International tænketank: Irak på vej mod b~
Fra : John Schmitt

Dato : 27-09-05 07:30

Tja . . . Hvad er det lige de ER i gang med allerede?

http://politiken.dk/visartikel.iasp?pageid=399300

Et par citater:

"Forfatningen vil sandsynligvis give næring til oprøret i stedet for at
dæmpe det«, siger Robert Malley, der er leder af ICG's mellemøstkontor, i en
pressemeddelelse.
»En aftale baseret på kompromiser og bred konsensus kunne have været det
første skridt i en helbredelsesproces. I stedet er det blevet endnu et
skridt i en deprimerende nedgang«, fortsætter han."

" Senest sagde en af Storbritanniens topofficerer i Irak, oberst Tim
Collins, på et møde i London, at kursen har været forfejlet siden
invasionen.
»Vi har helt tydeligt ingen plan. Det virker på mig, som om vi udelukkende
baserer os på militærmagt for at indføre frihed og demokrati«, sagde han
ifølge avisen The Guardian, mens publikum - nuværende og pensionerede
militærfolk - klappede."

JS

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 28-09-05 02:34

John Schmitt wrote:
> [...]
> demokrati«, sagde han ifølge avisen The Guardian, mens publikum -
> nuværende og pensionerede militærfolk - klappede."

Det er ikke den kurs, der er forfejlet. Det var aldrig målet at indføre
frihed og demokrati; men at sætte sig på olien og sikre petrodollaren.

Selv medarbejdere i den amerikanske administration kunne regne ud, at
demokrati ikke ville komme til at fungere i et samlet Irak, hvor
shiaerne udgør over halvdelen af befolkningen. Det man ville ha' var et
venligtsindet regime, der ville være afhængig af og underlagt amerikansk
militær.

Alle tre mål er midlertid nået. Irak er tilbage i dollar, olien er under
AFS-kontrol og regeringen - shiaerne og kurderne - er afhængig af de
udenlandske tropper. Desværre for vore grådige venner kan denne gunstige
situation kun opretholdes med langt større besvær end man havde håbet -
og man er stadig ikke blevet overhældt med blomster af irakerne. Meget
uretfærdigt.

Men - vi er nødt til at blive ved. Ellers sætter Russerne og kineserne
sig også på Iraks olie (hvilket Saddam var igang med at lade dem gøre)
ligesom de har sat sig på Irans olie. Det sidste må også laves om,
ellers bliver der ikke det ekstra "amerikanske" århundrede, som dem, der
betaler for præsidenterne i USA, går og drømmer om.