/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Har Kina noget at gøre i Tyrkiet ?
Fra : contra@tdcspace.dk


Dato : 03-10-05 07:34


Ja, mon ikke ?

Kinas naturlige rival i Asien er den kommende stormagt, Indien, og Kina
har klogt søgt venskabelige forbindelser med Indiens rival, det
muslimske Pakistan i årtier.

Desuden har Kina efterhånden erhvervet sig status som en slags
politisk formynder for Iran. Man holder sig selvfølgelig til, hvis man
kan, når det drejer sig om et land med så store olie- og
gasforekomster som Iran.

Næste kinesiske fremstød i den muslimske verden kan meget vel tænkes
at blive betydelige økonomiske og politiske forbindelser med Tyrkiet.

Imedens kan Europa så få lov til at stikke næsen i sky. Og hvorfor
ikke ?

Hvis europæerne alligevel ikke interesserer sig for, hvordan verden er
- i dag, så kan vi såmænd ligeså godt belave os på at studere
den himmel blå, og vi vil så blive fejet af banen i sidste halvdel af
det 21. århundrede.

Steen Hjortsø


 
 
Henrik Svendsen (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Svendsen


Dato : 03-10-05 10:24

contra@tdcspace.dk wrote:
> Ja, mon ikke ?
>
> Kinas naturlige rival i Asien er den kommende stormagt, Indien, og
> Kina har klogt søgt venskabelige forbindelser med Indiens rival, det
> muslimske Pakistan i årtier.
>
> Desuden har Kina efterhånden erhvervet sig status som en slags
> politisk formynder for Iran. Man holder sig selvfølgelig til, hvis man
> kan, når det drejer sig om et land med så store olie- og
> gasforekomster som Iran.
>
> Næste kinesiske fremstød i den muslimske verden kan meget vel tænkes
> at blive betydelige økonomiske og politiske forbindelser med Tyrkiet.

Hvad skulle det "betydelige økonomiske" bestå i?

> Imedens kan Europa så få lov til at stikke næsen i sky. Og hvorfor
> ikke ?

Helt enig. Tyrkiet er en dødssejler, ingen kan bruge til noget som helst
fornuftigt.

> Hvis europæerne alligevel ikke interesserer sig for, hvordan verden er
> - i dag, så kan vi såmænd ligeså godt belave os på at studere
> den himmel blå, og vi vil så blive fejet af banen i sidste halvdel af
> det 21. århundrede.

Hvilken bane? Det der med at lege global imperialist er ikke noget for
de europæiske borgere.


contra@tdcspace.dk (03-10-2005)
Kommentar
Fra : contra@tdcspace.dk


Dato : 03-10-05 11:12

Næh, men det er formentlig noget for Kina - hvis vi la'r dem.

Steen Hjortsø


Henrik Svendsen (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Svendsen


Dato : 03-10-05 11:35

contra@tdcspace.dk wrote:
> Næh, men det er formentlig noget for Kina - hvis vi la'r dem.

Det er der ikke ret meget i Kina's historie, der tyder på.


Per Hagemann (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Per Hagemann


Dato : 03-10-05 12:09


<contra@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:1128321239.414516.198970@g44g2000cwa.googlegroups.com...

Kinas naturlige rival i Asien er den kommende stormagt, Indien, og Kina
har klogt søgt venskabelige forbindelser med Indiens rival, det
muslimske Pakistan i årtier.


Næste kinesiske fremstød i den muslimske verden kan meget vel tænkes
at blive betydelige økonomiske og politiske forbindelser med Tyrkiet.

----------

svar:

Kina er selv et lavtlønsområde, så de har ingen glæde af det eneste Tyrkiet
har at byde på; ret billige produktionsfaktorer tæt på de store
forbrugermarkeder i Europa. Kun hvis EU opretholder sin protektionisme mod
Kina, kan det være en fordel at være placeret i Tyrkiet, som er ret sikker
på at kunne eksportere frit til EU fremover, fordi en frihandelsaftale er
det mindste EU føler de kan tillade at spise Tyrkiet af med i
optagelsesforhandlingerne.

Kina har ingen strategiske interesser i Europa i modsætning til
Indien/Pakistan. Desuden bryder kineserne sig slet ikke om tyrkerne. De
fører selv blodig krig mod tyrkerne i Østturkestan, som er en del af Kina.


--
Sura 9:123 "O I som tror, kæmp mod dem, der lever nær ved jer af de vantro,
og lad dem finde hårdhed i jer, og vid, at Allah er med de retfærdige"
(Ahmadija-oversættelse)



Per Rønne (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 03-10-05 12:57

<contra@tdcspace.dk> wrote:

> Kinas naturlige rival i Asien er den kommende stormagt, Indien, og Kina
> har klogt søgt venskabelige forbindelser med Indiens rival, det
> muslimske Pakistan i årtier.
>
> Desuden har Kina efterhånden erhvervet sig status som en slags
> politisk formynder for Iran. Man holder sig selvfølgelig til, hvis man
> kan, når det drejer sig om et land med så store olie- og
> gasforekomster som Iran.
>
> Næste kinesiske fremstød i den muslimske verden kan meget vel tænkes
> at blive betydelige økonomiske og politiske forbindelser med Tyrkiet.

Og så glemmer vi lige den årtier gamle krig i Østturkestan, der
tilsyneladende må ende med en udryddelse af de islamiske tyrker dér.
Uighurerne er allerede nede på under halvdelen af befolkningen {47%} i
Xinjiang, tidligere kendt som Sinkiang-provinsen.
--
Per Erik Rønne

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408657
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste