Endnu færre trafikdræbte i år
Fra : Tim

Dato : 23-09-05 09:00

Indtil videre ser det ud til, at vi får endnu færre trafikdræbte i år, og
det selvom sidste år havde det laveste antal trafikdræbte siden 1950.

http://www.berlingske.dk/grid/indland/artikel:aid=631496

Man kan vel konstatere, at regeringen også her gør noget ved sagen.

Mon ikke det tal falder endnu mere, med de nye regler?

Tim

Fra : Allan Riise

Dato : 23-09-05 10:01

"Tim" <thpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Man kan vel konstatere, at regeringen også her gør noget ved sagen.
>
> Mon ikke det tal falder endnu mere, med de nye regler?

Jeg tror nu at det er fordi at der erlangt mere færdselspoliti og fartfælder
nu, end tidligere.

At det så koster bemanding til opklaring af indbrud og tyverier, det er jo
så hvad man prioriterer.

--
Allan Riise

Fra : Tim

Dato : 23-09-05 10:09

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> [...]
> nu, end tidligere.
>
> At det så koster bemanding til opklaring af indbrud og tyverier, det er jo

Der er sguitte mere politi på vejene nu i forhold til før.

Faldet skyldes hovedsagelig to ting:

En holdningsændring hos bilisterne og især øgelsen af hastigheden på
motorvejene.

Hvad angår sidstnævnte, vil alle der kører jævnligt på motorvej kunne
bekræfte, at der ikke har været så mange af de helt vilde bilister de
seneste 2-3 år.

Det tror jeg er noget folk tager med sig, når de kører af motorvejen og ind
på landevejen.

Tim

Fra : Jesper

Dato : 25-09-05 19:36

> [...]

> nu, end tidligere.
>
> At det så koster bemanding til opklaring af indbrud og tyverier, det er jo

Altså Herman, færdselspolitiet fanger ikke indbrudstyve! Det job
overlader de til Kriminalpolitiet.

Fra : Allan Riise

Dato : 25-09-05 20:18

> Altså Herman, færdselspolitiet fanger ikke indbrudstyve! Det job
> overlader de til Kriminalpolitiet.

Ak ja, igen så ved du så lidt at en debat er uinteressant.
Hvor tror du at kriminalfolkene kommer fra?
Ordenspolitiet og færdselspolitiet.
Hvem tror du bruges, stor udstrækning når der skal foregår store
færdselstiltag?
Ordenspolitiet, og når de samme skal bruges i flere funktioner, så er der
ikke tid til det hele.

Prioritering, you know!?

--
Allan Riise

Fra : Jesper

Dato : 25-09-05 21:06

> [...]

> færdselstiltag?
> Ordenspolitiet, og når de samme skal bruges i flere funktioner, så er der

Ja jeg ved så meget at man ikke sender kriminalfolk ud til
færdselsopgaver, de tager sig af indbrud og andre former for
forbrydelser.

POrioritering, you know!?

Fra : Allan Riise

Dato : 25-09-05 21:12

> Ja jeg ved så meget at man ikke sender kriminalfolk ud til
> færdselsopgaver, de tager sig af indbrud og andre former for
> forbrydelser.

Kriminalteknikerne kommer og tager spor, ja, men hvem skal blive de
kriminalfolk der er behov for?

Du forstår ikke etaten og den måde den arbejder på, og som det er nu, så er
det færselen der opprioriteres, og da der ikke er opnormeret, så må de
nødvendigvis være de samme som ikke bliver ordenspoliti eller kriminalfolk.

> POrioritering, you know!?

You bet.

--
Allan Riise

Fra : Svend Poulsen

Dato : 24-09-05 23:53

> [...]
>
> Man kan vel konstatere, at regeringen også her gør noget ved sagen.
>
> Mon ikke det tal falder endnu mere, med de nye regler?

Kan da godt være at der ikke er blevet så mange dræbt i trafikken på
ulykkestedet i år, men hvad siger statistikken om hvor mange der dør efter
2,3,4,5, eller 6 år, som jeg har oplevet, på grund af men efter et
trafikuheld eller hvor mange der ender i rullestol ?
Og hvor meget skyldes at bilerne er blevet blødere over for sammenstød.
Og nej tror ikke at det vil falde så meget igen, da folk er begyndt at køre
som før og en udtaler lige efter han blev snuppet og fik 3 klip på en gang,
kan godt være jeg har fået 3 klip, men jeg vil stadig køre for stærkt
"140-150 km/t ved 80 km/t begrænsning fordi jeg har travlt og skal passe mit
firma".

Svend

Fra : Mark Jensen

Dato : 25-09-05 11:55

On Sun, 25 Sep 2005 00:52:33 +0200, "Svend Poulsen"
<svend_poulsen_304@*hotmail.com> wrote:

> [...]
>"140-150 km/t ved 80 km/t begrænsning fordi jeg har travlt og skal passe mit

Ja hvorfor dog være optimist og bare glæde sig over at man tog fejl
angående de højere hastigheder på motorvejen eks.

Fra : Svend Poulsen

Dato : 25-09-05 16:41

"Mark Jensen" <jesperj@it.dk> skrev i en meddelelse

> Ja hvorfor dog være optimist og bare glæde sig over at man tog fejl
> angående de højere hastigheder på motorvejen eks.

Jep og så er det lige meget at der sidder grøntsager på plejehjem
eksempelvis. thomps up

Fra : Mark Jensen

Dato : 25-09-05 18:50

On Sun, 25 Sep 2005 17:40:44 +0200, "Svend Poulsen"

>Jep og så er det lige meget at der sidder grøntsager på plejehjem
>eksempelvis. thomps up

Du har jo intet andet at byde på end nogle fuldstændigt udokumenterede
teorier.

Fra : Svend Poulsen

Dato : 25-09-05 21:04

> Du har jo intet andet at byde på end nogle fuldstændigt udokumenterede
> teorier.

ok så en lillebror der dør efter 6 år på grund af en ulykke, hvor han blev
så hjerneskadet at han blev en grøntsag og stirrede op i luften i 6 år og
immunforsvaret totalt ødelagt har intet på sig ?

Skal jeg skaffe en erklæring fra lægen, plejepersonalet, faderen,
lillesøstrene osv. inden det går op for dig at det ikke kun drejer sig om
dem der blive dræbt ved uheldet, men også dem der bliver handicappede, har
men, bagefter i stedet for?
Hvad med at du prøver at kigge lidt ud over din næse og ser andet end det du
gerne kun vil se?

Fra : Mark Jensen

Dato : 26-09-05 10:40

On Sun, 25 Sep 2005 22:04:28 +0200, "Svend Poulsen"
<svend_poulsen_304@*hotmail.com> wrote:
igt udokumenterede

> [...]
>men, bagefter i stedet for?
>Hvad med at du prøver at kigge lidt ud over din næse og ser andet end det du

Det gør mig naturligvis ondt at høre personlige tragedier. :(

Men det er jo umuligt at drage nogen som helst konklusioner på
baggrund af enkeltepisoder. Det statistiske materiale vi har til
rådighed viser et markant fald i antallet af døde i trafikken i de
senere år. Det er det jeg ser som noget meget positivt. Det er svært
at bruge tankeeksperimenter om alternative statistikker til meget.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-09-05 07:44

"Svend Poulsen" <svend_poulsen_304@*hotmail.com> wrote in message

> [...]
> så hjerneskadet at han blev en grøntsag og stirrede op i luften i 6 år og
> immunforsvaret totalt ødelagt har intet på sig ?

Jeg er ked af din brors skæbne, men det er altså ikke noget argument i denne
sag, tværtimod, uheldet skete under den socialdemokratiske regering.

Thorkild

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-09-05 18:12

On Sun, 25 Sep 2005 00:52:33 +0200, Svend Poulsen wrote:

> Og hvor meget skyldes at bilerne er blevet blødere over for sammenstød.

Ahva?
--
MVH
osv...

Fra : Allan Riise

Dato : 25-09-05 18:57

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse
> [...]

Peugot f.eks. har en blød motorhjelm og kofanger, hvor der hverken kan
rammes afstivning eller motor, skulle man blive ramt af bilens forende.
Kofangeren kan man med hånden skubbe deform i op til 5 - 10 cm.

Men lad os lige få det helt på det rene, at folk skulle køre mere efter
hastighedsgrænserne, qua at fartgrænserne på motorvejen er sat op, det
passer ikke, da 9 ud af 10 klip er p.g.a. hastigheds overskridning, og så er
det heller ikke på motorvejen at de fleste dødelige uheld sker, så det
undrer mig at man bruger det som argument for at dødsulykkerne er faldet.

Grunden er mere færdselspoliti og flere fartfælder.

--
Allan Riise

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-09-05 20:00

On Sun, 25 Sep 2005 19:56:40 +0200, Allan Riise wrote:

> Peugot f.eks. har en blød motorhjelm og kofanger, hvor der hverken kan
> rammes afstivning eller motor, skulle man blive ramt af bilens forende.
> Kofangeren kan man med hånden skubbe deform i op til 5 - 10 cm.

Altså sammenstød med mennesker? Hvor stor en del af de trafikdræbte
drejer det sig om?

--
MVH
osv...

Fra : Allan Riise

Dato : 25-09-05 20:23

> Altså sammenstød med mennesker?

Øhh ja.

De fleste person på kørsler sker i byerne og på små landeveje, hvor farten,
i princippet ikke er højere end 50 henholdsvis 60 km/t, og der betyder det
da meget om du ryger ind i en klump rustfri stål med kæmpe stolper og motor
bagved, eller om du ryger ind i noget der nærmest er skumgummi.

> Hvor stor en del af de trafikdræbte drejer det sig om?

Bååt, forkert.
Det hedder, "hvor mange trafikdræbte er undgået p.g.a. sådanne biler"

Det ved jeg ikke, men det er da klart at bilerne i sig selv bliver sikrere
og sikrere, bedere A-stolper, 6 - 8 airbags, EBS APS o.s.v.
Mener du at det *ikke* har indflydelse på trafikdræbte?

--
Allan Riise

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-09-05 21:03

On Sun, 25 Sep 2005 21:23:03 +0200, Allan Riise wrote:

> Øhh ja.

Det har så bare ikke noget at gøre med bilens hårdhed, men i høj grad
dens udformning.

> [...]
> betyder det da meget om du ryger ind i en klump rustfri stål med kæmpe
> stolper og motor bagved, eller om du ryger ind i noget der nærmest er

Det har større betydning at du "glider" hen over bilen. I "gamle dage"
blev man væltet op på motorhjælmen af kofangern og slog en kolbøtte op
på taget hvor man så bankede hovedet ned i det.
Ved 50-60km/t er er kofangeren ikke dit største problem.

> Bååt, forkert.
> Det hedder, "hvor mange trafikdræbte er undgået p.g.a. sådanne biler"

Øhm nej. Hvis man siger der er færre trafikdræbte pga "blødere" biler,
så må der jo være nogen tal at holde det op mod. Andelen af
trafikdræbte ved påskørsel af mennesker må altså være blevet mindre.
Er den blevet det for nyligt?

> Det ved jeg ikke, men det er da klart at bilerne i sig selv bliver
> sikrere og sikrere, bedere A-stolper, 6 - 8 airbags, EBS APS o.s.v.
> Mener du at det *ikke* har indflydelse på trafikdræbte?

Joda, men bilerne bliver nu hårdere, ikke blødere. Det er faktisk et
problem når en moderne bil gører ind i en gammel bil (eller omvendt) og
langt de fleste trafikdrab sker ved sammenstød mellem biler, eller mellem
biler og døde ting.

--
MVH
osv...

Fra : Svend Poulsen

Dato : 25-09-05 21:17

> [...]
> problem når en moderne bil gører ind i en gammel bil (eller omvendt) og
> langt de fleste trafikdrab sker ved sammenstød mellem biler, eller mellem

Ok. det vil sige at det er lige meget om du rammer en person med en jern
mukkert eller en plastikhammer efter det du skrive de skal bare udformes
rigtig ?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-09-05 22:31

On Sun, 25 Sep 2005 22:17:02 +0200, Svend Poulsen wrote:

> Ok. det vil sige at det er lige meget om du rammer en person med en jern
> mukkert eller en plastikhammer efter det du skrive de skal bare udformes
> rigtig ?

Forestil dig at du kommer cyklende ned af en bakke. Pludselig er der en
stor forhindring foran dig og du kan ikke komme udenom den. Hvordan vil du
helst have at den er udformet, som en terning eller som et skihop?
Pointen med udforming af bilen, er netop at du ikke bliver "slået" af den.

At kofangeren er blød, kan med lidt held betyde at du ikke knækker
benene, men det er lidt ligegyldig hvis du med stor kraft banker hovedet
ind i forruden, for den er dælme hård.
De biler jeg har repareret hvor der har været dødsfald i forbindelse med
påkørsel, har det hverken været kofanger eller motorhjælm folk døde
ved mødet af, men forrude, forrudekant og bagkanten af taget.

For øvrigt er det ikke nogen god ide at motorhjælmen er alt for blød,
da motoren nedenunder er ganske hård.

--
MVH
osv...

Fra : Svend Poulsen

Dato : 26-09-05 04:33

> [...]
> ved mødet af, men forrude, forrudekant og bagkanten af taget.
>
> For øvrigt er det ikke nogen god ide at motorhjælmen er alt for blød,

Ok, det du siger og argumenterer for angående hastigheder er at det kun
dreje sig om mennesker der bliver dræbt ved uheldet og dem der dør uger,
måneder og år efter et uheld, har ikke noget at sige i din verden og de har
heller ikke noget at gøre i statistikkerne.

Tak for den oplysning.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-09-05 04:47

On Mon, 26 Sep 2005 05:32:33 +0200, Svend Poulsen wrote:

> [...]
> måneder og år efter et uheld, har ikke noget at sige i din verden og de har
> heller ikke noget at gøre i statistikkerne.

Har du lyst til at forklare hvordan du kom frem til den konklussion?
Jeg kan nemlig ikke lige læse det ud af ovenstående.

> Tak for den oplysning.

Tak dig selv, det var dig der kom med den.
--
MVH
osv...

Fra : Svend Poulsen

Dato : 25-09-05 21:11

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Altså sammenstød med mennesker? Hvor stor en del af de trafikdræbte
> [...]

Det er lige det der er problemet, hvor er statistikkerne for dem, end bare
en samlet antal dræbte og statistik over dem der dør dage, uger, måneder og
år efter en ulykke, er der i det hele taget lavet statistik over dem ?

MVH

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-09-05 21:30

On Sun, 25 Sep 2005 22:11:08 +0200, Svend Poulsen wrote:

> [...]
> år efter en ulykke, er der i det hele taget lavet statistik over dem ?

Du finder dem under kraftigt invaliderede. Hvis det kun er dage eller uger
efter uheldet, så finder du dem under trafikdræbte.

--
MVH
osv...

Fra : Svend Poulsen

Dato : 26-09-05 04:35

> Du finder dem under kraftigt invaliderede. Hvis det kun er dage eller uger
> efter uheldet, så finder du dem under trafikdræbte.

> [...]

Sjovt at de statistikker bliver der ikke snakket om i medier når de har
deres indslag om hastigheder.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-09-05 07:42

> [...]
> gang, kan godt være jeg har fået 3 klip, men jeg vil stadig køre for
> stærkt "140-150 km/t ved 80 km/t begrænsning fordi jeg har travlt og skal

Der er også færre alvorlige ulykker, som du henviser til.

Nu hvor hastigheden er sat til at afspejle virkeligheden og man fokuserer om
at mindske spredningen omkring middelhastigheden, så kører folk mere
fornuftigt, det skyldes vel primært de respekteres.

Thorkild

Fra : cphpeter@gmail.com

Dato : 25-09-05 21:27

Hallo - er der ikke noget galt i denne statistik ?

Siden perkerne normalt sørger for alt det onde i DK - hvorfor mon de
holder sig på måtten i trafikken ?