Hugo Chavez Moves Bank Reserves to Europe
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-10-05 18:40

http://www.businessweek.com/ap/financialnews/D8CUNLQO0.htm?campaign_id=apn_home_down&chan=db

Venezuela has moved its central bank foreign reserves out of U.S. banks,
liquidated its investments in U.S. Treasury securities and placed the funds in Europe,
Venezuelan President Hugo Chavez said Friday.
"We've had to move the international reserves from U.S. banks because of the threats,"
from the U.S., Chavez said during televised remarks from a South American summit in Brazil.

"The reserves we had (invested) in U.S. Treasury bonds, we've sold them and we moved
them to Europe and other countries," he said.

Chavez, a sharp critic of what he calls "imperialist" U.S.-style capitalism, has often
criticized foreign banks for the power they wield in international financial markets at
the expense of poorer countries.

Chavez again proposed the creation of a South American central bank that would
hold the foreign exchange reserves of all the central banks in the region.

"I'm ready right now with the Venezuelan central bank ... to move $5 billion (euro4.15 billion)
(of Venezuelan reserves), to a South American bank," Chavez said.
Central bank officials could not be immediately reached for more details.

Chavez has also argued against central bank autonomy, saying excess foreign
reserves should be spent on economic development projects.

Under his presidency, Venezuela's mostly pro-Chavez Congress changed
central bank laws earlier this year so the government could tap reserves for
spending, despite criticism that it would lead to devaluation of the local currency and higher inflation.

Every year the central bank must now compute an "optimum" amount of
reserves and hand over the rest to a newly created national development fund.

Money held in the fund will be used for overseas purchases and to pay off outstanding debt.

Foreign exchange reserves held by the central bank stood at $30.434 billion
(euro25.27 billion) as of Sept. 28, according to central bank data.
---

Jan Rasmussen

Fra : Croc®

Dato : 05-10-05 20:09

On Wed, 5 Oct 2005 19:39:45 +0200, "Jan Rasmussen" <7@7.7> wrote:

>"The reserves we had (invested) in U.S. Treasury bonds, we've sold them and we moved
>them to Europe and other countries," he said.

Det vil forkorte hans regeringstid.

Regards Croc®

Fra : Allan Riise

Dato : 05-10-05 21:05

Croc® wrote:

> Det vil forkorte hans regeringstid.

Ja, en snebold er sat igang.
Spørgsmålet er hvor langt den får lov at rulle!..

--
Allan Riise

Fra : Knud Larsen

Dato : 05-10-05 21:25

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> Ja, en snebold er sat igang.
> Spørgsmålet er hvor langt den får lov at rulle!..

Ja, det lader til, han er ved at lave samme dumheder som Chiles Allende og
andre lignende typer, - fyr reserverne af for at glæde masserne, og giv så
andre skylden når økonomien brager sammen. Nu har Venezuela jo olien, så det
varer nok noget længere end i sin tid i Chile.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 05-10-05 23:17

Knud Larsen wrote:

> [...]
> masserne, og giv så andre skylden når økonomien brager sammen. Nu har
> Venezuela jo olien, så det varer nok noget længere end i sin tid i

Og i modsætning til Chile's Allende, så lykkedes det også Chavez at
styre Venezuelansk økonomi gennem de USA-støttede kupmageres forsøg på
at få Venezuela til at gå bankerot gennem omfattende strejker i den
altafgørende olieindustri.

Chavez fik (indrømmet) ved den lejlighed hjælp af bla. Brasilien, der
ikke rigtig deler USAs forestilling om, hvordan Sydamerika bør se ud.
Havde Allende haft en lignende støtte dengang, er det ikke sikkert at
USA-lakajen Pinochet kunne have fået tilstrækkeligt mange af sine
kolleger med på, at kuppe og dræbe den folkevalgte Allende.

Kuppet imod Chavez gik i hvert fald i vasken for Washington. Det er nye
tider, og USA kan ikke længere drive Sydamerika som var det baghaven ved
det Hvide Hus. Spaniens anholdelse af Pinochet har muligvis også fået
kupmagere in spe til at genoverveje, hvor sikkert og lukrativt det er,
at være tjenesteivrig overfor imperiefantasterne over there.

Selv Argentina skider i dag højt og flot på det USA-kontrollerede IMF og
satser i stedet på sammen med sine sydamerikanske venner (herunder
Chavez) at genopbygge landets økonomi.

Bolivias "corporate america" og IMF -styrede præsident Gonzalo Sanchez
de Lozada blev sidste år styrtet af rasende menneskemasser, da han
tillod ludfattige Bolivias enorme mængder naturgas blive forvaltet af
amerikanske olieselskaber, der ville lade den afskibe via Chile og sende
den til USA. USA bryder sig ikke om sådan egensindighed og har i år
etaberet sig på en militærbase i Paraguay 200 kilometer fra Bolivias
grænse og meget tæt på naturgasreserverne. Bush er nok også skuffet over
den behandling Bolivianer gav Becthel i 2002, da de ikke længere ville
finde sig i, at Bechtel udplyndrede dem ved at forlange stigende priser
for _vand_. USA havde gennem IMF og Verdensbanken presset Bolivia til at
privatisere vandforsyning, og Bechtel havde forudsigeligt tilbudt sin
profithungrende assistance. I 2002 blev almindelige bolivianere så
rasende på Bechtel, at firmaet helt måtte forlade Bolivia.

Det er altsammen en grov frækhed mod det Washington, der er financieret
og drevet af store amerikanske selskaber og formuer; men de bliver nødt
til at finde sig i det. Tiderne har ændret sig og USA bør begynde at
overveje at opføre sig lidt civiliseret. Ikke mindst for landets egen
skyld.

Fra : Egon Stich

Dato : 05-10-05 23:40

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> til at finde sig i det. Tiderne har ændret sig og USA bør begynde at
> overveje at opføre sig lidt civiliseret. Ikke mindst for landets egen

Og der findes mennesker, der ikke ser, at USA er nazistisk?
Der er jo efterhånden ikke een eneste af Hitlers "specialiteter", de ikke
bedriver.

MVH
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 06-10-05 08:45

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> Og der findes mennesker, der ikke ser, at USA er nazistisk?

Og du kan slet ikke se forskellen?

> Der er jo efterhånden ikke een eneste af Hitlers "specialiteter", de ikke
> bedriver.

Bare aktuelt: prøv at se filmen Sophia Scholl, mens den stadig kører i
biograferne ... hvor mange studenter er det egentligt der i dagens USA
bliver henrettet for at sprede løbesedler med politisk indhold på deres
skole?
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 06-10-05 08:46

""Per Rønne"" <spam@RQNNE.invalid> wrote in message

> [...]
> biograferne ... hvor mange studenter er det egentligt der i dagens USA
> bliver henrettet for at sprede løbesedler med politisk indhold på deres

ES lever i en virtuel verden, fakta gør ikke indtryk på manden.

Fra : Egon Stich

Dato : 06-10-05 21:20

"Per Rønne" <spam@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> biograferne ... hvor mange studenter er det egentligt der i dagens USA
> bliver henrettet for at sprede løbesedler med politisk indhold på deres

Hvad var det nu for en affære, der var under en Viet Nam demonstrationen i
USA?
Du husker måske, hvor mange studenter, der ved den lejlighed blev skudt ned?
For at give udtryk for en politisk mening?

Så jeg tror stadig, min påstand holder.

MVH
Egon

Fra : T.Liljeberg

Dato : 07-10-05 03:44

On Thu, 6 Oct 2005 22:20:11 +0200, in dk.politik "Egon Stich"
> [...]

>Du husker måske, hvor mange studenter, der ved den lejlighed blev skudt ned?
>For at give udtryk for en politisk mening?

Efter den logik, så er Frankrig endnu mere nazistisk.

Fra : Knud Larsen

Dato : 07-10-05 08:27

"T.Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> wrote in message

> Efter den logik, så er Frankrig endnu mere nazistisk.

Hvor mange var det, ud af en fredelig demonstration imod krigen i Algier,
der blev dræbt og kastet i Seinen?

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-05 03:42

http://en.wikipedia.org/wiki/Kent_State_shootings

> Du husker måske, hvor mange studenter, der ved den lejlighed blev skudt ned?
> For at give udtryk for en politisk mening?

> Så jeg tror stadig, min påstand holder.

Hvis du ikke kan se forskel mellem en halshugning, foretaget af statens
officielle bøddel efter en dom i en »folkedomstol«, og så hvad der skete
på Kent State University for 35 år siden, da nationalgarden {der nærmest
svarer til en mellemting mellem hjemmeværn og civilforsvar} åbnede ild
mod en demonstration, så er du altså for langt ude i din retorik.
--
Per Erik Rønne

Fra : Egon Stich

Dato : 07-10-05 15:27

> [...]
> svarer til en mellemting mellem hjemmeværn og civilforsvar} åbnede ild
> mod en demonstration, så er du altså for langt ude i din retorik.

Det er da vist kun en gradsforskel.
Og hvordan forholder det sig med henrettelser i USA?
Det er vist heller ikke for godt.

Så jeg fastholder.

MVH
Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 06-10-05 09:00

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> Og der findes mennesker, der ikke ser, at USA er nazistisk?
> Der er jo efterhånden ikke een eneste af Hitlers "specialiteter", de ikke
> bedriver.

Man burde sku stille dig op på et museum Hans Egon.

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 06-10-05 21:21

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> Man burde sku stille dig op på et museum Hans Egon.
>
> Thorkild

Bare lønnen er i orden...

Egon

Fra : Knud Larsen

Dato : 06-10-05 08:29

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> [...]
> styre Venezuelansk økonomi gennem de USA-støttede kupmageres forsøg på
> at få Venezuela til at gå bankerot gennem omfattende strejker i den

Allende lykkedes det egenhåndet at bruge alle landets reserver, og at få
alle investorer til at forsvinde, da han jo uden kompensation
nationaliserede virksomheder, OG satte lønningerne op så inflationen
fløjtede afsted og der opstod mangel på alt. Han behøvede ikke hjælp fra USA
til at køre landet i sænk.

> [...]
> USA-lakajen Pinochet kunne have fået tilstrækkeligt mange af sine
> kolleger med på, at kuppe og dræbe den folkevalgte Allende.

Man kuppede da landet VAR kørt fuldstændig i sænk, men selvfølgelig, hvis
Allende havde fået større finansiel hjælp fra Sovjet end han fik, eller hvis
Danmark var trådt ind og havde finansieret det Chilenske eventyr, så havde
tingene set anderledes ud.

> [...]
> kupmagere in spe til at genoverveje, hvor sikkert og lukrativt det er,
> at være tjenesteivrig overfor imperiefantasterne over there.

Det er i høj grad nye tider. Også verdensbanken har officielt forladt sine
teorier med, at man når længst med "dripple down" økonomi, - de har nu
indset at det er bedre at satse på at pengene gives direkte til de
fattigste, som så kan "dripple up" og få uddannelser, og evt. sætte gang i
økonomien, - det såkaldte Fogh Rasmussen princip.

> [...]
> til at finde sig i det. Tiderne har ændret sig og USA bør begynde at
> overveje at opføre sig lidt civiliseret. Ikke mindst for landets egen

Washington er ikke finansieret og drevet af store virksomheder, og USAs
politik i latinamerika ER for længe siden ændret radikalt i forhold til i de
gode gamle dage i 1950erne.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 06-10-05 11:09

Knud Larsen wrote:

> [...]
> nationaliserede virksomheder, OG satte lønningerne op så inflationen
> fløjtede afsted og der opstod mangel på alt. Han behøvede ikke hjælp

Hvad enten han behøvede den hjælp eller ej, så fik han den alligevel i
så rigeligt mål. Og Allende kunne jo ikke gøre ved, at kobber skvattede
fra 66 til 48 USD, efter han tiltrådte. Kobber var Chiles altafgørende
eksportvare. Oveni kastede USA så diverse økonomiske sanktioner og andet
godt, og da resten af verden dengang respekterede, at Sydamerika var
USAs interesseområde, som østeuropa var Sovjets, så ramte sanktionerne
benhårdt. I 2003 udtalte udtalte daværende secretary og state Colin
Powell i et tv-interview: "With respect to your earlier comments about
Chile in the 1970s and what happened with Mr. Allende, it is not a part
of American history that we're proud of." Powell udtalte sig på baggrund
af hans daværende forestilling om USA som værende "moral superior" i
Irak-konflikten.

Allende's nationalisering af kobberminerne kan vel ingen fornuftige
mennesker fortænke ham i. Men Nixon-administrationen blev rasende på
vegne af de USA-firmaer, der hidtil havde suget løs af Chiles
kobberminer. Allende reformerede sygehusvæsenet, så også fattige kunne
modtage lægebehandling. Han startede et program så skolebørn fik gratis
mælk, og han fortsatte de jordreformer som selv hans forgænger i embedet
havde startet. Igen af hensyn til Chiles fattige.

Værst af alt var måske, at han oprettede diplomatiske forbindelser med
Cuba. Ingen andre sydamerikanske lande vovede dengang at have
diplomatiske forbindelser med Cuba - i dag har de allesammen
diplomatiske forbindelser med Cuba.

I 1972 startede så, hvad vi mange år senere skulle blive vidne til i
Venezuela. De traditionelt velstående i Chile begyndte at strejke. Det
startede med ejerne af lastbiler, der så blev joinet af en masse andre
forretningsdrivende. Bølge efter bølge af den slags strejker ødelagde
endnu af den chilenske økonomi, der allerede led hårdt under lave
verdensmarkedspriser på kobber. I 2000 indrømmede CIA, at det havde
financieret lastbilejernes strejke.

Med Chiles økonomi ude i tovene var banen kridtet op for USA-lakajen og
den senere supertorturist og massemorder Pinochet. Dele af militæret
under Pinochets kontrol angreg Chiles parlament og kuppede landet.
Resten af militæret lod det ske - i lyset af den økonomiske situation,
som kobberpriser og USAs sanktioner og ødelæggende indgreb, havde kastet
Chile ud i.

> Man kuppede da landet VAR kørt fuldstændig i sænk,

Ja, lige præcis. Det samme var planen i Venezuela; men det er som sagt
nye tider, og USA kan ikke længere regne sydamerika for dets kolonier
med fri ret til udplyndring.

> [...]
> fik, eller hvis Danmark var trådt ind og havde finansieret det
> Chilenske eventyr, så havde tingene set anderledes ud.

Ingen tvivl om det. Ligesom tingene havde set anderledes ud, hvis ikke
Pinochet havde fået hjælp fra USA.

> [...]
> til de fattigste, som så kan "dripple up" og få uddannelser, og evt.
> sætte gang i økonomien, - det såkaldte Fogh Rasmussen princip.

Både IMF og Verdensbanken befinder sig solidt i neoliberalismens
fantasier om det evigt sagliggørende ved at privatisere alt og alle.
Deres lede krav om f.eks. privatisering af vand er rendyrket ondskab mod
fattige mennesker i fattige lande.

> Washington er ikke finansieret og drevet af store virksomheder,

Jo det er. Ingen bliver præsident uden de store virksomheder og formuers
støtte. Og den støtte koster, og støtten bliver betalt. Sådan har det
været i Washington i generationer.

> og
> USAs politik i latinamerika ER for længe siden ændret radikalt i
> forhold til i de gode gamle dage i 1950erne.

Nej, det ved den gode grød den ikke er. Iran/Contra foregik lang tid
efter 1950'erne. Allende-affæren foregik i 70'erne, og det er altså ikke
længe siden USA kuppede Haiti. I år har USA sendt tropper til Paraguay
for om muligt at sikre kontrollen med Bolivias olie og naturgasreserver,
der er Sydamerikas næststørste efter Venezuelas.

Hvis nogen tror, at Bush og hans bagmænd er flinkere end tidligere
amerikanske præsidenter og deres bagmænd, så er de sørgeligt
misinformeret.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 05-10-05 21:16

Croc® wrote:

> Det vil forkorte hans regeringstid.

USA er lige nu mest oplagt på at lægge sig ud med Syrien og Iran, og
sidste gang USA forsøgte at kuppe Chavez tog det venezuelanske militær
røven på amerikanerne og bragte Hugo i sikkerhed i stedet for at skyde
ham.

Jeg hælder mere til, at Venezuela forbereder sig på USA eller Israels
evt. angreb på Iran, som Venezuela har venskabelige forbindelser med. I
det tilfælde vil Iran blokere for olien, og Chavez signalerer, at han
vil joine ind. Skulle det ske, kan USA ikke båndlægge Venezuelas
valutareserver.

Chavez øger med sin handling chancen for, at USA undlader at angribe
Iran. Men han får også vist (medmindre USA alligevel ret snart
likviderer Chavez), at USA er på vej ned. Verdens financielle centrum er
på vej over Atlanten og lander sikkert i Tyskland.

Tyskland har forresten gennem nogen år drevet en ren tysk militærbase i
USA i New Mexico. Jeg ved ikke af, det har noget med sagen at gøre; men
det er lidt sjovt.

Fra : Croc®

Dato : 06-10-05 08:09

rOn Wed, 5 Oct 2005 22:16:21 +0200, "Henrik Svendsen"
<HrSvendsen@msn.com> wrote:

> [...]
>det tilfælde vil Iran blokere for olien, og Chavez signalerer, at han
>vil joine ind. Skulle det ske, kan USA ikke båndlægge Venezuelas

De vil aldrig tillade hvis dette udvikler sig til en sneboldeffekt.
Saddam blev straffet for netop den handlemåde.

Regards Croc®

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 06-10-05 21:27

Jan Rasmussen wrote:

> [...]
> them and we moved
> them to Europe and other countries," he said.

Og her kommer fortsættelsen. Dollar falder:

Valuta: Dollaren svækket
Af CLAUS GREVE
Investorerne fortsatte med at hjemtage gevinster på deres
dollarbeholdninger oven på styrkelsen i begyndelsen af ugen, og torsdag
eftermiddag var kursen faldet til 616,00 kr. mod 622,00 kr. aftenen
forinden.

Startskuddet til gevinsthjemtagningerne blev givet onsdag eftermiddag
efter offentliggørelsen af ISM-indekset for den amerikanske
servicesektor, der skuffede over en bred kam. Men den væsentligste
indflydelse på investorernes hang til at korrigere deres
dollarbeholdninger kom under torsdagens handel, da de erfarede, at
centralbanken i Venezuela havde ændret i sammensætningen af sin
valutareserve.
http://www.jp.dk/bors/artikel:aid=3307292/

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-10-05 10:07
Fra : Knud Larsen

Dato : 07-10-05 10:35

> Mere om dollaren's forestående kollaps:
> http://www.prudentbear.com/bearschat/bbs_read.asp?mid=322713&tid=322713&fid=1&start=1&sr=1&sb=1&snsa=A#M322713

Du skal nok ikke holde vejret. Folk står stadig i kø for at købe amerikanske
obligationer, og renten er stadig lav i USA, de behøver altså ikke engang
lokke med høje renter. Dollaren vil formodentlig langsomt falde i forhold
til de fleste valutaer, men nogen kollaps er der ikke tale om.
Hvis dollaren skulle kollapse, så ville hele verdens økonomi gå i sort, så
det er ikke noget vi skal ønske os.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-10-05 10:59

Knud Larsen wrote:
> [...]
>>

> Du skal nok ikke holde vejret. Folk står stadig i kø for at købe

Japan er ophørt med at øge sine dollar-reserver. Venezuela er hoppet
helt ud af legen. Der bremses op i land efter land. Jeg kan ikke se
køen.

> og renten er stadig lav i USA,

Den er konstant stigende.

> de behøver
> altså ikke engang lokke med høje renter.

De er nødt til hele tiden at sætte renten op, og det bliver de ved med
at behøve.

> Dollaren vil formodentlig
> langsomt falde i forhold til de fleste valutaer, men nogen kollaps er
> der ikke tale om.

Den kommer. USA kan ikke betale sin gæld på anden måde end ved at lade
seddelpressen rulle, og på et tidspunkt gider kreditorerne ikke lege med
mere.

> Hvis dollaren skulle kollapse, så ville hele verdens økonomi gå i
> sort, så det er ikke noget vi skal ønske os.

Jo før jo bedre. Verdensøkonomien skal nok klare den. Faktisk er der
udsigt til store fordele, når amerikanerne ikke længere har råd til at
konsumere en fjerdedel af planetens olie (der bliver mere til andre).
Det vi kommer til at opleve er, at USA bliver et "almindeligt" land.
Slut med at lege drabelig storebror over hele verden. Tid at pakke
overmodet sammen.

USA kommer tilbage, når nedturen er ovre, og de har lært ydmyghed; men
det bliver i en udgave, der passer til landets befolkningstal og
naturressourcer. Altså et godt stykke ned af nationernes rangstige.

Fra : Knud Larsen

Dato : 07-10-05 18:17

> [...]
>
> Den kommer. USA kan ikke betale sin gæld på anden måde end ved at lade
> seddelpressen rulle, og på et tidspunkt gider kreditorerne ikke lege med

Pjat, de skylder kun en brøkdel af hvad fx Italien og Frankrig gør,
relativt, - EU bryder sammen længe før USA gør.

> [...]
> det bliver i en udgave, der passer til landets befolkningstal og
> naturressourcer. Altså et godt stykke ned af nationernes rangstige.

Ønsketænkning i klasse A.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-10-05 19:52

Knud Larsen wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Pjat, de skylder kun en brøkdel af hvad fx Italien og Frankrig gør,
> relativt, - EU bryder sammen længe før USA gør.

Niks. Læs her om den gæld, der kommer til at bringe AFK i knæ.
http://mwhodges.home.att.net/debt-summary-table.htm

> Ønsketænkning i klasse A.

Kun julemanden kan redde AFK fra at komme til at ligge, som det har
redt.

Fra : Knud Larsen

Dato : 07-10-05 22:24

> Niks. Læs her om den gæld, der kommer til at bringe AFK i knæ.
> http://mwhodges.home.att.net/debt-summary-table.htm

> Kun julemanden kan redde AFK fra at komme til at ligge, som det har
> redt.

Det største problem i USA er jo de oppustede ejendomspriser, og nye
billigere måder at finansiere huskøb på, - som i DK. Her forbruger folk jo
også så de er blå i hovederne, og det det hovedsagelig derfor det går
strygende med beskæftigelsen.

Her er et lille uddrag fra The Economist om problemet med ejendomspriserne
og at hele verden propper penge ned i halsen på amerikanerne.

In principle, the global saving glut ought to help by keeping capital cheap.
But because the excess saving hails from abroad, it keeps the dollar strong,
so low interest rates continue to have a bigger impact on America's property
market than on its export sector.

Since 2000, the rise in house prices has accelerated sharply. Average
American house prices are increasing by around 13% a year, the fastest rate
for 26 years. Signs of speculative excess abound, particularly in the
"hottest" markets on the country's east and west coasts. Everyone agrees
that the current frenzy cannot continue forever, and even Alan Greenspan now
acknowledges that house prices could fall.

Yet gains in house prices have been underpinning America's continuing
consumption boom. Over the past four years, consumption and residential
investment together accounted for over 90% of the rise in America's GDP.
Even more striking, 40% of all new private-sector jobs have been in
construction, mortgage-broking and other areas related to housing.

With interest rates low and the equity in their houses easily accessible,
Americans have given up saving out of current income altogether. Five years
ago they still saved more than 2% of their post-tax earnings; in July this
year the household saving rate was minus 0.6%, the lowest on record (see
chart 16). Economic studies show that housing wealth reduces saving by more
than other kinds of financial wealth. Nonetheless, the pace of decline has
surprised most economists.

Rather than saving, many Americans are borrowing merrily. Even with interest
rates historically low, the share of disposable income devoted to debt
service is at a record 13.4% (see chart 17). And there is other evidence
that consumers are heading for trouble. A rising proportion of new mortgages
are interest-only, and are linked to short-term interest rates. Financially
stretched borrowers account for a growing share of consumer debt. All this
suggests that America's consumers are now less able to cope with financial
shocks than they were five years ago.

Lastly, America's public finances have become weaker. Not only has the
budget swung sharply from surplus to deficit, but the policies that caused
the shift will have far bigger consequences in the future than they have had
so far. Thanks to robust growth-and strong corporate profits-tax revenues
have been unexpectedly high this year. As a result, the budget deficit looks
set to fall below 3% of GDP. But many of the big fiscal decisions on Mr
Bush's watch, such as the introduction of a prescription-drug benefit under
Medicare, will hurt the government's finances far more in the future. The
aftermath of Hurricane Katrina may reduce the chances of fiscal discipline.
In sum, America's role as the global consumer of last resort has left it
vulnerable. Low interest rates have fuelled a property boom, lulling
consumers into thinking that there is no need to save and persuading
politicians that it is possible to have both guns and butter.

Some might argue that these weaknesses seem a small price to pay for holding
up the world economy in the face of unprecedent thrift shifts. Compared with
the mess in much of the rest of the world, the American economy still looks
pretty sound. Productivity growth is still faster than in many other parts
of the rich world, and corporate investment has picked up more than
elsewhere. For all the speculative frenzy in the hottest markets, property
in America as a whole is not yet as overvalued as in many other countries.

But the longer America acts as global consumer of last resort, the more
dangerous these domestic weaknesses become. The longer the economy
concentrates on non-tradables, for instance, the harder it will become to
produce the exports that America will soon need. Moreover, the foreign
saving glut removes America's incentive, and to some extent its ability, to
reduce its domestic distortions.

Det er klart at der er faresignaler, men det er ikke hovedsagelig pga
underskuddet, som du ser bliver lavere end i de flest EU-lande.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 08-10-05 12:17

Knud Larsen wrote:
> [...]

> billigere måder at finansiere huskøb på, - som i DK. Her forbruger
> folk jo også så de er blå i hovederne, og det det hovedsagelig derfor

En væsentlig forskel er, at Danmark har overskud på alle poster, hvor
AFS har underskud på alle poster.

> Her er et lille uddrag fra The Economist om problemet med
> ejendomspriserne og at hele verden propper penge ned i halsen på
> amerikanerne.

Korrekt, det er verdenens villighed til at føde det konstante
amerikanske underskud, og amerikanernes uvillighed til "just say no",
som har omdannet AFS til en lånejunkie, der kommer til at skulle gå
gennem et helvede af abstinenser, når pusherne ikke længere vil tage
lånebeviser men forlanger betaling - og det med tilbagevirkende kraft.

> Det er klart at der er faresignaler, men det er ikke hovedsagelig pga
> underskuddet, som du ser bliver lavere end i de flest EU-lande.

Det ser jeg altså ikke. På de fleste poster står EU langt bedre end AFS.
Ser vi på en isoleret post som underskud på statsbudgettet, så kan vi
finde Tyskland som siden genforeningen har kastet enorme beløb efter det
tidligere DDR; men Tyskland har netop igen indtaget sin vante position
som verdensmester i eksport og står i en helt anden og meget bedre
position end AFS, når det handler om at komme i balance på
statsfinanserne. Man skal også se på reserver i denne sammenhæng. AFS
har sin verdensvaluta petrodollaren og derfor langt mindre reserver end
andre lande, og _derfor_ bliver AFS ramt tonstungt midt i sit fjæs, når
dollaren ophører med at være verdensvaluta. Her er nogen andre parametre
at tænke over, når man sammenligner med AFS.
http://www.citypages.com/databank/26/1264/article12985.asp

AFS har laaaaang vej tilbage til storhed, når boblen brister og landet
kastes ind i en dramatisk recession. Og storheden bliver aldrig igen,
som den var. USAs reservetank er tom, og der køres på dampene nu.

AFS bliver nødt til at skære ned, og der hvor AFS kan skære er på
militæret - og dermed goodbye storhed.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 08-10-05 10:30

"Jan Rasmussen" <7@7.7> skrev i en meddelelse news:43440fc8$0$84025$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> liquidated its investments in U.S. Treasury securities and placed the funds in Europe,
> Venezuelan President Hugo Chavez said Friday.

http://www.vcrisis.com/index.php?content=letters/200510071200
Full discretion over Venezuela's army given to Chavez.

07.10.05 | The Basic National Armed Force Law (LOFAN) came into force on Monday, September 26, when it was published in Gaceta
Oficial No. 38,280. With this new piece of legislation, the President's command and control over the National Armed Force (FAN) have
been made ironclad and two new militia groups, the Territorial Guard and the Civic-Military Reserve, have been put under his direct
orders to be deployed at his entire discretion.

The key missions that the new law assigns to the Bolivarian FAN are: to protect the President, his family, and his closest
collaborators at all times; to maintain internal order against external threats against the President; and, lastly, to defend
Venezuela against external threats. This law, besides being a faithful copy of the one that governs Cuba's Revolutionary Armed
Forces, reflects the new Bolivarian national security doctrine adopted in 2005. This doctrine establishes that the United States is
Venezuela's biggest enemy and views national defense as a guerrilla war waged by the people against an invader with superior
military power. Hence the importance of the new law stipulating that the State's military and paramilitary forces be organized
defensively so as to confront an invasion by a stronger foreign enemy.

However, the main mission that the new law assigns to the Bolivarian FAN is the defense of the stability of Chávez' regime against
internal threats and disturbances. In practice, the FAN, the Military Reserve, and the Territorial Guard will serve, first and
foremost, as attack forces to impose the process that the President has been forging for Venezuela, where the concepts of democracy,
freedom, and private property have no place. One example of this is the confiscatory raids on companies and land that are taking
place in Venezuela, where armed members of the military forces have been deployed to support the invaders and enforce the orders
given by government officials.

In short, the LOFAN is yet another example of President Hugo Chávez' determination to set up a Cuban-style communist dictatorship in
Venezuela.

Relevant video materiale:
Hugo-chavez-Documentary-The-Revolution-Will-Not-be-televised.vcd.mpg
http://www.emule-project.net

Jan Rasmussen