Den liberale gruppe, som Venstre er medlem~
Fra : Morfar i det Jyske

Dato : 28-09-05 11:17

Den liberale gruppe, som Venstre er medlem af i Europa-Parlamentet, trak
sig
tirsdag aften fra et kompromis i forbindelse med Servicedirektivet, der
ville have sikret, at udenlandske virksomheder skal følge reglerne i det
land, hvor de leverer deres service.

- Jeg er meget skuffet over, at det kompromis, som de liberale havde sagt
ja
til at indgå, alligevel ikke bliver til noget. Nu kan det blive svært for
Parlamentet at forhindre, at virksomheder kan arbejde i Danmark under de
regler, der gælder i deres eget land, udtaler Henrik Dam Kristensen

Indtil tirsdag aften var der ellers stor optimisme blandt de mange
medlemmer
af Europa-Parlamentet, som er bekymrede for konsekvenserne af
Kommissionens
forslåede Servicedirektiv. Den liberale gruppe, som er Venstres gruppe i
Parlamentet, havde nemlig sagt "ja" til et kompromis, som ville sikre en
ændring af princippet om, at det skal være reglerne i det land,
virksomheden
kommer fra, der gælder.

Princippet har været meget omdiskuteret. Hvis det gennemføres, vil det
nemlig betyde, at en portugisisk virksomhed, der leverer service i Danmark
skal følge portugisiske regler frem for danske.

Tirsdag aften meddelte den liberale gruppe imidlertid, at den ikke længere
ønskede at bakke op om det kompromis, som var aftalt, og det flertal, der
tegnede sig i Parlamentets Indre Markedsudvalg, ser dermed ud til at være
forsvundet.

- Den liberale gruppes løben fra aftalerne er i direkte modstrid med det,
Anders Fogh Rasmussen har stillet danskerne i udsigt. Jeg er meget spændt
på, om Karin Riis-Jørgensen og resten af de danske venstrefolk her i
Parlamentet virkelig ender med at følge deres gruppe, siger Henrik Dam
Kristensen.

- Selv om det hele ser lidt sort ud lige nu, så håber jeg naturligvis, at
der ved den endelige afstemning kan skabes flertal for at sikre, at det
fortsat er danske regler, der gælder, når der leveres service i Danmark.
Det
står og falder dog på, om medlemmerne af den liberale og den konservative
gruppe vågner op og erkender, at der også er andre ting end de frie
markedskræfter at tage hensyn til, slutter Henrik Dam Kristensen

--
Hej fra Børge Højlund Jensen.
Min hjemmeside

..