Ikke råd til whisky i whisky-bæltet
Fra : Martin K

Dato : 10-10-05 10:04

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2005/10/10/10071352.htm

En gennemsnitlig husstand i det rige Gentofte har mindre til rådighed om
måneden, end dem, der bor i de fattigere vestdanske kommuner, på grund af de
høje boligpriser og den kommunale udligningsordning. Det sidste bliver der
forhåbenligt snart lavet om på.

--
Martin K

Progressiv

Fra : Tveskaeg

Dato : 10-10-05 13:02

On Mon, 10 Oct 2005 11:04:09 +0200, "Martin K" <n@da.spam> wrote:

> [...]
>høje boligpriser og den kommunale udligningsordning. Det sidste bliver der

Ja for regeringen arbejder jo for større lighed i samfundet.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 10-10-05 15:30

"Martin K" <n@da.spam> wrote in message
> [...]
> de
> høje boligpriser og den kommunale udligningsordning. Det sidste bliver der

hvorfor i alverden vil du have lavet om på det?????????????+

Hvorfor vil du straffe os jyder blot fordi vi ikke er så dumme at betale alt
for meget for vores boliger, men kun betaler det som de er værd??

Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-05 15:50

Peter K. Nielsen <nixen@bixen.dk> wrote:

> "Martin K" <n@da.spam> wrote in message

> hvorfor i alverden vil du have lavet om på det?????????????+

Naturligvis skal man da det.

> Hvorfor vil du straffe os jyder blot fordi vi ikke er så dumme at betale alt
> for meget for vores boliger, men kun betaler det som de er værd??

Man burde da også ændre boligbeskatningen til at være en skat på
boligens areal, ikke på dens beliggenhed.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 10-10-05 16:07

""Per Rønne"" <spam@RQNNE.invalid> wrote in message

> Naturligvis skal man da det.

hvorfor

> Man burde da også ændre boligbeskatningen til at være en skat på
> boligens areal, ikke på dens beliggenhed.

en boligs beliggenhed beskattes ikke - man kan måske derimod sige at dumhed
beskattes

Peter

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 11-10-05 02:59

Per Rønne wrote:

> Man burde da også ændre boligbeskatningen til at være en skat på
> boligens areal, ikke på dens beliggenhed.

Det er værdien, der beskattes.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-05 06:00

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Det er værdien, der beskattes.

Har jeg benægtet det? Jeg argumenterer blot for en ændring, så
københavnere ikke særbeskattes, mens vestjyder beskattes uhyre
lemfældigt, blot fordi den københavnske krone er mindre værd end den
vestjyske ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 11-10-05 16:04

Per Rønne wrote:

> Har jeg benægtet det? Jeg argumenterer blot for en ændring, så
> københavnere ikke særbeskattes,

Bliver de heller ikke. De beskattes nøjagtigt som alle andre - af
boligens værdi.

> mens vestjyder beskattes uhyre
> lemfældigt,

Intet lemfældigt der.

> blot fordi den københavnske krone er mindre værd end den
> vestjyske ...

Den er ikke mindre værd. Det er bare vestjyske boliger, der er mindre
værd. Folk arbejder også for mindstelønnen her i Vestjylland - hvis de
kan finde et arbejde.

Fra : Mark Jensen

Dato : 11-10-05 16:49

On Tue, 11 Oct 2005 17:03:55 +0200, "Henrik Svendsen"
<HrSvendsen@msn.com> wrote:

> [...]
>
>Den er ikke mindre værd. Det er bare vestjyske boliger, der er mindre
>værd. Folk arbejder også for mindstelønnen her i Vestjylland - hvis de

Jep. Og selvfølgelig er det mere attraktivt (for de fleste, mig
ekskl.) at bo i København med det rige kulturliv. Selvfølgelig koster
det meget mere at bo i hovedstaden. Så kan man jo selv vælge hvad man
vægter højt - bedre økonomi, større bolig, og en mindre provinsby,
eller mindre god økonomi, mindre bolig og hovedstaden.

Men værdien afspejler præcis udbud og efterspørgslen på beliggenhed i
Danmark

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 11-10-05 17:53

"Mark Jensen" <jesperj@it.dk> wrote in message
> [...]

> eller mindre god økonomi, mindre bolig og hovedstaden.
>
> Men værdien afspejler præcis udbud og efterspørgslen på beliggenhed i

problemt er bare at markedsøkonomi kun er en god ting så længe den ikke går
ud over kapitalisterne. I samme øjeblik den gør det, s begynder de at hyle
op om uretfærdighed

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 11-10-05 18:05

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message

> problemt er bare at markedsøkonomi kun er en god ting så længe den ikke
> går ud over kapitalisterne. I samme øjeblik den gør det, s begynder de at
> hyle op om uretfærdighed

Nej, problemet er tilhængerne af planøkonomi ikke fatter deres ævl har
spillet fallit. Planøkonomi har drevet kontinenter i ruin og selv
finansministeren under Anker har erkendt markedsøkonomien er planøkonomien
overlegen.

At der stadig findes idioter der ikke har fattet noget selv så simpelt siger
vel mest om disse menneskers begavelse.

Thorkild

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 11-10-05 21:09

Thorkild Poulsen wrote:
> [...]
>
> At der stadig findes idioter der ikke har fattet noget selv så
> simpelt siger vel mest om disse menneskers begavelse.

Hvad i alverden ... hvordan kom det der ind i billedet?

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-05 18:25

> [...]

> eller mindre god økonomi, mindre bolig og hovedstaden.
>
> Men værdien afspejler præcis udbud og efterspørgslen på beliggenhed i

Og markedet påvirkes naturligvis af den statslige særbeskatning af
københavnerne ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 11-10-05 21:09

Per Rønne wrote:

> Og markedet påvirkes naturligvis af den statslige særbeskatning af
> københavnerne ...

Ja, det er rigtigt Per, og hvad betyder så denne påvirkning i netop
dette tilfælde ... ?

Fra : Martin K

Dato : 10-10-05 15:52

> Hvorfor vil du straffe os jyder blot fordi vi ikke er så dumme at betale
alt
> for meget for vores boliger, men kun betaler det som de er værd??

Jeg vil bare skære lidt ned på den kommunale udligningsordning, som er gået
for vidt, sikkert på grund af den jyske mafia.

--
Martin K

Progressiv

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 10-10-05 16:07

> [...]
> gået
> for vidt, sikkert på grund af den jyske mafia.

og hvilken effekt vil det så have i den her sammenhæng????

Peter

Fra : T.Liljeberg

Dato : 11-10-05 06:03

On Mon, 10 Oct 2005 17:07:29 +0200, in dk.politik "Peter K. Nielsen"
<nixen@bixen.dk> wrote:

>"Martin K" <n@da.spam> wrote in message

>og hvilken effekt vil det så have i den her sammenhæng????

De penge whisky-bælte kommunerne sparer hvis man ændrede
udligningsordningerne kunne bruges til reduktion af kommuneskatten.
Ergo flere penge i whisky-bælternes lommer. Ergo mere udligning i
rådighedsbeløb efter skat.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 11-10-05 07:39

"T.Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> wrote in message

> [...]
> udligningsordningerne kunne bruges til reduktion af kommuneskatten.
> Ergo flere penge i whisky-bælternes lommer. Ergo mere udligning i

Nej de vil blot få huspriserne i whiseybæltet til at sitge endnu mere.

I danmark fastsættes huspriserne udfra "månedlig brutto ydelse" og
huskøberne vælger hus ud fra hvad ydelse de magter

Peter

Fra : T.Liljeberg

Dato : 11-10-05 08:42

On Tue, 11 Oct 2005 08:38:33 +0200, in dk.politik "Peter K. Nielsen"
<nixen@bixen.dk> wrote:

>"T.Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> wrote in message

>Nej de vil blot få huspriserne i whiseybæltet til at sitge endnu mere.

Det ville formentlig æde en del af pengene, hvis ikke dem alle. Men
ikke desto mindre, whisky-bælte kommunerne sender stadig en stor sjat
penge til resten af landet, herunder Jylland.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 11-10-05 11:10

> Det ville formentlig æde en del af pengene, hvis ikke dem alle. Men
> ikke desto mindre, whisky-bælte kommunerne sender stadig en stor sjat
> penge til resten af landet, herunder Jylland.

Det vil æde dem alle - tro mig. Med hensyn til at whiskey bæltet sender så
mange penge til Jylland, så er det jo en skrøne der i høj grad afhænger af
beregningsmetode. Man indregner mig bekendt ikke alle de arbejdspladser man
"stjæler" til hovedstadsområdet, ligesom man heller ikke indregner alle de
statsmidler der bliver brugt i hovedestaden

Peter

Fra : T.Liljeberg

Dato : 12-10-05 04:25

On Tue, 11 Oct 2005 12:09:59 +0200, in dk.politik "Peter K. Nielsen"
<nixen@bixen.dk> wrote:

> [...]
>mange penge til Jylland, så er det jo en skrøne der i høj grad afhænger af

Udligningsordningen kræver vist ikke de store kreative beregninger for
at vise, at penge sendes fra en del af landet til en anden.

>Man indregner mig bekendt ikke alle de arbejdspladser man
>"stjæler" til hovedstadsområdet, ligesom man heller ikke indregner alle de
>statsmidler der bliver brugt i hovedestaden

Det bliver hurtigt noget abstrakt, og temmelig svært at definere hvad
der skal indregnes. Hvad med landbrugsstøtte, fiskeristøtte,
egnsudvikling, øde motorveje, osv?

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 12-10-05 11:54

> [...]
>
> Det bliver hurtigt noget abstrakt, og temmelig svært at definere hvad
> der skal indregnes. Hvad med landbrugsstøtte, fiskeristøtte,

Præcis - derfor er det noget sludder at sige at københavn betaler til resten
af landet

Peter

Fra : Pjensen73

Dato : 10-10-05 16:48

Martin K skrev:
> [...]
> høje boligpriser og den kommunale udligningsordning. Det sidste bliver der

Og det forklarer hvorfor Thorkild vil have fjernet topskatten og øget
ulighed. For så kan han få råd til en flaske whisky

Fra : Morfar fra Viborg

Dato : 11-10-05 08:00

"Martin K" <n@da.spam> skrev i en meddelelse
> http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2005/10/10/10071352.htm
>
> En gennemsnitlig husstand i det rige Gentofte har mindre til rådighed om
Ja det er så SYND for den.

--
Hej fra Børge Højlund Jensen.
Min hjemmeside

Fra : T.Liljeberg

Dato : 11-10-05 08:44

On Tue, 11 Oct 2005 09:00:20 +0200, in dk.politik "Morfar fra Viborg"
<b-h-j@oncable.dk> wrote:

>"Martin K" <n@da.spam> skrev i en meddelelse

>Ja det er så SYND for den.

Det var flot - dit første politike debatindlæg. Det blev der alligevel
tid til, midt mellem alle de Socialkammeratiske opslag...