Nyt syn på synskorrigerende operationer
Fra : Trans

Dato : 10-10-05 07:00

MOR OG SØN FIK NYT SYN

Jeg læste ovennævnte forbløffende artikel i Ekstra Bladet om
danskere, der får foretaget synskorrigerende operationer i Tyrkiet,
som klinikkerne i Danmark enten ikke er i stand til at udføre, eller
som er meget dyrere for patienterne i Danmark, eller begge dele.

Jeg synes, man kan se, at det skatteyderbetalte sundhedsvæsen i
Danmark ikke er alt for godt. Jeg må spørge:

(1) Hvorfor kan klinikkerne i Danmark ikke klare sådanne operationer?
Er den skatteyderbetalte uddannelse af øjenkirurger i Danmark ikke god
nok?

(2) Hvorfor er der så lang tids ventetid på operationerne i Danmark?

(3) Hvorfor kan patienterne i Danmark ikke få foretaget operationerne
gratis? Der er jo tale om meget alvorlige synsfejl.

Mine spørgsmål havner i en gruppe om politik, fordi det i Danmark i
vidt omfang er det offentlige, der tager sig af sygdomsbehandling,
hvilket betyder, at sygdomsbehandling bliver et politisk anliggende.

Bent

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-05 08:15

Trans <kongaead@my-deja.com> wrote:

> [...]
>
> (1) Hvorfor kan klinikkerne i Danmark ikke klare sådanne operationer?
> Er den skatteyderbetalte uddannelse af øjenkirurger i Danmark ikke god

Personligt har jeg nu gratis fået begge mine øjne laser-opereret for
nærsynethed på Rigshospitalet. I dette tilfælde var der tale om
langsynethed, hvor moderen fik en ny kunstig linse sat i, mens sønnen
fik ændret på sin linse ved laserstråler.

Om langtidsudsigerne for de nyopererede er gode, aner jeg ikke. De
danske øjenlæger anser tilsyneladende ikke teknologien til moden nok til
at de vil bruge den, men mon ikke man har andre standarder i Tyrkiet?

Og så er øjenlæger i Danmark nok dyrere end øjenlæger i Tyrkiet, på
samme måde som en tyrkisk barber i Tyrkiet nok går lidt billigere end en
dansk barber i Danmark.

> (2) Hvorfor er der så lang tids ventetid på operationerne i Danmark?

Måske fordi vi generelt mangler læger her i landet, også øjenlæger. De
ansvarlige er daværende undervisningsminister Bertel Haarder og
daværende formand for Amtsrådsforeningen Per Kaalund, der fik nedsat
optagelsestallene på medicinstudiet umiddelbart efter at Per Kaalund
havde fået gennemtvunget 37-timers arbejdsugen for yngre læger. Det
hjælper også på opretholdelsen af lægemangelen, at forholdsvis mange
medicinstuderende er svenskere og nordmænd, der efter uddannelsens
afslutning vender hjem igen.

> (3) Hvorfor kan patienterne i Danmark ikke få foretaget operationerne
> gratis? Der er jo tale om meget alvorlige synsfejl.

Det kan de vel også, men det er jo i høj grad amterne der står for det.
Men vi har jo snart valg til de nye regionsråd, der jo netop især skal
stå for.

> Mine spørgsmål havner i en gruppe om politik, fordi det i Danmark i
> vidt omfang er det offentlige, der tager sig af sygdomsbehandling,
> hvilket betyder, at sygdomsbehandling bliver et politisk anliggende.

Naturligvis er det et politisk spørgsmål.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-10-05 12:46

""Per Rønne"" <spam@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> hjælper også på opretholdelsen af lægemangelen, at
> forholdsvis mange
> medicinstuderende er svenskere og nordmænd, der efter

Dertil skal du føje til at mange studerende ikke kan komme
ind på studiet fordi de har for lave karakterer fra
gymnasiet. Hvis de fx har dårlige karakterer i idræt og
musik, og ikke har høje karakterer nok i historie eller
filosofi eller andre små-fag, så tæller det med i
gennemsnittet og gør at en person med topkarakterer i fysik-
kemi, matematik og biologi ikke vil kunne passere
spærregrænsen for optaget, da de andre fag trækker voldsomet
ned i det gennemsnit. Så en person, der er godt til de
nævnte fag og som også er god til idræt, musik, fremmedsprog
vil kunne optages, hvilket ikke betyder at de bliver bedre
læger end dem, der i sin tid blev optaget på studiet før
adgangsbegrænsningerne. Dengang havde man de såkaldte
stopprøver efter forprøven, hvor man også siede temmelig
mange fra - omkring 80 procent.

Men gymnasiekarakterer siger intet om en studerendes evner
til at læse, højst om den studerendes evner til at gå til
eksamen og i det hele taget slide sig til gode karakterer.
Man bliver ikke bedre læge af at have fået 13 i matematik.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-05 18:25

Arne H. Wilstrup <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:

> [...]
> fordi de har for lave karakterer fra gymnasiet. Hvis de fx har dårlige
> karakterer i idræt og musik, og ikke har høje karakterer nok i historie

Historie er i gymnasieskolen ikke et lille fag, men er et af de centrale
dannelsesfag. Sådan var det også tidligere i folkeskolen - indtil faget
i forbindelse med realeksamens afskaffelse blev »afprioriteret«.

> [...]
> fremmedsprog vil kunne optages, hvilket ikke betyder at de bliver bedre
> læger end dem, der i sin tid blev optaget på studiet før

En studentereksamen er et hele, og selv om det kan være nødvendigt at
have visse fag på bestemte niveauer, for at læse bestemte fag på
universitet eller teknikum {noget der i øvrigt kan klares på et
gymnasialt suppleringskursus}, så kan det altså ikke accepteres at visse
fag sjofles.

> [...]
> slide sig til gode karakterer. Man bliver ikke bedre læge af at have fået

Næh, men du plejer da i øvrigt ikke at være tilhænger af at grund- og
gymnasieskolen skal uddanne fagidioter.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-10-05 19:55

> [...]
> dannelsesfag. Sådan var det også tidligere i folkeskolen -
> indtil faget
> i forbindelse med realeksamens afskaffelse

Historiefaget blev afskaffet som eksamensfag med Bertel
Haarders hjælp

[...]

> [...]
> på et
> gymnasialt suppleringskursus}, så kan det altså ikke

Enhver eksamen burde afgøres med bestået eller ikke-bestået.
Man skal være 100 procent student eller ikke student, og
ikke 1/4 student eller 3/8 student eller lignende alt efter
hvilken karakter man er blevet benådet med. Og det er
fjollet at man ikke kan komme til at læse medicin fordi man
har for ringe karakterer i historie.

> Næh, men du plejer da i øvrigt ikke at være tilhænger af
> at grund- og
> gymnasieskolen skal uddanne fagidioter.

Det er jeg stadigvæk ikke -men jeg er heller ikke tilhænger
af adgangsbegrænsninger baseret alene på karakterer - og det
er det vi diskuterer- at der er lægemangel blandt andet af
de grunde jeg nævner.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-05 21:25

Arne H. Wilstrup <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> Historiefaget blev afskaffet som eksamensfag med Bertel aarders hjælp

Det er jeg da udmærket klar over. Også over at han i sin første periode
som undervisningsminister {10,5 år} reelt stod for en kraftig nedskæring
af det faglige niveau overalt.

> [...]
> med. Og det er fjollet at man ikke kan komme til at læse medicin fordi man

Enten er man student eller også er man ikke student. Men der er altså
forskel på om man har et gennemsnit på 7, og et på 11.
--
Per Erik Rønne

Fra : XXX

Dato : 11-10-05 23:05

spam@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote in

> Enten er man student eller også er man ikke student. Men der er altså
> forskel på om man har et gennemsnit på 7, og et på 11.

Kun på papiret.
Generthed og andre ting betyder utroligt meget for ens karakterer i
gymnasiet. Hvis ikke man er meget for at åbne munden i timerne og til de
mundtlige prøver, så er løbet kørt. Det betyder ikke, at man ikke kender
svarene på de spørgsmål, som der stilles.
Ikke engang kanon gode karakterer i det skriftlige arbejde, kan redde den
situation.
Gymnasiet er meget socialt anlagt og er man ikke et flokdyr, så får man
problemer.
Min tid i gymnasiet var et helvede.

Fra : Egon Stich

Dato : 11-10-05 19:12

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eksamen og i det hele taget slide sig til gode karakterer.
> Man bliver ikke bedre læge af at have fået 13 i matematik.

Og er der ikke noget med, at de danske optagelseskrav på lægestudiet er
lavere end de svensk/norske?
Og at det derfor er attraktivt for enkelte at søge til danmark?

MVH
Egon

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-10-05 20:25

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en
meddelelse news:5xT2f.271$c35.140@news.get2net.dk...

> [...]
> lægestudiet er
> lavere end de svensk/norske?
> Og at det derfor er attraktivt for enkelte at søge til

Hvad har det at gøre med mangel på læger i Danmark? De
studerende der kommer fra Norge og Sverige udgør i øvrigt et
fåtal.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-05 21:25

> [...]

> Hvad har det at gøre med mangel på læger i Danmark? De studerende der
> kommer fra Norge og Sverige udgør i øvrigt et fåtal.

Vistnok 20% alene for svenskernes vedkommende. Og de skånske hospitaler
ville jo ikke engang stille praktikpladser til rådighed for dem.
--
Per Erik Rønne

Fra : Egon Stich

Dato : 12-10-05 11:43

> [...]
>
> Hvad har det at gøre med mangel på læger i Danmark? De
> studerende der kommer fra Norge og Sverige udgør i øvrigt et

Såmænd bare, at de optager pladser for danske studerende.
Der sikkert ville blive i landet, efter endt uddannelse.
Har aldrig haft forståelse for, at vi skal lægge pladser til udenlandske
studerende, når vi ikke selv har nok.

MVH
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-05 20:25

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> Og er der ikke noget med, at de danske optagelseskrav på lægestudiet er
> lavere end de svensk/norske?

Jep.

> Og at det derfor er attraktivt for enkelte at søge til danmark?

Vi mangler altså læger ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Egon Stich

Dato : 12-10-05 11:45

> Jep.

> Vi mangler altså læger ...
> --
> Per Erik Rønne

Det gør vi.
Og derfor finder jeg det forkert, at optage studerende, der efter endt
studie drager hjem igen.

MVH
Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 11-10-05 15:57

""Per Rønne"" <spam@RQNNE.invalid> wrote in message

> [...]
> langsynethed, hvor moderen fik en ny kunstig linse sat i, mens sønnen
> fik ændret på sin linse ved laserstråler.

Tænkte det nok, jeg betalte selv for mine operationer.

Hvornår skal du opereres for snæversyn ?

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-05 18:55

Thorkild Poulsen <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@RQNNE.invalid> wrote in message

> Tænkte det nok, jeg betalte selv for mine operationer.

Du slap så nok for en længere ventetid.

> Hvornår skal du opereres for snæversyn ?

Et pubertært ordspil?

De forskellige amter har forskellige prioriteter. Svjh bor du i et
tilbagstående jydsk amt ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 11-10-05 20:11

> Du slap så nok for en længere ventetid.

> Et pubertært ordspil?
>
> De forskellige amter har forskellige prioriteter. Svjh bor du i et
> tilbagstående jydsk amt ...

Rungsted

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-05 21:25

Thorkild Poulsen <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@RQNNE.invalid> wrote in message

> Rungsted

Frederiksborg amt. Jeg boede i starten i Københavns amt, senere i
Københavns kommune.

--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 12-10-05 01:03

> Frederiksborg amt. Jeg boede i starten i Københavns amt, senere i
> Københavns kommune.

Tjah, det er da godt dem der selv betaler kan gøre det uden at staten skal
tjene på det.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 12-10-05 03:55

> [...]

> ""Per Rønne"" <spam@RQNNE.invalid> wrote in message

> Tjah, det er da godt dem der selv betaler kan gøre det uden at staten skal

De forskellige amter har forskellige prioriteter, og jeg kan ikke se
hvorfor du pludselig vil blande staten ind i dette.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 12-10-05 05:44

> De forskellige amter har forskellige prioriteter, og jeg kan ikke se
> hvorfor du pludselig vil blande staten ind i dette.

Jeg henviste såmænd bare til at selvbetalte indgreb nu kan trækkes fra i
skat, det kunne de ikke da jeg fik mine øjne repareret.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 12-10-05 06:09

> [...]

> Jeg henviste såmænd bare til at selvbetalte indgreb nu kan trækkes fra i
> skat, det kunne de ikke da jeg fik mine øjne repareret.

Og så må vi vel have ansat nogle flere bureaukrater, for at administrere
denne ordning?
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 13-10-05 14:20

> Og så må vi vel have ansat nogle flere bureaukrater, for at administrere
> denne ordning?

Tværtimod, tilskudsordningen til medicin koster langt mere at administrere
end at jeg selv sætter et fradrag ind på selvangivelsen, det er gratis i
administration.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 13-10-05 14:31

Thorkild Poulsen wrote:
> [...]
>

> Tværtimod, tilskudsordningen til medicin koster langt mere at
> administrere end at jeg selv sætter et fradrag ind på selvangivelsen,

Sludder, tror du ikke at der sker opfølgning på din selvangivelse, eller
tror du at T&S tager dine skriv for gode varer?

--
Allan Riise

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 14-10-05 03:33

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> Sludder, tror du ikke at der sker opfølgning på din selvangivelse, eller
> tror du at T&S tager dine skriv for gode varer?

Den stikprøvekontrol T&S foretager er da langt billigere end en
tilskudsordning der vurderes individuelt.

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 12-10-05 11:41

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> Rungsted
>
> Thorkild

Rungsted?
Har een gang anløbet Rungsted havn.
Det var sandelig en oplevelse..!!
Mage til snobbet klientel, skal man lede længe efter.
Den sædvanlige gode havnestemning var ganske fraværende.
Men man så meget moderigtigt sejlertøj.

Det eneste positive var havnefogeden, som jo kommer fra "downstairs", og så
middagen i KDY´s restaurant.
De har sandelig en god kok

Men ellers er Rungsted nedklassificeret til ren og skær nødhavn.

Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 13-10-05 14:21

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> [...]
> middagen i KDY´s restaurant.
> De har sandelig en god kok
>
> Men ellers er Rungsted nedklassificeret til ren og skær nødhavn.

Indrømmet, havnen kunne være meget bedre hvis ikke vi skulle bruge så mange
penge på taberkommunerne.

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 13-10-05 19:10

> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> Indrømmet, havnen kunne være meget bedre hvis ikke vi skulle bruge så
> [...]

Tjah...
Det er jo netop mennesker med den indstilling, der gør Rungsted havn til en
ynkelig affære.
I render rundt der i modetøj, og sorterer mennesker efter påklædning.
Og at dømme efter bådene, er de alene statussymboler.
Men det undre mig, at "forretningsstrøget" på havnen mest består af tomme
lokaler?
Er i virkelig så fattige deroppe, at i ikke engang kan holde gang i jeres
egne forretninger?
Eneste sted, man kan få morgenbrød, er på benzintanken på den anden side at
strandvejen.
Så hver, kære hr. Hyacint, ligger "taberkommunen"?

Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 14-10-05 03:38

> [...]
> at
> strandvejen.
> Så hver, kære hr. Hyacint, ligger "taberkommunen"?

Nu ved jeg ikke hvornår du har været på havnen sidst, men forretningerne er
ændret til restauranter, hvilket jeg mener er helt fint.

At det der i gamle dage hed provianten er overtaget af en udlænding der
sælger øl og vin uden pant, har dække facaden til så T&S ikke kan se ind og
dagen lange sidder og følger Al Jasserra på TV, er jeg heller ikke
begejstret for.

Skulle du komme i "nødhavn" igen kan jeg anbefale Thai restauranten lige ved
siden af, folk kommer lang vejs fra, selv Laudrup tar turen fra Vedbæk.

Thorkild

Fra : Tim

Dato : 10-10-05 08:43

"Trans" <kongaead@my-deja.com> wrote in message
[...]

---------

Det er klart, at det danske sygehusvæsen kan forbedres. Det vil det altid
kunne. Imidlertid synes jeg faktisk det er blevet særdeles effektivt efter
at den nuværende regering er kommet til.

Ventelisterne er faktisk så korte, at folk ligefrem klager over, at de ikke
har tid nok til at "forberede sig" på operationer.

Det virker som om, at det fuldstændigt er gået i glemmebogen, at regeringen
faktisk stort set har afskaffet ventelisterne. Jeg, for een, kan huske alt
det hyleri der var over, hvor længe man skulle vente på operationer før.

Det er en saga blot.

Tim

Fra : Martin

Dato : 10-10-05 11:40

Per Rønne skrev:

> Personligt har jeg nu gratis fået begge mine øjne laser-opereret for
> nærsynethed på Rigshospitalet.

Og så blev du snæversynet istedet for!! Arhj Per, det var sgu et
dårligt bytte )

Mvh
Martin

Fra : Jens

Dato : 10-10-05 12:16

> [...]

> (1) Hvorfor kan klinikkerne i Danmark ikke klare sådanne operationer?
> Er den skatteyderbetalte uddannelse af øjenkirurger i Danmark ikke god

I den artikel Du citerede fra står bl.a.:

"Uden briller har Lene et syn på fem procent, og hun kunne faktisk have
fået en gratis operation af det offentlige.

- Men de danske læger kunne kun garantere, at synet uden briller blev på
10-20 procent, og der var ventetid på over to måneder."

> (2) Hvorfor er der så lang tids ventetid på operationerne i Danmark?

Aner det ikke. Men 2 måneders ventetid er mindre væsentlig ved
langsynethed end f.eks. cancer - efter min opfattelse.

> (3) Hvorfor kan patienterne i Danmark ikke få foretaget operationerne
> gratis? Der er jo tale om meget alvorlige synsfejl.

Det kan de også, jnf. ovenstående citat.

> Mine spørgsmål havner i en gruppe om politik, fordi det i Danmark i
> vidt omfang er det offentlige, der tager sig af sygdomsbehandling,
> hvilket betyder, at sygdomsbehandling bliver et politisk anliggende.

Men vi forbyder altså ikke folk at tage til udlandet for at betale sig
fra en operation som er gratis herhjemme - og det er da OK - ikke?
Forskellen er tilsyneladende kun, hvilket resultat man "garanterer",
ikke hvilket resultat man faktisk får.
--

Jens F