Brug af mobil i hele verden?
Fra : laufen

Dato : 09-06-01 13:30

Kan man bruge en almindelig mobiltelefon i hele verden? Så vidt jeg ved
kører de fleste mobiltelefoner herhjemme på GSM-net, men findes det også
f.eks. Asien og USA, eller kræves der specielle telefoner, hvis man rejser i
disse lande?

Lidt råd og vejledning ville være rart.

Fra : Søren Blom

Dato : 09-06-01 16:13

"laufen" <laufen@mail.invalid> skrev
> [...]
> f.eks. Asien og USA, eller kræves der specielle telefoner, hvis man rejser

De GSM net der er i europa er ikke det som resten af verden også bruger. Kan
ikke lige huske hvad nettet hedder i USA f.eks.
Men har du brug for at have en telefon der kan dække hele verden, så har
Nokia i hvert fald en som kan bruges over det meste af verden, kan bare ikke
lige huske hvad den hedder, men den findes.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 09-06-01 16:20

"laufen" <laufen@mail.invalid> wrote in message
> [...]
> f.eks. Asien og USA, eller kræves der specielle telefoner, hvis man rejser

http://www.nokia.dk/mobiltelefoner/8890/
Så vidt jeg husker så er det GSM1900 de kører med overthere (som telefonen
understøtter) ydermere har den GSM900 så den skulle kunne bruges pretty much
over det hele..

/Dennis

Fra : Pede

Dato : 09-06-01 16:38

"Dennis Pedersen" <mig@NOSPAMjyde.dk> wrote in message

> [...]
> understøtter) ydermere har den GSM900 så den skulle kunne bruges pretty

Hvad med den her lille sag, den kan du bruge alle steder, men betalingen er
nok en anden *G*, tror ikke det er billigt at snakke via satelitter.

url: http://www.ericsson.com/consumers/spg.jsp?page=frames

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-06-01 11:14

"Pede" <apollo14dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> tror ikke det er billigt at snakke via satelitter.

for ikke at tale om den ualmindelig dårlige tale-kvalitet

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Fischer

Dato : 10-06-01 06:44

> [...]
> f.eks. Asien og USA, eller kræves der specielle telefoner, hvis man rejser

En alm. dualband (900/1800) kan benyttes i hele verden - undtaget i USA.

Der findes specielle dual-band (900/1900) som virker i USA og det meste af
resten af verden. Der er dog visse steder (bl.a. nogen steder i Asien) hvor
de udelukkende bruger GSM1800, så her vil disse telefoner ikke kunne bruges.

Hvis du vil have en world-wide GSM telefon, så skal du have en ægte Tri-band
(900/1800/1900) som der ikke findes så mange af. Motorola har lavet et par
modeller.

*Fischer

Fra : Peter Rongsted

Dato : 10-06-01 10:24

> [...]

>f.eks. Asien og USA, eller kræves der specielle telefoner, hvis man rejser i

GSM er det mest udbredte system i verden med ca 500 mio brugere. Hele Europa,
Australien og Afrika. Og endelig det meste af Asien. De fleste lande har et
eller flere GSM900 net, for det meste kombineret med GSM1800 net. To eller tre
lande har kun GSM1800.

Nordamerika har også GSM men på 1900MHz. I Nordamerika er D-AMPS (ofte kaldet
TDMA - IS-136) mest udbredt. Nummer to er CDMA (IS-95) og som nummer tre er
GSM1900. Sidst på året (måske først næste år) begynder ATT at udbygge et
GSM800 system i USA.

I Sydamerika skifter det noget fra land til land. En del (vidst nok de fleste)
følger de amerikanske standarder (inkl GSM1900), men der findes også (eller er
ved at blive bygget) GSM900/1800 systemer.

Korea bruger de samme systemer som i USA. Og endelig har de i Japan deres helt
egne systemer PDC og PHS.

Hvis man rejser meget over hele verden, er en tri band GSM telefon
(900/1800/1900) det bedste bud for tiden. Fx Ericsson R520m (og snart T39m),
Motorola Timeport 250, 260 og 288 & Siemens S40. Man kan klare sig med en dual
band GSM900/1900 telefon, men i mange lande er det billigere at bruge GSM1800
end GSM900, så en tri band er bedst.

Siemens kommer med en ny telefon (S47) sidst på året. Den er interssant, hvis
man rejser meget i Nordamrika. Det er en kombineret TDMA800/1900 og GSM900
telefon.

Det tegner til at vi vil få to til fire standarder for 3G systemer i
fremtiden. Mest udbredt bliver UMTS, som GSM operatører og Japan vil skifte
til. Næstmest udbredt bliver CDMA2000, som bygger på IS-95, så de gamle
telefoner også kan bruges i det nye system. Kina er ved at udvikle deres egne
standarder for 3G, men kommer nok også til at have UMTS eller CDMA2000. Alle
3G systemer er dog så tæt på hinanden, så vi sikkert vil se telefoner, som kan
koble på to eller flere systemer.

Peter

P.S. Jeg har kun medtaget digitale systemer. Analog er stadig meget udbredt
rundt om i verden - især i Nordamerika.

Fra : Sune Krøll

Dato : 10-06-01 22:56

Endelig en som ved hvad han snakker om....
Jeg kan kun tilføje for overskuelighedens skyld, en liste over hvilke
mobiler der kan bruges (næsten)over hele verden:
Ericsson T28s world (kun 900 og 1900)
Ericsson R520n
Motorola Accompli 008 (inkl. GPRS)
Motorola T250
Motorola P7389 Timeport
Motorola L7089
Motorola T260 (inkl. GPRS)
Nokia 8890 (kun 900 og 1900)
Siemens S40
Af disse er siemens nok den billigste, hvis spørgsmålet også var med køb for
øje...

Mvh Sune

Peter Rongsted <rongsted@dontspam.image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b227c12.600296962@news.tele.dk...