kreativ klasse
Fra : Christian

Dato : 09-10-05 11:00

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3311798/

holda kæft en gang snop...jeg er IT mand men vil sgu ikke sammenligned med
den gang snop plat selvforhøjelse....

citat
Den kreative klasse består groft sagt af kunstnere, IT-folk, forskere,
iværksættere, arkitekter, finansfolk, ledere, jurister, journalister,
forfattere og andre, der arbejder i »kreative fag«.

Ifølge Richard Florida udgør den kreative klasse videnssamfundets fremtid,
idet kreative mennesker skaber dynamik og vækst dér, hvor de bosætter sig.'

hvad pokker bidrager kunstnere, og forfattere til væksten, de er jo den
gruppe som går tiggergang hos de offentlige kasser for at få penge til deres
projekter...

Fra : Michael Weber

Dato : 09-10-05 11:26

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> hvad pokker bidrager kunstnere, og forfattere til væksten, de er jo den
> gruppe som går tiggergang hos de offentlige kasser for at få penge til

De kan bidrage med anderledes synsvinkler på problemstillinger, fordi de
ikke på samme måde er bundet i traditionelle
tankebaner som fagfolk er.
Hvilket f.eks. ufaglærte vel heller ikke er.

Men ligefrem at definere en "kreativ klasse" er efter min mening at skyde
over målet.
Men okay....det er så moden i disse år.
En mode der yderligere bidrager til en samfundsmæssig opsplitning af
mennesker.

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Christian

Dato : 09-10-05 12:32

> De kan bidrage med anderledes synsvinkler på problemstillinger, fordi de
> ikke på samme måde er bundet i traditionelle
> tankebaner som fagfolk er.
> Hvilket f.eks. ufaglærte vel heller ikke er.

well jeg ser mig selv om liberal-ateisk-republikaner...til
familiesammenkomster har jeg da en del utraditionelle tankebaner,men hvad
med feks skolelæren,-det er dem som har haft alle fra den 'kreative klasse'
i skolen, eller sygeplejersken og lægen som har behandlet dem,-de har jo
også en indirekte del af dette.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-10-05 23:42

Christian skrev:
> [...]
> gruppe som går tiggergang hos de offentlige kasser for at få penge til deres

tænk en gang hvor sure alle mennesker og særligt politiet bliver når man
er bare en lille smule kreativ med sandheden og pengene.

Fra : Morten V. Christians~

Dato : 10-10-05 07:29

Christian wrote:
> [...]
> gruppe som går tiggergang hos de offentlige kasser for at få penge til deres

Morsom artikel. Journalisten (og forskerne på Copenhagen Business
School) har tydeligvis ikke læst Richard Floridas seneste bog "Flight of
the Creative Class". Her kigger han nemlig bl.a. på Danmark og opgør den
kreative klasse til hele 42% af arbejdsstyrken (mod 30% i USA. I Finland
og Sverige er tallet endnu højere end de 42%). Det resultat har de så
"genskabt" på handelshøjskolen ved at kigge i en jobstatistik, og det
har de så fået Jyllandsposten til at trykke. Journalister er sgu for nemme.

Fra : Egon Stich

Dato : 10-10-05 10:49

> [...]
>

> hvad pokker bidrager kunstnere, og forfattere til væksten, de er jo den
> gruppe som går tiggergang hos de offentlige kasser for at få penge til

Opfindelsen af begrebet "kreativ klasse", er jo ikke andet, end det nyeste
påhit i akademikernes lange kæde af "kreavitet" , for at hævde egen klasses
fortræffeligheder.
Og egentlig lidt tåbeligt, at vælge at satse på netop dette ord.
I almindelig opfattelse har disse jo altid været kreative.
I retning af bedragerier, omgåelse af loven osv.
Og altid til falde for dem der betaler bedst.
Så jo, kreative er de skam.

MVH
Egon