Hvad bliver det næste?
Fra : Knud Larsen

Dato : 26-09-05 20:56

Tate udelukker værk på grund af terrorfrygt

En britisk kunstner er rasende på det verdensberømte Tate Museum, der har
droppet skulpturen 'God is Great', fordi debatklimaet i Storbritannien for
tiden er 'for sensitivt'.

Af Cecilia Sejer Send artikel Print artikel

John Lathams 'God is Great' er for heftigt for Tate Museum i London. -
skulptur, der bl.a. rummer kopier af de tre hovedreligioners hellige
skrifter, er lige nu for kontroversielt til at blive udstillet på det
verdensberømte kunstmuseum Tate Museum i London.

De kristnes, muslimernes og jødernes hellige skrifter var del af John
Lathams værk 'God is Great' og skulle have været del af en aktuel
Latham-udstilling.

Men museet har dømt skulpturen ude.

Museumsledelsen skønner, at værket vil kunne medføre 'følsomme' reaktioner i
byen efter selvmordsangrebet i London den 7. juli, siger en talsmand fra
museet til Reuters.

Debatklimaet lige nu er for betændt, mener man på Tate.

Rasende Latham
Men kunstneren, 84-årige John Latham, er mildt sagt uenig. Han er rasende og
beskylder museet for fejhed.

»Jeg synes, det er en åndssvag beslutning. Hvis de vil gå de militantes
ærinde, er det her da måden at gøre det på«, siger den vrede kunstner til
The Observer.

»Det her handler ikke engang om censur. Det handler bare om, at ledelsen er
nogle kujoner«, siger John Latham.

Han har forlangt, at museet sætter et skilt op ved den manglende skulptur,
der fortæller historien om, hvorfor 'God is Great' ikke er en del af
udstillingen.

-----------------

Måske kunne man i nogle få år forbyde ord som: "Gud, islam og hellig bog",
og evt. udskifte dem med "X, Y og Z, eller ZZ"?

Fra : Allan Riise

Dato : 26-09-05 21:04

Knud Larsen wrote:
> Måske kunne man i nogle få år forbyde ord som: "Gud, islam og hellig
> bog", og evt. udskifte dem med "X, Y og Z, eller ZZ"?

Du kunne jo prøve med Harry Potter!

--
Allan Riise

Fra : Knud Larsen

Dato : 26-09-05 23:30

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> Du kunne jo prøve med Harry Potter!

Problemet er bare, at han også er en X, børn beder til, så ham skal man
sikkert også passe på ikke at kritisere, men han kunne blive omskrevet til
Pot Luck.