Demokratiets og frihedens forkæmper vil ve~
Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-10-05 16:41

The Bush administration pledged yesterday to veto legislation banning
the torture of prisoners by US troops after an overwhelming and almost
unprecedented revolt by loyalist congressmen.

The mutiny was the latest setback for an administration facing an
increasingly independent and bloody-minded legislature. But it also
marked a key moment in Congress's campaign to curtail the huge powers it
has granted the White House since 2001 in its war against terrorism.

The late-night Senate vote saw the measure forbidding torture passed by
90 to nine, with most Republicans backing the measure. Most senators
said the Abu Ghraib abuse scandal and similar allegations at the
Guantanamo Bay prison rendered the result a foregone conclusion.

The administration's extraordinary isolation was underlined when the
Senate Republican majority leader, Bill Frist, supported the amendment.

The man behind the legislation, Republican Senator John McCain, who was
tortured as a prisoner in Vietnam, said the move was backed by American
soldiers. His amendment would prohibit the "cruel, inhumane or
degrading" treatment of prisoners in the custody of America's defence
department.

The vote was one of the largest and best supported congressional revolts
during President George W Bush's five years in office and shocked the
White House.

"We have put out a Statement of Administration Policy saying that his
advisers would recommend that he vetoes it if it contains such
language," White House spokesman Scott McClellan warned yesterday.

The administration said Congress was attempting to tie its hands in the
war against terrorism.

The veto would be Mr Bush's first use of his most extreme legislative
option. But senators pointed out that a presidential veto can be
overturned by a two-thirds majority in both houses.

For now the amendment's fate depends on negotiations between the Senate
and the lower chamber, the House of Representatives, which is more loyal
to the administration.

But senators said they were confident that most of the language would
survive and that the issue could pose an extremely awkward dilemma for
the president.

The amendment was attached to the $440 billion (£247 billion) defence
spending bill and if Mr Bush vetoes the amendment, he would have to veto
the entire bill.

That would leave America's armed forces in Iraq and Afghanistan short of
cash as early as the middle of next month.

http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2005/10/07/wus207.xml&sSheet=/news/2005/10/07/ixworld.html

Det er synd for Bush-administrationen, at den sådan skal plages af
vattede og visionsløse folkevalgte senatorer. Forhåbentligt griber
Diebold ind ved næste valghandling og sikrer, at den slags ikke gentager
sig.

PS. Min kommentar indeholder et element af sarkasme.

Fra : Croc®

Dato : 07-10-05 17:38

On Fri, 7 Oct 2005 17:40:31 +0200, "Henrik Svendsen"
<HrSvendsen@msn.com> wrote:

>The Bush administration pledged yesterday to veto legislation banning
>the torture of prisoners by US troops after an overwhelming and almost
>unprecedented revolt by loyalist congressmen.

Hold nu op med det pjat Henrik. Du ved udmærket at USA som det
fremmeste demokrati i verden aldrig kunne drømme om at bruge slige
metoder, og når man er imod et sådant forslag, er da kun fordi det
ville kunne forlede vildfarne sjæle som dig, til at tro at de virkelig
bedrev tortur rundt om i verden. Du skulle skamme dig overhovedet at
referere fra sådanne ulødige lovforslag.

Regards Croc®

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-05 18:43

> [...]

> the torture of prisoners by US troops after an overwhelming and almost
> unprecedented revolt by loyalist congressmen.

Du viderebringer noget på engelsk, uden at angive hvorfra det kommer?

I øvrigt er det i praksis ikke muligt at vetoe noget, 90% af senatorerne
går ind for, heller ikke selv om medlemmerne af Repræsentanternes Hus
skulle være mere »følgagtige« over for præsidenten. Med 2/3 flertal i
såvel Senat som Hus er vetoet blevet »overruled«, og præsidentens
popularitet er dels ikke hvad den har været, dels skal der være
midtvejsvalg til næste får, hvor 1/3 af senatorerne er på balg, og alle
medlemmer af Repræsentanternes Hus.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-10-05 19:46

Per Rønne wrote:

> Du viderebringer noget på engelsk, uden at angive hvorfra det kommer?

Jo, linket er efter sædvane bragt efter teksten.

> [...]
> Repræsentanternes Hus skulle være mere »følgagtige« over for
> præsidenten. Med 2/3 flertal i såvel Senat som Hus er vetoet blevet

Fik du ikke modsagt dig selv der?

> og præsidentens popularitet er dels ikke hvad den har
> været, dels skal der være midtvejsvalg til næste får, hvor 1/3 af
> senatorerne er på balg, og alle medlemmer af Repræsentanternes Hus.

Jeg knyttede en kommentar til det faktum.

Fra : Peter Bang

Dato : 07-10-05 20:10

spam@RQNNE.invalid (Per Rønne) skrev:
> [...]
>uden at angive hvorfra det kommer?
>
>I øvrigt er det i praksis ikke
>muligt at vetoe noget, 90% af senatorerne

Hvilket jo ikke ændrer noget ved, at den 'republikanske garde'
ønsker at nedlægge veto mod en lov mod tortur ... Democracy, peace
and prosperity klinger lidt hult, når man tager et vue ud over
guds udvalgte armchair warriors og deres selvretfærdige
udlægninger af hvornår ondt er ondt, og hvornår ondt er godt.

Min respekt for Colin Powells afsked stiger dagligt. Og jeg ser
frem til den dag han udgiver sine erindringer fra tiden som
insider.

Er der ikke snart en der fortæller ham præsidenten, at Gud ikke
nødvendigvis billiger tortur i Mellemøsten, blot fordi han er
nævnt på pengesedlerne?

Alternativt kan GWB jo tage på besøg hos amerikanske mødre, når
deres sønners skamferede lig bliver vist på tv. Og i den anledning
så fortælle mødrene lidt om, at det skam er en ønskelig adfærd for
soldater at torturere sig gennem krigen. Ikke blot hos The Axis of
Evil.

Fra : Croc®

Dato : 07-10-05 22:24

On 07 Oct 2005 19:09:57 GMT, Peter Bang <peterbang@CIK8Pprivat.dk>
(slet CIK8P) wrote:

> [...]
>
>Min respekt for Colin Powells afsked stiger dagligt. Og jeg ser
>frem til den dag han udgiver sine erindringer fra tiden som

Han blev alt for længe til at overhovedet at bevare en smule
selvrespekt. Den sidste del smed han på porten i FN bygningen.

Regards Croc®

Fra : Tim

Dato : 07-10-05 22:56

"Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message

> Han blev alt for længe til at overhovedet at bevare en smule
> selvrespekt. Den sidste del smed han på porten i FN bygningen.

Hil, de hjemmelavede helte.

Tim

Fra : Croc®

Dato : 08-10-05 02:08

On Fri, 7 Oct 2005 23:56:18 +0200, "Tim" <thpetersen@hotmail.com>
wrote:

>Hil, de hjemmelavede helte.

Nogle har den fordel at de kunne se og afgive den berettigede kritik
før det blev åbenlyst for alle, så jeg kan godt forstå din
allestedsnærværende misundelse.

Regards Croc®