Fagforblødning
Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-05 05:49

I dagens Information kan man på:

http://www.information.dk/InfWebsite/FremvisningPHP/Common/Information.p
hp?pShow=Webavis/WAvVis.php&pWAvVis=760

se at stadig flere lønmodtagere fravælger fagforeningen, og det gælder
ikke mindst på LO-området. Den samlede organisationsprocent er på ti år
faldet fa 83,1% til 78,5%, og fagforeningerne frygter den dag, hvor
skattefradraget for fagforeningskontingent måtte bortfalde.

Men måske skulle fagforeningerne og en hovedorganisation som LO se dem
selv i spejlet. Med en politisk forankring i et stadigt mindre
Socialdemokrati, samt SF, gøres det svært for mange borgerlige
lønmodtagere at være medlemmer af deres fagforening, hvis denne ligger
på LO-området, når fagforeningen samtidig giver økonomisk støtte til
netop Socialdemokratiet. Måske ville det hjælpe hvis man i lighed med
fagforeningerne under AC og FTF erklærede sig partipolitisk neutrale?

--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 26-09-05 15:11

Per Rønne <spam@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> netop Socialdemokratiet. Måske ville det hjælpe hvis man i lighed med
> fagforeningerne under AC og FTF erklærede sig partipolitisk neutrale?

Hvis LO-fagbevægelsen synes det er slemt med medlemstabet nu, så har
meget mere at glæde sig til når Menneskerettighedsdomstolen i
Strassbourg fælder dom over de danske eksklusivaftaler.

Der var ganske mange der vil fravælge LO-fagforeningerne den dag de kan
gøre det uden at blive fyret!

Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-05 15:49

> Hvis LO-fagbevægelsen synes det er slemt med medlemstabet nu, så har
> meget mere at glæde sig til når Menneskerettighedsdomstolen i
> Strassbourg fælder dom over de danske eksklusivaftaler.

Hvis.

Husk i øvrigt på at det kan sammenlignes med obligatorisk medlemskab af
en ejerforening, hvis man køber en ejerlejlighed. En
andelsboligforening, hvis man køber en andelsbolig. Eller en
butikscenterforening, hvis man lejer en butik i et butikscenter.
--
Per Erik Rønne

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 26-09-05 16:18

"Per" == Per Rønne <spam@RQNNE.invalid> writes:

> [...]

> andelsboligforening, hvis man køber en andelsbolig. Eller en
> butikscenterforening, hvis man lejer en butik i et butikscenter.

Jeg synes ikke den sammenligning er så saglig. I de to første
eksempler du nævner er der tale om at nogle ting nødvendigvis må og
skal ligge i fælles regi, for at de kan blive gjort.

Der er ikke den samme trangssituation hvad angår fagforeninger. Det
er da selvfølgeligt mere bekvemt for fagforeningerne at de har monopol
på en given arbejdsplads, så de ikke er tvunget til at gøre noget for
at hverve medlemmer, men det er i mine øjne ikke et sagligt argument.

Det samme kunne jo bruges om aftaler mellem to flyselskaber om at
dele det danske marked i to dele, så begge selskaber har et bekvemt
grundlag for at kapre kunder, uden at give kunderne en mulighed for et
aktivt valg mellem A og B.

--
/Wegge
Min holdning til politik - <http://wiki.wegge.dk/Politik>

Fra : Jesper

Dato : 26-09-05 16:24

> [...]

> andelsboligforening, hvis man køber en andelsbolig. Eller en
> butikscenterforening, hvis man lejer en butik i et butikscenter.

Forkert sammenligning:

De nævnte foreninger er lokalforeninger nødvendige for hhv. ejer-eller
andelslejlighedskompleksets drift og butikcentrets drift.

Der er ingen direkte sammenhæng mellem en fagforening og den enkelte
arbejdsplads og de ansatte er ikke involveret i firmaet drift. Iøvrigt
kan der være mange fagforeninger repræsenteret på samme arbejdsplads.

En arbejdsplads er ganske enkelt ikke afhængig af fagforeningen for at
fungere.