I disse kultur kamp tider.
Fra : Morfar i det Jyske

Dato : 29-09-05 12:15

Tale til Socialdemokratiets kongres 2005

af

Mogens Jensen, MF

fundet på http://socialdemokraterne.dk/

Da jeg i foråret fik den fantastisk, spændende opgave at være partiets
kulturordfører kom jeg til at bruge udtrykket: Danmark har behov for en
folkelig kulturpolitik.

Ja – lyder det ikke forfærdelig kedeligt og søvndyssende.

Folkelig –folket. Næhhh…nu be’r jeg dem fru Heilbunth – det var da vist
noget der hørte forrige århundrede til.

Nææh…nu om dage handler det om den kreative klasse. Den kreative klasse
der
i skikkelse af designere, arkitekter og hangarounds med hang til Cafe
Latte,
skal frem i forreste række og hyldes som vor tids messiasser, der skal
redde
os alle sammen ud af globaliseringens fortrædeligheder.

Med nye koncepter, nye trends og nye Hawianstyle-lifelong-banana and
cherry
cocktails on the beach.

Den gamle konservative kulturelite med postnummer Nordsjælland og
freeseating I det kgl. teater og Mærsk-operaen – Brians bagland – har
pludselig fået konkurrence fra en ny overklasse – en ny kulturklasse – den
kreative klasse, der vil gøre dem rangen stridig som den nye kulturelite.

Væk med smoking, bentley og stiff upperlip og ind med total detailplanlagt
casual wear, dyre designbriller, udtrådte gummisko og brunch-aftaler på
hippe cafeer i læssevis. Dagens tilbud: Klaus Bondam som Budda-figur – nu
med Henna-farve..

Se – det er der gang i. Og er du med her, har du også uanet adgang til
Ahahaha, Den 6. sans, Vis mig din dans og alle de andre tåbelige "Kendte
danskere leger på TV"-programmer som ingen er hårdere kritikere af og
deltagere i end netop Den Kreative Klasse.

Og så må jeg desværre igen stille om til P1.

Og minde om at den nyeste undersøgelse af danskernes kulturvaner viser, at
også på kulturens område har vi idag et 2/3-samfund i Danmark.

2/3 af danskerne deltager i samfundets kulturaktiviteter og tilbud – i
større eller mindre grad. Den sidste tredjedel har vi ikke med på vognen.

Op mod en tredjedel af danskerne benytter altså ikke eller deltager ikke i
kulturaktiviteter – i år 2005.

Væksten i befolkningens deltagelse stoppede i 1986.

Er det tilfredsstillende. Ja – kulturministeren er meget tilfreds, sagde
han
da jeg spurgte ham i Folketingets Kulturudvalg for nylig. Han synes vi har
nået et fornuftigt niveau og ser ingen grund til at tage initiativer i den
anledning.

Og jeg tror hans bagland er enige med ham. Og den såkaldt kreative klasse?
Ja, de begræder formentlig tabet af kulturelle markedsandele..men ellers
har
vi ikke hørt meget fra den kant.

Samtidig med at vi altså har fået tydeliggjort at vi også har et kulturel
under-Danmark er der mange mennesker, som oplever, at de har fået alt for
travlt, farer mellem hjem, arbejde og daginstitution og forsøger at få
hverdagen til at hænge sammen, for så at plaske ned foran TV’et sidst på
aftenen.

De har svært ved at få kræfter til at se alle vennerne og familien så ofte
som man gerne vil og mange føler sig efterhånden isoleret af stress og
krav
om mere og mere tempo.

Mange børn er overladt til sig selv og. ældre og enlige, sidder alene og
ensomme og savner et aktivt samvær med andre mennesker.

Mange danskere er altså blevet meget rigere men det daglige liv er blevet
meget mere opsplittet, hektisk og stressende mens andre savner mere liv,
glæde og samvær i tilværelsen.

Men sådan behøver det ikke at være. Sådan skal det ikke være. Er det ikke

tide at stoppe op og tænke alvorligt over hvad vi egentlig skal bruge
vores
rigdom til?

Som socialdemokrater har vi det mål at sikre hver enkelt dansker mulighed
for at leve et rigt, trygt og udfordrende liv, og sikre hver enkelt
mulighed
for samvær og samhørighed med andre mennesker.

Derfor er der også behov for at vi står fast på kravet om en folkelig
forankret kulturpolitik.

Der er brug for at række ud mod den sidste tredjedel, og skabe muligheder
for at de også kommer med på vognen.

Vi ønsker at hvert enkelt menneske skal kunne realisere drømmen om et godt
liv, men også føle sig som en del af det fællesskab, der er helt
nødvendigt,
hvis ikke samfundet skal gå i opløsning.

Det er derfor vi historisk har ført og i dag fører en offensiv
kulturpolitik.

Der sigter mod et samfund, hvor vi har tid til hinanden, tid til
oplevelser
sammen med venner og familie, mulighed for gode og kvalitative kultur og
fritidstilbud og hvor vi har tid til og lyst til at engagere os i vores
nære
samfund og vores medmennesker.

Der er behov for at gøre kulturoplevelser og deltagelse til hverdagsstof
og
hvermandseje frem for de fås weekendfornøjelse.

Der er behov for at nå indvandrergrupperne i vores samfund med
kulturtilbud
der tager imod og indbefatter de nye frem for at udstøde dem.

Og der er behov for at vi udvikler alle danskeres kreative potentialer –

jobbet og derhjemme – for det er den virkelige opskrift på Danmarks faste
fundament i globaliseringen.

Vi vil ikke ha’ et nyt klassesamfund – det kreative klassesamfund.

Og det vil de professionelt kreative jo heller ikke.

Vi har behov for et samfund, der på alle niveauer stimulerer og kildrer
folks skaberevne, nysgerrighed og ønsker om viden og udvikling.

Det er også det vores kulturpolitik handler om.

--
Hej fra Børge Højlund Jensen.
Min hjemmeside

i min gæstebog.