Opfindelse til fyrværkeri. Fristende men F~
Fra : Bo Warming

Dato : 03-10-05 09:00

Kinesere og raketter keder mig, og når jeg sku underholde børnene med
det nytårsaften, frøs jeg og tændstikkerne blæste ud. Hvorfor sælger
de mange fyrværkeri-udsalg ikke stormtændstikker eller pejselightere?
Elektronik er idag ofte lillebitte og billig, så det går over min
forstand at det kreative Kina ikke forlængst har oversvømmet os med
1. en mini-tøjklemme med batteri og glædetråd, der sættes på lunten og
derved antænder.
2. en lidt dyrere klemme, som kan lade antænding af fyrværkeriets
lunte ske efter 5 eller 60 sekunder eller lignende - forskellig farve,
forskellig tidsindstilling. Eller man trykker TO gange og så antændes
lunten efter TO gange to sekunder, el.lign.

Drenge der flår far (eller især mor?) for tusser til dette farlige
nytårsstøjhelvede, der varer uger, får let penge til dette gadget
oveni, og vil overgå andre bander - og evt gøre kanonslag til
tidsindstillede landminer. Eller smide "bomben" ned fra fjerde sal når
uven går på fortovet nedenunder.
Så jeg kunne forestille mig, at hvis produktet kom på markedet, ville
vi med vanlig forsinkelse indføre forbud - som ville være så
ineffektivt som forbud mod hash.
Måske USA har lagt pres på Kina, så de ikke sender den
milliard-indtjenende farlige fristelse på markedet.
Verdensejer USA gør jo også gode ting - omend jeg tror Kina-Japan
ville være bedre til at styre kloden, og et samarbejde bør opnås.

Engangs- antændelsesklemme vil være en oplagt sællert, men jeg selv
ville foretrække en genbrugelig dims, som man tøjrer til kloakrist
eller hegnspål, og når gløden har forbrændt lunten og nået raketten,
vil tøjr-kæden jo ikke ændre rakettens kurs, og klemmen vil være let
at finde igen.

JEg ved ikke hvordan fyrværkeri-ulykker sker. Måske de kan blive færre
med dette som rutine - eller lunten i sig selv vil blive erstattet med
ny billig elektronik. Jeg tror ikke, at Tivoli-fyrværkeriet afføres
ved, at der er sat tænddims til hver heksehyl osv - hvordan gør de?

Militær-forstandige ved måske om håndgranaters mekanismer idag, og
landminers - de er nok i forfront med teknik, som der - teoretisk
set - kunne læres af med fordel. Eller ulempe.

Bondags-sex er bl.a. om at dryppe stearin på masochisten - at påsætte
klemme med glødetråd ku blive ny juleleg - men hobbyen er vist
sjælden,
Hvor sjælden ved ingen udover måske sexartikelsælgere, der ikke praler
af det, og derfor tror jeg: ultrasjælden.Nogle ting har det bedst i
fantasiens verden. Måske også denne opfindelse, for den afskyelige
nytårshobby er slem nok som den er.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 03-10-05 19:20

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in news:jy50f.19834$y52.18169
@fe69.usenetserver.com:

> [...]
> forskellig tidsindstilling. Eller man trykker TO gange og så antændes
> lunten efter TO gange to sekunder, el.lign.

Slet ikke nogen dårlig ide :) Jeg plejede nu at anvende den
obligatoriske cigar til formålet. Men til børn er det nok en
dårlig ide... Til gengæld skal man nok ikke se bort fra den
lærdom der opnås om vind, læ, varme, kulde etc. ved andvendelse
at tændstikker i koldt, blæsende vejr.

> [...]
> eller hegnspål, og når gløden har forbrændt lunten og nået raketten,
> vil tøjr-kæden jo ikke ændre rakettens kurs, og klemmen vil være let

Vi har flere gange lavet det elektronisk med små totter ståluld
og så et batteri. Det kan gøres på afstand og styres nemt med
små trykknapper. - og kan monteres forneden i det allerede til
lejligheden opstillede rør.

> [...]
> ny billig elektronik. Jeg tror ikke, at Tivoli-fyrværkeriet afføres
> ved, at der er sat tænddims til hver heksehyl osv - hvordan gør de?

Helt sikkert elektrisk - men nok lidt smartere end med ståluld :D

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : ThomasB

Dato : 04-10-05 00:15

> Kinesere og raketter keder mig, og når jeg sku underholde børnene med det
> nytårsaften, frøs jeg og tændstikkerne blæste ud. Hvorfor sælger de mange
> fyrværkeri-udsalg ikke stormtændstikker eller pejselightere?

Der hvor vi plejer at købe fyrværkeri, får vi gratis sikkerhedsbriller og
pejselighter.
Der findes en snor som gløder i en times tid, og den kan "skoddes" til næste
år.

I Tivoli tændes fyrværkeriet elektronisk, via et styrepanel. Kineserne
bruger søm i et bræt, som bliver kortsluttet så tændsatsen ved fyrværkeriet
antændes.

Der findes "klemmer" lidt ala dine:
http://www.chem.au.dk/~kemishow/brevkasse/electrochemistry.html

Fra : Bo Warming

Dato : 04-10-05 03:13

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in message

> [...]
>
> I Tivoli tændes fyrværkeriet elektronisk, via et styrepanel.
> Kineserne bruger søm i et bræt, som bliver kortsluttet så tændsatsen

Værdifuldt svar, men hvorfor er disse klemmer ikke i handelen? Kina ka
lave den slags til pris som for en tændstik. Snoren der kan skoddes
haves ikke i min bydels 5 "Tiger" og andre ti-kroners butikker (eller
i den hundred-yen butik jeg har besøgt i Tokyp - og de har enormt
fyrværkeriforbrug - men især sommeraftener på badestrandene.

Jeg foreslog for 1-2 år siden OFF/ON opfindelse til cigaretter, og her
en forbedring

Jeg har læst om seneste nano-robotter der er så store som en
centimeter hovedhår og de kan fare hen over ble-stor firkant med felt
i.
Jeg foreslår i cigaretten indlagt i midten to cigaretlange hårrør af
kulfiber og i filterenden er de tilsluttet tæt hver sin
knappenålsstore reservoir med henholdsvis vand og butan,Der er påført
i hver tråd to tynde ledninger og hane-huller i hårrør med centimeters
mellemrum og tændtråd - og i filteret et lille batteri.
Når man vil tænde cigaretten trykker man om filterets knap-punkter som
man let kan føle sig frem til i mørke. Så udpumpes i cigarettens
anti-filter ende lidt butan og varmetråd når antændelsestemperatur og
når man samtidig suger, så er smøgen tændt.
Når man vil slukke, bruger man to andre modstående trykknapper, der
via lidt gummi er følbare, og så åbnes for vand og tilpas lidt lukkes
ud af hul lige ved gløden. Slukning sker også hvis der i ½ minut ikke
er pulset på smøgen, dvs cigaret smidt fra bil i tør skov laver ikke
skovbrand.
Er tre tændinger og slukninger rimelig for de mest vægelsindedes brug
af en cigaret?
Fordi tobak forkætres urimeligt, sker der ikke sådan berigelse af
livet og stop for brande - incl brande i sengen hos sovende rygere.
Disse ulykkesfugle skal nok finde anden selvmordsmetode, men den tager
måske ikke et helt hus med.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 04-10-05 23:11

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I Tivoli tændes fyrværkeriet elektronisk, via et styrepanel. Kineserne
> bruger søm i et bræt, som bliver kortsluttet så tændsatsen ved

Kontakt et fyrværkeri firma som f.eks. H C Andersens festfyrværkeri i Årslev
ved Århus og køb nogle el-tændere der direkte kan tilsluttes 9V batteri.
Disse anvendes af alle professionelle fyrværkere ved store festfyrværkerier.

Prof.fyrværkere har elektroniske konsoler med knapper, timer styring mv. til
tænding af deres fyrværkeri. Der tilsluttes ikke bare en spænding til
tændsatserne idet der også er kredsløb der måler strømmen for at undgå fejl,
eller rettere der anvendes konstantstrømsgeneratorer til tænding idet der
skal en nøje defineret strøm til at en eltænder kan antænde fyrværkeri :
faktisk holder et alm. 9 volt batteri ikke ret længe da strømmen er ret
stor.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-10-05 00:49

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> on mandag 3. oktober 2005 at 10:00 +0100 wrote:
>Hvorfor sælger
>de mange fyrværkeri-udsalg ikke stormtændstikker eller pejselightere?

Det er da også for galt - det må politikerne se at få noget gjort ved.
Måske en sag for Frevert?
Hun kan jo evt. tage sin ven Ebbe med på råd - der er jo noget med at har
forstand på krudt og kugler

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311