Danmark opruster militært i Irak
Fra : John Schmitt

Dato : 25-09-05 07:59

http://www.berlingske.dk/grid/indland/artikel:aid=632268

"Mod strømmen Danmark skal modsat andre lande med styrker i Irak opruste
militært i landet. Regeringen vil sende tre danske militærhelikoptere af
sted for at sikre afstemningen om den irakiske forfatning i næste måned.
Udsendelsen skal vare til efter parlamentsvalget i februar."
(Så skulle forfatningen være hjemme

Fennec er en ikke pansret helikopter i modsætning til f.eks. Apache. Et par
tilfældige runder fra en AK-47 vil sende den i jorden. Fennec egner sig til
bagholdsangreb, men det er svært at lave i en flad ørken.
Hvis den skal overleve i Iraq bliver det som observationsplatform, dvs. højt
oppe, uden for skudvidde - men der er jo andre platforme, der er bedre til
det.

Mon Fennec i Iraq er et ønske fra styrkerne i Iraq, eller et politisk ønske
om at vise muskler?

"Hans Kristian Skibby (DF), støtter også forstærkningen i Irak - dog
forudsat at de danske helikoptere er sikret bedst muligt mod beskydning." -
Der findes kloge folk i alle partier.

JS

Fra : DS

Dato : 25-09-05 13:27

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message
> [...]
> bedre til det.
>
> Mon Fennec i Iraq er et ønske fra styrkerne i Iraq, eller et politisk

Der står mere her:

De skal være uden våben, og bruges som observationsposter. Tidligere havde
de danske styrker mulighed for at bruge engelske helikoptere, men ikke mere.

Alligevel synes jeg det er besynderligt at helikopterne - når de alligevel
skal derned - ikke bliver udstyret med våben...

> "Hans Kristian Skibby (DF), støtter også forstærkningen i Irak - dog
> forudsat at de danske helikoptere er sikret bedst muligt mod
> beskydning." - Der findes kloge folk i alle partier.

Hehe

DS

Fra : Jim

Dato : 25-09-05 13:55

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> skrev i en meddelelse
> http://www.berlingske.dk/grid/indland/artikel:aid=632268
>

> Mon Fennec i Iraq er et ønske fra styrkerne i Iraq, eller et politisk
> ønske om at vise muskler?

Opfat det således;
Hvis en tømrer har fået en opgave som at bygge et hus, så henter han sin
værktøjskasse, en bunke materialer og går i gang med arbejdet.
Hvis han skal udføre en opgave, som kræver en hammer, så er han nødt til at
have en hammer af den rette størrelse.
Som min gamle skolekammerat, som den dag i dag er tømrer, sagde; undgå at
bruge vold, tag en større hammer.
Og det er altså det samme, som de danske styrker gør.
De har brug for en større hammer, altså en Fennec.

Glem alt om bagvedliggende politiske intentioner.

J.

Fra : John Schmitt

Dato : 25-09-05 17:59

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpalp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruge vold, tag en større hammer.
> Og det er altså det samme, som de danske styrker gør.
> De har brug for en større hammer, altså en Fennec.

Hammer - den er af gummi når den er ubevæbnet, og med knækket skaft når den
ikke er armeret.

JS