Hommel: Tolke tålte ikke mosten i Irak
Fra : GB

Dato : 23-09-05 06:32

De er »glasmennesker«. Sådan betegnede Hommel tolkene i Irak - omkring
halvdelen vendte hjem før tiden, fordi de ikke kunne tåle mosten.
»Det er fanme noget l... med tolke uden militær uddannelse«.

Sådan skrev en frustreret Annemette Hommel til en lærer i arabisk på
Forsvarsakademiet i en mail, der torsdag blev læst op i Københavns Byret.

Her står hun og fire militærpolitifolk anklaget for overtrædelse af den
militære straffelov – en sag der begyndte, da tolkene klagede over, at
civile fanger blev behandlet i strid med konventionerne.

Ydmygede fanger
Ifølge anklagen har de danske soldater ydmyget civile irakiske fanger
verbalt, anbragt dem i stressende stillinger og derved overtrådt den
militære straffelov.

Forsvarerne prøver derimod at tegne et billede af de civilt uddannede
tolke, som umodne mennesker, der slet ikke havde forestillet sig, hvordan
det er at deltage i en alvorlig militær aktion.

Tolke vendte hjem før tid
Hommels frustration, som den kom til udtryk i mailen var måske ikke
uberettiget. Cirka halvdelen af de tolke uden militær uddannelse, som
hæren sendte til Irak, vendte hjem igen før tid, fordi de ikke kunne
klare mosten. Det fortalte chefen for Forsvarsakademiets institut for
sprog, oberstløjtnant Svend Bornholdt Andersen.

»Vi har haft succes med dem nogen steder, men blandt andet i Bosnien og
Irak var der problemer. Vi kunne komme i tvivl om, hvor deres loyalitet
lå. Om vi kunne stole på dem«, sagde oberstløjtnanten.

»Glasmennesker«
Tolkene havde med Annemette Hommels ord fra mailen fået »rekrutchok«. De
ville have vagtskemaer, otte timers arbejdsdag og fri i weekenden. De
diskuterede, når de fik ordrer, fotograferede, mens der blev skudt og tog
stilling til fordel for de lokale. Desuden var de meget syge.

»De et glasmennesker. Vi skal 'please' dem for at få dem til at udføre
deres arbejde. De skal behandles som rådne æg«, skrev Hommel.

Tolkene havde gentagne gange fået at vide, at arbejdstiden med militærets
ord var 24-7, hvilket betyder 24 timers arbejde syv dage om ugen.
Samtidig havde de ikke modtaget nogen egentlig militær træning.

»Jeg fortalte dem personligt, lige inden de tog af sted, at de skulle
regne med disse arbejdsvilkår. Det har de fået tudet ørene fulde med,
lige siden de søgte ind som tolke«, fortalte Bornholdt Andersen.

Kort militæruddannelse
Samtidig forklarede han, at det var hans ansvar, at de fik den nødvendige
sproglige uddannelse, hvorimod ansvaret for den korte militære
uddannelse, de modtog, var hos andre afdelinger i forsvaret.

En sergent i militærpolitiet kunne fortælle, hvordan en af hans kolleger
var kommet op at skændes med en af tolkene. Hun havde på eget initiativ
indledt en samtale med en iraker, hvilket kollegaen havde påtalt.

»Hun talte med fangen, som om hun kendte ham, og han havde måske lige
skudt efter os. Hun skal tolke det, vi siger, og ikke andet«, sagde han.

Episoden medførte, at luften blev koldere mellem militærpolitiet og
tolkegruppen, fortalte han.

Underbemandet med tolke
Til sidst spidsede det hele til. I en mail til Bornholdt Andersen med den
sigende titel 'Nødråb på tolkefronten' skrev Hommel, hvordan to
kvindelige tolke sagde op den sidste dag i juni, således at den danske
lejr kunne se frem til at være underbemandet med tolke i lang tid inden,
der kom nye. Hun efterlyste tolke med militær baggrund og helst en
sprogofficer.

Det lykkedes at finde en sprogofficer, der havde tid til at tage til
Irak, og sådan blev situationen løst. Kort efter begyndte sagen, da
tolkene klagede over Annemette Hommels behandling af fangerne.

Næste retsmøde er på tirsdag, og det forventes at sagen slutter i år.

Printet fra www.politiken.dk Fredag 23. sep 2005

--
Liberal, kongetro, EU-modstander og atomkraftmodstander.
Frihed under ansvar er den eneste troværdige vej frem.

Fra : NoTrabajo

Dato : 23-09-05 07:08

"GB" <nonono@nospam.invalid> skrev i

> snip

Problemet er vel at man har brugt herboende irakere/muhamedanere som
tolke. De er vel nogle af de eneste, der kan det irakiske sprog. Der har
nok ikke fandtes danskere med en militær indstilling, der kunne bruges.

Man kan kun håbe på en klar frifindelse til Annemette Hommel, men det
bliver hun nok ikke, da det ikke vil være "politisk korrekt" at frifinde
hende.
--
NoTrabajo

Fra : GB

Dato : 23-09-05 07:27

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> skrev i meddelelsen news:43339e30$0
$49012$14726298@news.sunsite.dk:

> Man kan kun håbe på en klar frifindelse til Annemette Hommel, men det
> bliver hun nok ikke, da det ikke vil være "politisk korrekt" at frifinde
> hende.

Jeg tror nu ikke at der er noget at komme efter mht af forhørene af
terroristerne i Basra.

Fra : Trans

Dato : 23-09-05 15:10

NoTrabajo wrote:

> Problemet er vel at man har brugt herboende irakere/muhamedanere som
> tolke. De er vel nogle af de eneste, der kan det irakiske sprog.

Nemlig. Arabisk er ikke noget, man lærer på Forsvarsakademiet eller
nogen anden skatteyderbetalt undervisningsetablissement i Danmark. Det
er kun noget, man underviser i. Skal man opnå beherskelse af sproget,
skal man opholde sig blandt mennesker, der taler det og kun det 24
timer i døgnet. Og den militære uddanneklse er 0 og nix sammenlignet
med tolkens sproglige uddannelse.

Bent

Fra : Per Rønne

Dato : 23-09-05 15:58

Trans <kongaead@my-deja.com> wrote:

> [...]
> skal man opholde sig blandt mennesker, der taler det og kun det 24
> timer i døgnet. Og den militære uddanneklse er 0 og nix sammenlignet

På den gamle sprogofficersuddannelse lærte de sproget på rekordtid, og
uddannelsen kunne mig bekendt meritoverføres til et bifag på
universitetet. Som led i uddannelsen blev eleverne i to år udstationeret
på den danske ambassade i det land, hvis sprog de lærte, så de kunne
blive så perfekte som muligt i det.

Men efter Den Store Russiske Augustrevolution 1991 gik man så blot ikke
over og fik oprettet en sprogofficersuddannelse i sprog fra den
islamiske verden.

--
Per Erik Rønne

Fra : Trans

Dato : 24-09-05 02:37

Per Rønne wrote:

> På den gamle sprogofficersuddannelse lærte de sproget på rekordtid, og
> uddannelsen kunne mig bekendt meritoverføres til et bifag på
> universitetet.

At noget kan "meritoverføres" inden for uddannelsesetablissementet
siger ingen ting om, hvorvidt det er brugbart i praksis. Du har en
tyrkertro på institutionsdanmark.

Som led i uddannelsen blev eleverne i to år udstationeret
> på den danske ambassade i det land, hvis sprog de lærte, så de kunne
> blive så perfekte som muligt i det.

Ja, for de blev næppe perfekte i sproget på Forsvarsakademiet. n Men
ambassadeanbringelse er ikke den bedste anbringelse, hvis man vil lære
fremmedsprog, da de ikke taler meget fremmedsprog på ambassaderne. Man
skal ud blandt folk. Og hvor meget kostede det skatteyderne`?

Jeg er nu ved at være på et afsluttende stadium i mine
russiskstudier. Det har ikke kostet skatteyderne en brik.

> Men efter Den Store Russiske Augustrevolution 1991 gik man så blot ikke
> over og fik oprettet en sprogofficersuddannelse i sprog fra den
> islamiske verden.

Det var vist først i September 2001, de på Forsvarsakademiet blev
klar over, hvilke sprog de taler i den islamiske verden.

Nu skriver vi 2005, men militæret bruger stadigvæk palæstinensere
som tolke. i arabisk, selv om det ikke er overbevist om deres
loyalitet.

Bent

Fra : Per Rønne

Dato : 24-09-05 06:22

Trans <kongaead@my-deja.com> wrote:

> At noget kan "meritoverføres" inden for uddannelsesetablissementet
> siger ingen ting om, hvorvidt det er brugbart i praksis. Du har en
> tyrkertro på institutionsdanmark.

Snarere at du overfortolker mine oplysninger.

> [...]
> ambassadeanbringelse er ikke den bedste anbringelse, hvis man vil lære
> fremmedsprog, da de ikke taler meget fremmedsprog på ambassaderne. Man

Nu var der vist begrænsninger på hvad sådanne sprogofficerelever kunne
gøre i Sovjet. Og som udgangspunkt kunne man vel godt regne med at alle
russere, vesterlændingen kom i kontakt med, ville blive afhørt af KGB,
hvis de da ikke allerede var ansatte der.
--
Per Erik Rønne

Fra : Trans

Dato : 24-09-05 17:11

Per Rønne wrote:

> Snarere at du overfortolker mine oplysninger.

Man har i mange år undevist i arabisk på universiteterne. Hvis nu
undevisningen på universiteterne virkeligt var noget værd, så ville
forsvaret til enhever tid foretrække danskere, der havde lært
arabisk, frem for palæstinensere som tolke. Dummere er de jo ikke i
forsvaret. Men de foretrækker palæstinensere. Forklaringen er meget
simpel: Palæstinenserne kan faktisk tale både dansk og arabisk (omend
deres dansk måske er lidt defekt). Danskerne kan ikke nok arabisk. De
har ikke været længe nok i arabisktalende omgivelser. Det har det
ikke på rygmarven. Deres reflekser i sproget er ikke tilstrækkeligt
indarbedjet.

> [...]
> russere, vesterlændingen kom i kontakt med, ville blive afhørt af KGB,
> hvis de da ikke allerede var ansatte der.

Ja, det har du ret i. Professor Bent Jensen var sprogofficer i russisk.
Det er en af de ting, der gør ham kvalificeret til at forske i den
kolde krig. Han kan læse i arkiverne derovre. Jeg gad vide, om han var
en tur på ambassaden i Moskva.

Men med hensyn til at lære de sprog, der tales i de islamiske lande,
så har man de seneste 15 år ikke behøvet at rejse længere end til
Nørrebro for at være i det rigtige sprogmilieu.

Nå, men Danmark er ikke det eneste land, hvor man har problemer med de
sprog, der tales i de islamiske lande. Manglende beherskelse af disse
sprog er nok hovedårsagen til, at amerikanerne endnu ikke har
pågrebet Osama bin Laden.

Bent

Fra : 3W

Dato : 25-09-05 20:20

"GB" <nonono@nospam.invalid> wrote in message
> Ifølge anklagen har de danske soldater ydmyget civile irakiske fanger
> verbalt, anbragt dem i stressende stillinger og derved overtrådt den
> militære straffelov.

Uha, hvor er Kim Larsen, Allan Riise, og resten af slænget? Hvorfor bliver
der ikke kæftet op om, hvordan hele Danmark som nation er et sygt sygt land?

Fra : Allan Riise

Dato : 25-09-05 20:26

"3W" <dghncv@cvxlksjdf.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Uha, hvor er Kim Larsen, Allan Riise, og resten af slænget? Hvorfor bliver
> der ikke kæftet op om, hvordan hele Danmark som nation er et sygt sygt

Gamle nyheder.

--
Allan Riise