
ingen omstændigheder følge sådan en opfordring,« siger den radikale
landsformand, Søren Bald til Jyllands-Posten.

Det radikale folketingsmedlem Morten Østergaard finder derimod
opfordringen helt på sin plads, mens hans kollega, Naser Khader, ikke
mener, at politikere skal blande sig i den kunstneriske frihed eller
ytringsfriheden.

GB