Høje indkomstskatter er intet problem
Fra : John Schmitt

Dato : 09-10-05 12:09

http://makeashorterlink.com/?M10A222FB

Høje indkomstskatter er intet problem:

Reformer er nødvendige, men skattelettelser er ikke. Konklusionen er klar
fra førende internationale økonomer, der anbefaler massiv indsats for at
fremme vilkårerne for de små og mellemstore virksomheder samt forskning og
uddannelse

Et højt skattetryk er ikke i sig selv en barriere for vækst. Det er den
enslydende analyse fra verdens to førende centre for evaluering af
konkurrenceevne, og deres konklusioner støttes af uafhængige eksperter.
Konklusionen er i modstrid med Konservativt Folkeparti, de radikale og Dansk
Industris erklærede målsætning om at sænke indkomstskatterne. Statsminister
Anders Fogh Rasmussen har også for nylig, på Dansk Industris årsdag, luftet
muligheden for indkomstskattelettelser, men de økonomiske eksperter mener,
det ikke bør være første prioritet.

"Sænkning af skatten på arbejde er langt mindre presserende for dansk
økonomi end behovet for at forbedre vækstbetingelserne for de små- og
mellemstore innovations- og service virksomheder. Det er her, der kan skabes
arbejdspladser og vækst, og instrumenterne er investeringer i innovation,
forskning og uddannelse samt nedsættelse af selskabsskatterne, så danske
virksomheder får lige så gode vilkår som de multinationale selskaber i
Danmark," siger professor i konkurrenceevne Stéphane Garelli fra det Genève
baserede International Institute for Management Development.

Forklaringen på indkomstskatternes minimale betydning er, at Danmarks
offentlige sektor er i international særklasse. Så længe skattekronerne
anvendes til produktionsfremmende tiltag samt sikring af høje standarder for
uddannelse, infrastruktur og levestandard er skattetrykket ikke en barriere.
Det er snarere hovedforklaringen på, at Danmark på World Economic Forums
liste af vækstpotentiale er rykket op på en tredjeplads, mens man er nummer
fire i den samlede liste over konkurrenceevne.

Iain Begg, professor i økonomi fra London School of Economics, er enig:

"Skat er kun en byrde for et samfund, såfremt indtægterne ikke investeres
konstruktivt. Det er langt fra tilfældet i Danmark. Men man lukrerer på
fortidens dyder. Derfor er det godt, hvis de danske politikere nu afstikker
en kurs, der ligesom i de tidlige 90'ere lægger et fundament til fremtidig
vækst. De offentlige finanser er til det, " siger Iain Begg.

(Jeg indrømmer blankt, dette er kun posted for at provokere Thorkild

Fra : Pjensen73

Dato : 09-10-05 13:14

John Schmitt skrev:
SNIP

> (Jeg indrømmer blankt, dette er kun posted for at provokere Thorkild

Jeg glæder mig også til at se hvordan Thorkild vil reagere.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 11-10-05 04:14

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message

> [...]
> fremtidig vækst. De offentlige finanser er til det, " siger Iain Begg.
>
> (Jeg indrømmer blankt, dette er kun posted for at provokere Thorkild

Jamen så lad mig da kommentere denne (Kan du ikke bringe din kommentar i
topen næste gang)

Jeg fatter ikke folk kan se høje skatter som noget positivt i sig selv, de
frustrerer de dygtigste og i Danmarks tilfælde er der viden dræn og
virksomhedsflugt som disse økonomer end ikke berører. For nogen tid siden
var der en lignende undersøgelse under Rockwool fonden, hvor jeg havde en
mindre dialog med professoren bag. Det viser sig de kun kan konstatere der
er tale om et paradoks og ikke har indkalkuleret der i 80'erne og opefter
skete en udvikling på det danske arbejdsmarked, der gjorde det mere
fleksibelt.

Disse røde "økonomer" forholder sig ej heller til at skattelettelser er
vækstfremmende, deres fokus er mest på at bevare de høje skatter. Syndigt.

OG ja, arbejdsmarkedets infrastruktur og specielt et højt uddannelses niveau
er af overordentlig høj betydning. Gå bare mange år tilbage i mine indlæg i
debatten og du vil se jeg ønsker at styrke de danske universiteter,
kraftigt, langt kraftigere end de røde tidligere har været i stand til at
forstå. Blot må vi forlange der omstruktureres på universiteterne, der er
for meget 68'er, for mange hjemmefødsler og for lidt fokus på produktivitet.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 11-10-05 09:28

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> topen næste gang)
>
> Jeg fatter ikke folk kan se høje skatter som noget positivt i sig selv,

Det står der vel heller ikke - selv de rødeste tror jeg ikke vil sige, eller
mene, at skatten skal være så høj som muligt

> [...]
> mindre dialog med professoren bag. Det viser sig de kun kan konstatere der

Et paradoks, ja men kun hvis går til resultaterne med en forudfattet
mening - resultaterne strider mod hvad vi ved (eller tror at vi ved)

> [...]
> indlæg i debatten og du vil se jeg ønsker at styrke de danske
> universiteter, kraftigt, langt kraftigere end de røde tidligere har været

Nu har der kun en enkelt gang i historien været "rødt flertal" i Danmark,
Danmark er et borgerligt land, så ansvaret kan kun placeres ét sted. Men vi
er da enige, den bedste investering er uddannelse og forskning, så meget
desto værre er vi tjent med den nuværende regering.

Blot må vi forlange der omstruktureres på universiteterne, der er
> for meget 68'er, for mange hjemmefødsler og for lidt fokus på
> produktivitet.

Produktivitet står desværre tit i modsætning til kreativitet, når
liberalister taler om det, og kreativitet er vores bedste råvare.

JS

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 13-10-05 14:36

> Det står der vel heller ikke - selv de rødeste tror jeg ikke vil sige,
> eller mene, at skatten skal være så høj som muligt

Så fjern dem, de bidrager alligevel ikke med noget.

> Et paradoks, ja men kun hvis går til resultaterne med en forudfattet
> mening - resultaterne strider mod hvad vi ved (eller tror at vi ved)

Overhovedet ikke, de viser at universitetsøkonomer ikke har begreb om
værdien af fleksibilitet på arbejdsmarkedet.

> [...]
> vi er da enige, den bedste investering er uddannelse og forskning, så
> meget desto værre er vi tjent med den nuværende regering.

Det er klart skuffende den nuværende regering ikke satser mere på forskning.

Men den forrige regering var en katastrofe, de smed 40 % mere på folkeskolen
uden at få noget for pengene. En eklatant fiasko.

> Blot må vi forlange der omstruktureres på universiteterne, der er
>
> Produktivitet står desværre tit i modsætning til kreativitet, når
> liberalister taler om det, og kreativitet er vores bedste råvare.

Sikke noget bavl.

Thorkild