Brev fra al Queda
Fra : Knud Larsen

Dato : 08-10-05 09:48

Hørte i går på CNN, at man har fundet et brev fra al Quedas nummer to til
Abu Musab al Zaraqawi i Irak.

Man beder ham om at lægge en dæmper på sin lyst til hovedafskæringer og
andre sådanne specialiteter, fordi de frygter, det vil kunne fremmedgøre de
muslimske masser.

Det lyder fornuftigt, og man må håbe de har ret, og at det ikke er
almindeligt, at man, som her i Danmark hos "Muslimer i Dialog", applauderer
det synspunkt at alle muslimer bør have videoer med hovedafskæringsscener i
hjemmet. (Hvad mon dem, der ikke vil "dialog", mener?)

Man kan kun håbe at Zaraqawi ikke er blevet så afhængig af sine
"snuff-videoer", at han ikke kan begrænse sig.

En sjov tanke at al Queda bliver fortaler for mere rationalitet, mens
vestlige tilhængere stadig mener det er forståeligt og "naturligt" at skære
hovedet af Røde Kors og FN-personale i Irak og Afghanistan.

Fra : GB

Dato : 08-10-05 11:13

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Man beder ham om at lægge en dæmper på sin lyst til hovedafskæringer
> og andre sådanne specialiteter, fordi de frygter, det vil kunne

Man beder ham i det nævnte brev også at holde op med at sprænge andre slags
muhamedanere til atomer, da det kan skabe indre splid. De er sørme skarpe
organisatorer, det må man lade dem...

GB

Fra : Trans

Dato : 08-10-05 13:50

GB wrote:

> Man beder ham i det nævnte brev også at holde op med at sprænge andre slags
> muhamedanere til atomer, da det kan skabe indre splid. De er sørme skarpe
> organisatorer, det må man lade dem...

Jeg kunne forestille mig, at medlemmerne af den muslimske
Yamadiyya-sekt i Punjab allerede er noget fremmedgjorte. I fredags blev
deres moské udsat for beskydning under fredagsbønnen. Otte personer
blev dræbt. Moskéformanden siger, han kun undgik at blive dræbt,
fordi han spillede død. Der er nogle billeder her:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_pictures/4319012.stm

Bent

Fra : GB

Dato : 08-10-05 14:48

"Trans" <kongaead@my-deja.com> skrev i meddelelsen

> Jeg kunne forestille mig, at medlemmerne af den muslimske
> Yamadiyya-sekt i Punjab allerede er noget fremmedgjorte. I fredags blev

Ahmaddiya, hedder de. Dansk overhovede er A.S. Madsen, som har oversat
koranen til dansk i en udgave, som afviger fra andre transkriptioner på
væsentlige punkter.
http://www.dci.dk/?artikel=889

Ahmadiya regnes ikke for islamisk af sunni- og shia-muhamedanere, og
ahmadi-muhamedanere forfølges og slagtes i de islamiske lande, nøjagtig
som kristne, jøder, hinduer, ateister og buddhister.

Der har i over fyrre år ligget en dansk ahmaddiya-moské i Hvidovre. Det
anvendte sprog er iøvrigt dansk, og indtil indvandringen tog fart, bestod
menigheden mest af danskere.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ahmadiya

GB

Fra : Per Hagemann

Dato : 08-10-05 18:22

"GB" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> Ahmaddiya, hedder de. Dansk overhovede er A.S. Madsen, som har oversat
> koranen til dansk i en udgave, som afviger fra andre transkriptioner på
> væsentlige punkter.
> http://www.dci.dk/?artikel=889

Johannes Aagaard skriver ellers på den nævnte side at "A.S. Madsens
oversættelse er vist så god, som den slags kan være".

Videre står der:

"Oversættelsen fra arabisk til dansk bringes spaltevis sammen med den
arabiske grundtekst. Der er ikke fortolkning med teksten, bortset fra de ret
righoldige noter, hvoraf det fremgår, at denne udgave bringes af den
islamiske Ahmadiyya bevægelse i Danmark.
Dette er faktisk den eneste fuldstændige koranoversættelse og koranudgave på
dansk. Nogle vil kunne huske, at der kom en dansk koranudgave fra prof. Fr.
Buhls hånd allerede i 1927 (en nyere udgave er fra 1954), men det var en
delvis udgave af Koranens tekster, og kapitlerne var bragt i kronologisk
rækkefølge, hvad de ikke er i Koranens originaltekst. Så det var meget
forvirrende at bruge den udgave."

Jeg vil mene at en kronologisk rækkefølge er mere informativ end den
traditionelle hulter til bulter. Har nogen her læst Frants Buhls
oversættelse, som også er genudgivet 1997? Her detaljer om udgivelserne:

Koranen. Et Udvalg i kronologisk Rækkefølge. Oversat af Frants Buhl.
København: Gyldendal, 1954 (1921).

Koranen i udvalg. Udg. af Finn O. Hvidberg-Hansen. København: Spektrum,
1997.

> Der har i over fyrre år ligget en dansk ahmaddiya-moské i Hvidovre. Det
> anvendte sprog er iøvrigt dansk, og indtil indvandringen tog fart, bestod
> [...]

Det er vist ikke helt korrekt. Da moskeen blev indviet i 1967 var der
allerede en del pakistanske ahmadija-tilhængere i Danmark. Det er muligt at
Svend Aage Madsen (Abdul Salam) konverterede før 1965, da de begyndte at
strømme ind i Danmark, men hvilke øvrige danskere har siden tilsluttet sig
Ahmadija? Jeg kan kun nævne Kaj Ove Krogh.

--
Det muhamedanske førerskab hertillands er forlængst overtaget af høge, som
er repræsentative for Islam.

Fra : GB

Dato : 08-10-05 19:08

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Johannes Aagaard skriver ellers på den nævnte side at "A.S. Madsens
> oversættelse er vist så god, som den slags kan være".

Jaja, hvad Monologcentrets alfa-bavian skriver, er én ting. En anden ting
er, at hvis du sammenligner oversættelserne fra Shakir, Yussuf Ali og
Pickthal, er disse anerkendte transkriptioner enige om nummerering af
sura'er og vers, men der afviger Madsen i adskillige, meningsforstyrrende
tilfælde.

Johannes skulle vist prøve at læse på lektierne først, men han har jo så
mange jern i ilden, at det nok kan blive svært at holde sig a jour med det
hele.

GB

Fra : Knud Larsen

Dato : 08-10-05 19:35

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> traditionelle hulter til bulter. Har nogen her læst Frants Buhls
> oversættelse, som også er genudgivet 1997? Her detaljer om udgivelserne:

Nu ER der jo ikke enighed om nogen kronologi, og det er vel derfor, man
oprindeligt har lavet den hulter til bulter. Men de skriftkloge har gættet
på hvornår ditten og datten er blevet "sendt ned", - men da versene nogen
gange skifter mellem Mekka-vers og Medina-vers midt i en længere smøre, så
giver det heller ikke mening at splitte bogen ad.

Fra : Per Hagemann

Dato : 08-10-05 20:46

> [...]
> gange skifter mellem Mekka-vers og Medina-vers midt i en længere smøre, så
> giver det heller ikke mening at splitte bogen ad.

Historiekritisk kan man vel ikke vide noget som helst, da koranen først blev
nedskrevet lang tid efter Muhameds død, og der mangler også dokumenterede
vidnesbyrd om Muhameds virksomhed. At man dogmebaseret har bestemt at
Bukharis haditter er gyldige, beviser ikke at de historisk er mere sande end
alle de af Bukhari forkastede haditter.

Men hvis man accepterer muhamedanernes dogmer, så er det vel muligt at
opstille en kronologi over koranversene. Frants Buhl har skrevet "Muhameds
Liv", og hvis nogen dansker er kompetent til at vurdere suraenes og versenes
kronologi, så var det Buhl.

--
Sura 5:52" O I som tror, tag ikke jøderne og de kristne til venner. De er
hinandens venner. Den af jer, der tager dem til venner, er sandelig en af

Fra : Knud Larsen

Dato : 08-10-05 20:52

> [...]
> opstille en kronologi over koranversene. Frants Buhl har skrevet "Muhameds
> Liv", og hvis nogen dansker er kompetent til at vurdere suraenes og

Det er rigtigt, at man vist er nogenlunde enige om hvilke vers der kommer
før andre vers, men det er stadig ikke muligt at sætte dem sammen så det
hele passer, - men det kan da være en fordel at se lidt mere sammenhæng end
man plejer.
Fx i forbindelse med hvilke vers der har "abrogeret" afløst andre, så har
man haft tal på fra fem til 50 af sådanne vers.

Fra : Peter Bang

Dato : 08-10-05 16:35

> [...]
>de har ret, og at det ikke er
>almindeligt, at man, som her i
>Danmark hos "Muslimer i Dialog", applauderer

Nævnte CNN noget om, hvorvidt Al Queda også er en tro, Knud??

Skovl!

Fra : Knud Larsen

Dato : 08-10-05 19:38

"Peter Bang (slet AI6TH)" <peterbang@AI6THprivat.dk> wrote in message

> Nævnte CNN noget om, hvorvidt Al Queda også er en tro, Knud??
>
> Skovl!

Er du ude og skovle? så kan jeg bedre forstå de arrige sindelag, der ER
ingen sne endnu!

Al Queda er en trosbaseret ideologi, - hvad er det du ikke forstår?

Fra : Peter Bang

Dato : 09-10-05 10:34

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> skrev:

> [...]

Arrig? aldrig, Knud. Men tit forundret. Specielt dine bidrag
indeholder forundrende nyt.

>Al Queda er en trosbaseret
>ideologi, - hvad er det du ikke forstår?

Forstår? :) .... Altså ligesom at nazisme er en tro??

Fra : Knud Larsen

Dato : 09-10-05 11:34

"Peter Bang (slet DL5LK)" <peterbang@DL5LKprivat.dk> wrote in message

> Arrig? aldrig, Knud. Men tit forundret. Specielt dine bidrag
> indeholder forundrende nyt.

Hvis du ikke er arrig, så er dine kortslutninger jo endnu værre.

> Forstår? :) .... Altså ligesom at nazisme er en tro??

Hvad med at holde dig til mit spørgsmål om al Queda, vi prøver igen, hvad er
det du ikke forstår? Du kan godt dennegang glemme dit forsøg på afledning
med: "lissom at ..."

Fra : Peter Bang

Dato : 09-10-05 12:41

> [...]
>spørgsmål om al Queda, vi prøver igen, hvad er
>det du ikke forstår? Du kan godt
>dennegang glemme dit forsøg på afledning

Dit spørgsmål om Al Queda ... Stiller du et spørgsmål om Al Queda?
Og i så fald hvor??

Og hvor er du mener, at der er et eller andet jeg ikke forstår??

Du vrøvler ... forventeligt.

Fra : Jim

Dato : 09-10-05 14:05

"Peter Bang (slet DL5LK)" <peterbang@DL5LKprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Arrig? aldrig, Knud. Men tit forundret. Specielt dine bidrag
> indeholder forundrende nyt.

> Forstår? :) .... Altså ligesom at nazisme er en tro??

Det er pudsigt, at typer som dig aldrig drager ideologien nazisme ind i
diskussionen, når talen falder på islam.
Og det er nok ikke så tilfældigt aligevel.
Problemet for dig består nok snarere i, at islam og nazisme er to alen ud af
et stykke.
Du evner bare ikke at se det.

J.

Fra : Jim

Dato : 09-10-05 14:08

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpalp.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Det er pudsigt, at typer som dig ALTID drager ideologien nazisme ind i
> diskussionen, når talen falder på islam.

[snip]

Fra : Peter Bang

Dato : 09-10-05 14:55

> [...]
>
>Det er pudsigt, at typer som dig
>aldrig drager ideologien nazisme ind i
>diskussionen, når talen falder på islam.

Typer som mig?? :) ... hvad for en type er jeg så, Jim? Kom
frisk ...

Hvorfor skulle jeg drage nazisme ind i debatten om islam? Nazisme
som politisk faktor er en saga blot. Men der er sikkert spændnde
tråde under dk.historie .

Hvis du har lyst til at debatere nazisme, så gå da bare i gang.
Hvorfor vente på, at 'typer som mig' begynder?

>Og det er nok ikke så tilfældigt aligevel.

Det må du da gerne uddybe. Er det noget med, at når jeg ikke
bringer nazisme ind i islamdebatten, ja så må jeg være
nazist?? ... spændende, Jim.

Er det den slags gennemanalyserede konklussioner I bruger i
Hjemmeværnet inden budgetønskerne afleveres til
Forsvarsministeriet?

>Problemet for dig består nok snarere
>i, at islam og nazisme er to alen ud af
>et stykke.

Ok. Det er da en påstand. Er det noget jeg skal belemres
yderligere med, eller er det bare noget jeg skal acceptere, fordi
du har læst en løbeseddel om emnet?

>Du evner bare ikke at se det.

Jeg er helt overbevist om, at mine evner er et emne du ikke har
synderlig indsigt i.

Fra : Henri Gath

Dato : 08-10-05 20:52

"Peter Bang (slet AI6TH)" <peterbang@AI6THprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> skrev:
> Nævnte CNN noget om, hvorvidt Al Queda også er en tro, Knud??
>
> Skovl!

Nævnte jeg noget om, at du er en idiot?

Fra : Peter Bang

Dato : 09-10-05 10:35

Henri Gath <gath@mail.dk> skrev:

>"Peter Bang (slet AI6TH)"
><peterbang@AI6THprivat.dk> skrev i en meddelelse
>t.news.tele.dk...

>Nævnte jeg noget om, at du er en idiot?

.... er du løbet tør for kolde pilsnere, Henri?