Tyrkiet, islam, sekularisme og EU-medlemsk~
Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-05 13:46

i dagens Berlingske Tidende kan man på:

http://www.berlingske.dk/grid/kronikker:aid=637316

læse en kronik om hvor sekulært {eller rettere sagt ikke-sekulært} det
moderne Tyrki er.

Og man kan eksempelvis se at medmindre det drejer sig om jøder,
græsk-ortodokse {resterne af Romaioi, efter århundreders massakrer} og
armensk-ortodokse {dem som overlevede folkemordet under 1. verdenskrig},
så er forkyndende islamisk undervisning obligatorisk i det tyrkiske
skolesystem, tilsyneladende også i privatskolerne.

Jeg citerer:

==

Tyrkiets forfatning stipulerer såvel i præamblen som i artikel 2, at
Tyrkiet er en sekulær stat. Der er derfor ingen tvivl om, at det
sekulære er et vigtigt begreb i den tyrkiske selvforståelse. Men hvordan
bliver det konkret udtrykt og brugt af den tyrkiske stats institutioner?
Hjemmesiden for den tyrkiske ambassade i Danmark er interessant i den
forbindelse.
==

http://www.turkembassy.dk/

==
Her kan man få oplysninger om mangt og meget: rejser til Tyrkiet med
medfølgende børn, flora og fauna ved kyst og strand, tekstileksport og
sygesikringsregler. Man kan også komme i Paradis. På linket »The Pathway
to Islam« læser man, at islam er »the latest and most perfect religion«,
og at man takket være islam kan opnå ikke bare at »live in peace and
happiness in this world«, men også at »reach the eternal happiness in
the next world after death«. Det må vist siges at være et forkyndende
udsagn. Kan man være både sekulær og forkyndende på én gang? Hvordan får
man den tyrkiske forfatnings artikel 2 til at give mening over for
ambassadens opfordring til at prøve lykken i islam? Dette er blot ét
eksempel på de modsatrettede signaler, som den tyrkiske sekularisme
sender til de europæiske borgere, og som gør, at sidstnævnte kan blive
utrygge eller skeptiske. I hvert fald hvis de ikke er informeret om,
hvad sekularisme betyder i forhold til den tyrkiske virkelighed, hvor
man netop ikke adskiller stat og islam, men sammenkæder disse to enheder
på en bestemt måde. For eksempel har man i Tyrkiet en statslig
institution, der hedder Diyanet, som svarer lidt til det danske
kirkeministerium - med den forskel, at Diyanet har betydeligt større
beføjelser i forhold til borgerne, end det danske kirkeministerium har.
På Diyanets hjemmeside får vi en definition af »sekularisme«, som den
bruges i Tyrkiet: »Secularism (...) means providing freedom to
individuals and to public institutions in the interpretation of religion
and in the production and transmission of religious knowledge«. Det
fremgår altså utvetydigt, at sekularisme i Tyrkiet betyder, at
offentlige institutioner fortolker religion og producerer og formidler
religiøs indsigt.

Rent konkret udmøntes Diyanets ambition om moralsk religiøsitet i den
tyrkiske befolkning på en del forskellige niveauer.
Religionsundervisning i skolen, for eksempel. Den er obligatorisk ifølge
forfatningens § 24, og kun børn, som tilhører de i Lausanne-traktaten
anerkendte mindretal (jøder, græsk-ortodokse og armensk-ortodokse), kan
blive fritaget på skriftlig anmodning fra forældrene. Børn fra de andre
religiøse mindretal (syrisk-kristne, katolikker, protestanter, baha'i)
eller ateister kan ikke blive fritaget. Undervisningen er forkyndende,
og børnene skal lære at være »praktiserende«, altså at udføre bøn,
rituelle afvaskninger etc. Det gælder som sagt også for børn, der ikke
er muslimer selv. Der undervises i den officielle sunni-islam, hvilket
forklarer klagerne til diverse menneskerettighedsorganisationer fra
alevi-muslimerne. Disse beretter rutinemæssigt om, hvordan deres
liberale Koran-fortolkning er tabu i den obligatoriske
islamundervisning.

Der står på Diyanets hjemmeside, at den moderate religiøsitet, som den
officielle islam i Tyrkiet står for, accepterer andre religioners
tilstedeværelse. Det harmonerer dog dårligt med, hvad der står i diverse
menneskerettighedsrapporter. Forvaltningen af religiøse mindretal er et
statsanliggende i Tyrkiet og hører ind under en institution med navnet
Vakiflar. Hvis medlemmer af religiøse mindretal gerne vil restaurere
eller reparere allerede eksisterende kirkebygninger, skal de spørge
Vakiflar om lov, og de har ingen garanti for at opnå tilladelse. Det
gælder også, når bygningerne har været udsat for hærværk. Indtil 2003
var det de religiøse mindretal forbudt at erhverve ny ejendom. De kan
til gengæld sagtens miste ejendom ved ekspropriering, hvilket jævnligt
sker. Et eksempel er, at de græsk-ortodokses præsteseminar blev
konfiskeret i 1971, så de kan ikke uddanne flere præster. De må heller
ikke lade udenlandske præster prædike i kirkerne - det er forbudt.

==

Ud fra dette må Danmark vist siges at være langt mere sekulært end
Tyrkiet, på trods af angrebene for folkekirkens grundlovssikrede
særstilling. Og enormt langt fra det /officielt/ fuldstændigt sekulære
Frankrig ...

Et egnet medlem af EU?
--
Per Erik Rønne

Fra : Rune

Dato : 05-10-05 15:09

Der er tyrkiske muslimske imamer i Danmark. Hvorfor acceptere vi tyrkiske
imamer i Danmark når de ikke ville acceptere danske præster?

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-05 15:17

Rune <test@test.test> wrote:

> Der er tyrkiske muslimske imamer i Danmark. Hvorfor acceptere vi tyrkiske
> imamer i Danmark når de ikke ville acceptere danske præster?

Ja, det kan man jo så spørge sig om. Hvorfor skal imamer overhovedet
have opholdstilladelse her i landet; muslimerne kan jo bare vælge nogle
bønneledere blandt dem der allerede befinder sig her i landet. Imam =
bønneleder ≠ præst.

De tyrkiske imamer udsendes endda af den tyrkiske stat, som også betaler
deres løn.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 05-10-05 16:12

""Per Rønne"" <spam@RQNNE.invalid> wrote in message
>i dagens Berlingske Tidende kan man på:
>
> http://www.berlingske.dk/grid/kronikker:aid=637316
>
> læse en kronik om hvor sekulært {eller rettere sagt ikke-sekulært} det
> moderne Tyrki er.

Ja, det ER utroligt, hvordan især islam-apologeter forsøger og har forsøgt,
at fuppe folk til at tro at Tyrkiet er et sekulært samfund, - som fx Lone
Dybkær optrådte med så sent som i går.

> Et egnet medlem af EU?

Ikke medmindre man regner med, at alternativet vil være endnu værre. Måske
ER det en fordel at have dem indenfor i stedet for udenfor. Hvis vi går ud
fra, at vi under alle omstændigheder bliver et muslimsk land før eller
siden, så kan måske tyrkerne hjælpe til at holde de mere rabiate tolkninger
af islam under kontrol, - og måske kunne man få flere muslimer, der går ind
for den moderate alevi-version, - dem er der jo 20 - 30 millioner af i
Tyrkiet. En som Henrik Nordbrandt mener at alevier kunne hjælpe med at få en
moderne islam på benene i Europa.

Iøvrigt manende ord Nordbrandt har om islam, - fra Information:

"Jeg ved ikke, hvornår ordet islamofobi kom ind i dansk, eller hvilken
skribent, der først anvendte det. Men sikkert er det, at det, som alle andre
ord, der ender på fobi, har en nedsættende klang.

Alligevel har jeg intet imod at blive kaldt for islamofob, hvis det kan
sætte tingene i et mere tydeligt perspektiv. Mange af mine tyrkiske venner
og bekendte er også islamofober, selv om der muligvis står muslim i deres
pas.

Jeg bryder mig ikke om islam. Jeg finder mange af religionens aspekter
frastødende. Jeg synes, at den, i de ekstreme former, som har haft
massemediernes store bevågenhed i det sidste par årtier, og i særdeleshed
efter 11. september, er en historisk tragedie. Og i modsætning til mange af
de personer, som jeg ellers betragter som mine meningsfæller, er jeg pisse
ligeglad med, om det er politisk korrekt eller ukorrekt at sige dette. Hvis
vi skal videre, må kortene på bordet."

Kan det siges bedre og klarere?

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-05 16:31

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

[Nordbrandt:]

> "Jeg ved ikke, hvornår ordet islamofobi kom ind i dansk, eller hvilken
> skribent, der først anvendte det. Men sikkert er det, at det, som alle andre
> ord, der ender på fobi, har en nedsættende klang.

Fascistofob? Nazifob?

> [...]

> ligeglad med, om det er politisk korrekt eller ukorrekt at sige dette. Hvis

Dog kun efter at han har sørget for de ritueller forbandelser af DF ;-(.

> Kan det siges bedre og klarere?

Næh.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rune

Dato : 06-10-05 09:57

> [...]
> millioner af i Tyrkiet. En som Henrik Nordbrandt mener at alevier kunne
> hjælpe med at få en moderne islam på benene i Europa.

Jeg ved ikke hvorfra du har denne fatalistiske opgivende holdning. Måske du
har slugt myten om Islam den hurtigste voksende religion. Tyrkiet har selv
en fødselsrate der har været for stærkt nedadgående for mange årtier, og der
nu ligger under reproduktionspunktet. Ligesom mange andre muslimske lande i
det muslimske mellemøsten og Nord Afrika. Den store befolkningsvækst sker
for tiden uden for de muslimske lande. Og Islam er ikke den hurtigste
voksende religion. Sandsynligvis er antallet af muslimer på verdensplan
stagnerende. Kristendom vokser hurtigere end Islam. Falun Gong, så vidt det
kan kaldes en religion, er et bedre bud på "den hurtigste voksende religion".
Det er sikkert en af grundende til vi ser sådanne ekstremistiske muslimer.
De føler sig pressede af vesten og andre religioner, på deres kultur, deres
religion, økonomi, etc.

Derudover er jeg tilhænger af Tyrkiets optagelse i EU.

Fra : Knud Larsen

Dato : 06-10-05 13:33

"Rune" <test@test.test> wrote in message

> [...]
> selv en fødselsrate der har været for stærkt nedadgående for mange årtier,
> og der nu ligger under reproduktionspunktet.

Tyrkiets reproduktionsrate ligge stadig højt, hvorfor tror du man taler om
at Tyrkiet hvis/når de kommer ind om fx 15 år, vil være det største land i
EU?

Der er hundreder af millioner af folk i Nordafrika og Mellemøsten som vil
til Europa om føje år, de bliver flere og flere, og arbejdsløsheden
stiger, - som man kan se, er der allerede stormløb mod vores sydgrænse, og
det ER kommet nogle millioner ind allerede. Vi kan ikke i længden holde dem
ude, og de er for 95%s vedkommende muslimer, derudover er der
familiesammenføringerne som fortsætter med forstærket kraft i de europæiske
lande, og de vokser også eksponentielt. Vi skal nok blive muslimske, i det
mindste inden 2100. Jeg ser fire forskere lige har udgivet en bog i Sverige
om "folkehjemmet" som ER forsvundet og hvordan Sverige ER på vej på røven,
de regner ud at gammelsvenskerne bliver mindretal i 2056. Og når de går
rabundus, så kan folk jo trille over Sundet til os.

Ligesom mange andre muslimske lande i
> det muslimske mellemøsten og Nord Afrika. Den store befolkningsvækst sker
> for tiden uden for de muslimske lande.

Det passer jo ikke, man regner stadig med en fordoblingstid på højst 35 år,
og så er der omkring 3 mia. muslimer i verden i 2040, der bliver sikkert
Halløj på Badehotellerne og barerne rundt omkring i verden.

Og Islam er ikke den hurtigste
> voksende religion. Sandsynligvis er antallet af muslimer på verdensplan
> stagnerende. Kristendom vokser hurtigere end Islam.

Det hjælper jo ikke os i Europa at kristendommen vokser i Sydamerika,
Mexico, og USA pga indvandrerne fra Mexico, - og i Afrika under
islam-bæltet. I *vores* nabolande er det islam, der er på fuld kraft frem.
Bare palæstinenserne kunne jo fylde det halve Europa om 100 år, hvis de
fortsætter med at fordoble antallet hvert 19. år, og der er en anden arabisk
gruppe, som er verdensmester med fordobling hvert 18. år. Profeten forlangte
mange børn, så han kan stille med den største tilhængerskare på dommens
dag, - som han sagde.

> [...]
> ekstremistiske muslimer. De føler sig pressede af vesten og andre
> religioner, på deres kultur, deres religion, økonomi, etc.

Muslimerne er naturligvis bange for den moderne verden, som islam jo ikke
rigtig passer sammen med, - jeg tror ikke de er bange pga Falun Gong

> Derudover er jeg tilhænger af Tyrkiets optagelse i EU.

Jamen, det er da også muligt at det ville være bedst, - men der er mildest
talt nogle kameler, der skal sluges, før det kan lade sig gøre, - og hvis
det går, som det plejer, så bliver det nok os, der kommer til at sluge
kamelerne.

Fra : Rune

Dato : 06-10-05 14:31

> [...]
>
> Muslimerne er naturligvis bange for den moderne verden, som islam jo ikke
> rigtig passer sammen med, - jeg tror ikke de er bange pga Falun Gong

Tyrkiet har en fertilitet på 1,95, omkring hvad den er i Frankrig, men i
modsætning til Frankrigs stadigt faldende. Grunden til Tyrkiet stadig vokser
er det demografiske momentum og at de bliver ældre. Andre lande i
mellemøsten har ligeledes ligget under reproduktion i lang tid. Iran har
1,82 / kvinde. Ikke stort anderledes end den danske, især når man medregner
den højere dødelighed. Nordafrika har også set en stødt faldende
befolkningsvækst. Her f.eks. Algeriet (Fertility Decline in Muslim
Countries):
http://www.prcdc.org/summaries/muslimfertility/muslimfertility.html
Som nu også ligger under 2 barn /kvinde, med en stadig nedadgående tendens.

Se også: The Global Baby Bust:
http://www.nytimes.com/cfr/international/20040501faessay_v83n3_longman.html?pagewanted=all&position=&oref=login

Der har også været indikationer på at den palæstinensiske fødselsrate har,
af politiske grunde, været sat for høj.

Alt det ikke at sige der ikke er problemer og det kan se sort ud. Men lad os
ikke kaste håndklædet i ringen og bare give op. Det er ikke slut førend den
fede dame har sunget.

Derudover har jeg bare at sige at hvis det virkeligt forholder sig sådan at
Europa er så ynkeligt at det ikke engang kan få børn nok til at reproducere
sig selv og i stedet vil lade sig oversvømme af indvandre. Så må det gå
under og dø. Og good riddance.

Fra : John Schmitt

Dato : 06-10-05 15:13

"Rune" <test@test.test> skrev i en meddelelse

> Se også: The Global Baby Bust:
> http://www.nytimes.com/cfr/international/20040501faessay_v83n3_longman.html?pagewanted=all&position=&oref=login

Over the next decade, the Middle East could benefit from a similar
"demographic dividend." Birthrates fell in every single Middle Eastern
country during the 1990s, often dramatically. The resulting "middle aging"
of the region will lower the overall dependency ratio over the next 10 to 20
years, freeing up more resources for infrastructure and industrial
development. The appeal of radicalism could also diminish as young adults
make up less of the population and Middle Eastern societies become
increasingly dominated by middle-aged people concerned with such practical
issues as health care and retirement savings. Just as population aging in
the West during the 1980s was accompanied by the disappearance of youthful
indigenous terrorist groups such as the Red Brigades and the Weather
Underground, falling birthrates in the Middle East could well produce
societies far less prone to political violence.

Fra : Knud Larsen

Dato : 06-10-05 17:04

> [...]

> modsætning til Frankrigs stadigt faldende. Grunden til Tyrkiet stadig
> vokser er det demografiske momentum og at de bliver ældre.

Iflg FN's demografiside bliver tyrkerne 100 mio i 2040, og det er da også
sådanne tal, man diskuterer i forbindelse med deres indlemmelse.

> [...]
> http://www.prcdc.org/summaries/muslimfertility/muslimfertility.html
> Som nu også ligger under 2 barn /kvinde, med en stadig nedadgående

Igen iflg FN's udregninger så vil fx Egypten godt nok ikke fordoble antallet
på 35 år, men de vil dog komme op på 117,8 mio i 2040, mod 74 mio i dag,
altså en stigning på 43,9 mio, - og de er allerede i dag ud over hvad de kan
klare mht at brødføde sig selv, og der er allerede nu kun 80% af det vand,
man regner med som minimum.

> [...]
>
> Der har også været indikationer på at den palæstinensiske fødselsrate har,

Der er da ikke tvivl om at de 150.000 arabere i Israel nu er kommet op på
1,3 mio, og at befolkningstætheden i Gaza er verdens højeste, - så lige en
bid fra noget fra Gaza "hendes 13 børn skal have mad ..." en anden bid viste
en kvinde med 21 børn, det beviser ikke noget men de ER helt i toppen mht
befolkningsvækst. Som Arafat altid sagde: "12 børn, 10 til Palæstina og to
til dig selv"

> Alt det ikke at sige der ikke er problemer og det kan se sort ud. Men lad
> os ikke kaste håndklædet i ringen og bare give op. Det er ikke slut førend
> den fede dame har sunget.

Man skal aldrig give op, men visse ting er bare næsten 100% sikre, lige som
at vi bliver ældre.

> [...]
> reproducere sig selv og i stedet vil lade sig oversvømme af indvandre. Så
> må det gå under og dø. Og good riddance.

Hvorfor dog det, vi gør verden en tjeneste, og man kunne jo begynde at komme
op på en reproduktionsrate der lige holder befolkningerne ved lige, når vi
fx er blevet halveret i størrelse. Hvis du kigger på befolkningstal for fx
år 2000, så er det jo rystende så vi er eksploderet i antal, det MÅ jo høre
op på et eller andet tidspunkt.

http://esa.un.org/unpp/

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-10-05 16:13

Rune wrote:

> Derudover er jeg tilhænger af Tyrkiets optagelse i EU.

Synes du at det er fedt at optage et land, hvor den erklæret
islamistiske ministerpræsident Erdogan (Manden som bla. skal have udtalt
sætninger som "Minareterne er vore spyd!") har gennemført
"uddannelsesreformer", der betyder at statsfinansieret fundamentalitisk
Koranskoleundervisning nu giver afgang til universiteterne på lige linje
med sækulære betalingsgymnasier?

Tror du at i ramme alvor at islamisterne i Tyrkiet spontant afsværger
deres religiøse ideologi og istedet affinder sig med egentlig
sækularisering, hvis bare de bliver lukket indenfor i Europa?

Jeg finder det ufatteligt naivt at granvoksne europæiske politikere
lader sig manipulere af af Erdogans ynkværdige mafiaagtige afpresning,
hvor truslen bizart nok er selve dèn islamisme, han om nogen selv står for.

Og jeg kan ærligt talt ikke se nogen som helst fornuft i at lade et
trekvartislamistisk land (lige under den sækulære fernis, som p.t. alene
opretholdes ved militærstyre) på størrelse med Tyskland skulle have
NOGET SOM HELST at skulle have sagt i EU!

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Rønne

Dato : 06-10-05 16:45

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> [...]
> "uddannelsesreformer", der betyder at statsfinansieret fundamentalitisk
> Koranskoleundervisning nu giver afgang til universiteterne på lige linje

Fra trådstarten har vi jo kunnet se, at også privatskolerne er stækt
islamiske. Hvilket i øvrigt passer med de oplevelser, et par danske
gymnasielærere havde da de i et år skulle arbejde på en privat, tyrkisk
gymnasieskole i Konstantinopel.
--
Per Erik Rønne