Politisk problem
Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-09-05 08:32

Det store problem i politik er politikkerne og partierne.

Partierne vælges nemlig fordi de har gennemført noget som var deres
særlige dumme politik ikke fordi de gennemførte noget, som alle var
enige om var fornuftigt.

Politikkerne kæmper om magten ikke bare i partierne men også indenfor
partierne. Hvis der er en politikker som er særlig dygtig så bliver ved
kommende altså angrebet af alle både partifælder og politiske modstandere.

Da alt tid går med de indbyrtes stridigheder så er det ikke klogt at
komme med noget fornuftigt da alle så går imod en.

Hvis der er en særlig dygtig politikker så er vedkommende anonym for at
undgå at blive angrebet, men derved kan jeg heller ikke stemme på
vedkommende, dels fordi jeg ikke kender vedkommende men også fordi
vedkommende ikke opstiller i min valgkreds. Polittikerne har nemlig
opdelt landet i valgkredse, for at sikere at vælgerne ikke kan fra vælge
dem.

Der er nok en grund til at politiske partier ikke er nævnt i grundloven.

Fra : morten sorensen

Dato : 21-09-05 09:01

Peter Ole Kvint wrote:
> Det store problem i politik er politikkerne og partierne.

Jeg synes nu snarere politik og politikere er som man kan forvente når
medierne er som de er og vælgerne er som de er.

Partierne og politikere der vil genvælges eller have bare nogen magt er
ofte helt i lommen på vælgerne.

> Partierne vælges nemlig fordi de har gennemført noget som var deres
> særlige dumme politik ikke fordi de gennemførte noget, som alle var
> enige om var fornuftigt.

Nu er der nogle politikområder hvor man ikke kan tale sig til rette, da
den rigtige løsning først vil vise sig i fremtiden, da den er afhængig
af uforudsigelige eller sværtforudsebare faktorer. I de tilfælde er det
til en vis grad tro der afgør sagen.

> Politikkerne kæmper om magten ikke bare i partierne men også indenfor
> partierne. Hvis der er en politikker som er særlig dygtig så bliver ved
> kommende altså angrebet af alle både partifælder og politiske modstandere.

Ikke altid. Nogle gange er der da nye 'unge håb' der nærmest bæres frem.
Men ellers er jeg enig - en enkelt politikers værste fjender er oftest i
eget parti.

> Da alt tid går med de indbyrtes stridigheder så er det ikke klogt at
> komme med noget fornuftigt da alle så går imod en.

Hvis det passede skulle DK udviklingsmæssigt være på højde med Liberia;
da det ikke er tilfældet, må noget trods alt gøres rigtigt.

> Hvis der er en særlig dygtig politikker så er vedkommende anonym for at
> undgå at blive angrebet,

Det er ikke anderledes end at arbejde på en stor arbejdsplads i en slags
(mellem)lederrolle; for at komme frem med sine ideer skal man alliere
sig med folk og for at alliere sig med folk skal man have nogle sociale
kompetencer. Nogle har karisma, andre er omgængelige, andre noget helt
tredje.

I en perfekt verden kunne man ønske at alle folk så udenom indpakning -
men sådan bliver det aldrig, så de der har noet på hjerte på bare lære
hvordan man kommer frem med det.

> [...]
> vedkommende ikke opstiller i min valgkreds. Polittikerne har nemlig
> opdelt landet i valgkredse, for at sikere at vælgerne ikke kan fra vælge

Det forstår jeg ikke? Du mener at eksistensen af valgkredse er et komplot?

> Der er nok en grund til at politiske partier ikke er nævnt i grundloven.

Ja - fordi de ikke er livsnødvendige for demokratiet. De effejtiviserer
dog processen betragteligt.

--

morten sorensen

Fra : Rune

Dato : 21-09-05 11:23

> Det store problem i politik er politikkerne og partierne.

Vi har vel de politikere vi har fortjent at få. Nogle er selvfølelig værre
end andre. SFs vælgere f.eks. må have lavet noget meget slemt i forrige liv
for at fortjene sådan nogle elendige nokkefår.
SF, Nu Med Bad Karma!

Fra : Rune

Dato : 21-09-05 11:50

> [...]
> end andre. SFs vælgere f.eks. må have lavet noget meget slemt i forrige
> liv for at fortjene sådan nogle elendige nokkefår.

"Every country has the government it deserves" -Joseph de Maistre (1753 -
1821)

Fra : morten sorensen

Dato : 21-09-05 11:51

Rune wrote:

> "Every country has the government it deserves"

Ethvert liberalt demokrati har det nok.

Det er lidt mere vanskeligt at klandre folk der fødes ind i et brutalt
diktatur som deres forældre/forfædre er ansvarlige for findes.

--

morten sorensen

Fra : John Schmitt

Dato : 21-09-05 14:06

Hello, morten!
You wrote on Wed, 21 Sep 2005 12:51:03 +0200:

ms> ...

??>> "Every country has the government it deserves"

ms> Ethvert liberalt demokrati har det nok.

ms> Det er lidt mere vanskeligt at klandre folk der fødes ind i et brutalt
ms> diktatur som deres forældre/forfædre er ansvarlige for findes.

Demokrati er en besværlig og frustrerende styreform - alternativerne er
værre.

JS

Fra : morten sorensen

Dato : 21-09-05 14:11

John Schmitt wrote:
> [...]
> ms> diktatur som deres forældre/forfædre er ansvarlige for findes.
>

> Demokrati er en besværlig og frustrerende styreform - alternativerne er

Og din pointe er?

--

morten sorensen

Fra : PerX ...

Dato : 21-09-05 14:20

In article <9ce41$43310c8d$55dab8ab$12292@nf4.news-service.com>,
haabet2003@yahoo.dk says...
> Det store problem i politik er politikkerne og partierne.

Enig, vi skal have en samfunds revolution hvor vi afskaffer partier og
kun stemmer om ideer.

Fra : morten sorensen

Dato : 21-09-05 14:20

PerX ... wrote:
> In article <9ce41$43310c8d$55dab8ab$12292@nf4.news-service.com>,
> haabet2003@yahoo.dk says...

> Enig, vi skal have en samfunds revolution hvor vi afskaffer partier og
> kun stemmer om ideer.

Hvad vil du så gøre når/hvis flere går sammen om en ide?

--

morten sorensen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-09-05 22:44

morten sorensen skrev:

> Hvad vil du så gøre når/hvis flere går sammen om en ide?

så kunne vi få en løsere struktur uden de dumme ideologier

ideologier er nemmeligt dumme fordi når man har valdt en sådan så
behøver man ikke at tænke.

Fra : morten sorensen

Dato : 22-09-05 08:21

Peter Ole Kvint wrote:

> så kunne vi få en løsere struktur uden de dumme ideologier

Og når nogen så selv laver en strammere struktur?

> ideologier er nemmeligt dumme fordi når man har valdt en sådan så
> behøver man ikke at tænke.

Hvis man fjernede partierne ville de stille og roligt dukke op igen.

--

morten sorensen