DR's lyttere elsker P1
Fra : Allan Riise

Dato : 29-09-05 15:39

Til forskel for især xenofoberne herinde, så viser det sig at DR's P1 bare
kan det der med at få lytterne til at stille ind på deres program...

Selv den ny G.D. Plummer har trukket piben ind, ang. hans påstand om
ensidighed, læs USA kritik..

"P1 når højeste lyttertal i fem år 29. september 2005 15.10 Kultur
DRs ældste radiokanal, P1, kan stadig sætte sindene i kog, men anklagerne om
ensidighed har bestemt ikke holdt lytterne væk fra kanalen.

Ifølge Gallups augustmåling har P1 nu flere lyttere end i de seneste knap
fem år. Lyttertallene, som blev offentliggjort torsdag, viser, at P1 i årets
ottende måned havde 936.000 lyttere.

Det svarer til, at 20 procent af danskerne lytter til P1 i løbet af en uge.
Sidste år var det tilsvarende tal 18 procent.

Man lytter til P1
DRs radiodirektør Leif Lønsmann, der selv har en baggrund som journalist på
P1, er stolt af den gamle kanal:

- Det er ekstraordinært flot af en kanal, der kræver lytternes aktive
deltagelse. P1 er ikke en kanal, man bare hører. Det er en kanal, man lytter
til. At nogen så af og til også råber ad den og kritiserer den, er helt
naturligt og et tegn på, at den engagerer, provokerer og overrasker, siger
Leif Lønsmann.

14 procent hører ikke DR
Den seneste debat om P1 begyndte i sommer, hvor DRs nye generaldirektør
Kenneth Plummer blev citeret for, at P1 - og i særdeleshed redaktionen bag
programmet 'Orientering' - "er meget negativ over for USA".

Siden trak Plummer sine udtalelser tilbage med en erklæring om, at P1 er en
radiokanal med stor samfundsmæssig betydning."

--
Allan Riise

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 29-09-05 15:45

Allan Riise wrote:
> Til forskel for især xenofoberne herinde, så viser det sig at DR's P1
> bare kan det der med at få lytterne til at stille ind på deres
> program...

Hvorfor blande os xenofober ind i det spørgsmål?

Fra : Allan Riise

Dato : 29-09-05 15:59

Henrik Svendsen wrote:

> Hvorfor blande os xenofober ind i det spørgsmål?

Fordi det var Xenofober og Muslim frygtere der var meget imod "Islams ansigt
(?)"...
Som mente at det måtte da i det mindste koste P1 lyttere at sende sådan
noget bras, når det fik lov til at stå alene, uden at der straks var en
eller flere "fagfolk" i studiet, som kunne dissimenere programmet, og afkode
hvad Islam er for en størrelse.

--
Allan Riise

Fra : Knud Larsen

Dato : 29-09-05 17:58

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> [...]
> noget bras, når det fik lov til at stå alene, uden at der straks var en
> eller flere "fagfolk" i studiet, som kunne dissimenere programmet, og

Hvis jeg er sat i bås som xenofob, så vil jeg lige svare, jeg lytter kun til
P1, og selvfølgelig er en del programmer noget "til venstre" for midten, og
det er helt fint, - bortset fra de utallige tilfælde i fortiden hvor
interviewere i forbindelse med noget som helst islamisk, ikke har stillet
opklarende modspørgsmål, man har altid ædt hvadsomhelst råt: "Så der er
fuldstændig lighed mellem kønnene inden for islam, dejligt at høre", det kan
man godt blive lidt sur over.

Mht Islams Ansigt synes jeg det hovedsagelig er helt fint, men at man godt
engang i mellem kunne sige "islam hævder, eller muslimer siger" før man
"fastslår at Abraham myldrede rundt og byggede Kaabaen, og andre ting, - nå
den er nok for tydelig som myte. Men altså, en gang i mellem kunne man ønske
en lille skeptisk kommentar i stedet for en, som helt uden videre godtager
islams ideer. Men det er noget man kan diskutere, måske virker det bedst,
når man lader folk helt uden filter fortælle hvad de selv synes islam står
for. Jeg har selv kun hørt en seks syv stykker, lige som med "Spørg Gud",
kan jeg næsten ikke bære at høre vrøvlet fra disse troende mennesker, uanset
om de er kristne, jøder eller muslimer. Man kan næsten får den tanke, at det
ikke bliver noget stort tab at hele menneskeheden ryger ad helvede til når
"de" selv ønsker at komme op til, og blive dømt af rædselsfulde klanguder på
basis af hvor mange modstandere de har dræbt eller skæret arme og ben af.
Men der ER jo et lille mindretal som ikke er afhængige af disse ældgamle
klanleder-religioner, og som kunne give håb om en fremtid uden 'os og dem'
religion. Hvis menneskeheden stadig lever uden for jordhuler om 100 år, så
tror jeg der er muligheder.

Fra : Allan Riise

Dato : 29-09-05 18:10

Knud Larsen wrote:
> [...]
> hvadsomhelst råt: "Så der er fuldstændig lighed mellem kønnene inden
> for islam, dejligt at høre", det kan man godt blive lidt sur over.

Det er jo et debat oplæg, hvor efter man så har et fælles grundlag at spørge
ud fra, f.eks. om det kan være rigtigt at kvinden og manden sidestilles i
Koranen.

Og nej, Du hører ikke til Xenofoberne, men til de der frygter Islam.

> [...]
> kunne give håb om en fremtid uden 'os og dem' religion. Hvis
> menneskeheden stadig lever uden for jordhuler om 100 år, så tror jeg

Ja, religion der dyrker én Gud er af det onde, imho, det er jo også derfor
jeg, den tidligere indædte ateist, er blevet Gode, og ja, vi dyrker Guder,
men mere soom en tro bygget på naturen og dyder, hvor hvert Gude billede
står for en dyd, en kraft, o.s.v. og absolut ikke er fejlfrie, tillad mig at
indsætte....

"Lad mig sige det med det samme, at der ikke kun er én forskel. Der er
flere. Den mest iøjnefaldende er klart nok, at asatroen er mere spændende
end kristendommen. Kristne mennesker tror nemlig, at der kun findes én gud,
hvorimod asatroende tror på en hel masse guder. Hvis man sammenligner
religion med en fest, så er kristendommen en fest, hvor alle skal spise den
samme slags mad, mens vikingreligionen er en fest med et kæmpe
tag-selv-bord, hvor man kan vælge mellem en masse retter. Døm selv, hvad der
er fedest.
På nogle måder er det måske smart nok, at der kun er en gud til ligesom
at holde styr på det hele, men problemet er bare, at det bliver svært at
identificere sig med den gud, medmindre man selv kan alting. Og det kan man
ikke. Nej, så er det bedre at have en masse forskellige guder at vælge
imellem. Hvis man for eksempel synes, at man er god til noget med visdom, så
kan man identificere sig med Odin. Hvis man bedre kan lide at kaste med
ting, så er det nok snarere Thor. Eller hvis man går ind for sådan noget
frugtbarhedshalløj, så kan man jo passende tilbede Freja. De forskellige
guder har alle sammen total respekt inden for asa, og derfor kan man godt
bytte om på sin favoritgud, hvis man for eksempel kommer i et andet humør,
fordi det er blevet en ny dag med nye udfordringer. Det kan man ikke inden
for kristendommen.
En anden stor forskel er spørgsmålet om, hvad der sker, når man dør. De
kristne tror, at man kommer op i en himmel (hvis man ikke har været
satanist), men der er ikke rigtig nogen, som ved, hvad der foregår i den der
himmel. De fleste tror dog, at man bare dribler rundt og slapper lidt af.
Det er helt modsat inden for asatroen, for her gældes det om at komme i
Valhalla. Og man slapper IKKE af i Valhalla. Nej, hver dag er som en
actionfilm med masser af slåskamp og god mad og mjød. Man kan med andre ord
sige, at de kristne tror på et ikke-fysisk efterliv, hvorimod vikingerne
tror, at man stadigvæk skal gå amok, selvom man er død. Jeg ved godt, hvad
jeg foretrækker.
Der er endnu en forskel på de to religioner, og den er, at de kristnes
gud er perfekt. Vikingernes guder er ikke perfekte. De kan sagtens begå
fejltagelser, og derfor er de mere realistiske rollemodeller for unge
mennesker. Det er for eksempel rimelig træls, hvis éns mor siger "Hvorfor
kan du ikke være mere ligesom Gud?", hvis man har tabt en printer eller
noget. Så kan man ikke rigtig sige noget fornuftigt. Men det kunne man, hvis
hun havde spurgt om, hvorfor man ikke kan være mere ligesom Thor. For Thor
kunne godt være kommet til at tabe en printer eller begå en anden fejl.
Derfor er asatroen mere relevant for alle os mennesker, som godt kan komme
til at begå fejl."

Håber ikke at jeg har fornærmet nogen med den indsatte tekst.

--
Allan Riise

Fra : jodem

Dato : 29-09-05 18:20

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

Vikingernes guder er ikke perfekte. De kan sagtens begå
> fejltagelser, og derfor er de mere realistiske rollemodeller for unge
> mennesker.

Det er måske forklaringen på, at også højreradikale kræfter finder styrke i
at flirte med asalæren?

Fra : Allan Riise

Dato : 29-09-05 18:22

jodem wrote:

> Vikingernes guder er ikke perfekte. De kan sagtens begå
>

> Det er måske forklaringen på, at også højreradikale kræfter finder
> styrke i at flirte med asalæren?

Nu ser jeg ikke ret mange højreradikale når vi holder kom sammen...

--
Allan Riise

Fra : jodem

Dato : 29-09-05 18:39

> Nu ser jeg ikke ret mange højreradikale når vi holder kom sammen...
>
> --
> Allan Riise

Jeg sigter ikke til jer.

Men det har næppe undgået din opmærksomhed, at der sidder folk ved den anden
ende af langbordet./

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-05 18:48

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> Nu ser jeg ikke ret mange højreradikale når vi holder kom sammen...

Nu er der jo ej heller så mange nazister tilbage her i landet ...
--
Per Erik Rønne

Fra : GB

Dato : 29-09-05 18:44

"jodem" <jodem@nypost.dk> skrev i meddelelsen

> Det er måske forklaringen på, at også højreradikale kræfter finder
> styrke i at flirte med asalæren?

Muligvis, men nok ikke her:
http://www.fornsidr.dk/faq.html

- og hvis Riise kan være Gode, så...

--
Liberal, kongetro, EU-modstander og atomkraftmodstander.
Frihed under ansvar er den eneste troværdige vej frem.

Fra : Allan Riise

Dato : 29-09-05 19:03

GB wrote:
> "jodem" <jodem@nypost.dk> skrev i meddelelsen

> Muligvis, men nok ikke her:
> http://www.fornsidr.dk/faq.html
>
> - og hvis Riise kan være Gode, så...

Ofte bliver vi stillet de samme spørgsmål gang på gang. Derfor bringer vi
her de svar, som vi plejer at give. Disse svar er ikke nødvendigvis udtryk
for Forn Siðrs samlede holdning, da Forn Siðr ikke dikterer nogen holdninger
ud over dem, der er beskrevet i vedtægterne. Når du læser svarene, så husk
på at dyrkelsen af de gamle guder er en meget individuel sag!

--

Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-05 18:48

> [...]

> står for en dyd, en kraft, o.s.v. og absolut ikke er fejlfrie, tillad mig at

Höit galer Hanen ved Midnatstide;
Jarl Hakon slagter sin Sön.
Han drager den rygende Kniv af hans Side
og synker i Lunden, og giör en Bön.
»Christe! forstyr ej de straalende Aser.
tag dette Offer, mit Hierte raser!
og giv os Held!
Forlad vort Field!«
Men Uglen flagrer paa Rotas Bryst
og tuder med dæmpet, varslende Röst.

- ja, en dejlig religion du har tilsluttet dig.

> En anden stor forskel er spørgsmålet om, hvad der sker, når man dør. De
> kristne tror, at man kommer op i en himmel

Du må da regne med at komme til Valhal, medmindre du dør sottedøden, så
du kan drikke mjød og slås hele tiden - og hver morgen vågne op hel igen
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 29-09-05 19:06

"Per Rønne" wrote:

> [...]
> Men Uglen flagrer paa Rotas Bryst
> og tuder med dæmpet, varslende Röst.
>
> - ja, en dejlig religion du har tilsluttet dig.

Og?

Vorherre lod sin søn komme til jorden, for at han kunne slås ihjel...

> Du må da regne med at komme til Valhal, medmindre du dør sottedøden,
> så du kan drikke mjød og slås hele tiden - og hver morgen vågne op
> hel igen ...

Med himlen henvises der til det af de Kristne så højt opsungne "Himmerrige",
hvor man vil kede sig bravt, hvis ikke man var død, ville man skisme hurtigt
blive det...

--
Allan Riise

Fra : Egon Stich

Dato : 29-09-05 23:43

"Per Rønne" <spam@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> Du må da regne med at komme til Valhal, medmindre du dør sottedøden, så
> du kan drikke mjød og slås hele tiden - og hver morgen vågne op hel igen
> Per Erik Rønne

Han vil blive skuffet.
Hedninge kommer i helvede.
Men der skal jo være nogen, til at fyre i centralvarmen

MVH
Egon

Fra : jodem

Dato : 29-09-05 15:58

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor blande os xenofober ind i det spørgsmål?

At folk er så ivrige efter at stille ind på den røde kanal, aktualiserer vel
blot Plummers advarsel.
Eller siger du blot, at hen er ved at slgte hønen der lægger guldæg?
Jeg kan ikke helt se sammenhængen mellem Plummers paranoia og næsetællinger.
Ps. : Det kan også være, han er misundelig over at der er flere lyttere til
P1 end til FCK's hjemmekampe.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-05 18:26

> [...]

> DRs ældste radiokanal, P1, kan stadig sætte sindene i kog, men anklagerne om
> ensidighed har bestemt ikke holdt lytterne væk fra kanalen.

Og hvilket alternativ eksisterer der reelt til P1?

Alle mine radioer er fast indstillet på P1, og var der kun tre aviser
her i landet: BT, Sextrabladet og Information, ville jeg holde
Information. Jeg foretrækker blot Weekendavisen og Berlingske Tidende.
--
Per Erik Rønne