Skønlitterære Jan Guillou - en venstreradi~
Fra : GB

Dato : 22-09-05 21:04

Den svenske forfatter Jan Guillou er interviewet til seneste nummer af
Månedsmagasinet IN, og selvom han tidligere har bræget i andre aviser
over samme tema - så må man sige han får leveret en solid gang had til
anderledes tænkende på artiklens fire sider. Stolt roser han sig selv for
at Sverige ikke har et Dansk Folkeparti, alt imens det lykkedes ham at
blive beskrevet som en indigneret og engagereret samfundskritiker med
'stor anti-autoritetstro'. Det har alle dage været en venstreorienteret
specialitet, at kontrollere magten totalt mens man betragter sig selv som
værende i opposition. I Guillou’s yndlings-diktatur har anti-autoritets-
troen foreløbigt varet 46 år - and counting.

Her fire bidder fra Jeg ville forandre Verden:
'I løbet af teenageårene udviklede Guillou en dyb indignation over
verdens uretfærdighed, den skæve magtfordeling og måden, magten forvaltes
på.'

'Hvorfor var det kun Lars von Trier, der stillede sig op under sidste
folketingsvalg og talte imod Pia Kjærsgaard? Hvor fanden er Susanne
Brøgger? Og hvor er Leif Davidsen? Mennesker som jeg kender lidt og synes
om. Vi havde et "Dansk Folkeparti" i Sverige, der hed "Ny Demokrati". Men
vi intellektuelle stod sammen. Vi så det som vores pligt at bekæmpe dem -
og vi vandt. De eksisterer ikke længere i Sverige.

Men er det demokratisk?
- Ja, i høj grad! Det er da demokratisk at besejre dem med argumenter.

Hvorfor tror du, at de danske intellektuelle holder sig tilbage?
- Ja, det ved jeg fandeme heller ikke! Det er vel fejhed. Det er den
naturlige menneskelige forklaring. De vil ikke gå ind i en vulgær debat.
De føler sig for fine til at diskutere med Pia Kjærsgaard. Men det er
netop det, man skal!

Men det gloende samfundsengagement virker der umiddelbart nærliggende, at
en mand som Guillou selv burde gå ind i politik. Men det vil han ikke.

- Som politiker må man udtrykke sig kortfattet og unuanceret.
'Jeg er måske mindre optimistisk i dag, end jeg var, da jeg var ung. Jeg
blev forfatter, fordi jeg ville forandre verden. Her 40 år senere er
resultatet ikke blevet så stort, som jeg håbede. Men jeg er stadig
idealist.'

'Vi er nødt til at forstå, at de indvandrere, som er i Danmark og Sverige
i dag, er her for evigt. For altid. Hvis Danmark eksisterer om 1000 år,
vil deres slægtninge eksistere side om side med Pia Kjærsgaards
slægtninge. Derfor skader vi kun os selv ved at føre krig imod
indvandrere. Vi er nødt til at få det bedste ud af situationen, og det er
uacceptabelt, at der skal være et parti som Dansk Folkeparti i et land,
som for altid vil bestå af en vis mængde indvandrere. Derfor må vi
bekæmpe Pia Kjærsgaard og alt, hvad hun står for.'

14/10-01 Samuel Siren: Massmord och Jan Guillou.
http://www.samuelsiren.com/massmord.php

--
Liberal, kongetro, EU-modstander og atomkraftmodstander.
Frihed under ansvar er den eneste troværdige vej frem.

Fra : NoTrabajo

Dato : 23-09-05 07:11

"GB" <nonono@nospam.invalid> skrev i

> [...]
> Demokrati". Men vi intellektuelle stod sammen. Vi så det som vores
> pligt at bekæmpe dem - og vi vandt. De eksisterer ikke længere i

Stakkels Sverrig. De "intellektuelle" ser åbenbart gerne, at
muhamedanerne skal have frit spil til at erobre det svenske samfund.
--
NoTrabajo

Fra : GB

Dato : 23-09-05 07:28

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> skrev i meddelelsen news:43339e32$0
$49012$14726298@news.sunsite.dk:

> Stakkels Sverrig. De "intellektuelle" ser åbenbart gerne, at
> muhamedanerne skal have frit spil til at erobre det svenske samfund.

Du kan jo følge med på min gode ven Steen's BLOG:

http://dansk-svensk.blogspot.com/